..: Aktuality a články :..

Koridory v ČR - Minulý týden jsem měl tu čest jet vlakem z Prahy do Ostravy, v pátek do Brna a z Brna do Prahy přes Českou Třebovou. Pozoroval jsem, jak to vypadá na našich koridorech.
Z Brna do České Třebové je "koridor" v celkem slušném stavu, ale ve Svitavách a v Opatově jsem zaznamenal pomalou jízdu cca. 50 km/h. Z České Třebové - za odbočkou Parník jsme zrychlili na 140 (v čele byla ř. 362) a to jsme drželi až do Ústí n.O. města, kde končí koridor a začíná běžná trať. Zde se vlak stále plazí rychlostí 70 - 80 km/h, i Chocní projíždíme pomalu z důvodu probíhajících stavebních prací. Za Chocní již následuje rychlostník 120 a o kousek dál 160. Vlak nabírá rychlost a tu drží až do Pardubic-Pardubiček, kde začíná zpomalovat kvůli zastavení v Pardubicích hl.n. a také kvůli snížení traťové rychlosti na 100 km/h. Kousek za Pardubicemi hl.n. vlak opět nabírá rychlost, ale hned před Přeloučí opět brzdí a brždění se přenáší až do stanice - na první pohled to vypadalo, že vlak zastavuje... Poté se ale ukázalo, že brzdíme kvůli přejezdu, který je již bez signalizace a je postupně rušen - během prázdnin byl otevřen nový nadjezd.
Toto omezení bude trvat do 6.9.2004 včetně.
Z Přelouče jedeme rychlostí "pouze" 100km/h a tuto rychlost držíme až do stanice Záboří nad Labem - koridor je sice hotov, ale maximální rychlost zde může být zavedena až po následném přebroušení kolejnic a podbití. To se letos provádělo na jaře, tak uvidíme, kdy se uskuteční zde.
Uzel Kolín ještě hotov není a ve vlaku je to poznat podle hluku... Za Kolínem opět najíždíme na koridor, ale zde je znát, že již něco pamatuje. Již to není úplně klidná jízda, jako kdysi...
Úplně nejhorší je ale při vjezdu do Úval od Českého Brodu. Výhybky jsou velmi zničené a vozy skáčí do všech stran. Dále je trať velmi zničená a již velmi volá po pořádné opravě, té se zřejmě hnedtak nedočká... V plánu je sice modernizace Úvaly - odb. Blatov, odb. Blatov - Praha-Běchovice a modernizace + ztrojkolejnění Běchovice - Libeň, ale realizace je v nedohlednu.
Hlavní stavební práce jsou nyní v úseku Rudoltice v Čechách - Krasíkov - Zábřeh na Moravě.
Článek o úseku Krasíkov - odb. Tatenice jsme uveřejnili před časem, nyní uveřejňujeme článek o úseku Hoštejn - Zábřeh na Moravě.

Všestary/Královéhradecko - Provoz na trati č. 041 Hradec Králové - Jičín byl po včerejší nehodě, o které jsme vás informovali, obnoven. Již před půlnocí se podařilo usadit vykolejené nákladní vozy zpět na koleje. Provoz byl provizorně obnoven po dvou kolejích dnes brzy ráno. Na úplném odstranění následků nehody se zatím průběžně pracuje. Termín plného zprovoznění všech kolejí není zatím znám, ale s největší pravděpodobností by se tak mělo stát koncem příštího týdne. SŽDC zváží, zda je nutné obnovovat všechny poškozené staniční koleje. Prozatím místo nehody vlaky projíždějí sníženou rychlostí, v blízké době však můžeme očekávat další výluky, spojené s náhradní autobusovou přepravou a to z důvody opravy dotčeného úseku. Za uvedené informace děkuji -pb-.

Všestary - K tragédii došlo ve středu v odpoledních hodinách v žst. Všestary na trati Hradec Králové - Jičín. Při křižování osobního vlaku s vlakem nákladním ve výše zmíněné stanici došlo zřejmě k pochybení výpravčím. Podle kusých informací, které jsou k dispozici výpravčí postavil vlakovou cestu pro nákl. vlak na vedlejší kolej, souprava byla však delší, než stanice, a tak poslední vozy stály až za námezníkem. Osobní vlak mezitím vjel na jinou kolej a výpravčí pro něj postavil vlakovou cestu i na odjezdovém zhlaví. Tím došlo k "podhození" posledních vozů nákladního vlaku, které následně poškodily výměny, koleje a část peronu ve stanici. Hmotná škoda na zařízení stanice je předběžně vyčíslena na 1,3 mil. korun, škoda na nákladních vozech je cca 300 tis. korun. Mnohem větší tragédií je však zoufalý čin, ke kterému se výpravčí odhodlal v okamžiku, kdy zjistil co se stalo. Vyběhl z dopravní kanceláře a na ulici skočil pod projíždějící nákladní automobil. V současné době probíhá vyšetřování, do jaké míry je výpravčí za vzniklou situaci zodpovědný, zda se skutečně jednalo o sobevraždu, či šlo jen o sérii nešťastných náhod. Při nehodě nedošlo k jiným újmám na zdraví nebo životech. Na trati byl zastaven provoz. Trať bude plně sjízdná zřejmě až během dneška. O podrobnostech vás budeme průběžně informovat.

Tatenice, Krasíkov - Dne 23.8.2004 ve 20:00 byl ukončen provoz vlaků ve směru Zábřeh na Moravě na zastávce Tatenice. V rámci stavebních postupů stavby Česká Třebová - Krasíkov je od tohoto okamžiku zprovozněna zrekonstruovaná lichá skupina v žst.Krasíkov (blíže k výpravní budově) a zároveň 1.traťová kolej nové přeložky tratě, která nově namísto oblouku podél obce Tatenice za stávajícími spojkami na přerovském zhlaví estakádou zamíří k portálu tunelu a dále prostupuje terénem přímo skrze tunely Krasíkov 1 (délky 1098,3 m - jde o nejdelší dvoukolejný tunel v ČR) a Krasíkov 2 (délky 140,65 m), mezi nimiž je na další estakédě, která oba tunely spojuje, umístěna nová zastávka Tatenice. Nová přeložka je cca o 1,1 km kratší než stávající trať a pro soupravy zde po dokončení bude reálná rychlost 120 - 160 km/h (160 je samozřejmě přípustné pouze pro výkyvné skříně).

Na snímku z 22.8.2004 je stará zastávka Tatenice. Poslední vlaky zde zastaví dnes a zítra.

obrazekLaa A.D. Thaya, Hevlín – Někdy v roce 2008 by mohl první vlak překonat hraniční řeku Dyji mezi rakouskou Lávou nad Dyjí a jihomoravským Hevlínem.
V prosinci chtějí Rakušané odeslat do Bruselu žádost o první dotace na vypracování projektů obnovení před lety zaniklé železniční trati. Že se záměr bude řešit jedním společným projektem obou sousedních zemí je výsledkem pátečního jednání zástupců státní správy, samospráv a dopravních firem obou zemí. Na projekty naváže hledání dodavatele stavby. „Mezinárodní výběrové řízení potrvá asi třiadvacet měsíců. Dalších dvanáct si vyžádá vlastní stavba 2,5 obrazekkilometru dlouhého úseku trati," řekl Právu ředitel olomoucké stavební správy SŽDC Jiří Mlynář.
Náklady na stavbu jsou podle prvních odhadů asi 325 milionů korun. Cenu ovlivňuje nutnost stavby šesti mostních objektů včetně sedmdesát metrů dlouhého přemostění Dyje. Na projekt i výstavbu železnice lze získat dotace z fondů Evropské unie. Dotace ale nepokryjí celé náklady, na jednotlivé fáze akce poskytne EU v objemu třicet až padesát procent ceny. O zbytek se musí podělit obě země. I způsob dělení je dohodnut, bude odpovídat délce úseku trati na území ČR a Rakouska. Z délky až 2,5 kilometru nové trati bude jen asi 600 metrů na rakouské půdě.
obrazekTrať do Rakouska rozhoduje o dalších spojnicích
"Nechtěl jsem tady tu otázku otevírat, ale na stavbě kolejí z Hevlína do Laa v nemalé míře závisí osud trati ze Střelic přes Hrušovany nad Jevišovkou do Hevlína. Bude li obnoven přeshraniční provoz, stoupne význam celé trati a lze uvažovat o její postupné modernizaci. V opačném případě nikoliv," potvrdil Mlynář dřívější obavy starostů, že jen obnova provozu do Rakouska zachová železnici. "Zatím jsem klidný, v jízdním řádu na další rok jsou vlaky zakresleny v nezměněném rozsahu. Co se týká budoucnosti, jsem optimista a věřím, že dnešní jednání bude mít skutečný výsledek," uvedl starosta Hevlína Drahomír Nosek (HSMS). Z Laa si odvezl konkrétní úkol. Oba starostové pohraničních sídel musí požádat příslušné úřady o obnovení železničního pohraničního přechodu. "Žádost na ministerstvo vnitra odešleme co nejdříve. Zřízení přechodu potrvá asi dva roky, takže nemůžeme otálet, dodal Nosek. Může se ale stát, že ještě před zahájením provozu přistoupí ČR k schengenské úmluvě, pak by byl přechod zbytečný.
Traťový úsek z Laa do Hrušovan nad Jevišovkou vznikl v roce 1870 jako část někdejší železniční spojnice mezi Brnem a Vídní, kterou vystavěla společnost StEG. Historie železnice se mohla začít psát dříve, ale budování dlouho brzdila konkurenční Severní dráha císaře Ferdinanda. Vlaky mezi Brnem a Vídní přes Laa jezdily do závěru druhé světové války. Na jejím sklonku byl zničen most u Hevlína. Náhradní mostní provizorium už zatížilo jen několik málo vlaků, než byl provoz zastaven. Relativně kompletní vydržela železnice až do výročí staletí provozu. Husákův režim v obavě před narušením železné hranice nařídil zlikvidovat mosty a rozebrat náspy. Od roku 1990 mají starostové z obou stran hranice na svém kontě již celou řadu pokusů o obnovení trati.
Milan Vojtek, Právo

obrazekŘazení - Na přelomu prvního a druhého zářijového týdne dojde ke změnám v řazení některých meznárodních nočních rychlíků. Jedná se o vlaky R222/223 VIHORLAT, R420/421 EXCELSIOR, R390/391 BEM a R422/423 CASSOVIA. Konkrétní změny jsou tyto: Od 6./7. září nebude ve vlacích R222/223 řazen restaurační vůz řady BRcm ZSSK č. 375/376 (jedoucí v relaci Praha hl.n. - Košice a zpět). U vlaku R390/R420 nebude od 6./7. září řazen vůz řady WLAB ZSSK č. 378 (jedoucí v relaci Bratislava hl. st. - Cheb), v opačném směru, tedy u vlaků R421/R391 bude zrušen také od 7./8. září. Jediným přímým vozem v této relaci na těchto dvou vlacích tak zůstane vůz řady B ČD. Od 6./7. září bude navíc u vlaků R420/421 zrušen vůz Bc ZSSK c. 370 v relaci Košice - Cheb a opačně. Od 6./7. září nebude ve vlacích R422/423 řazen vuz řady WLAB ZSSk č. 363 v relaci Košice - Praha hl.n. a opačně (v opačném směru až od 7./8. září). Na doprovodném snímku je zachycen toho dne o 60 minut opožděný R420 EXCELSIOR při zastavení v žst. Kralupy nad Vltavou.

obrazekVážení čtenáři a návštěvníci ŽelPage, mnozí z Vás jistě při svých prázdninových toulkách zabloudili za hranice naší vlasti, kde jste se s největší pravděpodobností setkali i s tamní železnicí. Těm z Vás, kteří si na cestách pořídili nějakou tu fotečku chceme umožnit jejich prezentaci na ŽelPage. Jak na to? Je to velmi jednoduché: stačí vybrat několik dle Vašeho názoru nejkrásnějších fotografií ze zahraničí s železniční tématikou a zaslat je spolu s místem pořízení, krátkým textovým popisem a Vaším jménem na e-mail info@zelpage.cz a do pole Předmět uveďte FOTO Z CEST. Vaše fotografie budou zařazeny do alba, které bude koncem září uveřejněno na ŽelPage. Datum uzávěrky pro zaslání fotografií je středa 15.9.2004. Po tomto datu budou Vaše fotografie zpracovány a v nejkratším možném termínu zveřejněny. Prosíme všechny, aby se pokusili zachovat maximální velikost fotografie na 350kB a rozlišení na 1024x768pix. Autoři ŽelPage si vyhrazují právo odmítnout a nezveřejnit fotografie, které jakýmkoliv způsobem odporují zadaným kritériím (u větších, či objemnějších obrázků po společné dohodě s autorem).
Na doprovodném snímku od Vítka Bukače je zachycena lokomotiva 1771 QSR v australské Kurandě.

obrazekPovodně 2002 - Již dva roky uplynuly od velké živelné katastrofy, která postihla hlavně Čechy a města kolem Labe až k přístavům v Hamburgu. Povodně se objevily nejprve v jižních Čechách 7.8.2002 a postupně se velká voda přesunovala přes střední Čechy a Prahu do severních Čech a dále napříč Německem. Všude napáchala obrovské škody.

obrazekZměna tarifu ČD - Dne 1.8.2004 vstoupila v platnost další změna Tarifu Českých drah pro přepravu cestujících a zavazadel (ČD TR10, změna 12). Hlavním tématem změny je zavedení žákovského jízdného. Toto jízdné bude rozlišeno pro dvě skupiny cestujících. Každá skupina si může zakoupit jízdenky pro jednotlivou jízdu nebo časové jízdenky týdenní resp. měsíční. Skupiny cestujících-žáků/studentů do 15-ti let a 15-26 let. Prvně jmenovaná skupina bude mít nárok na jízdné, které je o něco levnější, než zákaznické jízdné pro děti do 15let. Studenti 15-26let budou mít nárok na jízdné odpovídající jízdnému pro držitele Junior pasu.

obrazekNěmecko - Pro všechny nadšené železniční cestovatele, kteří rádi objevují krásy nejen České republiky, ale například Německo a nejsou majiteli režijních výhod, mohou využít speciální nabídky DB Sommer spezial Preiss. Jedná se o jízdenku platnou na předem zarezervovaných spojích v Německu. Cestující může využít všech vlaků, které jsou na tratích DB k dispozici, tedy i IC,EC,ICE. Jedna z podmínek je právě využití alespoň jednoho z těchto vlaků. Jízdenku si může zakoupit úplně každý, minimálně však tři dny před odjezdem. Vzhledem k limitovanému počtu těchto jízdenek na každý den je však nutno zakoupit jízdenku ještě o několik dnů dříve. Pro české cestující je asi jediná možnost jak jízdenku získat, zakoupení po internetu. Cestu si tak v klidu naplánujete na adrese www.bahn.de a dostanete k tomu místenky zdarma. Jízdenku vygenerovanou po zaplacení si pak jednoduše vytisknete sami doma. Platba je možná pouze platebními kartami EC/MC, VISA (ne electron), AMEX a Dinners Club. Pokud vlastníte potřebnou kartu, ale systém ji nepřijme, musíte si ji nechat v bance aktivovat pro internetové platby. Tato nabídka platí pouze do konce srpna. Další informace naleznete na www.bahn.de Martin Kopecký,
Na snímku je jednotka 605 DB. Tyto jednotky byly loni odstaveny z pravidelného provozu, kvůli svým technickým problémům v oblasti podvozků. Snímek: Karel Chýla, 12.7.2003, Hof Hbf. DB.

obrazekBratislava - Pre niektorých železničných fanúšikov, hlavne z Českej republiky nie je známa skutočnosť, že z dňom 1.6.2004 došlo v Bratislave ku
zlúčeniu obidvoch diep pre nákladnú dopravu v uzle Bratislava východ,. "Staré depo", teda pôvodne depo Bratislava východ 1 bolo celé presťahované do objektu bývalého opravárenského "Nového depa", teda Bratislava východ 2.
V reáli bývalého opravárenského depa Bratislava východ 2 sa v troch halách, vykonáva prevádzkové ošetrenie rušňov, opravy,Mo, Eo,MV,EV, Mvy, EVy,ES a iné neplánované opravy a taktiež aj depo slúži na odstavenie rušňov počas prevádzkovej prestávky.
Laminátky radu 240 pre nákladnú dopravu, ktoré majú prevádzkovú prestávku sú priebežne odstavované na 508. koľaji,na konci ktorej je odstavený zároveň aj nehodový vlak a žeriav.Dnes tam boli odstavené stroje 240:015,124,099,079,093.Ak sa rušne nezmestia na túto koľaj,
v tom prípade sa dočasne odstavujú pred prvú halu, ktorá slúži na Eo opravy rušňov, na koľaje 501. až 504.
V "strednej" hale, ktorá služi na opravu elektornických častí dvojsystémových rušňov a vedú do nej koľaje 511. a 513. sa dnes nachádzali rušne 363.093 a 363.105.
V "zadnej hale", ktorá slúži na ES, EVy,Mvy, Ev opravy sa nachádzali dnes rušne 363.088, na ktorej sa vykonáva katuálne ES oprava, rušeň je vo fáze prestreku nového laku, kombinácie modrej a bielej, pluhy má celé modré, žalúzie nové, je bez strechy, pozičných svetiel a označenia. Ako som sa dozvedel z knihy HV, tak tento stroj poslednú jazdu absolvoval dňa 23.5.04 v úseku Hidasnémeti-Košice na Lv 75401. Na vyvazovaciu opravu v tejto hale takisto čakajú stroje 240.100,363.138 a 363.095.
V objekte depa na 510. nezatrolejovanej koľaji sa taktiež nachádza aj "gorila" 350.013 po návrate z ES opravy z ŽOS Vrútky, kde ju vykonali dňa 25.7.04,pričom tento rušeň čaká na vykonanie skúšobnej jazdy,aby mohol byť nasadený do prevádzky a do Vrútok na tejto koľaji na EH opravu je nachystaný stroj 240.126.
Na snímku nákladná 363 ide na rychlíku R 602 a ťahá pokaženú 350.002 - 9.7.2003, Dubnica nad Váhom
Mgr. Andrej Ivanič, autor fotografie: Peter Krušinský

