..: SŽDC po roce opravila Švestkovou dráhu :..

Regionova ve stanici Třebívlice, foto: Michal Jaroš - ŽelPage Třebívlice — Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) po téměř roce opravila několikametrový most přes potok v obci Třebívlice na trati 113, tzv. Švestkové dráze mezi Lovosicemi a Mostem. Celý rok 2011 dlouhodobá nepřetržitá výluka znemožňovala pravidelný provoz sezónních vlaků Jindřichohradeckých místních drah. Oprava byla ze strany SŽDC z rozličných důvodů opakovaně odkládána. Teprve na přelomu letošního listopadu a prosince potvrdilo vedení Správy dopravní cesty Ústí nad Labem záměr dráhu opravit. Během pár dní došlo k opravě mostu a již dva dny po Štědrém dnu se na dráze mohli svézt zájemci i ve vyloučeném úseku Třebívlice – Libčeves.


Stav mostu ve Třebívlicích těsně před rekonstrukcí, foto: Správa železniční dopravní cesty - SDC Ústí nad Labem Vlak nazvaný Vánoční jízda Švestkové dráhy se vydal na svou cestu 26. prosince po deváté hodině ranní z Mostu. Byl vedený na tuto trať zatím netradičním vozidlem - motorovou jednotkou řady 814 Regionova Českých drah. V soupravě jelo několik desítek různých cestujících, ať už fanoušků železnice, Švestkové dráhy či místních obyvatel. Největším překvapením byl nástup několika lidí v zastávce Sedlec u Obrnic, kde byla podobná frekvence nejvyšší za několik let, vlak měl původně zastávku dokonce projíždět, nakonec ale na základě telefonické domluvy cestujících a organizátora zastavil. Za několik desítek minut pak vlak již dorazil do své cílové stanice, Třebívlic. Právě zde končily letos ve směru z opačné strany od Litoměřic sezónní vlaky JHMD, jelikož kvůli výluce dále do Mostu jet nemohly. Jako ve většině zastávek, i ve Třebívlicích došlo k focení vlaku a zde i k hromadnému skupinovému fotu většiny účastníků akce. Poté se již asi v deset hodin vlak vydal zpět do Mostu, kam na čas přijel.

Letošní léto tedy snad už budeme moci potkávat vlaky v celém úseku této tratě. Podobný problém však stále hrozí i sousední Doupovské dráze, trati 165 z Kadaně do Kaštic s odbočkou do Kadaňského Rohozce, kde rovněž jezdí dopravce Jindřichohradecké místní dráhy. Zde se chystala Správa dopravní cesty zavést výluku v celé délce trati z důvodu údajného špatného technického stavu. To se nakonec podařilo všem zúčastněným zvrátit, ale SŽDC svoji snahu nevzdala. Hned v novém roce opět započala svou snahu znemožnit provoz, tentokrát snahou o úřední zastavení osobní dopravy, ačkoli to již jednou Drážní úřad i Ministerstvo dopravy zamítly. Budeme tedy dále sledovat, jak se situace bude vyvíjet. Objednatelé dopravy nejen na těchto drahách ale budou muset řešit pro tento rok také zvýšení poplatků za dopravní cestu. Zatímco vlaky objednávané kraji budou zvýšenou sazbu platit od července, za vlaky objednané obcemi bude SŽDC počítat vyšší poplatky už od začátku roku. Tato změna souvisí s rozhodnutím Ministersva dopravy zvýšit ceny dopravní cesty.

Stav mostu po opravě, foto: Jiří Straka Největší hrozbou pro ohrožené tratě však stále zůstává nová legislativa připravovaná v dílně Ministerstva dopravy. Dle slov představitelů SŽDC se podle ní totiž počítá s prodejem ohrožených drah, avšak nikoliv obcím či železničním spolkům s cílem tratě zachránit, ale tomu, kdo nabídne nejvyšší cenu. To mohou být hlavně spekulanti s pozemky či překupníci s kovy, jelikož jejich finanční možnosti jsou lepší než možnosti obcí a spolků železničních nadšenců. Mnoho tratí, kromě výše uvedených například úseky Bošice – Bečváry, Čelákovice – Mochov, Bruntál – Malá Morávka či Čejč – Uhřice u Kyjova a mnoho dalších tak pořád nemají vyhráno.

Zdroje: Správa železniční dopravní cesty, Severočeské dráhy, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 6.1.2012 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Ústecký Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Keprt 
14.01.2012 (20:04)  
Ondřej Kašpárek: ano, regionovy se v průběhu výroby vyvíjejí, to je u (nejen) železničních vozidel normální.

Robert-Antonio:
takový postup je na silnici špatný, zatímco na železnici správný.

