Praha - Možná překvapivá zpráva přišla na konci listopadu z vedení ČD. Dceřiná společnost ČD Cargo totiž bojuje se stále menším ziskem, i když byla ziskovost a lepší rozvoj původním důvodem jejího vzniku. Firma odhaduje svůj letošní zisk na 650 milionů, tedy jen o něco více než polovinu původního podnikatelského plánu. Hospodářský výsledek navíc ještě není dotčen ekonomickou recesí a očekávaným poklesem přeprav na evropských železnicích. Podle serveru ČeskéNoviny.cz bude proto Cargo výrazně propouštět, o práci má přijít až 500 zaměstnanců.
Server navíc upozornil na stále klesající ziskovost nákladní dopravy ČD, která se projevovala už před oddělením Carga. Podle výroční zprávy ČD za rok 2007 vydělala nákladní divize loni 1,4 miliardy korun, předloni 1,7 miliardy a v roce 2005 1,9 miliardy korun. Letos bude propad ještě mnohem větší, aniž by se přitom projevilo ochlazování evropských ekonomik. Za první pololetí vydělalo Cargo jen 335 milionů korun. Vzhledem k tomu, že českou ekonomiku zatím krize zpomalila jen zčásti, je možné, že už příští rok bude mít Cargo problém vytvářet vůbec nějaký zisk.
Management viní ze zhoršeného hospodaření rostoucí ceny vstupů - především neustále zdražující elektřinu a v létě kulminující ceny nafty. Na příjmové straně zase prý firma doplácí na prudký pokles stavební a automobilové výroby v celé Evropě. To ale zřejmě není celá pravda.
Již dříve se totiž spekulovalo, že výsledky nákladní dopravy ČD byly výrazně nadhodnocené tzv. křížovým financováním, při němž se řada výdajů na nákladní dopravu schovávala pod státem subvencovanou osobní dopravu. Dalším problémem Carga mohou být i aktivity jeho ředitele Josefa Bazaly, jehož někdejší spediční firma měla podle některých obvinění přebírat cíleně drahám zakázky.
Mluvčí Carga Simona Hradilová serveru zároveň potvrdila, že v polovině prosince začne druhá vlna propouštění ve společnosti. Do poloviny příštího roku by mělo odejít 500 zaměstnanců, především z řad posunovačů, vlakového doprovodu, vozmistrů a strojvedoucích i z administrativy. Celkem by tak mělo Cargo zaměstnávat okolo 11 tisíc pracovníků.
zdroj: ČeskéNoviny.cz/ČTK
byls prvni s tou penezenkou. Tady si plno lidi neuvedomuje, ze jakekoliv zdrazeni silnicni dopravy bude znamenat zdrazeni veskereho zbozi, pac vetsina lidi, ac je to mozna k nevire, potrebuje krome foceni vlacku, i neco zrat, pit, v necem bydlet apod. Vzhledem k tomu, ze jsme v EU, tak proste nemuzeme znevyhodnit pouze silnicni tranzit-veskera penalizace toho tranzitu nam zaroven brutalne zvysi i vnitro dopravu v podstate vseho. Vozit neco vlakem 100 km se proste nevyplati ani v tom Svycarsku..
Jestli neco ma pomoci presunu z kamionu na zeleznici, tak to se CDC v podstate vubec netyka. To neco je umoznit plynuly tranzit bez preprahu po koridorech pres nase uzemi, tj.prestat blokovat schvalovani modernich vozidel a vyjit vstric v oblasti zabzar..
po 7 dobrých roku tu jsou spatné léta...
(Pokud do toho začnete vnášet umělou finanční zátěž - teď nemyslím mýto, to je v pořádku nějak se ty dálnice zaplatit musí) tak se to významně projeví jen ve vaší peněžence, nikoliv na zlepšení situace na železnici.)
Takže by v první řadě měl vyvodit důsledky neschopný management, ovšem takové praktiky se v podnicích podobného typu moc nechytají. Zodpovědnost zdá se býti cizí slovo.
Kdyby se měl dát p. Bazala do basy, jak Vy navrhujete, bylo by to k ostatním hrobařům dráhy nespravedlivé, protože oni by tam měli být také. Na jeho obranu ale musím podotknout jednu otázku: Co dělá MD pro to, aby se náklady přesunuly z dnes již beznadějně přetížených silnic na železnici? Odpověď je nasnadě-Řebíčkovo mlčení. FRK
2) ČDC nemá schopný střední a nižší management/obchodníky, uvidíme jestli se to kdy zlepší, ale oddělení tomu jedině pomohlo.
3) Že ČDC vydělá méně nemusí být až tak špatná zpráva (pro železniční dopravu), pokud by to bylo znamení vyšší konkurence na trhu a snížení cen.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.