Praha — České dráhy mají problém. Přesně dva týdny poté, co státem vlastněný dopravce oficiálně prezentoval záměr odkoupit šestnáct vysokorychlostních netrakčních jednotek Siemens Viaggio Comfort, zasáhla do procesu společnost Škoda Transportation s námitkou k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Největší tuzemský výrobce kolejových vozidel tak učinil těsně před termínem, kdy mohly České dráhy nákup souprav definitivně podepsat. Dráhy teď musí do 15 předložit vyjádření, na jehož základě se stěžovatel dále bude moci obrátit na ÚOHS. Případné uznání námitky ze strany úřady by přitom pro ČD velmi pravděpodobně znamenalo konec nadějí na výhodný nákup nových souprav, s jejichž pomocí chce dopravce čelit nastupující konkurenci v dálkové dopravě.
Informaci o nekompromisním postoji Škody Transportation přinesl deník iDNES.cz, který již dříve upozorňoval na nevoli, s jakou se majoritní výrobce kolejových vozidel v Česku k nákupu „railjetů“ stavěl. Načasování stížnosti k ÚOHS na konec června navíc dostává ČD do komplikované situace: přesně ve čtvrtek totiž oficiálně vyprší opce, kterou rakouské ÖBB získaly na nákup posledních 16 z celkového počtu 67 souprav Viaggio Comfort. Vedení drah podle deníku bude usilovat o prodloužení konečného termínu pro rozhodnutí za horizont 15 dnů, v nichž musí antimonopolní úřad vydat stanovisko.
Nejnovější vývoj v dlouhé kauze nákupu netrakčních jednotek Siemens vrhá nově světlo na dlouhodobě velmi nadstandardní vztahy Českých drah a Škodovky, kterou některá česká média dokonce označují za dvorního dodavatele kolejových vozidel pro státního dopravce. Sympatie drah k produktům skupiny Škoda dokládají nejen velmi specifické zadávací podmínky řady výběrových řízení, ale i tvrzení náměstka generálního ředitele ČD Antonína Blažka při vyhlašování výročních cen ACRI v roce 2010, podle kterých dráhy jednoznačně preferují vozidla české produkce před nákupem ze zahraničí.
V případě Škody Transportation přitom motivy za snahou překazit nákup railjetů nejsou zcela průhledné, neboť výrobce v současnosti nenabízí ani nevyvíjí adekvátní alternativu pro dálkovou dopravu. Samotná Škodovka přitom ve svém podání k ÚOHS argumentuje především nevhodností souprav Viaggio Comfort pro české tratě, kde nebudou schopny využít svou konstrukční rychlost; paradoxně stejně jako lokomotiva řady 380 z produkce Škody Transporation.
Zdroj: iDNES
k ochote ŠT upravit 380 pro komunikaci s RJ: pokud se ŠT do toho nebude chtit, tak bych okamzite vyypsal výberko na dodavku loko od jineho vyrobce...... tech par 380, na ktere je smlouva, se upotrebi vzdycky
Taky by slo napsat - Kdyby CD zajem nemely, tak by to podepsaly hned. Moc dobre vedi, jaky obchod se jim nabizi a jaka je to sance, zvlast pred vstupem konkurence na trh
To je dobrá zpráva
Bmz od ÖBB maji prioritne jezdit rameno 170 pro nalakani cestujicich relace Cheb - Praha.
Ty trate jsem uvedl jen jako pripad. Tobe by se 112 novych vozu nehodilo? Neslo mi o konkretni priklad, ale myslenku a jakysi plan do budoucna. Je pravdepodobne, ze kdyz se bude vyhlasovat soutez, budou se CD zkouset prosadit vozovym parkem (od vyhlaseni souteze jezdi alespon castecne na tratich 160 a 030 ,,lepsi,, soupravy) a parametry ve vedeni vlaku (napr. cekaci doby, dodrzeni razeni) jsou tez prisnejsi.
Jirka (TexxO)
Co se tyka Railjetu pro CD, chteji-li udrzet rameno Wien (Budapest) - Berlin, musi ,,a to rychle,, udelat neco s vozovym parkem. V Railjetu jsem sedel a co se tyka porovnani s hlinikem (i treba v uprave na dalkovou dopravu, coz si nedokazu predstavit), je to jako za totality jablko a pomeranc
Jinak Railjet uz 380 rozhybal, tedy da-li se to tak nazvat. Jestlize SKODA doda opet software jako hlinikum, budou problemy mezi jednotlivymi 380 a Railjety stejne ,,takzvane,, porodni bolesti, jako takrka dodnes u samotnych hliniku (a to je jedna rada, ikdyz ruznych dodavek) v Poricanech, Praze hl.n., Praha Mas.n. a kdo vi, kde vsude. Neni 10 let dost dlouha doba?
Edit: kdyz se clovek zamysli nad finalnim vysledkem tak je to genialne jednoduche. CD ziskaji sympatie verejnosti za snahu zlepsit kvalitu dopravy, verejnost pochopi ze je jiz nejvyssi cas koupit nove vozy (stare jsou jiz nevyhovujici) a zaroven se ji logicky zduvodni proc to budou horsi soupravy a predejde kritice za nakup nevhodnych ICElephant souprav pro dalkovou dopravu. A Skoda ziska kseft :)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.