..: Minulost i současnost tratě 137 :..

Desiro společnosti DB Erzgebirgsbahn na trati 137, foto: ExcelsiorVejprty — Železniční trať s číslem 137, která spojuje Chomutov s Vejprty a dále vede do Německa, má období nejsilnějšího provozu již nepochybně za sebou. Nákladní doprava je prakticky nulová, tu osobní zajišťují dva páry osobních vlaků, které jezdí o víkendech a dalších jednotlivých dnech. Staniční budovy mají svá nejlepší léta již také za sebou, řada z nich byla v minulém desetiletí částečně či úplně stržena nebo poničena. Přesto má tato trať určité kouzlo, které jí zůstává dodnes a činí ji v mnoha ohledech zajímavou. Za minulostí i současností této tratě se můžete podívat v následujícím článku.

Historie

434.039 na trati 137, foto: Topič Trať z Chomutova do Vejprt byla dokončena 15. února 1872, kdy na ni zkušebně vyjely první nákladní vlaky. Slavnostní otevření se událo ve stejný rok v srpnu, kdy bylo postupně dokončeno také napojení do německého Annabergu a následně také odbočka z Křimova do pohraniční obce Reitzenhain. Tato trať byla posléze za podivných okolností zrušena a z podstatné části zničena. Postupný úpadek dále čekal i samotnou vejprtskou trať. Od roku 2007 byl provoz zredukován na turistické víkendové spoje a ve stejném režimu zůstal až doposud.

Stav trati

V některých úsecích tratě je povolena rychlost 90 km/h., foto: Michal Jaroš - ŽelPage Na poměry českých lokálek je trať v relativně dobrém stavu. S výjimkou neprořezaného průjezdného profilu v celém úseku (vyklánět se z okna opravdu nedoporučujeme) zde nejsou žádné výraznější pomalé jízdy, na části tratě je dokonce povolená rychlost okolo 80-90 km/h. Ve zbylém úseku je traťová rychlost stanovena na 60 km/h. Zajímavostí také je, že ještě před několika lety byla trať oficiálně vedena jako tzv. dráha celostátní, až nyní je v kategorii regionálních drah.

Stanice a zastávky

Staniční a zastávkové budovy na trati z drtivé většiny nejsou příliš v dobrém stavu. Většina zastávek je tvořena dřevěným přístřeškem, ve kterých je v lepším případě čitelný jízdní řád a někdy i odpadkový koš. Opačná situace je naopak v zastávce Rusová, kde byla v uplynulých letech zničena bývalá výpravní budova a vybudován prefabrikovaný betonový přístřešek, stejně jako v zastávce Domina, kde je dokonce instalováno nové osvětlení.

Staniční budova dopravny D3 Černovice u Chomutova, foto: Michal Jaroš - ŽelPageNová prefabrikovaná budova zastávky Domina, v popředí nový sloup veřejného osvětlení. Naopak tráva je zde vysoká místy až po kolena, sekačka zde zřejmě dlouho nebyla., foto: Michal Jaroš - ŽelPageV jakš takš obstojném stavu je zastávka Křimov-Suchdol, foto: Michal Jaroš - ŽelPageKřimov zastávka - přístřešek typický pro celou trať 137., foto: Michal Jaroš - ŽelPageNová Ves u Křimova, foto: Michal Jaroš - ŽelPageVýsluní, foto: Michal Jaroš - ŽelPageRusová, foto: Michal Jaroš - ŽelPageMěděnec, foto: Michal Jaroš - ŽelPageMěděnec zastávka, foto: Tomáš FúdorKovářská městys, foto: Michal Jaroš - ŽelPageRuina stanice Kovářská, foto: Michal Jaroš - ŽelPage

Naopak zcela nulovou možnost schování se před nepříznivými povětrnostními vlivy nabízí objekt dopravny Křimov, kde nyní není již ani dřevěný přístřešek přilepený k zavřené budově, který tam býval dříve. Pro železniční nadšence je zde ale naopak několik historických vozů i parní lokomotiva. Vozy jsou v různém stavu, z nichž část je provozní. Stanici zcela chybí jakékoliv označení.

Nádražní budově ve Křimově chybí už i její označení, je však stále obydlena., foto: Michal Jaroš - ŽelPageKřimov, foto: Michal Jaroš - ŽelPageKřimov, foto: Michal Jaroš - ŽelPageKřimov, foto: Michal Jaroš - ŽelPageKřimov, foto: Michal Jaroš - ŽelPage

Co se týče samotné pohraniční stanice Vejprty, zde mohou být pocity rozporuplné. Využívaná část dříve rozsáhlé staniční budovy je v dobrém stavu, s novou střechou, částečně i s novými okny a dveřmi, v relativně udržovaném stavu. Naopak ze zbytku budovy zbyly pouze obrovské hromady sutin, které zatím leží ladem vedle a výsledný dojem z nádraží tak poněkud kazí. Stanice je o víkendech obsazena výpravčím, který koná funkci dirigujícího dispečera, a obsluhou výhybek. Je otevřena čekárna a rovněž výdejna jízdenek, stejně jako toalety, které jsou na poměry české železnice v dobrém stavu a navíc zdarma.

Současná podoba stanice Vejprty, foto: Michal Jaroš - ŽelPageProstranství před nádražím, foto: Michal Jaroš - ŽelPageČekárna ve stanici Vejprty, foto: Michal Jaroš - ŽelPagePokladna ve stanici, foto: Michal Jaroš - ŽelPageJízdní řád ve stanici Vejprty, foto: Michal Jaroš - ŽelPageVchod do dopravní kanceláře, foto: Michal Jaroš - ŽelPagePohled zezadu na stanici Vejprty, foto: Michal Jaroš - ŽelPagePohled z boku na staniční budovu, foto: Michal Jaroš - ŽelPage

Provoz v současnosti

V současné době z Chomutova do Vejprt jezdí již zmíněné dva páry víkendových osobních vlaků. V praxi provoz ještě donedávna vypadal tak, že česká vlaková četa ráno vyjela z Chomutova s motorovým vozem řady 810 (v sezóně ještě navíc s přípojným vozem Bdtax pro přepravu jízdních kol), který ve Vejprtech odstavila. Následně český personál přešel na německé Desiro společnosti DB Erzgebirgsbahn, se kterým se udělal obrat do Chomutova a zpět. Tímto postupem byl zajištěn pár přímých vlaků Chemnitz Hbf - Chomutov a zpět, přičemž německé jednotky VT 642 navíc umožnily zkrácení jízdních dob o více jak deset minut díky možnosti zastávek na znamení, vyšší povolené rychlosti i lepší akceleraci. Následně strojvedoucí a vlakvedoucí ve Vejprtech opět přestoupili do své původní české soupravy, se kterou se večer vrátili zpět do Chomutova.

Souprava nyní pro trať 137 typická - 810+Bdtax, foto: Michal Jaroš - ŽelPageBdtax interiér, foto: Michal Jaroš - ŽelPageBdtax označení, foto: Michal Jaroš - ŽelPageStačilo chvilku mít otevřeno výklopné okénko a už byla na sedačce zahrádka…, foto: Michal Jaroš - ŽelPage

Tato praxe je ale již několik měsíců minulostí, ačkoliv jízdní řád tuto změnu stále nereflektuje. Již od závěru loňského roku totiž německé soupravy pravidelně končí v pohraniční stanici Vejprty a zde je nutný přestup do českého vlaku. Důvodem je podle německého dopravce špatný technický stav české tratě a s tím spojené pravidelné poškozování podvozků motorových jednotek. To potvrzuje i mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová: „Vozidla VT 642 nejezdí na trati 137 z rozhodnutí dopravce Erzgebirgsbahn, protože údajně došlo k jejich poškození při jízdě do Chomutova. SŽDC byla informována, ale žádnou závadu nezjistila, vozidla ČD poškozena nebyla. V prosinci byla vozidla Desiro znovu nasazena a údajně došlo zase k poškození. Z tohoto důvodu požaduje EGB do vyšetření nebo objasnění vzniku závad obrat svých vozidel ve Vejprtech,“ uvedla Pistoriusová.

