..: Domluví se 854 s 812? Buďte u toho! :..

Cyklohráček na trase, foto: Ondřej Kubala Praha/Zlonice – Unikátní test kompatibility motorového vozu řady 854 a prototypové soupravy 812 + 912, která se stala základem pro masivní přestavbu 810 na regionovy, připravily České dráhy na přelomový víkend mezi říjnem a listopadem na trati 121 Hostivice – Podlešín. Půjde o veřejné jízdy, kterých se může zúčastnit každý. Motorový vůz 854 se tak objeví na trati, kde nikdy nejezdil, a ani v budoucnu jezdit nejspíš nebude. Vyrazí v čele mimořádné jízdy cyklohráčku do Železničního muzea Zlonice i na dalších spojích.

Esmeralda a Kasandra na trati 121

Esmeralda a Kasandra, jak se už léta přezdívá prototypové soupravě 812 + 912 pro její atypický zelený nátěr, mají neobvyklou historii. Jde o prototypy, ze kterých vyšly budoucí regionovy, a v provozu to neměly nikdy jednoduché. Svou pouť železničním světem zahájily na moravských tratích, kde začala jezdit nejdříve samotná 812 s přípojnými vozy 010. Teprve později k ní přibyl i řídicí vůz 912. Často brázdily tratě v okolí Valašského Meziříčí, krátký kousek života prožily v Klatovech a nakonec nadobro skončily v Rakovníku. Řada z vás si je bude pamatovat z tratí na Kladensku, kde jezdily chvíli i s fazolí 021 uprostřed. Teprve potom vznikla ucelená zelená souprava 812 + 011 + 912, která jezdí dodnes. Potýkala se ale s řadou provozních problémů, prototyp se v provozu objevoval méně a méně, až dojezdil na trati 174 kolem Křivoklátu. Nakonec ho rakovničtí pro častou poruchovost odstavili v lounském depu a nechali svému osudu. V roce 2013 přišel za Českými drahami ROPID, který chtěl z původních cyklovlaků Praha – Noutonice – Slaný udělat vlak pro děti. Cílem organizátora bylo přilákat do těchto spojů, které objednává v celé trase hlavní město, další cestující. Volba padla právě na odstavenou soupravu Esmeraldy a Kasandry. Depo Libeň ji dalo technicky dohromady, ROPID vymyslel přestavbu pro děti, a vznikl projekt Cyklohráček, který jezdí už druhým rokem. Vlak, který se zdál být provozně už odepsaný, získal nový účel. Začal vozit děti na výlety.

Proč zrovna 812 a 854

Na sobotu 31. října je připraveno ukončení letošní sezony cyklohráčku i slavnostní zavírání sezony muzea ve Zlonicích. Sobotní odpolední cyklohráček Os 9782 Praha – Slaný pojede mimořádně až do Zlonic a obě akce se propojí. Večerní Cyklohráček 9783 tak pojede do Prahy přímo ze Zlonic.

Akce má v Praze relativně značnou propagaci, a proto je třeba kmenovou soupravu cyklohráčku na základě požadavku ROPID posílit. Vzhledem ke kopcovitosti tratě 121 a padajícímu listí už není možné za cyklohráček přidat vůz 010 bez dalšího hnacího vozidla, jako se to běžně dělalo v létě při akcích na Okoři. Jediná hnaná náprava 812 na motorový vůz se třemi vagony by byla v podzimním počasí adhezní smrtí. Proto se v těchto situacích přidává ještě lokomotiva 714, která se umí s 812 domluvit do té míry, že stačí jeden strojvedoucí. Ještě lepší řešení je ale místo 714 s 010 nasazení motorového vozu řady 854 – má stejný výkon, ale je výrazně lehčí a provozně úspornější. Vzhledem k výlukám v okolí Mladé Boleslavi jsou navíc vozy řady 854 aktuálně v Praze dostupné. Proto se ČD a ROPID domluvily na tomto testu.

