..: Aktuality a články :..

682.005, Lupěné - Hoštejn, foto: Zdeněk Šnajdr Hranice„Již pouze měsíc má veřejnost možnost vyjádřit se k připravovaným jízdním řádům na rok 2012 a zaslat své podněty,“ upozorňuje tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Podněty je možné směřovat na krajské úřady v případě regionální dopravy, a ministerstvo dopravy v případě vlaků dálkových – a právě v dálkové dopravě bude jízdní řád 2011/2012 průlomový. Ačkoliv nás bývalý ministr dopravy Vít Bárta několikrát ujišťoval, že vlaky IC/EC už v podstatě dotované nejsou, skutečná změna v tomto směru nastane teprve v prosinci letošního roku. „Ministerstvo dopravy se rozhodlo neobjednávat vlaky linky 'Ex1' mezi městy Praha a Ostrava,“ potvrzuje tiskový mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Místo kamufláže, kdy velká část vlaků zůstala dotována jen díky papírovému přeznačení kategorie z IC na Ex, se tak poprvé dočkáme financování podle skutečných dopravních linek. Jestli ale ryze komerční provoz této trase prospěje, zůstává i nadále otázkou. Jako příklad zcela nové komplikace poslouží dopravní obslužnost Hranicka, Valašskomeziříčska a Vsetínska, kde se část nové úspory obratem utratí za zcela nové rychlíky, které ještě letos nebyly potřebné.

Pavel Dobeš, foto: MDČR Praha — Většina z železničních odborových organizací podepsala ve středu 3. srpna memorandum, které z jejich strany dává souhlas se vznikem tzv. živé dopravní cesty. Movitý majetek stejně jako 9.500 ze současných zaměstnanců dopravce České dráhy díky tomu mohou být 1. září převedeni pod Správu železniční dopravní cesty, kde budou zajišťovat řízení dopravy na železnici. Dokument podepsali také ministr dopravy Pavel Dobeš a zástupci ČD a SŽDC. Panuje tak shoda nejen na převodu zaměstnanců, ale podařilo se i zachování platových výhod definovaných kolektivní smlouvou ČD. ČD naproti tomu požadují úplatný převod – vyrovnání zaměstnanců a jejich výstroje má činit 396 mil. korun.

MUV 69 1104, Blatná, foto: Trainman Praha — Správa železniční dopravní cesty připouští, že hlavní vinu na nehodě nákladního vlaku Vn 52601, který vykolejil 5. června u Topolan na Vyškovsku, nese špatný technický stav trati. Ačkoliv vyšetřování této mimořádné události nebylo dosud uzavřeno, předběžná zjištění SŽDC mluví o nedostatečné údržbě upevňovadel a bezstykové koleje. Na Správě dopravní cesty (SDC) Brno byly odvolány, nebo přeřazeny čtyři osoby a odvolán byl také jeden z náměstků generálního ředitele SŽDC. Problém je systémový a správa stojí před naléhavou revizí stavu spravované dopravní cesty. Pavel Habarta pověřený od srpna 2010 řízením SŽDC tvrdí, že železnice je bezpečná. Na povrch přesto vyplouvá množství chybějících financí i nedostatek provozních zaměstnanců na adekvátní údržbu tratí, které by zabezpečily stabilní provoz bez zpoždění a mimořádností.

22.6.2011 - 12:00 - Podle očekávání nastupuje do čela ČD Carga Gustav Slamečka

Gustav Slamečka, foto: Vláda ČR Praha — Představenstvo společnosti ČD Cargo dnes zvolilo do pozice předsedy Gustava Slamečku, bývalého ministra dopravy a ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury. Pozici přebírá po Jiřím Vodičkovi, který byl včera odvolán kvůli podezření z vyplácení neadekvátních odměn vedení společnosti. Po Vodičkovi přebírá společnost v zisku cca 200 mil. korun a cílem je nejen nadále rozšiřovat tuzemské obchodní aktivity a stanovit strategii dalšího rozvoje podniku, ale i hledat možnost expance do zahraničí. Rýsují se jak spojení s polským PKP Cargo, kde se 50 % a jednu akcii uchází mateřský podnik České dráhy, tak možnost převzít dvoutřetinový podíl ve sloveném ZSSK Cargo, pokud bude vyřešeno alespoň elementární ozdravení tohoto podniku.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage

Radek Šmerda (v pozadí Pavel Habarta a Jiří Švorc), foto: Josef Petrák Praha — Ombudsman Českých drah Petr Fejk odchází. Člověk, který asi v uplynulých měsících asi nejčastěji odpovídal na otázku, „zda ČD odkoupí z Rakouska soupravy railjet,“ dnes podepsal výpověď, kterou sám inicioval. Jako důvod uvádí současnou negativní atmosféru, vzešlou z diskuse o jeho platu a odměňování ostatních členů představenstva ČD, která prakticky paralyzovala chod úřadu ombudsmana. „Nápad za jedna, ale provedení za tři,“ hodnotí Fejkovu práci ministr dopravy Radek Šmerda, který mu za ni také výslovně poděkoval. Ochránce práv cestujících ČD ovšem nebyl jedinou obětí dnešního personálního zemětřesení – v resortu dopravy dnes totiž padaly hlavy ve velkém, včetně předsedy představenstva ČD Cargo Jiřího Vodičku a velké části vedení SŽDC.

20.6.2011 - 20:00 - ČD Cargo zlepšuje svou ekonomiku – přichází i s dluhopisy

363.504 ČD Cargo, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák Praha — Nákladní dopravce ČD Cargo od začátku roku drží pozitivní trend výsledků hospodaření. Ještě v minulém roce hlásil ztrátu 418 milionů korun, letos hovoří naopak o zisku 242 milionů korun za prvních pět měsíců. Výsledek EBITDA (před započtením úroků, daní a odpisů) činil dokonce 0,8 mld. korun, z čehož 209 mil. korun poputuje na rezervní účet, který by měl krýt neočekávané negativní vlivy. Začátkem března navíc předseda představenstva ČD Cargo Jiří Vodička oznámil, že již nasmlouvané kontrakty pro tento rok činí úhrnem 11 mld. korun. ČD Cargo se navíc svým výkonem podílí na rantingovém hodnocení skupiny České dráhy, kdy ČD získala u agentury Moody's hodnocení Baa1 s negativním výhledem. Díky tomu mohou jak mateřský podnik, tak sesterské Cargo emitovat pro investory zajímavé dluhopisy. V případě Carga se očekává v roce 2011 celková emise za 2 až 3 mld. korun, která by znamenala 58% zadluženost podniku. Vodička si od dluhopisů slibuje změnu financování z krátkodobých úvěrových produktů na dlouhodobé řešení a možnost lépe financovat pořízení nové techniky. Správcem první miliardové emise bude Komerční banka.

Zdroj: ČD Cargo, ČTK/Finanční noviny

861.002 ZSSK, čelo, foto: Josef PetrákVrútky — Prvá nízkopodlažná jednotka slovenskej proveniencie je na svete a od štvrtkového večera nesie meno Mária. Slávnostnou prezentáciou v areáli spoločnosti ŽOS Vrútky tak skončilo takmer ročné čakanie na predstavenie prvého prototypu radu 861 pre Železničnú spoločnosť Slovensko, ktorá s novými trojčlánkovými jednotkami ráta v regionálnej doprave na východnom a juhozápadnom Slovensku. Vo výrobnej hale, ktorá sa na jeden večer zmenila na veľmi netradičný spoločenský priestor, už zároveň návštevníkov vítali ďalšie dva vyrobené kusy, ako aj prekvapenie vo forme modernizovanej lokomotívy radu 361. Na ŽelPage teraz môžete ako prví nazrieť do interiéru vozidla, ktoré vznikalo s ambíciou stať sa slovenskou alternatívou Desira alebo Talentu.

21. století v Ostravě - railjet a Škoda 109E, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Richard Weber Ostrava — Přesně za týden se už podvanácté otevřou brány výstavní plochy nedaleko ostravského hlavního nádraží, která bude hosti mezinárodní veletrh drážní a manipulační techniky, výrobků a služeb pro potřeby železniční a městské kolejové dopravy Czech Raildays (CRD) 2011. V minulých dvou letech byly hlavními atrakcemi vozidla jako EU44 Husarz a souprava Viaggio Comfort z produkce Siemens Mobility, nebo lokomotiva Traxx DE od Bombardieru. Českou premiéru si odbyl i licenčně vyráběná Voith 30CC Maxima, kterou lounský výrobce prezentuje pod obchodním jménem Legios General. Kdo by se ale domníval, že se za rok na tuzemském trhu kolejové techniky nic neudálo, bude na omylu: zásadní novinky ve své flotile i letos předvedou domácí i zahraniční dopravci, včetně Českých drah a ČD Cargo, jež se na organizaci akce podílejí. To nejnovější ze svého katalogu přiveze do Ostravy i Siemens v podobě lokomotivy Vectron. Zpravodajství z české železniční akce roku letos rozšiřujeme na dva dny s cílem nabídnout více informací i fotografického materiálu. V úterý a středu vás tedy redakce ŽelPage provede novinkami a tiskovými akcemi vystavovatelů jak na stránkách magazínu, tak i na zpravodajském Twitter kanálu pod hashtagem #CRD2011.

Bmz a ABmz RegioJet od ÖBB, Břeclav, foto: Josef PetrákBřeclav — Čtyřiačtyřicet. Tolik osobních vozů Rakouských spolkových drah v uplynulých dnech zamířilo do svého nového domova v Česku, kde od léta začnou vozit cestující Českých drah i soukromého dopravce RegioJet ze skupiny Student Agency. Zatímco u státního dopravce poslouží vozy z přelomu 70. a 80. let minulého století jako vítané oživení nejhorších rychlíků, u žluté firmy naopak mírně modernizované rakouské vagóny pomohou rozběhnout první pravidelnou linku Praha - Havířov (- Žilina). Nová řada Bmz236 ČD teď podstoupí velkou revizi a časem i menší revitalizaci interiéru. Vagony Bmz 21-90 a ABmz a 30-90 RJ již mají velkou modernizaci za sebou z doby, kdy jezdily u ÖBB; pro dosažení požadovaného standardu kvality ovšem rovněž potřebují opravu. První cestující by tak obě řady měly svézt v průběhu letních prázdnin.

Škoda 15T ForCity, foto: Richard Weber Praha — Služba pražským cestujícím, ale také marketingový projekt společnosti Rencar ze skupiny JCDecaux – tak je prezentována instalace bezplatné Wi-Fi sítě do dvou tramvají Škoda 15T ForCity, které budou brázdit pražské ulice. V současnosti tak lze, především na linkách 18 a 24, potkat vozy č. 9224 a 9225, nabízející bezdrátovou síť s názvem ForCity. Ty doplní podobně vybavenou tramvaj KT8D5.RN2P č. 9063, která bezdrátový internet dostala v březnu. V dohledné době přibude ještě vůz číslo 9226. Jak upřesnil Marek Herbst, ředitel full–servisu pro Prahu ve Škodě Transporation, Wi-Fi bude ve vozech testována do konce tohoto roku. Instalace technického vybavení do jedné z tramvají vyjde na 10 až 15 tisíc korun; náklady ovšem společně nesou Škoda a Rencar, zatímco pro DPP je investice nulová.

754.027, R 352 Jan Hus, Vejprnice, foto: Špáňa Cheb/Domažlice — Přes čtyři roky trvala modernizace úseku Planá u Mariánských lázní – Cheb, který se nachází na TEN–T koridoru a také 3. národním tranzitním koridoru. Generální oprava trati, která nepomůže rapidně zvýšit cestovní rychlost vlaků, ale zlepšit kapacitu trati a únosnost pro nákladní vlaky, byla během šesti let provedena především s výhledem pokračování od Plzně přes Cheb do Marktredwitz a německého vnitrozemí. Ačkoliv tak byla vnímána vzájemná česko–německá dohoda z období roku 2005, na severu Bavorska se stavět nebude. Bývalý český ministr dopravy Vít Bárta a jeho bavorský protějšek Martin Zeil jasně označili spojnici Prahy a Mnichova přes Domažlice za prioritu. Pro realizaci tohoto nového koridoru chybí dvě věci – zařazení do sítě TEN–T a finanční podpora ze strany německé spolkové vlády.

29.5.2011 - 0:00 - MSV Vagonka jde do konkurzu

Gbgkks Studénka — Vagonka MSV Metal Studénka je od pondělí 23. května v insolvenčním řízení a bez výhledu na splacení svých pohledávek. Jedná se o další z firem, patřících do lucemburské skupiny International Railway Systems (IRS), která se dostala do finančních problémů. V minulém roce požádaly o ochranu před věřiteli společnosti Romwag a Meva, letos v lednu pak Astra Vagonae, přičemž MSV Vagonka za některé úvěry těchto společností ručila. Do konkurzu společnost poslala ING Lease, která vyčíslila pohledávku za 40 milionů korun na operativním leasingu. Dalším bankám MSV dluží asi 50 milionů. MSV Vagonka, jež vzešla z krachující Vagonky Studénka podobně jako dnešní výrobce jednotek CityElefant, Škoda Vagonka, dosáhla v roce 2010 obrat 528 mil. korun. V roce 2000 ji koupil americký výrobce nákladních vagónů Thrall Car Manufacturing Company, který ji v roce 2006 odprodal skupině IRS.

Zdroj: E15, Vagonka Studénka (Wikipedie)

17.5.2011 - 0:00 - ÖBB instalovaly wifi do všech Club Lounge - na řadě jsou vlaky

ÖBB wifi, foto: ÖBB Vídeň — Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) prozradily v pondělí ráno čtenářům firemního blogu příjemnou novinku – všechny čekárny ÖBB Club Lounge pro cestující s jízdenkami 1. třídy, lůžkovými a lehátkovými rezervacemi nebo přepravující auto vlakem jsou konečně pokryty bezdrátovým internetem poskytovaným zdarma. Doposud trumfovaly rakouské prémiové čekárny své české protějšky ČD Lounge poskytovanými službami a cateringem jako pivo, limo, káva nebo gumoví medvídci zdarma, nyní se v nich stejně jako v ČR bezplatně připojíte na internet během čekání na vlak. Služba je dostupná v železničních stanicích Wien Westbf., Wien Meidling, Linz Hbf., Salzburg Hbf., Klagenfurt Hbf., Innsbruck Hbf. a Graz Hbf. Pokrytí se ale má dočkat také mnoho pokladních center a kolem stovky rakouských nádraží. „Ještě tento rok budou první vlaky ÖBB vybaveny wifi,“ slibují dráhy veřejnosti.

ÖBB Corporate Blog, ÖBB (tisková zpráva)

15.5.2011 - 16:00 - Všechny EuroRunnery pro METRANS dodány – schvalují se v zahraničí

METRANS 761.001 a 002, Dunajská Streda, 12. 5. 2011, foto: Jan Vagala Praha/Dunajská Streda/Rajka — Dopravce a operátor intermodální dopravy METRANS se stal prvním českým vlastníkem lokomotiv Siemens Eurorunner řady ER20 Cargo, známé z Rakouska pod jménem Hercules. Tři kusy ve verzi se zvýšenou kapacitou palivových nádrží si společnost objednala na sklonku léta minulého roku. V současnosti jsou všechny tři exempláře dodány do ČR a registrovány jako řada 761. Ve čtvrtek 12. května absolvoval třetí ze série technicko–bezpečnostní zkoušku pro provoz v České republice. Den předtím podstoupily první dva stroje schvalovací jízdy v Maďarsku. Zkušební jízdy třetího stroje v zahraničí jsou plánovány v nejbližších týdnech. METRANS chce lokomotivy EuroRunner nasadit na kontejnerové expresy především mezi terminály Praha–Uhříněves a Dunajská Streda, objevit by se však mohly i v terminálu v Budapešti nebo Lípě nad Dřevnicí. Vůbec první jízdu lokomotivy EuroRunner s nákladním vlakem v ČR zajistil v roce 2008 dopravce Railtransport mezi Prahou a Dunajskou Stredou strojem pronajatým z poolu MRCE Dispolok.

Zdroj: Siemens, Railtrains.sk, Railcolor.net, ŽelPage; foto: Jan Vagala

11.5.2011 - 13:00 - Ministerstvo dopravy: stavby pokračují, žádosti OPD prověříme

Most Rosice nad Labem, foto: Matouš Danielka Praha — „Plnění vůči dodavatelům Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) i Ředitelství vodních cest (ŘVC) pokračují bez přerušení,“ ujišťuje náměstek ministra dopravy Karel Hampl. V uplynulých dnech došlo ke zveřejnění předběžných výsledků auditorů EU prověřujících některé z projektů, které jsou připraveny žádat o dotaci z Operačního programu Doprava (OPD). Osm projektů, které se ucházely o celkovou dotaci až 5,1 mld. korun, bylo shledáno závadnými. „K výsledkům auditu se budeme EU teprve vyjadřovat a některé zjištění rozporovat,“ komentuje další postup Hampl. Podle něj auditoři provedli kontrolu příliš paušálně a např. v případě metodiky započítávání DPH do cen vyhodnotili projekty v rozporu s doporučením Evropské komise (EK). Ministerstvo dopravy ale v současné době stáhlo z Bruselu žádosti o proplacení až 16,4 mld. korun, zejména na projekty financované Správou železniční dopravní cesty (SŽDC). Budou podány po jejich preventivním prověření a také vyřešení problémů u žádostí ŘSD a ŘVC. U dálnic byly prověřeny pouze tzv. menší projekty a byla nalezena chybovost v řádu jednotek procent, u větších se očekává chybovost ještě menší. Naopak projekty ŘVC byly napadeny téměř všechny — např. zvedací most v Kolíně. Česká republika o dotace nepřijde; v záloze je možnost požádat o dané peníze na jiné stavby. Problémem ministerstva je ale takové najít, protože většina současných s dotací z OPD již počítá a nové se v poslední době nezahájily. Česká republika již úspěšně získala z OPD dotace ve výši 22,8 mld. korun.

Zdroj: Ministerstvo dopravy, ŽelPage

Starší zprávy
« Novější zprávy | 1 ... 4 5 6 7 8 ... 20 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:46
zapadá v 20:14