Jednotka Desiro, foto: Michal Jaroš - ŽelPageDesiro společnosti DB Erzgebirgsbahn na trati 137, foto: Michal Jaroš - ŽelPagePohled na jednotku Desiro ve stanici Vejprty z odjíždějícího vlaku, foto: Michal Jaroš - ŽelPage

Kromě případného přestupu navíc a sníženého komfortu znamená tato situace i další komplikace. V soupravě 810 + Bdtax nelze realizovat zastávky na znamení, není možné využít maximální traťovou rychlost 90 km/h a může docházet k nestíhání jízdních dob plánovaných pro jednotku Desiro. Přesto se o úpravě jízdního řádu stále neuvažuje: „Každý měsíc nám EGB pošle zprávu o stavu situace a informaci, zda opět se svými vozidly do Chomutova pojedou, respektive nepojedou a objednají si soupravové vlaky z Vejprt do Cranzahlu pro návrat vozidel a zpět pro návoz vozidel do Vejprt. Stále se jedná o mimořádnost, která se šetří a je v jednání, smlouva mezi ČD a EGB platí, proto se jedná o mimořádné řazení a nebylo to součástí změny jízdního řádu,“ říká Radka Pistoriusová. Faktem však je, že cestující nejsou o změně informováni ani na dotčených stanicích a zastávkách v oblasti či na webu Českých drah, proto to pro některé z nich může být překvapením. Ve vlacích vedených českou soupravou navíc není řazen podle jízdního řádu garantovaný oddíl 1. vozové třídy.

Co bude dál?

Otázkou zůstává, jak bude provoz na trati vypadat dál. České dráhy nám totiž potvrdily, že z německé strany již nebude pro období příštího grafikonu osobní doprava do Vejprt pravděpodobně objednána. Bude proto záležet na tom, zda bude zachována na zbývajícím německém úseku do stanice Cranzahl, což by umožnilo alespoň částečné navázání českých vlaků na spoje do Německa, nebo jestli dojde na druhé straně k úplnému zastavení provozu a pak bude záležet zejména na postoji kraje jako objednatele dopravy, jak bude provoz na české straně vypadat nadále. Je pravdou, že zejména v turistické sezóně je využití vlaků v kontextu českých regionálních tratí velmi dobré, v pěkných dnech nejsou výjimkou ani plně obsazené dvouvozové soupravy s velkým množstvím cyklistů. Na druhou stranu má trať téměř výhradně turistický potenciál, jelikož dopravní obslužnost zde dnes zajišťují zejména autobusy, a to vzhledem k blízkosti jejich zastávek k osídlení i nižší ekonomické náročnosti.

Pozvánka

Křimov 13.7.2013, pauza a opékání špekáčků, foto: Pavel Vondrášek Kromě běžných pravidelných vlaků Českých drah můžete na vejprtské trati čas od času potkat i soupravu o poznání zajímavější a historičtější. Společnost LOKO-MOTIV totiž zajišťuje v létě za přispění Ústeckého kraje a dalších subjektů provoz několika historických cyklovlaků, které jsou tvořeny motorovým vozem M 131.1513 Hurvínek a přípojným vozem řady Ztrc pro přepravu jízdních kol. V rámci jízdy je mimo jiné možná prohlídka vznikajícího železničního muzea v Křimově, kde se za dobrého počasí koná i opékání buřtů. Více informací naleznou zájemci na webu Krušnohorsky.cz.

Zdroje: České dráhy, Historie tratě Chomutov - Vejprty


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 15.6.2014 (8:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Ústecký


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel DJ 
18.06.2014 (8:49)  
Robert Antonio:

Ta rekonstrukce proběhla ještě v době (cca rok 2006?), kdy do Vejprt (z obou stran hranice) jezdily vlaky celotýdenně a v poněkud větším počtu.
18.06.2014 (0:37)  
Mně naopak zděsilo, že ve stanici s 5 vlaky denně, a to jen o víkendu, vůbec někoho napadlo rekonstruovat patrovou budovu s pokladnou a čekárnou*. Probůh, vždyť vyšší obrat cestujících má každá druhá busí zastávka, bez přístřešku, jen s cedulí a orvaným JŘ!
Pak se divte, že chybí peníze na skutečně potřebné investice, když tu lidé jako Astartoth hájí vyhazování peněz na obří baráky v pustině.

* existence výpravčího tamtéž mne donutila zkontrolovat kalendář, že opravdu máme rok 2014 a nikoliv 1914.
registrovaný uživatel DJ 
17.06.2014 (22:03)  
Druhou část předchozího komentáře beru zpět; po druhém, důkladnějším přečtení příslušného odstavce jsem si všimml, že se týká české strany tratě, nikoliv strany německé.
registrovaný uživatel DJ 
17.06.2014 (20:52)  
Info o možném zastavení provozu i na úseku Flöha - Cranzahl pochází ze kterého zdroje? Od ČD?

Podle zásady "předběžné opatrnosti" či "avizování méně příznivé varianty" by ČD měly v JŘ uvádět variantu s delšími jízdními dobami, bez 1. třídy a bez tzv. garance vozu vhodného pro přepravu cestujících na vozíku. Ne naopak.

[/i]Je pravdou, že zejména v turistické sezóně je využití vlaků v kontextu českých regionálních tratí velmi dobré, v pěkných dnech nejsou výjimkou ani plně obsazené dvouvozové soupravy s velkým množstvím cyklistů. Na druhou stranu má trať téměř výhradně turistický potenciál, jelikož dopravní obslužnost zde dnes zajišťují zejména autobusy, a to vzhledem k blízkosti jejich zastávek k osídlení i nižší ekonomické náročnosti.[/i]
K tomu připomenu, že během rekonstrukce tratě provedené v největší části v roce 2007 (v menší části již v předcházejících letech) byly některé zastávky nově vybudovány (Flöha-Plaue?, Zschopau-Ost), jiné přesunuty (Wiesa, resp. nástupiště ve Zschopau).

Vyšší ekonomická náročnost není příčinou možného nižšího využití toho kterého dopravního prostředku (leda naopak důsledkem).
V otázce lepšího využití vlaků pro běžné dojíždění možná hraje roli (v článku nezmíněná) "klikatost" spojení do Chemnitz (zajížďkou přes Flöhu), oproti kratšímu spojení "přes kopec" po silnici.
registrovaný uživatel Komín  mail  
17.06.2014 (20:06)  
Astartoth: to ale nelze s "budovou v centru města" srovnávat. Pro budovu v centru města, alespoň středě velkém, by se nějaké to využití určitě našlo. Ale tady? Na okraji malého města? "Využití by se možná někdy našlo" - a proto tu budu udržovat za nemalé peníze obří budovu? Není zde až příliš "možná"? Také nepovažuji demolici za tolik nešťastné řešení, jen ponechání sutin je docela prasárna.
17.06.2014 (15:34)  
Mohla byt ocistena od shnilych tramu a ponechany zatim jen stabilisovane nosne steny (z kamene a cihel, to uz dnes nikdo nepostavi), neboli torso. V budoucnu mohla byt pri oziveni oblasti obnovena pro jakykoli jiny ucel, napr. hotel.
Nebo ze by zdemolovali podobny palac nekde v centru mesta?

http://img8.rajce.idnes.cz/d0801/0/330/330556_9d26bf60291bb54cff86877bdd049e11/images/IMG_4748.jpg?ver=0

I kdyz priklad Chebskych kasaren ukazuje, ze klidne.
17.06.2014 (15:00)  
Astartoth: A jak by se tedy mělo podle Vás dál postupovat? Opravit za miliony korun budovu, ve které posléze nic nebude a bude tam stát ladem?

Prostě ta velká budova tam není potřebná, je zbytečná a byla v havarijním stavu. Myslím, že zboření té části bylo ideální řešení (za předpokladu uklizení trosek a revitalizace celého toho místa).
17.06.2014 (10:52)  
Astartoth: Mohlo tam bejt infocentrum, co? :-D
17.06.2014 (9:06)  
Prilis dobre nevypadala? Ze byla opryskana? Takze kazdy zamek v dezolatnim stavu je vhodno zdemolovat, protoze "prilis dobre nevypada"?
Takovou budovu klasickym zpusobem uz nikdo nepostavi, dnes se stavi jen osizenosti z betonu a tech krabicovych poloprazdnych cihel.
registrovaný uživatel Pazzy 
16.06.2014 (23:14)  
To tam teď jezdí Slánský Cyklovláček (potom co ho vytlačil Cyklohráček) nebo to jsou jiné vozy?
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko