..: Kozí dráha stále mimo provoz, starostové to chtějí změnit :..

RegioJet na trati 132, foto: bazala68 - ŽelPageDěčín — Přibližně před rokem jsme vás informovali o problémech na tzv. Kozí dráze, trati číslo 132, vedoucí z Děčína přes Telnici a Krupku do Oldřichova u Duchcova. Představitelé místních samospráv tehdy chtěli na letní sezónu objednat na této trati vlakové spoje, narazili ale na problémy se špatným technickým stavem trati, kterou její vlastník, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), odmítal opravit. Uplynulo přibližně dvanáct měsíců a situace je i nyní téměř identická - starostové se i nadále snaží vytrvale bojovat za obnovení provozu, ale ani po dlouhých měsících stále není vidět to pomyslné světlo na konci tunelu.

Situace okolo této trati se podobá problémům, které postihly například také trať Dobronín - Polná na Vysočině nebo v loňském roce trať Čížkovice - Obrnice, tzv. Švestkovou dráhu. Zde SŽDC opravila havarijní stav mostu ve Třebívlicích až téměř po roce a provoz v části trati musel být proto dočasně zastaven. To však nyní již neplatí a vlaky Švestkové dráhy zde znovu o prázdninových víkendech jezdí v celé trati. Dočká se někdy podobného stavu i Kozí dráha?

Problém je zdánlivě jednoduchý, starostové měst a obcí podél trati jsou ochotni provoz finančně a organizačně zabezpečit a mají o něj zájem, který veřejně deklarují. Proti nim stojí správce infrastruktury, Správa železniční dopravní cesty, který argumentuje vysokou finanční náročností oprav a nejistým výhledem do budoucna. Shrnuje to mluvčí SŽDC Pavel Halla: “My nemůžeme investovat do trati, kde nevíme, jestli zde někdo bude objednávat provoz.“ Toto odůvodnění slýchají starostové pravidelně a rozhodli se tedy k dalším úředním krokům, které by zahájení provozu mohly přiblížit.

Současnou situaci shrnuje Zdeňka Václavková z Magistrátu města Děčína: “V červnu a v červenci bylo starosty projednáno a podepsáno Memorandum o spolupráci obcí ležících při trati na obnovení provozu. V současné době rozesíláme dopisy na Krajský úřad Ústeckého kraje, Drážní úřad, Správu železniční dopravní cesty a Ministerstvo dopravy a žádáme zprovoznění trati. Zároveň také hledáme dopravce, který by provoz na trati zajišťoval,“ uvedla Václavková. Právě Děčín je coby největší město při trati koordinátorem činnosti místních samospráv v této problematice.

Zda-li to bude pro SŽDC dostatečná garance, zatím není jasné. V současné době ja tak zatím trať postižena i nadále dlouhodobou výlukou, jejíž konec je v nedohlednu. Důvodem jsou přibližně dva kratší úseky trati, které jsou výrazněji poškozeny zloději kovů, v ostatních úsecích pak místy chybí jednotlivé kusy šroubů či propojek. Mimo provoz jsou pak také přejezdová zabezpečovací zařízení a další technické vybavení, například traťový telefon. Již dříve pak byla na trati Drážním úřadem úředně zastavena osobní doprava, národní nákladní dopravce ČD Cargo pak ve všech dopravnách a nákladištích na trati vyhlásil tzv. Zákaz nakládky.

RegioJet na trati 132, foto: faigjaProblém však není, jak již bylo zmíněno, zdaleka pouze na této trati, ale dotýká se všech tratí, kde není objednána doprava v závazku veřejné služby krajskými úřady. Ačkoli se dopravu na mnohých tratích snaží podobně jako na Kozí dráze objednávat obce, různá sdružení či železniční nadšenci, letošní rok byl pro mnohé z nich kritický. Kromě nejistoty a obav ze zrušení či prodeje tratí totiž přibylo také velmi výrazné zvýšení poplatku za užití dopravní cesty u těchto drah. Odůvodněním Správy železniční dopravní cesty jsou zejména vyšší náklady na údržbu těchto tratí, což však mnozí zpochybňují a poukazují na to, že cena za použití kolejí na malé, téměř neudržované lokálce, bez jakéhokoli moderního vybavení či dopravních zaměstnanců, nemůže být mnohonásobně vyšší, než cena za použití nového rychlostního koridoru za miliardy korun.

SŽDC navíc podle rozhodnutí Drážního úřadu v rozporu se zákonem neprojednala změny o cenách včas s dotčenými dopravci, a proto Drážní úřad nedávno nové vyšší ceny poplatků za dopravní cestu zrušil. Správa železniční dopravní cesty se však odvolala k Ministerstvu dopravy, které o problému v současné době rozhoduje, všeobecně se však očekává potvrzení rozhodnutí Drážního úřadu. V takovém případě by pak SŽDC zřejmě musela dopravcům peníze za zvýšené poplatky vrátit a navýšení cen by následně nejspíš proběhlo až v dalších letech, jak avizoval v některých médiích nový ředitel SŽDC Jiří Kolář.

Osud provozu na téměř dvou desítkách regionálních tratích proto dále zůstává nejistý a bude záležet na mnoha faktorech, zda-li bude moci všude dále pokračovat. Kromě poplatků za dopravní cestu jsou tratě mnohdy ohroženy, stejně jako zmíněná Kozí dráha, špatným technickým stavem a někdy i hrozbou jejich úředního zrušení, ačkoli jsou všechna správní řízení v této věci v současné době pozastavena. Rozuzlení by mohl přinést plánovaný prodej těchto tratí, jehož manuál schválila v minulých měsících vláda.

Zdroje: Regiony 24, Město Jílové u Děčína, Děčínský deník, Facebook - Kozí dráha, Statutární město Děčín, Správa železniční dopravní cesty, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 22.8.2012 (14:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Reportáže

Další z regionu ČR Ústecký


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kakov 
30.08.2012 (21:22)  
děkuji za info
registrovaný uživatel Keprt 
25.08.2012 (14:28)  
KK: diskutovaná trať vznikla 1871 jako "Dux-Bodenbacher Eisenbahn" z Duchcova (nádraží později zvané jako Duchcov-Liptice, dnes zaniklé, spolu s původní tratí až do Teplic Lesní brány) do Děčína. Měla konkurovat Ústecko-teplické dráze v dopravě uhlí k Labi (a dále po vodě). 1872 bylo otevřeno (dnes vesměs zaniklé) prodloužení z Háje u Duchcova do Chomutova, takže vzniklo rameno Chomutov - Děčín jako konkurence UTD "v celé délce".
registrovaný uživatel Karl Vacula  mail  
25.08.2012 (10:06)  
Doufám, aby jezdí osobní vlak.
registrovaný uživatel Kakov 
24.08.2012 (19:22)  
mah:
a odkud kam se po ní vozilo uhlí? (ptám se ze zájmu)
registrovaný uživatel mah 
24.08.2012 (17:37)  
jen drobné upřesněné - Děčín není jen největším městem na této trati, ale také jediným. Navíc na cestách do Děčína mají zájem lidi snad z jedné obce na trati (Libouchec), z dalších obcí se pak jezdí do UL nebo TP, kam se tím vlakem ovšem jet nedá. Jak to vidím já - osobní doprava na této trati nedává smysl. Ostatně ta trať nebyla nikdy zamýšlena pro lidi, ale od svého vzniku pro uhlí.
24.08.2012 (10:08)  
Jen pro doplnění celkového obrazu ... zde je přehled tratí, kde SŽDC uplatní/neuplatní poplatek za odřeknutí/nezkonzumování kapacity dopravní cesty. Text http://provoz.szdc.cz/portal/ViewArticle.aspx?oid=771705 nebo mapa http://provoz.szdc.cz/portal/Show.aspx?oid=771703

Kozina v úseku Děčín - Teplice lesní brána je trať s uplatněním poplatku za odřeknutí/nezkonzumování kapacity dopravní cesty.
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
23.08.2012 (16:53)  
Jiří Kocurku, jaká je tam průměrná přepravní vzdálenost vlakem?
23.08.2012 (16:14)  
Amerika náš vzor. 40% nákladní dopravy jde po železnici. Takže co?
23.08.2012 (12:09)  
Tomáš Jirota - Nezdá se mi, že by článek stav dráhy vykresloval nějak černě - ba naopak. Nevycházel jsem v něm totiž ze zkreslených prohlášení vedení SŽDC, ale například přímo z Vámi odkazované Facebookové stránky, kam přispívají lidé, kteří ke trati zjevně mají blízko a mnoho o stavu vědí.

To však nic nemění na základním faktu - a to, že trať je nesjízdná.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko