..: Nehoda u Topolan odhalila problémy SŽDC s údržbou tratí :..

MUV 69 1104, Blatná, foto: Trainman Praha — Správa železniční dopravní cesty připouští, že hlavní vinu na nehodě nákladního vlaku Vn 52601, který vykolejil 5. června u Topolan na Vyškovsku, nese špatný technický stav trati. Ačkoliv vyšetřování této mimořádné události nebylo dosud uzavřeno, předběžná zjištění SŽDC mluví o nedostatečné údržbě upevňovadel a bezstykové koleje. Na Správě dopravní cesty (SDC) Brno byly odvolány, nebo přeřazeny čtyři osoby a odvolán byl také jeden z náměstků generálního ředitele SŽDC. Problém je systémový a správa stojí před naléhavou revizí stavu spravované dopravní cesty. Pavel Habarta pověřený od srpna 2010 řízením SŽDC tvrdí, že železnice je bezpečná. Na povrch přesto vyplouvá množství chybějících financí i nedostatek provozních zaměstnanců na adekvátní údržbu tratí, které by zabezpečily stabilní provoz bez zpoždění a mimořádností.

Interní šetření správy konstatuje, že upevňovadla kolejnic typu ŽS 3, použitá mj. v kritických místech trati 300 Brno – Přerov, vyžadují zvýšenou intenzitu kontroly utažení, kterou SŽDC současnými kapacitami nebyla schopná zabezpečit. Správa navíc nemá k dispozici evidenci kvality svršku, podle které by mohla rozplánovat patřičné kontroly. Zmíněná upevňovadla se přitom nachází na 3.892 km tratí v ČR. Tato součástka byla zavedena v 70. letech a znamenala úsporu kovového materiálu nutného na výrobu. Nižší pořizovací cena byla vykoupená právě vyššími požadavky na personál traťové údržby, který musel upevnění kolejnic častěji kontrolovat. Do neděle 26. června probíhá celorepubliková kontrola za účasti cca 400 zaměstnanců SŽDC. Ti mají jednak utáhnout příslušná upevnění, pokud nejsou v pořádku, ale hlavně poskytnout aktuální informace o stavu infrastruktury.

754.041, foto: Duhy SŽDC teprve od tohoto roku připravuje centrální plán údržby. Manažeři jednotlivých SDC v rámci něj stanoví priority a investují svěřené finance. Začátkem dubna tohoto roku prezentoval Pavel Habarta mj. úsporu provozních nákladů ve výši cca půl miliardy korun. Uspořené finance mají být převedeny taktéž do údržby. Na problémová místa ukáže také probíhají kontrola – SŽDC očekává, že se objeví další trati vyžadující naléhavou úpravu stavu. Kromě trati 300, kde byly po nehodě utaženy už asi 4 km kolejí, můžeme na seznamu očekávat i tratě 171 Praha – Beroun, 250 Havlíčkův Brod – Brno nebo 240 Brno – Jihlava. Habarta přiznává, že nemalé množství tzv. pomalých jízd (PJ) ještě naroste, dokud se nepodaří nejkritičtější úseky opravit do vyhovujícího stavu. Znamená to více zpožděných vlaků, za které se budou muset dopravci svým cestujícím omlouvat. Samotného pověřence Habartu i náměstky to může stát osobní ohodnocení, protože množství PJ je jedním z KPI ukazatelů stanovených ex–ministrem dopravy Vítem Bártou jako hodnotící kritérium práce státních manažerů v SŽDC.

Radek Šmerda (v pozadí Pavel Habarta a Jiří Švorc), foto: Josef Petrák Bez navýšení finančních prostředků se SŽDC neobejde – pro rok 2012 požadují 10 mld. korun namísto 7,1 mld. korun, které do údržby investují letos. Z iniciativy náměstka ministra dopravy Iva Vykydala má vzniknout i rezortní pracovní skupina, kde se mají mj. diskutovat zjištění Drážní inspekce, stejně jako problémy SŽDC, požadavky ministerstva dopravy, a to i za účasti Drážního úřadu. Otázka zapojení DI však naráží na požadavek nezávislosti tohoto vyšetřovacího orgánu. Ten zůstává otázkou také po výhrůžce ministra dopravy Radka Šmerdy směrovanou generálnímu inspektorovi Radimu Šigutovi, že v případě další medializace zjištění inspekce navrhne jeho odvolání. Inspekce tak může SŽDC znovu předat seznam všech výhrad, na které je v posledních letech důrazně upozorňovala jak oficiálně, tak přes média, a kvůli kterým podala proti správě také podnět Drážnímu úřadu o odejmutí osvědčení způsobilosti.

