Praha — České dráhy mají problém. Přesně dva týdny poté, co státem vlastněný dopravce oficiálně prezentoval záměr odkoupit šestnáct vysokorychlostních netrakčních jednotek Siemens Viaggio Comfort, zasáhla do procesu společnost Škoda Transportation s námitkou k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Největší tuzemský výrobce kolejových vozidel tak učinil těsně před termínem, kdy mohly České dráhy nákup souprav definitivně podepsat. Dráhy teď musí do 15 předložit vyjádření, na jehož základě se stěžovatel dále bude moci obrátit na ÚOHS. Případné uznání námitky ze strany úřady by přitom pro ČD velmi pravděpodobně znamenalo konec nadějí na výhodný nákup nových souprav, s jejichž pomocí chce dopravce čelit nastupující konkurenci v dálkové dopravě.
Informaci o nekompromisním postoji Škody Transportation přinesl deník iDNES.cz, který již dříve upozorňoval na nevoli, s jakou se majoritní výrobce kolejových vozidel v Česku k nákupu „railjetů“ stavěl. Načasování stížnosti k ÚOHS na konec června navíc dostává ČD do komplikované situace: přesně ve čtvrtek totiž oficiálně vyprší opce, kterou rakouské ÖBB získaly na nákup posledních 16 z celkového počtu 67 souprav Viaggio Comfort. Vedení drah podle deníku bude usilovat o prodloužení konečného termínu pro rozhodnutí za horizont 15 dnů, v nichž musí antimonopolní úřad vydat stanovisko.
Nejnovější vývoj v dlouhé kauze nákupu netrakčních jednotek Siemens vrhá nově světlo na dlouhodobě velmi nadstandardní vztahy Českých drah a Škodovky, kterou některá česká média dokonce označují za dvorního dodavatele kolejových vozidel pro státního dopravce. Sympatie drah k produktům skupiny Škoda dokládají nejen velmi specifické zadávací podmínky řady výběrových řízení, ale i tvrzení náměstka generálního ředitele ČD Antonína Blažka při vyhlašování výročních cen ACRI v roce 2010, podle kterých dráhy jednoznačně preferují vozidla české produkce před nákupem ze zahraničí.
V případě Škody Transportation přitom motivy za snahou překazit nákup railjetů nejsou zcela průhledné, neboť výrobce v současnosti nenabízí ani nevyvíjí adekvátní alternativu pro dálkovou dopravu. Samotná Škodovka přitom ve svém podání k ÚOHS argumentuje především nevhodností souprav Viaggio Comfort pro české tratě, kde nebudou schopny využít svou konstrukční rychlost; paradoxně stejně jako lokomotiva řady 380 z produkce Škody Transporation.
Zdroj: iDNES
P.S. Ty priklady jsou z praxe...
A já myslel, že o těchto věcech rozhoduje ten, kdo si ta vozidla pořizuje. A o technický stav se stará ten, kdo vozidla provozuje. Ale děkuji za upozornění, i po 9 letech v branži se mám evidentně stále čemu učit :-)
Stejně jako jsem tvrdil že v poslední minutě tu námitku podají, tak si myslím, že se RJ na českých kolejích stejně nakonec dočkáme. "Pragmatické" to od ŠT bylo v tom, že jednou by těch 112 vozů mohli vyrobit ve Studénce, šaráda s "ICE" byla zbastlená v poslední vteřině.
Být ortodoxní k jakémukoli výrobci je vždycky slabomyslnost... Když vídím, že tolika lidem stačí omýlat několik vět vyrobených novináři toužícími po senzaci...
To bych mohl klidně napsat že Siemens, po té co zjistil že v Plzni nezlikviduje Škodu výrobou nákladních vozů, vyrobil Praze metro M1 a zlikvidoval ČKD. Podložené to bude stejně "ověřenými" argumenty JPP které používá kdejaký věrohodný bulvár...
Škoda má dle mého názoru v současné době dva špičkové produkty. 109E a ForCity. Plus 471 konstrukčně odpovídající svému návrhu před 15ti lety.
A s tou jejich věčně omýlanou spolehlivostí to nevidím vůbec tragicky. Ba naopak.
Ono totiž zadaný interiér, vybavení a technický stav odpovídá nejvíce tomu, kdo v takovém vlaku jezdí...
Proto, až zase nepůjde záchod protože do něj někdo nechal vcucnout sešit z fyziky, nepůjde IS neboť "zmizel" měděný kabel mezi vozy jednotky, nebo budou vrzat sedačky protože někteří zaměstnanci depa neznají jiný nástroj než kladivo, zkuste se zamyslet, jestli za to opravdu může výrobce. Jestli jsou vlaky ze zahraniční víc blbuvzorné a jestli se člověk opravdu stává dospělým až ve chvíli, kdy může použít ten samý záchod (něměcké výroby) ve vlaku, který nevyrobili v čechách...
(a krome toho si teda nemyslim, ze by zde mel kdokoliv mafianske praktiky)
to moc nejde dohromady, mafiánské praktiky a pragmatické chování, alespoň né ve slušné společnosti....
pokud by demokracie u nás fungovala jak má, tak by UOHS měl zcela jednoduše rozhodnout, "protože nedokážete dodat srovnatelný výrobek, je vaše námitka neopodstatněná, nazdar!"
Tím se ŠT nezastávám, nemám jejich výrobky rád ani jejich mafiánské praktiky. Ale jak už nedávno někdo psal, chovají se pragmaticky. Jak Siemens ukázal, o tento obchod zájem evidentně má, teď bude záležet na argumentech ČD u antimonopolního úřadu, a ukáže se jestli to s nákupem skutečně myslí vážně.
A- propo,- získávat zakázky "převzetím" zavedených výrob jak je tomu v případě EKOVA Ostrava to je tak ještě Váš styl. Sami,ale v současnosti nejste schopni nic dotáhnou do uspěšného konce - viz E 109, která je kvalitní lokomotivou, ale její uvedení do Vámi deklarovaného provozu spočíva spíše na "žabo-myších" válkách mezi Vašimi konkurenti, než na technické zdatnosti a kvalitě výrobku. Proto ještě jednou "STYĎTE SE!!!!!!" a přejte také prostéme člověku této země slušný komfort.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.