..: Snahy o oživení opuštěných tratí naráží na nezájem SŽDC :..

830.206 JHMD jako MOs 39658 na Švestkové dráze, foto: karlosltTelnice/TřebívliceTrať 132 z Děčína do Oldřichova u Duchcova, nazývaná také Kozí dráhou, se opět dostává do středu pozornosti nejen místních obyvatel. Důvodem je původně avizovaná snaha starostů okolních měst a obcí zavést na opuštěné trati v letní sezóně víkendový turistický provoz. Podle původních plánů měly výletní vlaky, financované z místních rozpočtů a mimořádných dotací, turistům sloužit již od začátku prázdnin. Spoje však kvůli řadě problémů dosud nevyjely – a další osud víkendových jízd je v aktuální situaci nejasný.

Již v době plánování sezónního provozu Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) obcím sdělila, že jim nemůže přidělit kapacitu dráhy pro veřejné vlakové spoje, neboť na trati je rozhodnutím Drážního úřadu oficiálně osobní doprava zastavena. Obce proto požádaly o zavedení formálně neveřejných, výletních vlaků; odpověď byla nicméně opět negativní – trať byla totiž mezitím v červenci poškozena zloději, hledajícími použitelné kovy. Podle Lubomíra Michálka, radního města Jílové u Děčína, kterého obce pověřily organizací letních vlaků, chybí několik desítek metrů kolejnic u Telnice. Naopak SŽDC vidí problémy i jinde, a tak vyloučila celý úsek dráhy mezi dopravnami Teplice lesní brána a Telnice, což je téměř 12 kilometrů trati.

Sdružení obcí proto požádalo alespoň o zavedení spojů z Děčína do Telnice. I tato iniciativa ale skončila nezdarem: těsně po podání žádosti totiž SŽDC zavedla výluku i na zbylém úseku trati, čímž je železnice neprůjezdná už od Děčína. Konec této výluky je naplánován na konec srpna, oprava úseku z Telnice do Teplic zůstává v nedohlednu, což SŽDC připisuje také špatnému technickému stavu trati, za který mohou opět zloději kovů. „Jde o organizované skupiny, kde je velmi složité dokazování,“ komentuje potíže Pavel Halla, mluvčí správce infrastruktury. Radní Michalec to ale vidí jinak, stejně jako řada místních: „Jsem si na devětadevadesát procent jistý, že to nebyli sběrači kovů.“ Krádeže se totiž staly na špatně přístupném místě a podle Michálka by na demontáž bylo potřebných minimálně šest osob, zatímco na trati samotné by se podle něj našlo daleko více lákavějších míst. Navíc zde byly odcizeny jen krátké úseky kolejnic, ačkoli zloději obvykle kradou spíše těžké šrouby či matice. Skutečného pachatele se zatím vypátrat nepodařilo.

„O krádežích průběžně informujeme policii, ale zatím bezúspěšně,“ uvedl Halla a dodává, že sběrači kovů se často vydávají za houbaře či opraváře. S představou houbaře s kolejnicí či maticemi v ruce se však místní odmítají smířit a za problémy vidí spíše snahu trať úplně zrušit v prospěch zájemců o drážní pozemky. Správce trati ostatně nezájem o Kozí dráhu sám přiznává; její oprava by si vyžádala údajně několik milionů korun. „Zájmem SŽDC je řešit prodej trati, ale to musí schválit vláda. Teď se řeší podmínky, kde zatím nepanuje shoda,“ uvádí se ve stanovisku vlastníka železnice. Pokud by se žádný zájemce o převzetí dráhy nenašel, bude trať pravděpodobně zrušena. S tím se ovšem neztotožňují okolní obce: „Vlaky tu vyjedou, i kdyby to měly být romantické vánoční jízdy,“ říká na margo černých scénářů radní Michalec. Obce chtějí v dlouhodobém horizontu trať spíše získat do svého vlastnictví, aby se s podobnými úředními problémy již nemusely potýkat.

Těžká situace panuje také na Švestkové dráze

Podobné problémy jako trať 132 zažívá i sousední Švestková dráha, neboli trať 113 z Čížkovic do Obrnic. I zde se obce, v tomto případě Mikroregion Integro, snaží o zachování provozu, zatímco postup SŽDC je spíše opačný. V současné době zde sice jezdí vlaky provozované Jindřichohradeckými místními drahami (JHMD), ale jen po části tratě. Ve zbylém úseku mezi zastávkou Třebívlice a stanicí Obrnice je naopak zavedena náhradní autobusová doprava, která řadu potenciálních cestujících odrazuje, a navíc neumožňuje například přepravu jízdních kol. Na vině je opět technický stav trati, tentokrát mostu přes Třebívlický potok. Správa železniční dopravní cesty tvrdí, že na vině je Drážní úřad, který zde dopravu zastavil, jelikož most není technicky způsobilý pro jakýkoli provoz a potenciálně by mohl ohrožovat cestující. Skutečná podstata problému ovšem opět vychází z celkové dlouhodobé neúdržby.

Zatímco SŽDC v souvislosti s oběma ohroženými tratěmi v Ústeckém kraji odkazuje na technické problémy a nedostatek prostředků, místní zastánci zachování provozu mluví o otevřené snaze organizace obě dráhy kompletně snést z mapy. „Snahy SŽDC směřující k zrušení tratě Ćížkovice – Obrnice, po níž v současnosti jezdí pouze vlaky JHMD v závazku veřejné služby pro mikroregion Integro, byly zahájeny již v loňském roce, kdy SŽDC iniciovala na Ministerstvu dopravy na základě nepravdivých tvrzení správní řízení ke zrušení dráhy. Od té doby proběhla celá řada dalších kroků, kterými se SŽDC snažila úřední cestou na trati zastavit provoz. Protože tyto snahy nebyly úspěšné, došlo na výluku. Správce infrastruktury zároveň deklaroval, že žádné kroky ke zprovoznění mostku nehodlá činit, neboť trať má být zrušena,“ uvedli zástupci Švestkové dráhy. V současné době opravdu probíhá na Ministerstvu dopravy správní řízení ve věci zrušení tratě 113; je však momentálně přerušeno, jelikož existují zájemci o převod vlastnictví dráhy, s nimiž SŽDC jedná. Kromě již zmíněného regionu Integro je to i Zubrnická museální železnice (ZMŽ), která rovněž provozuje výletní vlaky na trase z Ústí nad Labem do Zubrnic.

Správní řízení stejného charakteru v současné době probíhá i na nedaleké trati 096 Straškov - Libochovice, kde se jedná o úsek ze zastávky Račiněves, kam ještě jezdí vlaky ČD, do Libochovic. Po několika letech bez provozu v tomto úseku letos jezdí společnost KŽC Doprava se svým Podřipským motoráčkem. Jak je zřejmé z veřejných zdrojů, má Klub železničních cestovatelů zájem o převod dráhy do svého vlastnictví.

Otazník stále visí nad dráhou Bruntál - Malá Morávka na Olomoucku. Tato trať byla již úředně Ministerstvem dopravy zrušena, ale vzápětí úřad obdržel hned několik rozkladů. Jejich autorem jsou obce a města u trati, dopravci KŽC Doprava a MBM rail, občanská sdružení (např. Klub přátel lokálek) a další. O těchto podnětech nyní rozhoduje Rozkladová komise, přičemž podle nedávné vyhlášky na Úřední desce MD ČR o nich v nejbližší době rozhodne ministr Pavel Dobeš. Pokud se verdikt o zrušení dráhy zneplatní, lze očekávat prodej dráhy do soukromého vlastnictví a provoz výletních vlaků pod taktovkou obcí či jiných spolků. Naproti tomu osud dalších tratí, například tratí Královec - Žacléř, Aš - Aš st.hr. a dalších zůstává zatím nejasný.

Zdroje: SŽDC, JHMD, KŽC Doprava, Ministerstvo dopravy, Švestková dráha, iDnes.cz, MF Dnes, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 22.8.2011 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Ústecký


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
25.08.2011 (20:12)  
Je zapotřebí dodat že most přes granátku v třebívlicích je opravdu v havarijním stavu, a že pracovníka-pěšáka odpovědného za bezpečnost provozu chápu, já bych si to taky na triko nevzal. Oba pilíře jsou z jakéhosi pískovce, který se na první pohled rozkládá, nekolik dílců je vydroleno, cementových záplat se stačí dotknout a odpadají. Navíc je několik prasklin i v betonových vršcích pilířů na kterém je uložena vlastní ocelová konstrukce mostku. Podtrženo sečteno: Do takového stavu nemohl most dojít za pár let zastaveného provozu a musel chátrat už za běžného provozu - tolik vizitka sždc
registrovaný uživatel Kakov 
25.08.2011 (15:33)  
Sim: to já všechno vím, to mi nemusíte psát ;-) jen tím ukazuji, že SŽDC funguje špatně

PS: i když ČD již začíná v tomto přístupu zvonit hrana
registrovaný uživatel Sim 
25.08.2011 (13:22)  
Karel Kovářík > jenze to je prave ten problem. Jak CD, tak i SZDC nejsou v pozici nekoho, co musi svoji existenci obhajovat - oni tu proste jsou a vy (= vsichni neajznbonaci) se s tim smirte. Prinos trzeb v podstate neni ucelny, pokud by se kvuli tomu muselo neco delat a ne jen vykazovat cinnost. Funguje to jako urad, nikoliv jako firma nebo zamestnanec. A podle toho to vypada.
registrovaný uživatel Kakov 
25.08.2011 (12:15)  
Farkač Karel:
bohužel máte naprostou pravdu, ale to ukazuje, co je SŽDC zač, asi bych se mohl charakterizovat jako idealista, ale já vlastnit SĎC tak naopak budu dělat vše pro to, aby síť byla co nejrozsáhlejší a zároveň se po ní co nejvíc jezdilo... protže to ospravedlní moji existenci a zároveň přinese tržby
25.08.2011 (11:10)  
SŽDC bude dělat vše proto, aby se na tratích, které jsou bez pravidelného provozu, aby se tam nejezdilo vůbec. Dělají to proto, že zlikvidovat trať je složité jak úředně, tak pracovně, tak je nejlepší řešení vyhlašovat výluky a po nich vydat prohlášení, že trať je "momentálně" nesjízdná, ale "až" budou prostředky, tak se daný úsek opraví. To běžný zvyk. Ukázkové to bylo na JHMD a jedině houževnatostí budoucích majitelů došlo k tomu, že se trať a veškeré náležitosti dostaly z rukou ČSD. Pokud by k tomu nedošlo, byly Jindřichohradecké úzkorozchodky f ledrpi.
registrovaný uživatel karloslt  mail  
23.08.2011 (21:15)  
František: uvedená povinnost je daná zákonem a týká se i soukromých provozovatelů drah. Jinými slovy, když budou třeba ČD chtít, tak Viamont je do Kraslic pustí.
23.08.2011 (17:00)  
Tak podrobněji. Předpokládám, že nájemcem (provozovatelem dráhy) bude pravděpodobně první ze zájemců o provozování drážní dopravy, čili toto bude vykonávat současně - jezdit vlaky a udržovat si cestu, což bude zároveň jeho nájmem. Státu odpadnou náklady na údržbu a na provoz organizace SŽDC, respektive jeho část, která má (ne)údržbu na starost. Přitom si stát ponechá moc nad rovným přístupem na síť. Zajímalo by mě, zda zde zmiňovaná povinnost umožnit přístup se týká i drah ve vlastnictví soukromých subjektů. Pokud ano, pak by bylo možné uvažovat o změně vlastníka, ale nesměla by se výše uvedená povinnost zrušit. Ono by to možná šlo i transformací SŽDC. Nevím, hledám cestu. Jen se bojím, aby nepokračovalo hraní na vlastním písečku, nyní skryté, později zcela otevřeně. Pokud někdo bude provozovat trať i vlaky, hrozí přesně to, proč je postupně oddělována dopravní cesta od ČD. Bohužel vazby přetrvávají a vše je opět jen v konkrétních lidech. Nedokážu říct s absolutní jistotou, co je lepší, toto byl jen můj návrh snažící se v tom udělat nějaký pořádek a zároveň rozdrobující stávající moloch.
23.08.2011 (14:00)  
Úřední šiml zase vydatně řehtá....
registrovaný uživatel Pazzy 
23.08.2011 (10:41)  
Karel Kovařík: Já vím, že to zní naivně, ale na trati s takovým provozem jako dvě výše jmenované je volné kapacity celkem dost, jiné by to bylo na dalších tratích. To by pravděpodobně vlastník tratě nemohl být zároveň provozovatelem dopravy...
registrovaný uživatel Kakov 
23.08.2011 (9:57)  
Pazzy:

to je právě ten omyl, že bude škodit jen sám sobě, to totiž není tak úplně pravda, pokud svým hloupým přístupem znemožní provoz něčeho, co může sloužit široké veřejnosti, škodí i té široké veřejnosti, proto je nutné udělat to přesně jak říkáte Vy nabídnout ve výběrovém řízení a ošetřit smlouvy, nenechat to nějak mlhavé, s tím, že trh si to zařídí nebo, že sám provozovatel bude mít zájem
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko