Praha — České dráhy mají problém. Přesně dva týdny poté, co státem vlastněný dopravce oficiálně prezentoval záměr odkoupit šestnáct vysokorychlostních netrakčních jednotek Siemens Viaggio Comfort, zasáhla do procesu společnost Škoda Transportation s námitkou k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Největší tuzemský výrobce kolejových vozidel tak učinil těsně před termínem, kdy mohly České dráhy nákup souprav definitivně podepsat. Dráhy teď musí do 15 předložit vyjádření, na jehož základě se stěžovatel dále bude moci obrátit na ÚOHS. Případné uznání námitky ze strany úřady by přitom pro ČD velmi pravděpodobně znamenalo konec nadějí na výhodný nákup nových souprav, s jejichž pomocí chce dopravce čelit nastupující konkurenci v dálkové dopravě.
Informaci o nekompromisním postoji Škody Transportation přinesl deník iDNES.cz, který již dříve upozorňoval na nevoli, s jakou se majoritní výrobce kolejových vozidel v Česku k nákupu „railjetů“ stavěl. Načasování stížnosti k ÚOHS na konec června navíc dostává ČD do komplikované situace: přesně ve čtvrtek totiž oficiálně vyprší opce, kterou rakouské ÖBB získaly na nákup posledních 16 z celkového počtu 67 souprav Viaggio Comfort. Vedení drah podle deníku bude usilovat o prodloužení konečného termínu pro rozhodnutí za horizont 15 dnů, v nichž musí antimonopolní úřad vydat stanovisko.
Nejnovější vývoj v dlouhé kauze nákupu netrakčních jednotek Siemens vrhá nově světlo na dlouhodobě velmi nadstandardní vztahy Českých drah a Škodovky, kterou některá česká média dokonce označují za dvorního dodavatele kolejových vozidel pro státního dopravce. Sympatie drah k produktům skupiny Škoda dokládají nejen velmi specifické zadávací podmínky řady výběrových řízení, ale i tvrzení náměstka generálního ředitele ČD Antonína Blažka při vyhlašování výročních cen ACRI v roce 2010, podle kterých dráhy jednoznačně preferují vozidla české produkce před nákupem ze zahraničí.
V případě Škody Transportation přitom motivy za snahou překazit nákup railjetů nejsou zcela průhledné, neboť výrobce v současnosti nenabízí ani nevyvíjí adekvátní alternativu pro dálkovou dopravu. Samotná Škodovka přitom ve svém podání k ÚOHS argumentuje především nevhodností souprav Viaggio Comfort pro české tratě, kde nebudou schopny využít svou konstrukční rychlost; paradoxně stejně jako lokomotiva řady 380 z produkce Škody Transporation.
Zdroj: iDNES

Snad u AMÚ zvítězí zdravý rozum, Railjety by pomohly vytěsnit ty nejhorší plívy z kolejí - Vybyly by Siemensy (Bmz) a pod. pro EC a IC (popř. Ex) a postupným posouváním by se "B" JANOZOVÉ mohli oběvit i na dřevěných relacích (jezdí tam plívy), jako je Praha - Děčín, Brno - Břeclav - Olomouc, Vsetín - Praha atd. Měl jsem Škodovku rád, ale ten paskvil v podání 380 (109E) je humus. Malé stanoviště, pult jako varhany (rozcapené od okna k oknu), hluk v kabině od R 100 km/h, stěrač stírající jen cca. 30% plochy skla oproti Tauru (cca. 90% a jiné "DROBNOSTI", vždyť strojvedoucí je jen člověk, že!? A na dotaz, proč to takhle zprasili vždy odpověděli - Dráhy si nedaly požadavek. Copak si daly dráhy požadavek na velikost stanoviště i u hliníků - CITYELEFANTů(471)? Ty mají stanoviště pořádné.
http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/drahy-dostaly-druhou-sanci-opce-na-railjety-trva-az-do-konce-zari-678135
že je jejich jednání fujtajbl, je věc druhá. argumentace ŠT je dle mého názoru tak slabá a mimo, že jí to SNAD projít nemůže.
jinými slovy kašlou absolutně jak to je ve skutečnosti, budou kroutit pravdu klidně naruby a ani se u toho nezardějí... no nic no, pěkně jste se ukázali pánové, jen co je pravda.
Pokud vím, pendolino zvládá, tedy za cenu omezeného výkonu. Proto máme naději, že se něco podobného Škodovce povede také.
V narážce na klasickou českou literaturu bylo míněno jistě "svět neviděl" v překvapivě doslovném významu. Podobně jako RT-Express nebo Jančurův vlak o šesti třídách. ;-)
Hujaja juchajdá. :-)
EDIT: A propos - zdroj?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











