..: Do Zubrnic pojedou opět vlaky :..

M 131.1280 ZMŽ, foto: karlosltZubrnice — Po chmurných zprávách o chystaném rušení tratí přichází prozměnu jedna šťastná. Na státní svátek, ve čtvrtek 28. října 2010, bude slavnostně zahájen provoz s cestujícími na muzejní železnici Velké Březno – Zubrnice–Týniště, která se nachází nedaleko Ústí nad Labem. V tento den a o následujícím víkendu, 30. – 31. října 2010, budou po dlouhých sedmnácti letech vypraveny tři páry motorových vlaků vedených motorovým vozem M 131.1 "hurvínek". Vlaky pojedou ze stanice Ústí nad Labem západ přes Ústí nad Labem-Střekov a Velké Březno do Zubrnic a zpět. Zpáteční jízdenka stojí 90 Kč, jednosměrná 50 Kč; pro dílčí úseky, děti či důchodce platí slevy. Jízdenka platí současně také jako vstupenka do muzea v Zubrnicích. Vlastnímu otevření bude předcházet jízda protokolárního vlaku z nádraží Ústí nad Labem–Střekov do Zubrnic, která se uskuteční ve středu 27. října 2010.

Historie

Technická data

  • délka obnovené trati – 6 km
  • převýšení – 150 m
  • tvar svršku – Xa, A, na několika místech XXIVa a 6e
  • minimální poloměr oblouku – 150 m
  • maximální rychlost – 30 km/h
  • lože – štěrkové a škvárové
  • hodnota provedených prací v letech 1997 – 2010 – cca 15 mil. Kč
  • přímé státní investice (2009/2010) – cca 800 tis. Kč
  • počet hodin dobrovolné práce – nelze odhadnout

Téměř sedmnáctikilometrová trať z Velkého Března přes Zubrnice a Lovečkovice do Verneřic, včetně osmikilometrové odbočky z Lovečkovic do Úštěka horního nádraží, byla vybudována v roce 1890. Propojení mezi horním nádražím a dnešní stanicí Úštěk (tehdejším dolním nádražím) bylo dokončeno až o několik let později, v roce 1899. Trať je vedena kopcovitým terénem, kdy stoupání dosahuje hodnot přes čtyřicet promile. Ke zrušení trati došlo v roce 1978, kdy poté byla trať postupně likvidována i fyzicky. Již v té době jsou patrny první snahy o záchranu, kdy na konci 70. let minulého století vznikl v Zubrnicích skanzen. V roce 1993 se formuje občanské sdružení Zubrnická museální železnice, jehož hlavním cílem je záchrana a obnovení provozu a této trati. Jak našemu magazínu sdělil předseda ZMŽ Ing. Martin Kašpar, nejdříve bylo nutné zvrátit původní rozhodnutí o snesení dráhy. Tento akt se podařilo několikrát oddálit a teprve v roce 1998, kdy byla trať prohlášena za kulturní památku, došlo k definitivnímu odvrácení této hrozby. V té době byla trať ZMŽ pouze pronajata. Na třetí pokus, který trval pět let, se podařilo celou trať odkoupit a v říjnu 2008, po uhrazení částky 1,6 milionu korun, sdružení získalo do majetku téměř kompletní liniovou stavbu Velké Březno – Úštěk, včetně větve do Verneřic. Ihned poté následovala jednání s Ministerstvem dopravy ČR, kdy byla trať v březnu 2009 zařazena do kategorie "vlečka s přepravou osob" a to na celé trase do Úštěka včetně spojky mezi horním a dolním nádražím. Téhož roku proběhla první jednání se společností MBM s.r.o, která převzala nad tratí odborný dozor. Ve spolupráci s ní proběhly nutné opravy trati, zejména pak příprava k udělení úředního povolení, které bylo vydáno 15. října tohoto roku. Následovala smlouva o styku drah, přípojový provozní řád a další potřebné náležitosti.

Filmování na trati

  • 1975 - Páni kluci
  • 1978 - Expres na Levín
  • 1993 - Úsvit na 7k - amatérský film
  • 2000 - Rebelové
  • 2001 - Hartova válka
  • 2001 - Tmavomodrý svět
  • 2004 - Němci v Americe
  • 2006 - videoklip k písničce Zpoždění
  • 2006 - Rukavice
  • 2006 - Saxana II
  • 2007 - Hlídač č.47
  • 2008 - Hanin kufřík
  • 2008 - Poste restante
  • 2008 - Reklama na Becherovku

Na trati mezi Velkým Březnem a Zubrnicemi se během let 1997 až 2010 při opravách vyměnilo přibližně na 6 000 pražců z celkových osmi tisíc, přičemž se důsledně dbá na památkový charakter trati a postupuje se dle dobových typových výkresů železničního svršku tvaru Xa a A. ZMŽ se však nezabývá jen obnovou tratě. V roce 1996 bylo v Zubrnicích otevřeno železniční muzeum, kde se soustředila řada nejen kolejových exponátů, ale i mnoho dalších předmětů a přístrojů. Další část sbírky vozidel zachráněných před sešrotováním stála na jedné z kolejí ve stanici Velké Březno. V průběhu let, kdy nebylo možno pracovat na trati, byla renovována nejrůznější historická vozidla, zejména motorové vozy řady M 131.1 a přípojné vozy. V roce 2006 byla Českými drahami opuštěna strojová stanice v Lovosicích, kde v letech 1997 – 2004 mělo sdružení pronajaté jedno stání. V roce 2008 si ji ZMŽ pronajala, opravila a uchovává zde nejcennější vozidla ze svých sbírek.

„Zahájením provozu v žádném případě nekončí opravné práce na trati, jejíž stav bude nutno neustále zlepšovat. Rovněž rozsah skutečného provozu bude záviset na možnosti čerpání finančních prostředků i z veřejných rozpočtů. Otázka případného prodlužování trati směrem do Úštěka zůstává otevřena i pro další generace, díky již provedeným papírovým krokům je to jen otázka finanční,“ řekl Martin Kašpar.

Nelze opomenout ani nasazování vozidel ZMŽ na různé zvláštní vlaky nejen v Ústeckém kraji. Svým rozsahem nejspíš vyniká letní provoz Švestkové dráhy, jenž ZMŽ zajišťovala v letech 2008 a 2009. V srpnu letošního roku úspěšně provozovala turistické jízdy na trati Děčín - Oldřichov, známé jako Kozí dráha. Na objednávku sdružení obcí pod taktovkou Telnice a za vydatné podpory Ústeckého kraje, zde byly realizovány výletní vlaky o prázdninových víkendech. Zatímco v červenci provoz zajišťovala v rámci propagačních jízd společnost RegioJet moderními motorovými jednotkami Desiro, srpen byl ve znamení historie s motorovým vozem M 131.1. Provoz byl poznamenán povodněmi, neboť o víkendu 14. – 15. 8. 2010 byla trať kvůli odplavenému štěrkovému loži uzavřena. Za celkem šest dní provozu odvezly vlaky ZMŽ 893 cestujících.

Bližší informace k akci najdete v kalendáři akcí.

Zdroj: ZMŽ, Atlas drah


JRtrain Poslat mail autorovi , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 26.10.2010 (23:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Pozvánky

Další z regionu ČR Ústecký


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Zalho  mail  
30.10.2010 (8:22)  
Všem skeptikům.Tady jde právě o liniovost té stavby.To jak se jednou poruší tak už to nikdy nikdo dohromady nedá.Třeba v současné době v německu i po zrušení tratě(a že jich je) jsou pozemky nedělitelné a zůstávají zachovány pro případné další použití.V případě Zubrnic to naštěstí k dělení pozemků nedošlo a může to být jak to je a podařil se tento zázrak obnovení provozu,po kterém lačně toužilo mnoho bláznů a snílků.
registrovaný uživatel pekař 
29.10.2010 (21:07)  
Fajn, jenze o tu halu nikdo nestoji, to je to.
A na to jsi přišel jak?
registrovaný uživatel M 
29.10.2010 (10:44)  
Fajn, jenze o tu halu nikdo nestoji, to je to. A mimochodem, pokud halu prodam, tak je prodana. Pokud ji novy majitel zboura, tak je to jeho volba, protoze mu jde o pozemek. Pokud zadate moznost prodeje, tak vezte, ze je pravem noveho majitele udelat s nabytym majetkem cokoliv.

No a mozna jsou pod temito sedmi tratemi skutecne neuveritelne lukrativni pozemky. Sice jenom par metru siroke, ale co uz. Treba ropovod z hranic do Ase nebo z Hevlina do Hrusovan by se tam dal vest:-)
registrovaný uživatel JK ml. 
28.10.2010 (16:45)  
Příklady s výhledem na obnovení provozu jsou:
http://www.k-report.net/clanky/obnova-trati-scinawka-srednia-tlumaczow/
Nedej bože aby kapitalista zjistil, že početní zákazníci pochtívající polský štěrk a kamenivo se nacházejí i na české straně hranice....
Málem jsem zahučel s autem do pangejtu, když jsem tam okolo projížděl a viděl to budování :-) Až tady mi v nějaké jiné debatě poradila nějaká dobrá duše, co vlatně to tam ty kucí polský šikovný kutěj :-)
28.10.2010 (5:49)  
M: Vy mluvíte o rušení provozu, já o fyzické likvidaci liniové stavby.

Příklad bagru (27.10.2010 14:39) byl nepřesný. Když bagr, tak bych spíš zvolil tento příměr: Máte zděnou halu a zaparkovaný bagr v ní. Jedete s bagrem na stavbu = hrabat jinam. Tam máte plechovou garáž. A Vy tu zděnou halu zbouráte, protože nyní v té hale ten bagr nemáte uschovaný. Vy tu halu nenabídnete někomu jinému k pronájmu. Vy nepočkáte až do té haly zaparkujete svůj druhý bagr, co možná za čas koupíte. Ani nedovolíte sousedovi uložit si do té haly jeho lopatu. Vy tu zděnou halu zbouráte, ať to stojí co to stojí.
registrovaný uživatel M 
28.10.2010 (1:54)  
Nojono...
Mne slo proste o to, ze jednu jizdu za vikend (prumer) neberu za obnoveni dopravy. A proto neberu ani "neruste nekde provoz, co vy vite, co tam bude za 30 let" (treba nejaka nostalgicka jizda).
O tohle mi slo. S tou jizdou zadny problem nemam:)
registrovaný uživatel Petrr 
27.10.2010 (16:00)  
M: Abys zase neměl něco extra... Většina muzeálních tratí jezdí o letních víkendech, takže tady stihli poslední "nezimní" víkend a předpokládám, že budou od jara pokračovat pravidelně.
27.10.2010 (15:38)  
M: Není to úplně totéž, po zubrnické trati se jezdí léta, akorát to nemělo statut dráhy, takže tam nemohly být provozovány vlaky pro veřejnost, dokud spolek železnici (pozemky) nekoupil od státu. Před 5 lety jsme tam párkrát byli na brigádě a svezli se po trati hurvínkem nebo drezínou (jako neveřejné "pracovní" vlaky to šlo), původně dokonce hurvínek jezdil už z Ústí hl.n., ale pak už ne, zájem dobrovolníků nějak upadal (někdo mě možná poopraví).
registrovaný uživatel M 
27.10.2010 (14:39)  
Po 32 letech se ale nejezdi!! Pojedou tam tri vlaky a zase dlouho nic. To je jak koupit bagr, trikrat s nim hrabnout a nechat ho pet let stat s tim, ze treba si v budoucnu zase hrabnu...
Pokud jizda historickym vozidlem spociva v tom, ze nekdo sedi v nejakym starym vagone, tak ten muze jet po jakekoliv trati. A o normalni doprave na teto trati nectu nic, takze se musim smat necemu jako "po triceti letech se obnovil provoz"...
27.10.2010 (13:50)  
Nevíte někdo, jak to dopadlo s Kozinou po povodních? Bylo traťové lože opraveno? Jinak chvála tomuto počinu!
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko