..: ČD Cargo neplní podnikatelský plán, vydělává jen polovinu :..

Logo ČD Cargo, a.s., foto: ČD CargoPraha - Možná překvapivá zpráva přišla na konci listopadu z vedení ČD. Dceřiná společnost ČD Cargo totiž bojuje se stále menším ziskem, i když byla ziskovost a lepší rozvoj původním důvodem jejího vzniku. Firma odhaduje svůj letošní zisk na 650 milionů, tedy jen o něco více než polovinu původního podnikatelského plánu. Hospodářský výsledek navíc ještě není dotčen ekonomickou recesí a očekávaným poklesem přeprav na evropských železnicích. Podle serveru ČeskéNoviny.cz bude proto Cargo výrazně propouštět, o práci má přijít až 500 zaměstnanců.

Server navíc upozornil na stále klesající ziskovost nákladní dopravy ČD, která se projevovala už před oddělením Carga. Podle výroční zprávy ČD za rok 2007 vydělala nákladní divize loni 1,4 miliardy korun, předloni 1,7 miliardy a v roce 2005 1,9 miliardy korun. Letos bude propad ještě mnohem větší, aniž by se přitom projevilo ochlazování evropských ekonomik. Za první pololetí vydělalo Cargo jen 335 milionů korun. Vzhledem k tomu, že českou ekonomiku zatím krize zpomalila jen zčásti, je možné, že už příští rok bude mít Cargo problém vytvářet vůbec nějaký zisk.

Management viní ze zhoršeného hospodaření rostoucí ceny vstupů - především neustále zdražující elektřinu a v létě kulminující ceny nafty. Na příjmové straně zase prý firma doplácí na prudký pokles stavební a automobilové výroby v celé Evropě. To ale zřejmě není celá pravda.

Již dříve se totiž spekulovalo, že výsledky nákladní dopravy ČD byly výrazně nadhodnocené tzv. křížovým financováním, při němž se řada výdajů na nákladní dopravu schovávala pod státem subvencovanou osobní dopravu. Dalším problémem Carga mohou být i aktivity jeho ředitele Josefa Bazaly, jehož někdejší spediční firma měla podle některých obvinění přebírat cíleně drahám zakázky.

Mluvčí Carga Simona Hradilová serveru zároveň potvrdila, že v polovině prosince začne druhá vlna propouštění ve společnosti. Do poloviny příštího roku by mělo odejít 500 zaměstnanců, především z řad posunovačů, vlakového doprovodu, vozmistrů a strojvedoucích i z administrativy. Celkem by tak mělo Cargo zaměstnávat okolo 11 tisíc pracovníků.

zdroj: ČeskéNoviny.cz/ČTK


Honza Beránek / JTB | 9.12.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Zel.am  mail  
09.12.2008 (11:16)  
Kargo má smlouvu s Paramem na dodávku nafty, nevím na jak dlouhou dobu mají dány pevné ceny, ale předpokládám že na dosti dlouhou! Takže na klesajících cenách ropy asi vydělá Paramo.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
09.12.2008 (10:48)  
Asi se preci jen podarilo vylít vynicku i s dítetem. Aneb shrnutí jiz jinde na ZP diskutovaného:

CD Cargo podle mne neni radny spediter, co vozi "z domu az do domu". A tím prichazí o kseft.
09.12.2008 (10:37)  
Domnívám se, že tady se jenom ukazuje to, že to s tím křížovým financováním nebylo zase tak žhavé. Prostě bylo populární tvrdit, jak je nákladní doprava zisková a tím se zdůvodňovaly větší potřeby dotací do osobní dopravy. K těm také došlo. Nyní se ovšem ukazuje, že i nákladní doprava není tak zisková a za chvíli se bude z populistických důvodů dotovat i ta. A to už bude vážně tragédie....

Rovněž se mi líbí, jak jsou špatné výsledky zdůvodňovány rostoucí cenou nafty. Jsem zvědav, zda se nyní při klesajících cenách naopak výsledky zlepší. Myslím, že nikoliv. Rovněž finanční krize by neměla železniční dopravy zase tolik ovlivnit, protože korelace mezi ní a HDP je rozhodně nižší, než u dopravy silniční. Zde by tedy měl být pokles rozhodně nižší....
registrovaný uživatel myrha  mail  
09.12.2008 (10:36)  
Však jo, žádná novinka.. Kdo viděl reportáž ČT, o tom jak lidé z Carga poslali inkognito reportéry aby jim žádanou přepravu provedla "bývalá" Bazalova firma, tak pro něj to není žádné překvápko.. Informace, že roste podíl nákladu pro soukromé dopravce je právě z doby, kdy Cargo vzniklo.. Proč jsou někteří lidé tak moc sobečtí, jedni rozkrádají dotace přes reklamu a druzí tu výdělečnější část přenechávají soukromníkům? ČD za 18 a ČD Cargo bez 2 za 20:) Zrušme rovnou osobní dopravu a nechme jen nákladní soukromníkům, stát je náš a my ho můžeme "vyždímat", ne?? Manažeři to dělají moc pomalu..
09.12.2008 (10:04)  
Aha, ja jsem myslel, ze se puvodne krizove financovala OSOBNI z vynosu nakladni. A ono to bylo ve skutecnosti naopak??? To je jeden velky statni bordel... :)

Jen se bojim, aby tyto zpravy nemely vliv na zajimavy plan rekonstrukci hnacich vozidel.
09.12.2008 (10:04)  
by mě zajímalo, kdo nad Tím Bazalou drží ochrannou ruku. Ten už měl bejt dávno vyhozenej, když ne sedět.
registrovaný uživatel SergeS 
09.12.2008 (9:44)  
tenzor: s tim souhlasim ze jsou to mene potrebne zamestnance ... jinak pokud vim , tak u nas ve stanici poleti posunovaci a tranziteri ve velkem :-) ( ty jsou tam opomenuty , i pres to ze jsou prvni na rane )
registrovaný uživatel tenzor 
09.12.2008 (9:32)  
To je vážně překvapivá zpráva, že Cargo moc nevydělává, když ho vlastní vedení tuneluje :)
A vidím, že se opět propustí ti "nejméně potřební" zaměstnanci - strojvedoucí, posunovači...
registrovaný uživatel MuDr.  mail  
09.12.2008 (7:51)  
"Dalším problémem Carga mohou být i aktivity jeho ředitele Josefa Bazaly, jehož někdejší spediční firma měla podle některých obvinění přebírat cíleně drahám zakázky", no co k tomu dodat :-) Taková zpráva po ránu vždycky zahřeje na u srdce a člověk může být hrdý na stát, ve kerém žije. Jen mi není jasné, proč ten pan Bazala může ředitelovat Cargu a zároveň mít spediční firmu. Je samozřejmé, že raději budu hrabat do svého, než do státního. V ČR to je tady asi národní sport, dělat ve státní správě a při tom mít ještě svůj kšeft v tom jistém oboru, viz. třeba naši páni ministři... A chudáci lidi, zase vyhážou více méně potřebné parcovníky a ty co se na ředitelství škrábou na zadku, se tam budou škrábat i nadále. Holt 11000 pracovníků a z toho polovina manažeři....
09.12.2008 (7:39)  
Propouštění 500 zaměstnanců? Myslím, že by stačilo propustit vedení a dát tam lidi, kteří mají opravdový zájem o prosperitu ČD Cargo. Obávám se však, že takoví lidé asi nejsou, obecně většina lidí zvlčí u státních firem a přihrává "domů".
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko