Praha — České dráhy vyhlásily další z v březnu ohlášených výběrových řízení na letošní rok. V nejnovější soutěži se tak na řadu dostala poptávka po 8 dvoupodlažních elektrických jednotkách pro příměstskou dopravu. České dráhy mají v současnosti již 60 ze 75 objednaných souprav obdobné koncepce v podobě řady 471. Celkově by tedy po ukončení dodávek z nejnovějšího tendru měly disponovat 83 moderními klimatizovanými patrovými jednotkami. Odhadovaná cena této osmikusové série je 1,64 miliardy Kč bez DPH, tedy 205 milionů korun za jednu soupravu. Část těchto peněz by měla být čerpána ze strukturálních fondů Evropské unie.
Nabídky pro tento tendr budou České dráhy přijímat do 23. srpna letošního roku a případný vítěz bude muset dodat soupravy do 27 měsíců ode dne zadání zakázky. Všech 8 souprav by se tedy mělo zřejmě objevit na českých kolejích do konce roku 2012. Státní dopravce hodlá nákup jednotek financovat zčásti z evropských fondů, díky čemuž budou vázány na konkrétní místa určení. Čtyři soupravy by se měly objevit ve Středočeském kraji na trati z Prahy do Benešova, zbylé čtyři pak v kraji Moravskoslezském mezi Ostravou a Mosty u Jablunkova.
Kvůli požadavku na provozní a servisní kompatibilitu lze již teď s velkou dávkou jistoty předpokládat, že dodavatelem čtvrté série patrových jednotek pro ČD se opět stane ostravská Škoda Vagonka s řadou 471. Tento typ vozidla, provozovaný pod komerční značkou CityElefant, upřednostnily České dráhy i při nedávné zakázce z prosince 2009, která byla ostravskému výrobci zadána bez výběrového řízení za cenu 3,3 miliardy korun, tedy přibližně 220 milionů za kus.
Zdroj: IS VZ US
Všude sice ČD ukazovaly co mají nebo co budou mít, ale na místě kde to ukazovaly to jezdit nebude. Na Olomoucku jezdily 471 a RS1, ale nevěřím tomu, že tyto vozidla tu budou někdy v budoucnosti - natož blízké - jezdit. Tudíž celá pojízdná výstavka na Olomoucku byla koncipována ve stylu: Podívejte se co máme, ale vy tím jezdit nebudete!
Inak čisto pre informáciu: ako píše happy, kraje sú na tom dosť odlišne v dvoch rozmeroch:
1. dlhodobé zmluvy s ČD vychádzajú z jednej šablony, ktorú na jednaní AKČR v novembri 2011 predložil kolegom hejtman Hašek z JMK. Do nej si každý kraj mohol napísať, čo od dopravcu za ten čas požaduje. Niektoré kraje - ako Plzeňsko a Ústecko - z toho ešte relatívne vymlátili slušný záväzok na obnovu vozového parku; iné - ako Olomoucko, Liberecko, ale v podstate aj južná Morava - to v podstate nechali v pôvodnom znení, a podľa toho môžu očakávať výsledok.
2. regionálne operačné programy: jednak sú mnohé z nich zdieľané dvoma krajmi, takže sa regióny musia dohodnúť; jednak je otázka, ako je nastavená a riadená prioritná os doprava, z ktorej sa na vozidlá dajú čerpať prostriedky. Práve Brno veľmi zaujímavým ťahom strelilo všetky tieto financie do nákupu 13T pre DPMB, a tak na železnicu nezostala ani koruna. Zmeniť sa to môže až v ďalšom rozpočtovom období od roku 2014.
Situácia v Brně na nasledujúce roky je taká, že jediné moderné vozidlá sú 854+954 - v elektrickej trakcii prakticky nič, štandardom zostane Bdmtee a 560. Duo Hašek - Martínek sa to snaží trochu kamuflovať používaním EC ako lokálnych spojov ČT-Brno, ale to je pochopiteľne prístup od začiatku chorý.
A kam se tady poděly ty zelený vagony? Jezdí jich tu čím dál míň. Montuje se do nich nový uspořádání sedadel? :)
Pak jsou tu ještě talenty.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.