Praha - Možná překvapivá zpráva přišla na konci listopadu z vedení ČD. Dceřiná společnost ČD Cargo totiž bojuje se stále menším ziskem, i když byla ziskovost a lepší rozvoj původním důvodem jejího vzniku. Firma odhaduje svůj letošní zisk na 650 milionů, tedy jen o něco více než polovinu původního podnikatelského plánu. Hospodářský výsledek navíc ještě není dotčen ekonomickou recesí a očekávaným poklesem přeprav na evropských železnicích. Podle serveru ČeskéNoviny.cz bude proto Cargo výrazně propouštět, o práci má přijít až 500 zaměstnanců.
Server navíc upozornil na stále klesající ziskovost nákladní dopravy ČD, která se projevovala už před oddělením Carga. Podle výroční zprávy ČD za rok 2007 vydělala nákladní divize loni 1,4 miliardy korun, předloni 1,7 miliardy a v roce 2005 1,9 miliardy korun. Letos bude propad ještě mnohem větší, aniž by se přitom projevilo ochlazování evropských ekonomik. Za první pololetí vydělalo Cargo jen 335 milionů korun. Vzhledem k tomu, že českou ekonomiku zatím krize zpomalila jen zčásti, je možné, že už příští rok bude mít Cargo problém vytvářet vůbec nějaký zisk.
Management viní ze zhoršeného hospodaření rostoucí ceny vstupů - především neustále zdražující elektřinu a v létě kulminující ceny nafty. Na příjmové straně zase prý firma doplácí na prudký pokles stavební a automobilové výroby v celé Evropě. To ale zřejmě není celá pravda.
Již dříve se totiž spekulovalo, že výsledky nákladní dopravy ČD byly výrazně nadhodnocené tzv. křížovým financováním, při němž se řada výdajů na nákladní dopravu schovávala pod státem subvencovanou osobní dopravu. Dalším problémem Carga mohou být i aktivity jeho ředitele Josefa Bazaly, jehož někdejší spediční firma měla podle některých obvinění přebírat cíleně drahám zakázky.
Mluvčí Carga Simona Hradilová serveru zároveň potvrdila, že v polovině prosince začne druhá vlna propouštění ve společnosti. Do poloviny příštího roku by mělo odejít 500 zaměstnanců, především z řad posunovačů, vlakového doprovodu, vozmistrů a strojvedoucích i z administrativy. Celkem by tak mělo Cargo zaměstnávat okolo 11 tisíc pracovníků.
zdroj: ČeskéNoviny.cz/ČTK
Takze neptej se kdo jiny "tady v CR", ale kdo jiny "tady v tehle casti Evropy".
Obdobne by CDC mohlo vozit vlaky treba do Francie nebo co. Jedine co je potreba, aby koleje v Evrope byly taknak totez, co dalnice. Pravda - naprosto totez to byt nemuze, protoze ridic kamionu se sebere a jede. Trefi kamkoliv a muze kamkoliv. U vlaku tohle nejde - ten potrebuje firu, ktery zna trat, potrebuje "povoleni k projeti" (mit pripravenou trat). Tohle jsou veci, ktere auto resit nemusi a nikdy asi odstranit nepujdou. Akorat tyhle veci nekteri zastanci presunu na koleje nechapou...
ČDC mají aspoň nějakou šanci danou svou stávající velikostí... A když se sebou začne něco dělat, povede to i k lepší interoperabilitě (i jim se ten šrot brzo rozpadne).
S pozdravem
knapik
1.Omezeni jizdy kamionem a "nuceni" do prepravy po zeleznici neni totez
2.V cem je prospesne omezeni kamionu treba v nedeli v pet rano, tak to jsem dosud nepochopil:-)
3.Svycarsko tusim asi nebude mit takovou strukturu osidleni jako Cesko - nebo ano?
4.Proc vlastne nutit k preprave po zeleznici? Po silnici to v soucasnosti je (co se tyce poplatku) zdarma? Ba ne, ty duvody, proc ne kazdej balik chce jet vlakem, jsou v necem jinem...
Kdyby do toho ČDC chtěly jít teď, mohly by si pořídit Taurusy a tahat kontejnery z Koperu bez přepřahu až třeba do Hamburku.
Obecne - ze nekdo nesplni hospodarsky cil nemusi byt dane jen tim, ze pracoval spatne. Muze to byt i tim, ze si spatne nastavil (nebo mu byl nastaven) ten cil. Lidove receno, ze nekdo mel velky voci.
Pokud jde o ty vysledky, tak z takove zpravy neni uplne jasne, o jake vysledky jde. Kurpikladu porad mate zisk 200M a pritom jetos prodate barak za miliardu, cimz vam zisk neuveritelne vzroste. Timto samozrejme nerikam, ze to tak je - jenom, ze srovnavani vysledku neni jen o serazeni cisel podle velikosti
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.