Zdroj: SŽDC, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 25.6.2011 (11:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
27.06.2011 (17:57)  
Martyss > tak ono by to chtelo oboji... i to trestni oznameni, i kdyz zodpovedne volby beru jako zasadnejsi zalezitost - zejmena ve srovnani s nedavnou snahou stejneho efektu dosahnout stavkou.
27.06.2011 (14:06)  
Pokud k tomuto máte bližší podklady, tak s tím utíkejte do novin nebo na policii (ikdyž pochybuji, že to bude mít nějaký efekt).
Ne, že bych byl nějaký, natož velký, fanoušek VeVerek, ale Váš přístup se mi nelíbí.


Dojde k podání trestního oznámení a co z toho budu(budeme) mít? Myslíš, že se něco vyšetří? Daleko lepší varianta je nevolit VV a přesvědčit k tomu i okolí.
registrovaný uživatel milos  mail  
27.06.2011 (12:30)  
tyto veci, ktere o stavu trati vylezaji na povrch, ve me probraly jednu vzpominku - kdyz se delala pred lety nejaka nahodna prohlidka toho oceloveho tramvajoveho mostu pres vltavu mezi holesovicemi a trojou a zjistilo se, ze na nem chybi zhruba dve tretiny nytu.
ani netusim, jestli to pak nejak opravili, ale od ty doby jsem se tudy tramvaji docela bal jezdit...
registrovaný uživatel Bartisko  mail  
27.06.2011 (11:23)  
Chikatetsujin: podobné poškození hlav kolejí pozoruju taky na trati 246. Na podzim se pokládal ''nový''(pražce SB 8 a klasické tuhe svěrky, kolejnice část R 65 a část UIC 60) svršek od Břeclavi po Boří les. Geometrická poloha je sice v pořádku, ale hlavy kolejí vypadají docela zajímavě...vlnkovitost a různé poškození od prokluzů. U mostu je pár styků, ale už teď to na nich skáče, protože nejsou podložené dvěma pražci, takže se kolejnice rychle ohne...
O původním 40 let starém svršku dál na Valtice raději pomlčím a o trati do Lednice (byť velice málo frekventované) se s hrůzou ani nezmiňuju...
26.06.2011 (22:12)  
jak to má vypadat když na 62km je pět traťových delníků plus dva strojníci jako u nás to se celkem naběháte než to poutahujete
registrovaný uživatel kaktus  mail  
26.06.2011 (21:39)  
mám takový dojem, že ve vedení je až příliš moc lidí....tudíž získané peníze(tranporty,ČD cargo,ČD,...) takže ty peníze co mají téct na toty a podobné věci ... jednoduše vyshnou :(
registrovaný uživatel David Jaša  mail  
26.06.2011 (19:53)  
Ono by na zatížených tratích bylo záhodno vyměnit ŽS3 ne za ŽS4, ale rovnou za Skl 24.
registrovaný uživatel MirekM  mail  
26.06.2011 (15:19)  
Chikatetsujin: To je teda pořádná sbírka. Zkoušel jste to poslat odpovědným orgánům?
26.06.2011 (11:23)  
Já se spíše divím, že to někoho překvapilo až nyní. SŽDC často mlží o stavu infrastruktury a závady neshledá ani na úsecích plných "zaflikovaných" lomů kolejnice". Přitom jsou závady různého charakteru a různého stupně rozvinutí skoro všude - vyjma opravených koridorů.

http://fotobob.own.cz/CDminus/ (očas si to vyfotím)
26.06.2011 (10:59)  
Martyss: ... vydírání dodavatelů nelegálními prostředky...
Pokud k tomuto máte bližší podklady, tak s tím utíkejte do novin nebo na policii (ikdyž pochybuji, že to bude mít nějaký efekt).
Ne, že bych byl nějaký, natož velký, fanoušek VeVerek, ale Váš přístup se mi nelíbí.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko