..: All news and reports - ČR Středočeský :..

363.086 v Olbramovicích, foto: Tomáš Kubovec Praha — Železniční doprava ve Středočeském kraji se v příštím roce opět dočká řady úprav a významného posílení. České dráhy, spolu se zástupci Prahy, Středočeského kraje a integrovaných dopravních systému PID a IDSK, dne 21. listopadu představily kompletní seznam změn, které více či méně zpříjemní cestování vlakem v rámci Prahy a Středočeského kraje. Stejně tak, jako loni, jsou i letošní změny ve znamení posilování dopravy v rámci aglomerace, přičemž většinu změn lze zobecnit do několika okruhů – nová vozidla, nový dopravce, více rychlých regionálních spojů, změna koncepce provozu a posílení současných linek. Kromě rozsáhlejších změn je nastávající jízdní řád bohatý i na různé drobné změny a vylepšení, jež vzejdou v platnost z velké části od 9. prosince letošního roku, v některých případech i o něco později. V následujícím článku se pokusíme na každý okruh hlouběji zaměřit a na závěr zmíníme i ony menší změny, které jsou v pražském S-Bahnu, jak bývá železnice v rámci pražské aglomerace občas nazývána, pomyslným kořením, které celek zdokonaluje a nabízí cestujícím lepší dopravní spojení, ačkoliv takové změny i řadový fanoušek veřejné dopravy často 6 nepostřehne.

810.224 na pravidelném vlaku z Hostivice ve stanici Slaný, foto: Juraj KováčHostivice — Třináct let. Tak dlouho nejezdily pravidelné osobní vlaky na většině trati č. 121 severozápadně od Prahy. Jako na mnoha jiných místech v zemi, ani zde pomalé motoráčky v očích objednavatele nedokázaly konkurovat flexibilnější autobusové dopravě, která v hustém špičkovém intervalu sváží dojíždějící cestující do metropole nebo průmyslových areálů v okolí. Přesto trať v letošním roce zažívá oživení – po nedávném zprovoznění zastávky Dobrovíz-Amazon v blízkosti stejnojmenného logistického centra se od 10. prosince 2017 pravidelné osobní vlaky vrátily i do úseku Středokluky – Noutonice; o víkendu dokonce dva spoje dojedou až do Slaného. Pozoruhodné na tom je, že tyto spoje nestojí kraj nic navíc: stačila kreativní práce s oběhy vozidel a magickými drážními veličinami.

Železniční zastávka Znojmo nemocnice otevřená v říjnu 2015, foto: Znojemský deník Rovnost/Dalibor Krutiš Praha/Komentář — Drážní úřad letos schválil názvy již čtyř připravovaných železničních zastávek, jak oznámil v úterní tiskové zprávě. Na nová místa zastavení vlaků se tak mohou těšit cestující ve Středočeském, Jihočeském a Moravskoslezském kraji, přičemž v prvním jmenovaném mají vzniknout dokonce dvě. Abecedně vzato první zastávkou je Červený Újezd u Votic zastávka (okres Benešov) na trati 220 Benešov u Prahy – České Budějovice. Ta se bude nacházet na severním (votickém) záhlaví železniční stanice Červený Újezd u Votic, přičemž vznikne při modernizaci IV. tranzitního železničního koridoru, úseku Sudoměřice u Tábora – Votice.

6.5.2017 - 9:00 - Jednotlivé jízdenky PID zkušebně v prodeji na pokladnách ČD

Jízdenka PID pro jednotlivou jízdu z pokladny ČD, foto: ROPIDPraha — Počínaje nadcházejícím pondělkem 8. května bude možné zakoupit jednotlivé jízdenky Pražské integrované dopravy (PID) i u pokladních přepážek Českých drah ve vybraných železničních stanicích. Konkrétně se bude jednat v prvotní fázi o stanice Benešov u Prahy, Mělník, Nymburk hl.n., Poděbrady a Roudnice nad Labem. V prodeji bude sortiment všech jízdenek pro jednotlivou jízdu platných ve vlacích dopravce, a to v obyčejné i zlevněné variantě. Jízdní doklady budou vydávány přímo z pokladního systému UNIPOK, přičemž na nich bude rovnou vytištěn začátek platnosti, takže je nebude nutné dále označovat. Standardně bude jízdenka vydávána s platností od jejího prodeje, nicméně cestující může požádat o nastavení počátečního času dle svého určení. Ideálním cílovým stavem by samozřejmě z pohledu cestujících bylo, kdyby šlo integrované jízdenky PID zakoupit ve všech pokladnách, a třeba i u průvodčích ve vlaku. Každopádně je to však dalším zajímavým krokem v rozšiřování možností a dostupnosti Pražské integrované dopravy.

Zdroj: ROPID

20.3.2017 - 6:00 - SŽDC započala s rekonstrukcí stanice Beroun

Dnes již poněkud historický pohled na královédvorské zhlaví stanice Beroun, foto: Matteo Beroun — Pátkem 17. března započala rekonstrukce úseku trati číslo 170 z Berouna do Králova Dvora. Stavbu, která podle plánu potrvá přibližně dva a půl roku, provedou firmy EUROVIA CS, Subterra, GJW Praha a OHL ŽS, seskupené ve sdružení Společnost Beroun. Vysoutěžená cena zakázky je přibližně 2,2 miliardy korun, přičemž více než 1,5 miliardy by měla přispět Evropská unie. Za tuto cenu projde celkovou proměnou osobní i seřaďovací nádraží v Berouně, zastávka v Králově Dvoře, která získá nový podchod, a přilehlé traťové úseky. Nové bude zabezpečovací a sdělovací zařízení, rekonstrukcí projde samozřejmě i trakční vedení. Maximální rychlost po rekonstrukci se zvýší až na 160 km/h. Po dokončení této stavby, tunelu mezi Rokycany a Plzní a také skončení modernizace samotného uzlu Plzeň bude celá trať z Berouna do Chebu po rekonstrukci. Stále však visí otazník nad zbývajícím úsekem z Prahy do Berouna, který je dnes již na hranici své kapacity a hlavně v nevyhovujícím technickém stavu, což se projevuje častými mimořádnostmi v provozu.

Zdroj: Správa železniční dopravní cesty

Osobní vlak na lince S9, foto: Ondřej PuszpánPraha — Možnosti využití jízdenek Pražské integrované dopravy (PID) na železnici se v průběhu března a dubna dále rozšíří. Nejvíce se mohou radovat dojíždějící cestující z oblasti Benešovska a Nymburska, kterým se otevře možnost cestování všemi vlaky Českých drah včetně rychlíků na jízdenky integrovaného dopravního systému s možností kombinace například s městskou hromadnou dopravou v hlavním městě. Ke změnám v PID však dochází i mimo vlaky. Od 1. dubna budou například integrovány v oblasti Nymburska také autobusové linky, stejně jako v okolí Sedlčan, Nového Knína, Neveklova a Netvořic na Benešovsku.

veřejné projednání SP Veleslavín - Letiště, foto: Zdeněk MichlKomentář — Správa železniční dopravní cesty ve čtvrtek na půdě Dopravní fakulty ČVUT veřejně projednala aktualizaci studie proveditelnosti trati Praha-Veleslavín – Praha-Letiště Václava Havla společně se zpracovatelem studie, společnostmi Metroprojekt a SUDOP Praha. Za účasti až cca 150 hostí byla odprezentována především klíčová změna studie – dvojice nových ražených tunelů mezi stanicemi Dejvice a Veleslavín hluboko pod Střešovicemi, která má zajistit projednatelnost pokračování trati do centra Prahy s městskou částí Praha 6. Představený projekt zcela ignoruje dříve představenou myšlenku alternativního napojení města Kladna a připomíná spíše druhé metro pro Prahu 6 než páteřní spojení Středočeského kraje s hlavním městem Prahou.

749.107-9, foto: Láďa Mlynařík Když jsem byl malý, trávil jsem občas volné chvíle na opavském východním nádraží. Na rozdíl od současné doby, kdy se vlaky před půl sjedou a po půl zase rozjedou (a pak je dlouho klid), se tam pořád něco dělo. Vlaky přijížděly průběžně. Klasická lokomotiva, staré rychlíkové vozy – žádné motorové soupravy s řídicími vozy. Nádraží je koncové, takže lokomotiva musela vlak do Ostravy objet. Vlaky, které skončily na kusých kolejích, zaměstnaly i parní posunovací lokomotivu. (Tehdy s ní jezdili pánové Radovan Urbaník a Jaroslav Uherka. Kde je jim dnes konec?) Odtáhnout vagony, pak mohla odjet vlaková lokomotiva. Zpět s vagony k nástupišti a pak se musel vrátit vlakový stroj. Z Olomouce osobní vlaky vozil papoušek – toho na točně otočili. Krásná lokomotiva, ale měl jsem z ní strach. A pak najednou papoušek zmizel, už nikdy nepřijel. Místo papouška začala jezdit nová motorová lokomotiva – bardotka. Ani nevím, kdy přesně se to stalo.

141.018 Střekov, foto: Vladislav PíšaKolín — Dny se nezadržitelně krátí a podzim převzal vládu nad krajinou. A proto jsme pro vás stejně tak jako vloni, připravili setkání fotografů a přátel železnice spojené s výletem do Ústí nad Labem, Děčína a Mělníka. Srdečně zveme nejen fotografy, ale všechny, kdo chtějí zažít netradiční výlet. Vezměte své děti či partnerky a pojďte se bavit. Soupravu bude tvořit tradičně „bobina“ E 499.1018, vozy Bac a restaurační vůz WR. Pro přítomné fotografy bude na programu během cesty několik fotozastávek. Nevynecháme ani zastávku pod Střekovem, kde bude doufáme vlídněji, než loni.

Cyklohráček na trase, foto: Ondřej Kubala Praha — Pražský Cyklohráček, turistický a výletní vlak, spojuje Prahu se Slaným. V minulém i nadcházejícím víkendu je zasažen výlukou úseku Noutonice – Podlešín. Výluku dopravce České dráhy s organizátorem dopravy ROPID využívá jako příležitost, jak celý vlak i v takovém případě cestujícím zatraktivnit. V zasaženém úseku budou nasazeny historické autobusy jako Karosa ŠD11, Škoda 706 RTO nebo Ikarus 280. V sobotu 29. října pojede odpolední spoj z Prahy mimořádně do Zlonic na slavnostní ukončení muzejní sezony železničního muzea.

Motorový vlak na trati 113, foto: Jiří MorcheČížkovice — Je tomu teprve pár měsíců, co proběhla nejen dopravně zaměřenými médii zpráva o změně vlastníka dvou regionálních drah, které byly ve vlastnictví státu. Trať 063 z Dolního Bousova do Kopidlna na pomezí středních a východních Čech a trať 113 z Čížkovic do Obrnic na Ústecku se tehdy přesunuly pod křídla společnosti AŽD Praha (AŽD), která se jinak zabývá zejména výrobou železniční zabezpečovací a sdělovací techniky. Jak ale nyní informoval Drážní úřad i Ministerstvo dopravy ve svém Přepravním a tarifním věstníku, správa těchto tratí i nadále zůstává v rukách Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC). Důvody jsou zřejmě především legislativní: „Naše společnost nemá zatím splněny všechny kroky, které potřebuje k získání licence na provozování dráhy. Proto požádala o zajištění provozování dráhy na základě řádného smluvního vztahu a obvyklých podmínek do doby, než licenci získáme,“ uvedl generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle. SŽDC tak bude i nadále zajišťovat jak běžnou údržbu, tak například přidělování kapacity dráhy či řízení dopravy na trati, ačkoliv tak nyní bude činit za úplatu pro nového vlastníka.

Pendlující RegioNova mezi Karlštejnem a Berounem pod náporem cestujících, foto: Radek Šafránek Beroun (aktualizováno v 22.00) — První větší letošní mimořádná událost na sebe nenechala dlouho čekat. Poškozené trakční vedení momentálně paralyzovalo provoz ve stanici Beroun a přilehlých traťových úsecích do Karlštejna a Zdic. Dle webu Českých drah je zastaven provoz v úseku Zdice – Beroun, v úseku Karlštejn – Beroun Dráhy operativně zajistily kyvadlovou autobusovou dopravu, která však vynechává zastávku Srbsko, a také kyvadlovou vlakovou dopravu (pomocí motorové jednotky), která zastávku Srbsko obsluhuje. Situaci při plánování náhradní autobusové dopravy však komplikuje i sníh a s ním související stav pozemních komunikací. Odřeknuto bylo kvůli mimořádnosti již několik vlaků. V současné době SŽDC zjišťuje rozsah poškození. Více informací naleznete v této aktualitě.

Hejtman Středočeského kraje Miloš Petera a náměstek Českých drah Michal Štěpán podepisují dodatek ke smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti 10.12.2015, foto: Zdeněk Michl - ŽelPage Praha – Nový jízdní řád je již za dveřmi a s ním i některé změny v dálkové i regionální dopravě. Novinky v grafikonu konkrétně v oblasti Prahy a Středočeského kraje představily České dráhy spolu s objednateli ve středu 9. prosince na tiskové konferenci. Ta byla uspořádána vskutku ve stylovém prostředí – v jídelním voze řady WRmz817 v konferenční úpravě. Zpět ale ke změnám v jízdním řádu. Ten přinese v Praze a okolí například obnovení průjezdných vlaků na lince S7 z Řevnic přes pražské hlavní nádraží do Úval, prodloužených nově až do Českého Brodu, zavedení osmi zcela nových párů vlaků z Hostivice do Středokluk a další rozšíření provozu na linkách S3 a S8.

MUV 69, Mšeno, foto: Strnda Kolín (aktualizováno 8. 12. 23:00) — Se zavedením nového GVD 2016 dochází k opětovnému zprovoznění trati č. 076 Mělník – Mšeno a vy můžete být u toho! V neděli 13. prosince 2015, tedy v první den platnosti nového jízdního řádu, bude vypraven zvláštní protokolární vlak v čele s brejlovcem 750.308. Trasa vlaku povede z Kolína (odj. 10.45) přes Nymburk, Lysou nad Labem a Mělník do Mšena s plánovaným příjezdem v 13.26. Zpět se vlak vydá v 14.24 a do Kolína dorazí v 17.05 (podrobnosti viz plakát). Souprava vlaku bude tvořena třemi vozy řady Bc a jídelním vozem řady WR, kde bude připraveno bohaté občerstvení. Na jídelním lístku najdete guláš, klobásy i koláče, na čepu bude kácovské pivo i další nápoje.

Cyklohráček na trase, foto: Ondřej Kubala Praha/Zlonice – Unikátní test kompatibility motorového vozu řady 854 a prototypové soupravy 812 + 912, která se stala základem pro masivní přestavbu 810 na regionovy, připravily České dráhy na přelomový víkend mezi říjnem a listopadem na trati 121 Hostivice – Podlešín. Půjde o veřejné jízdy, kterých se může zúčastnit každý. Motorový vůz 854 se tak objeví na trati, kde nikdy nejezdil, a ani v budoucnu jezdit nejspíš nebude. Vyrazí v čele mimořádné jízdy cyklohráčku do Železničního muzea Zlonice i na dalších spojích.

1 2 3 4 5 ... 31 | Older messages »    
ŽelPage - Czech railway webzine
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Public use not allowed without explicit permission of author.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2018 Spolek ŽelPage
:. Sign inopen/close
 
 
  
 
Forgot your password?   
Register   
:. eShop offeropen/close
:. Current train position - Czech Rep.open/close
Current train position - Czech Rep.
 
:. Searchopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Weather for Photographersopen/close
Photographing conditions
in the Czech Republic

Sun
rises at 07:49
sets at 16:00
:. New on VLAKY.NET
Poslední příspěvek 120 rokov trate Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty
Nedávno spomenuté 120. výročie trate Lužianky – Hlohovec – Leopoldov možeme doplniť ďalším, rovnako okrúhlym výročím. S tou traťou totiž súvisí aj trať Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty, ktorá predstavuje ...

Poslední příspěvek Parádní wolsztynská „Parada parowozów 2018“
Mezinárodní setkání parních lokomotiv v místě posledního pravidelného normálněrozchodného parního provozu je tradičním fenoménem. Letos se do polského Wolsztyna vydala i moje maličkost a byla svědkem již ...

Poslední příspěvek ZSSK predstavila 2. zmenu cestovného poriadku
V nedeľu 10. júna 2018 vstúpi do platnosti 2. zmena Cestovného poriadku 2017/2018 (GVD). Vďaka vlakom Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) budú ľudia z okolia hlavného mesta cestovať rýchlejšie, ekologickejšie ...