Takový postup není správný ani na silnici, ani na železnici, nikde ho neschvaluji a neprosazuji. Jen vidím některé infrastrukturní stavby jako zbytnější než jiné. Na míře té zbytnosti se evidentně neshodneme :o) Uvidíme, jak to za nás rozčísne budoucí ekonomická realita.

V úseku Lovosice-Most je intenzita 4000 aut denně.

Můžu se zeptat na takto přesný zrdoj?
14.01.2012 (10:07)  
Martin Keppert:
Výnosy infrastrukturní stavby jsou naprosto objektivně zjistitelné: je to zisk, který přináší uživatelé infrastruktury (cestující, řidič) majiteli (SŽDC, ŘSD) díky existenci dané stavby.
Snadno lze spočítat, kolik odvedou řidiči na spotřební dani na daném úseku silnice. Méně jasné je, o kolik se díky dané silnici zvýší provoz (a spotřební daň) na přilehlých silnicích. Ale pořád se bavíme na úrovni ekonomie. Ideologie přijde na řadu až tehdy, když se do výnosů začnou počítat nesmysly, jako je zaměstnanost, podpora regionu, multiplikační efekty apod.

Silnice I/15 sice nepatří k nejvytíženějším, projede denně nějakých 4000-8000 vozidel (dle dat, co mám). Hm. Bohužel netuším, co jste svým příspěvkem chtěl říct. Že je to málo a má se zbourat? Nebo nehcat jednu půlku vozovky bez údržby a provozovat kyvadlově? Nebo jiný návrh?

V úseku Lovosice-Most je intenzita 4000 aut denně.

Přijmu-li stejnou ekonomickou metodiku, jako u železnic, tak navrhuji na provoz (údržba, rekonstrukce, novostavby...) věnovat jen tolik peněz, kolik se vybere na spotřební dani v úseku Lovosice-Most. Bude-li to málo, tak nechat silnici chátrat do té doby, dokud na ni bude bezpečný provoz. Poté silnici zavřít jakožto nerentabilní :-)
Zdá-li se vám to ujeté, zajímal by mne (ekonomický, neideologický) důvod, proč takový postup je na silnici špatný, zatímco na železnici správný.
13.01.2012 (23:26)  
Chci se zeptat, jak je možné, že se Regionovy od sebe liší ? Na naší trati 097 jezdí Regionovy bez pípání u dveří, bez svítícího tlačítka pro zastavení vlaku na zastávce, s pochybnými nápisy (vypadají jako z obyčejné tiskárny) a hrozným hlukem ve voze s motorem. Pak zde jezdí "plnohodnotné" Reginovy, které jsou odhlučněné. To jako Pars vyráběl v první generaci takové šmejdy ?
registrovaný uživatel Keprt 
12.01.2012 (15:43)  
Robert-Antonio: posuzovat ziskovost infrastrukturních staveb (zdaleka nejen dopravních) je prakticky nemožné, v evropských podmínkách obvzlášť. Samozřejmě lze sestavit výpočet, kde na jedné straně budou náklady (což je ještě relativně snadno vyčíslitelná záležitost) a na druhé výnosy. Tahle druhá strana ale bude už silně záviset na tom zmíněném ideologickém pohledu, co všecho se započítá a jak se to ohodnotí. Proto si myslím, že pouštět se do toho nemá smysl.

doufám, že nebudete tvrdit, že I/15 se musí udržovat ve stávající podobě kvůli sanitkám a hasičům, udržení života na vsi a podobně :-)

Silnice I/15 sice nepatří k nejvytíženějším, projede denně nějakých 4000-8000 vozidel (dle dat, co mám). Hm. Bohužel netuším, co jste svým příspěvkem chtěl říct. Že je to málo a má se zbourat? Nebo nehcat jednu půlku vozovky bez údržby a provozovat kyvadlově? Nebo jiný návrh?

Tomáš Jirota: princip subsidiarity jaksi nefunguje

V organizaci VHD je třeba se subsidiaritou nakládat opatrně, plody opačného postupu sklízíme při přestupech mezi dvěma osobáky v Klášterci nad Ohří. Pokud jste místo slova subsidiarita chtěl použít slovo substituce, tak ta by v případě náhrady vlaků do Vidnavy autobusem fungovat mohla, ale musel by mít zájem objednavatel. Jinými slovy, ti lidé nadávají na špatné spojení, nikoliv na zrušený vlak. Je jen organizační problém, že v době, kdy vlak jezdil, bylo spojení (údajně - já to nestudoval) lepší. Teď, bez vlaku, by mohlo být stejné, kdyby se chtělo.
12.01.2012 (12:30)  
Martin Keppert
Já zrovna nejsem nadšený z veřejného financování čehokoliv, už jenom proto, že "nepřímý přínos společnosti" nelze objektivně spočítat a vždycky bude záležet hlavně na ideologické orientaci počítajícího.

A když tu vidím komentovníky, co si myslí, že Švestková dráha je zbytečná, ztrátová a plně nahraditelná silnicí I/15, pak logicky vyvstává otázka, jaká je ekonomická bilance této silnice. Když porovnám relativně megalomanské vedení I/15 a intenzitu dopravy tamtéž, tak bych si na ziskovost moc nesázel. A doufám, že nebudete tvrdit, že I/15 se musí udržovat ve stávající podobě kvůli sanitkám a hasičům, udržení života na vsi a podobně :-)

Když se přestanou posílat prachy do SUS, tak si toho lidi všimnou při prvním sněhu.

Možná by si lid prostý konečně uvědomil, že ani silnice tu nejsou zadarmo :-)
12.01.2012 (11:04)  
Autobusová doprava v okolí Kadaně či Třebívlic může být dostatečná (nebudu se přít), ale ne všude jsou z moderních busů nadšeni:
http://sumpersky.denik.cz/zpravy_region/obnovte-vlaky-zadaji-lide-ve-vidnave20120111.html

V postižených regionech se ozývají protesty místních samospráv, princip subsidiarity jaksi nefunguje...
registrovaný uživatel Keprt 
11.01.2012 (9:14)  
Robert-Atonio: a já někde psal, že ten vyšší level infrastruktury není potřeba?? Třeba přeprava energetického uhlí po silnici by byla ekonomicky (aspoň doufám :o) a ekologicky nežádoucí, tak oprávněně nastupuje vyšší level. Přepravu školáků od nás z Řeže do Klecan zvládne nižší level, takže tu nikdo netřeští po motoráčku mezi vesnicemi, který někteří a někde považují za nezbytný k udržení života na vsi.

.. socialistický obrat..

Říkejte si tomu jak chcete, ale na podstatě nic nezměníte. Silniční a železniční infrastrukturu dotuje stat všude na světě, kdyby přestal sypat do železnice, dopadne to na většinu lidií louhou oklikou, a to ještě možná – třeba ty tratě do elektráren by se “uživily” bez dotací od SFDI, na rozdíl od zbytku sítě. Když se přestanou posílat prachy do SUS, tak si toho lidi všimnou při prvním sněhu.

Já nejsem proti veřejnému financování něčeho, co přímo využívá jen malá část společnosti, ale musí to tomu zbytku přinášet alespoň nějaký nepřímý efekt. 95 % obvatel ČR nikdy nebylo v Národní galerii (z tohoto fóra tak 99% :o), ale tahle instituce svým fungováním kultivuje (měla by) celou společnost, může k umění přivést i někoho z těch 95 % a ukázat mu něco pěkného a duševně ho povznést.
10.01.2012 (22:40)  
Martin Keppert
S tím základem a vyšším levelem to je hodně vachrlatá konstrukce - hádejte kupříkladu, jak by dopadla elektřina v Česku, kdybychom neměli vyšší level? :-)
Ale stále tu visí otázka: I ten silniční "základ" stojí peníze, proč podle vás má tedy stát řešit rentabilitu železnic a rentabilitu silnic ne?
Zatím mi to připadá jako klasický socialistický obrat "používá to hodně lidí, takže to musíme dotovat".
registrovaný uživatel Keprt 
10.01.2012 (10:59)  
spíše jsou tomu mnozí donuceni

Ale ne, netvařte se, že mluvíte s mimozemšťanem, co sem právě přiletěl a o Zemi a ČR nic neví. Silniční infrastruktura je základ pro individuální dopravu, zásobování, záchranné složky. Můžeme se bavit o jejím dimenzování, kvalitě, nákladech, ale ne o tom, že tu nemusí být. Železniční síť je pak vyšší level, může nabývat vyšší výkonové/rychlostní/ekologické parametry, ale logicky není zadarmo, takže je "jen někde", kde jsou ty výše zmíněné vyšší parametry využity a nějakým způsobem "zaplaceny" (ne jen finančně, proto ty uvozovky).
registrovaný uživatel Petr budvar  mail  
10.01.2012 (9:47)  
Silnice VŠICHNI používají - spíše jsou tomu mnozí donuceni. Čili klasický spor tzv. většiny s menšinou. Hezká zkratka.
Jinak Polsko mi ani nepřipomínejte, situaci tam znám velmi dobře. Z expoatace kolejnic se tam rozvíjí slušný byznys. Sice je to EU, ale zkuste se svézt vláčkem v sousedním Bělorusku - tam je železnice modernizována neskutečným tempem! Trochu si v té souvislosti vzpomínám na slova prvního ministra dopravy Estonska - za 20 let nebudeme železnici potřebovat a skutečně připravovali v souladu s požadavky banky pro rozvoj grandiozní útlum železnic. Jak to tam je nyní, ovšem nevím.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko