..: Půl století od rekordní jízdy 498.106 :..

498.106, Níhov - Řikonín, foto: Drahos SvestkaCerhenice — před 50 lety, dne 27. srpna 1964, byl vytvořen československý rychlostní rekord parní lokomotivy. Stroj 498.106 dosáhl na zkušebním okruhu ČSD (dnes zkušební okruh dceřiné společnosti Českých drah VUŽ) u středočeské Velimi s četou Procházka - Houba rychlosti 162 km/h. Rekordní lokomotiva je zachována, v současné době spočívá jako neprovozní v depozitáři Národního technického muzea v Chomutově. O víkendu do tohoto depozitáře vyrazí zvláštní parní vlak-

Lokomotivy řady 498.1 přezdívané „albatros“ byly v počtu 15 kusů vyrobeny v roce 1954 ve Škodových závodech (tehdy Závodech V. I. Lenina) v Plzni, dnešních Škoda Transportation. Vyvíjely výkon 2 000 kW a maximální rychlost 120 km/h. Sloužily zpočátku při dopravě těžkých mezinárodních expresů na hlavních tratích Československa, později dostaly na starost i vnitrostátní rychlíkovou vozbu. Samotná lokomotiva měla hmotnost 113 tun a do jejího tendru se vešlo 14 kubíků uhlí a 35 kubíků vody.

Za nerychlejší parní lokomotivu světa je dodnes považována britská lokomotiva Mallard, která v roce 1938 dosáhla rychlost až 203 km/h.

V Československu, resp. v České republice byly vytvořeny i další národní železniční rekordy. Nejrychlejší motorovou lokomotivou byla řada T499.0 z ČKD Praha vyrobená pouze ve dvou prototypech. Tento stroj dosáhl rekordní rychlost 176 km/h. jeden z prototypů je zachován ve sbírkách železničního muzea Českých drah a renovován za přispění VUŹ, dceřiné společnosti ČD.

Tato organizace provozuje také rekordmanku v oblasti elektrických lokomotiv – stroj 124.601-6. Tato lokomotiva dosáhla 5. září 1972 dodnes nepřekonané rychlosti českého sólo stroje 219 km/h.

Absolutní český rychlostní rekord však patří rychlovlakům Českých drah pendolino, řady 680. Při testovacích jízdách na jihu Moravy mezi Břeclaví a Brnem dosáhla jedna ze souprav rychlost 237 km/h. V pravidelném provozu dosahují pendolina rychlost 160 km/h, což je nejvyšší povolená rychlost na železniční síti SŽDC. Pendolina jsou v provozu také na nejrychlejších spojích v historii naší železniční dopravy. Na trase z Prahy do Ostravy dosahují průměrnou cestovní rychlost téměř 120 km/h.

Současný světový rychlostní rekord elektrické lokomotivy ale drží od 2. září 2006 stroj rakouských ÖBB řady 1216, stejný typ jako jezdí do České republiky v čele vlaků EuroCity a netrakčních jednotek railjet, s rychlostí 357 km/h. Absolutní železniční rychlostní rekord však dlouhodobě drží Francouzi. Jeho aktuální hodnota činí 574,8 km/h, jíž dosáhla speciálně upravená jednotka rychlovlaku TGV.

Zdroj: Tisková zpráva Českých drah


NIcKON Poslat mail autorovi | 28.8.2014 (18:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Středočeský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
09.09.2014 (18:28)  
No přeci 130 km/h. :-)
09.09.2014 (12:32)  
všude samá 124.601 a po S699.001 nikdo ani neplivne ?

a otázka do pranice: jaké maximální rychlosti bude schopná 399.005 po opravě? :-)
02.09.2014 (18:02)  
Pokud by měl někdo zájem, mohu zaslat pár fotek jak teď KYKLOP vypadá před dokončením. :-)
registrovaný uživatel Petr budvar  mail  
02.09.2014 (10:07)  
.. A to tu Ojnici ohnul fíra, topič, či se jednalo o nějakou větší akci? Musela to být fajn ženská, když kvůli ní přerušili i zkoušku. Tak jako muzikanti, či závodnící mají svoje groupies, tak zřejmě i na dráze takové kámošky existují. To je dobře.
02.09.2014 (1:13)  
D. Švestka: pane Drahoši, díky za odezvu; o té 498.115 jsem něco podobného četl vícekrát, i to, že 106 rozhodně nebývala v Bratislavě tou technicky nejlepší. Mně ani tak nešlo o to, jak se tyhle tříválce chovaly při opravdu vysokých, ba přímo rekordních rychlostech, ale při tak 100-120, což bývaly (dle okolností) jejich obvyklé rychlosti v běžném provozu. Ta otázka mě napadla, když jsem nedávno byl na besedě se strojvedoucím, který počátkem 70. let v depu H-Altona jezdíval na tříválcových 01.10 a ten říkal něco v tom smyslu, že tyhle mašiny jely dobře a klidně do asi 110 km/h, pak se rozvlnily a roztřásly, a když chytly švuňk nad 135 km/h, tak se zase uklidnily. Tudíž jezdit s nimi na vlaku s dovolenou 120 býval prý dost očistec. Když měl vlak dovoleno 140, tak prý bylo záhodno se na těch 135 co nejdřív dostat a 135-140 držet, co to šlo (což býval vzhledem k zátěžím 600-700 tun značný problém, atd. atd. ...). Čímž nechci srovnávat pojezd německé 01.10 a české 498.1, to by asi dost dobře nešlo; prostě mne jen zajímá, zda albatrosy netrpěly něčím podobným. Zdravím, ZdŠ
01.09.2014 (22:52)  
Zd.Šindlauer: pane Zdeňku, albatrosy-jedničky byly naše nejpovedenější parní lokomotivy. Dle pamětníků a technických záznamů dosahovaly při zkouškách běžně rychlosti 135 km/hod (podotýkám, že se psal rok 1954 resp.1955, nikoliv 2014) a to za naprosto klidného chodu. O nějakém vrtění jsem neslyšel. Navíc je celkem známým faktem, že rekordmanka 498.106 byla spíše jedním z horších 15 strojů, které v té době sídlily ve výtopně pod Vinohrady. Dalo by se říci tak trochu lenochod. Spousta zkoušek se odjezdila s lok. 498.105 a 115, které byly mnohem lepší. Se 498.115 se údajně dosáhlo rychlosti přes 170 km/hod, ale akce byla nakonec utajena, neboť došlo k ohnutí ojnice. Podotýkám , že rychlostní zkoušky na okruhu byly prováděny s turnusovými (i letmo)stroji v přestávce mezi vlaky v Kolíně, kam bratislavské albatrosy tenkrát zajížděly. Tedy situace naprosto odlišná od rekordů s "Mallardem" nebo s německou 05.
registrovaný uživatel kobros 
01.09.2014 (14:58)  
Petr Budvar: A bez te politiky to neslo?
registrovaný uživatel Petr budvar  mail  
01.09.2014 (14:21)  
Sice je dvoudílná, ale když se chce tak by rekord byl jistě uznatelný. Ovšem je to ze stráhášného Ruska, kde je ten dííktator Putíín (žere malé děti a zábavou mu je střílení těhotných žen - pro vysvětlenou, kdyby někdo nebyl ještě sdostatečně přelouskán a zglajchšaltován zdejšími pravicujícnětržními fámulUSy):):)
registrovaný uživatel Petr budvar  mail  
01.09.2014 (14:15)  
2 декабря 2006 года на участке «Лихославль-Калашниково»,Октябрьской железной дороги, в ходе испытаний скоростной контактной подвески КС-200.006,на электровозе ЧС200-009 был установлен рекорд скорости для электровозов на железных дорогах России — 262 км/ч
01.09.2014 (9:34)  
Mallard se chovala při dvoustovce tak, že se přehřálo ojniční ložisko a muselo se přimazat válcovým olejem. Pokud vás zajímají podrobnosti, tak doporučuji tyto stránky (byť jsou trochu germanofilní a nadržují BR05):
http://www.germansteam.co.uk/german-steam/FastestLoco/fastestloco.html
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko