Praha - Možná překvapivá zpráva přišla na konci listopadu z vedení ČD. Dceřiná společnost ČD Cargo totiž bojuje se stále menším ziskem, i když byla ziskovost a lepší rozvoj původním důvodem jejího vzniku. Firma odhaduje svůj letošní zisk na 650 milionů, tedy jen o něco více než polovinu původního podnikatelského plánu. Hospodářský výsledek navíc ještě není dotčen ekonomickou recesí a očekávaným poklesem přeprav na evropských železnicích. Podle serveru ČeskéNoviny.cz bude proto Cargo výrazně propouštět, o práci má přijít až 500 zaměstnanců.
Server navíc upozornil na stále klesající ziskovost nákladní dopravy ČD, která se projevovala už před oddělením Carga. Podle výroční zprávy ČD za rok 2007 vydělala nákladní divize loni 1,4 miliardy korun, předloni 1,7 miliardy a v roce 2005 1,9 miliardy korun. Letos bude propad ještě mnohem větší, aniž by se přitom projevilo ochlazování evropských ekonomik. Za první pololetí vydělalo Cargo jen 335 milionů korun. Vzhledem k tomu, že českou ekonomiku zatím krize zpomalila jen zčásti, je možné, že už příští rok bude mít Cargo problém vytvářet vůbec nějaký zisk.
Management viní ze zhoršeného hospodaření rostoucí ceny vstupů - především neustále zdražující elektřinu a v létě kulminující ceny nafty. Na příjmové straně zase prý firma doplácí na prudký pokles stavební a automobilové výroby v celé Evropě. To ale zřejmě není celá pravda.
Již dříve se totiž spekulovalo, že výsledky nákladní dopravy ČD byly výrazně nadhodnocené tzv. křížovým financováním, při němž se řada výdajů na nákladní dopravu schovávala pod státem subvencovanou osobní dopravu. Dalším problémem Carga mohou být i aktivity jeho ředitele Josefa Bazaly, jehož někdejší spediční firma měla podle některých obvinění přebírat cíleně drahám zakázky.
Mluvčí Carga Simona Hradilová serveru zároveň potvrdila, že v polovině prosince začne druhá vlna propouštění ve společnosti. Do poloviny příštího roku by mělo odejít 500 zaměstnanců, především z řad posunovačů, vlakového doprovodu, vozmistrů a strojvedoucích i z administrativy. Celkem by tak mělo Cargo zaměstnávat okolo 11 tisíc pracovníků.
zdroj: ČeskéNoviny.cz/ČTK
Pokud se neobjevi Unipetrol 2 treba...
A naopak - pokud nejaka firma vyrabi neco, co lze vozit taknak spise jenom vlakem, ale soucasne toho nevyrobi hodne, tak i kdyz se postavi na hlavu, tak to vlastnim vlakem neodveze. Moznosti je jenom vlak cizi, pripadne tedad kamion (ten muze byt i vlastni).
Delat si neco sam je pro firmu levnejsi skoro vzdycky - problem je, ze to plati az od urciteho objemu. A je jedno, jestli jsou to vlastni vlaky nebo IT oddeleni
Unipetrol, OKD, Viamont, BF. Všechny tyto firmy již dříve pochopily, že po budoucí samostatné železniční dopravní cestě, oddělené od ČD a.s., bude lepší si své produkty a suroviny přepravit samy, protože věděly, že jak ČD a.s. a ČD-C by z nich sedřely kůži a ještě by jim diktovaly podmínky přeprav. Čím více bude takových firem, tím více se bude muset ČD-C snažit. Oni totiž pečení holubi už do úst nelétají. FRK
mira-Lukrativní zakázky jsou nejspíš ty předražené.A ti externisté to zvládají asi lépe nebo levněji.
Nevím nakolik se měnily nákladní přepravní předpisy, ale při návratu prázdných vozů v mezistátní přepravě platilo kdysi pravidlo, že prázdné vozy se předávají sousední železnici po nejkratší přepravní cestě, čili v poměrech Česko / Německo je u některých vlaků nejkratší přepravní cesta přes Furth im Walde. Takže ložené vozy přijedou třebas přes Děčín, ale prázdné se vrací přes Domažlice.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.