obrazekHradec Králové - Drážní úřad povolil přestavbu březhradského přejezdu na severním zhlaví žst. Opatovice nad Labem. Přestavba se bude týkat hlavně vybudování dvou polovičních závor a výstavbou čtyř výstražníků. Na tomto přejezdu došlo v loňském roce 4. dubna k tragické nehodě osobního vlaku jedoucího do Hradce Králové a linkového autobusu MHD linky 12. Ta se zapsala do podvědomí lidí smrtí 4 cestujících včetně řidiče. Celá aféra ale ještě není uzavřená, je to již rok od nehody a policie stále neurčila viníka, ani ČD ani DPMHK nechtějí vinu na svoji hlavu a policejní vyšetřování toho moc neobjasnilo. A tak i nadále zůstane tato nehoda opředená tajemstvím a spekulacemi, doufejme že výstavba závor zabrání v budoucnu podobným nehodám a k pomníčku vedle přejezdu připomínajícím čtyři lidské životy se už nepřidá další ..

Ústecký kraj - České dráhy mají v těchto dnech jedinečnou šanci získat zakázku na dopravu kameniva pro stavbu dálnice D-8, přesněji pro stavbu úseku z Ústí nad Labem na státní hranici s Německem. Konkrétně se jedná o přepravu 300 000t štěrků a kameniva z lomů Měrunice u Bíliny a Všechlapy do společností SSŽ, nově zřízené obalovny a betonárky u Úžína. Celá situace se možná zda na první pohled velmi snadno řešitelná, avšak velmi brzy narážíme na problém: Do areálu obalovny sice vede vlečka, která původně patřila dnes likvidované Tlaková plynárna Ústí n.L., a.s., ta je však dnes velmi silně podudržovaná, náklady na její opravu by se vyšplhaly až do výše 12 mil. Kč. a navíc byla k 15.6.2004 oficiálně a bez jakýchkoliv námitek ZRUŠENA! Vlastníkem vlečky je dnes nástupnická firma Palivový kombinát s.p. Ústí n. L., který se sice vlečky rád lacino zbaví, ale její opravu již bude muset zajistit České dráhy (potažmo SDC). Velkou výhodou je, že vlečka může být po splnění svého účelu zakomponována do nově vznikající průmyslové zóny právě v této oblasti. Druhou možností je vybudování velkokapacitních zásobníků v žst. Chabařovice, kam by ucelené vlaky navážely materiál a odtud by se zhruba 3km úsek do obalovny Úžín dopravovalo kamenivo po silnici. Tato varianta je desetinásobně levnější a zdá se, že se k ní kloní většina zúčastněných stran. Bude zajímavé sledovat, jak se k celé věci ČD postaví, protože nechat si uniknout výhodnou zakázku na dobu tří let by byla jistě škoda..
Dle týdeníku Obzor ve zkrácené verzi zpracoval

obrazekPraha - Před několika málo dny se dostal na svět konečný návrh jízdního řádu ČD pro období od 12. 12. 2004 do 10.12.2005. Opět to není úplně konečná podoba a může ještě dojít k malým změnám.

obrazek Plzeň - Cheb - Zítra v 7:40 bude zahájena nepřetržitá výluka mezi stanicemi Svojšín a Planá u Mariánských Lázní. Všechny vlaky budou nahrazeny náhradní autobusovou dopravou - kromě R 352/353, které budou odkloněny přes Domažlice. Během výluky budou opraveny přejezdy a také most u Stříbra. Výluka bude ukončena 20.8. v odpoledních hodinách.

« Novější zprávy | 1 ... 466 467 468 469 470 ... 506 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:46
zapadá v 20:14