První verze Lokelu na 812 i 854: Mohl by jít i push-pull

Teorie říká: 854 i 812 s 912 jsou vybaveny stejnou verzí elektronického řídicího systému Lokel a přes UIC kabel by spolu měla obě vozidla být schopná pracovat v systému vícečlenného řízení, rozdělovat si mezi sebou správně výkon a spolupracovat. Teoreticky by mohl takto sestavený vlak fungovat jako push-pull souprava bez nutnosti objíždění. V praxi ale nikdo nikdy jejich spojení nezkoušel a je otázkou, co to udělá v reálu. Vícečlenné řízení se na pražských 854 využívá jen velmi výjimečně, natož aby se spojovaly s vozidlem jiné řady. V případě potřeby posily pro cyklohráček jde ale o provozně velmi efektivní řešení – jeden strojvedoucí, dostatečná kapacita míst navíc, dostatečný výkon a nižší hmotnost i spotřeba proti 714 s 010.

Kdy přesně bude nasazena 854 na trať 121

Až do Zlonic pojede v sobotu 31. 10. 2015 mimořádně odpolední Os 9782 s odjezdem z Prahy Masarykova nádraží ve 13.18, kvůli kterému je také posila potřeba. Vzhledem k testování se ale 854 objeví už i na ranním páru cyklohráčků z Prahy do Slaného a pokud vše půjde dobře, odjezdí i všechny spoje v neděli 1. listopadu. To ale není možné dopředu garantovat. Pokud byste tedy chtěli za 854 na trať 121 vyrazit, vyberte si raději sobotu.

Polepování cyklohráčku, foto: Ondřej Kubala Cyklohráček, foto: Ondřej Kubala Muzeum Zlonice, foto: Tomáš Čech 

Novinky ve Zlonicích

Zajímavá bude i návštěva zlonického muzea, kde se od letošního léta hodně změnilo. Letos v září dostala hlavní budova novou střechu a byla dokončena expozice železniční vlečky s pěti nákladními vozy z let 1897–1925. V říjnu se zásadně rozšířila expozice zabezpečovací techniky doplněním návěstidel od roku 1960 do současnosti. Zajímavostí je i příprava prostoru za muzeem, kde si zájemci už dnes mohou po dohodě vysadit stromek pro štěstí.

Jak si cyklohráček vede?

V železničních kruzích se o samotném cyklohráčku často diskutuje. Jedni ho považují za úplnou hloupost, jiným přijde vlak pro děti jako prima nápad. Jak si tedy stojí z pohledu čísel? Právě končící sezona je již druhou. Loni svezl 10 809 cestujících a přepravil 1 169 jízdních kol, čímž počet cestujících na této trase skoro zdvojnásobil. Letos je o cyklohráček zájem ještě trochu větší a počet cestujících k 18. říjnu překročil 12,5 tisíce. Pokud tedy šlo o to, aby se na trať 121 vrátili o víkendu lidé, byl tento projekt trefou do černého.

autor: Ondřej Kubala


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 28.10.2015 (8:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky

Další z regionu ČR Středočeský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Bakiy 
06.11.2015 (18:27)  
Ales Liesk: Dik za upresneni. Ze jsem o 853 napsal blbost mi doslo, az kdyz jsem to odeslal a zacal "badat v pameti hloubeji".
Ze 854 jsou po uprave na obousmernou komunikaci to je pro me novinka. A v provozu jsem to poravdu jeste nikdy nevidel.
03.11.2015 (16:00)  
Aleš Liesk. - máš pravdu, že 853 jezdily na kabel, dveře se rozhodně centrálně nezavíraly. Druhý strojvedoucí do řízení nijak nezasahoval.
Bakiy - je možný, že to byly ještě 853 už se mě to po těch letech může plést.
03.11.2015 (9:44)  
Bakiy: 854.030 je z r. 1997. Z počátku neuměly být řídící (uměly být pouze řízené, a to ještě s problémy :-), rozšíření na řídící vyžadovalo tuším nějaké úpravy (a stejně tak rozšíření o komunikaci na obě strany zároveň - tam se musely dodávat komunikační karty, neb původně se počítalo, že vůz bude vždy na konci soupravy a bude tedy komunikovat jen na jednu stranu). Nyní už (údajně) umějí všechno.

853 na kabel 100% nee.
853 na kabel 100% ano. Měly dvojité otáčkoměry, dvojí indikaci směrů atd. Na kabel se v 70. a 80. létech běžně jezdilo. Vozy Bam/Bnp/053 samozřejmě měly mezivozové propojky řízení (kulaté), naopak neměly centrální zavírání dveří ani centrální dobíjení - to oboje mají až 054.
registrovaný uživatel Bakiy 
02.11.2015 (23:13)  
Sharky33:
Prototyp 854 (Edita) vyjel 1996 nebo 1997 a druha (Evita) je o rok mladsi, navic z rady 852. Vsechny ostatni jsou mladsi. Tedy bylo-li to pred vice nez 20. lety, tak to byla rada 853 a to je trochu "jina liga". 853 na kabel 100% nee. Zde kabel pouze kvuli ovladani dveri a dobijeni vozu (podobne jako Baafxy).
Byla-li na tom rychliku rada 854 (tedy tech 20 a vice let stahneme na 15 a mene) tak tez nemam problem s tim, ze cela souprava byla propojena kabelem, ale tez jen a pouze kvuli dverim a dobijeni.
Tedy ten zadni strojvedouci tam v obou pripadech nebyl "pro okrasu", ale normalne tlacil jako na postrku.
Navic vozy 053... I vozy prosly rekonstrukci. Vznikla z nich rada 054 a 057 (a 042 a mozna jeste nejake dalsi). 053 neumi pres sebe prenaset "ridici" povely...
02.11.2015 (16:27)  
Bakiy - jezdilo to přes Chomutov a fungovalo to normálně. Bylo to obsazený tak, že na každé 854 byl sice strojvedoucí, ale propojený to bylo přes celou soupravu. Jo ještě musím dodat, že je to už 20.let a možná i déle. Tenkrát se hodně jezdilo na kabel a matně si vzpomínám, že i do Kladna-Dubí se jezdilo na kabel.
registrovaný uživatel Bakiy 
02.11.2015 (12:51)  
Ona umi byt 854 ridici? Rizena ano, ale ridici? To ctu poprvy. A v provozu jsem to taky nikdy nevidel. Asi se budu muset nekdy zajet podivat na R1144...
01.11.2015 (13:47)  
Z Prahy do Sokolova jezdil rychlík ve složení 2x 854 + 2. - 3. 053 a tam bylo pravidlem. že se jezdilo na kabel.
31.10.2015 (23:21)  
Jen menší oprava ke článku. Vicečlenné řízení se na pražských 854 rozhodně nevyužívá jen velmi vyjímečně. Naopak vcelku pravidelně na R1144 v pracovní dny. Bohužel ne vždy to jde - ne všechny 854 spolu mluví. Ale pokud ano, tak se jede ve vícečlenu.
31.10.2015 (23:15)  
Honza: Lidí byla opravdu spousta, ale dispečeři byli skvělí a pomohli nám operativně sehnat tu druhou 010, abychom vlak posílili aspoň na cestu zpět. Standardně stojí tato 010 o víkendu ve Slaném, tak jsme si ji půjčili na večerní jízdu do Prahy a zítra ji nedělní cyklohráček zase vrátí zpět. Komické, nekomické, hlavně že přibyla další místa a lidé si mohli volněji sednout.
registrovaný uživatel Honza  mail  
31.10.2015 (22:49)  
No to je hezký. Ale řazení víc než komický. 3 vagóny Cyklo.ráčku+2 010+ Hydra :-)
Ve Zlonicích stále další a další Karosy přiváželi lidi, že i tak si pomalo nebylo kam sednout.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko