..: Drážní inspekce a SŽDC ve sporu nejen o bezpečnost drah :..

Kuřim Praha — Drážní inspekce ČR (DI) a Správa železniční doprvní cesty (SŽDC) jsou v přímém sporu o kvalitu své práce. Celý problém vyplaval na povrch po zveřejnění výsledků ministerského auditu, který poukázal na formální nedostatky v činnosti DI, a má teď být důvodem k odvolání generálního inspektora Romana Šiguta na nejbližším jednání vlády. Již 28. února SŽDC v tiskovém prohlášení označila práci inspekce za neobjektivní a postrádající nezávislost. Bodem sváru byla smrtelná nehoda na přejezdu, kde podle SŽDC mělo hlavní vliv na tragedii požití omamných a psychotropních látek cyklisty, zatímco podle DI byly na vině především rozhledové podmínky, odporující nejen vnitřním předpisům SŽDC a české technické normě, ale také zákonům fyziky. Drážní inspekce kromě kritiky nevyhovujícího stavu některých přejezdů upozorňovala také na porušení předpisů SŽDC při údržbě tratí. Až 176 odhalených vad typu C na trati 250 v úseku Brno–Maloměřice – Kuřim nebylo odstraněno ani po několika letech od nálezu. Předpis SŽDC S 67 přitom stanovuje lhůtu 6 měsíců.

Vedením SŽDC je pověřen první náměstek Pavel Habarta, který byl na pozici dosazen počátkem srpna 2010 ministrem dopravy Vítem Bártou, aby zajistil audit stavebních projektů SŽDC a vyjednávání se stavebními firmami o slevách. Po odchodu Jana Komárka je SŽDC bez ředitele, který by splňoval podmínku odborné způsobilosti, vyžadované zákonem o drahách. Státní organizace navíc kromě medializované kritiky ze strany DI čelí také správnímu řízení, vedenému Drážním úřadem. Jak uvedl pro časopis Reportér zástupce generálního inspektora Jan Kučera, DI podala v polovině roku 2010 na DÚ návrh na správní řízení o odejmutí bezpečnostního osvědčení provozovatele dráhy. Mělo se jednat o poslední zoufalý pokus, jak donutit SŽDC zlepšit nedostatečnou údržbu, nevyhovující přejezdy a další hlášené závady.

Úřad se dosud ke správnímu řízení nevyjádřil. Dočasný šéf SŽDC Pavel Habarta zatím shodně s Drážní inspekcí hovoří o zájmu spravovat bezpečnou železnici. V reakci na otevřený dopis od generálního inspektora provede SŽDC audit dosavadních kontrol a oprav konkrétních regionálních tratí. Zda dojde k prověření stavu také na celostátních dráhách, např. diskutované tratě 250, zatím zůstává otázkou.

Správce infrastruktury si ovšem za svou činnost vysloužila kritiku nejen od DI, ale také od dopravců. Navzdory platnému Prohlášení o dráze odmítla některým společnostem přidělit dopravní kapacitu na regionálních tratích, přičemž podle deníku E15 už ve dvou ze tří případů Drážní úřad rozhodl v neprospěch SŽDC. Všechny problematické úseky přitom patří do balíku tzv. sporných lokálních tratí, u kterých SŽDC na ministerstvu iniciovala správní řízení o zastavení provozu nebo zrušení s odůvodněním, že zde o o provoz vlaků není žádný zájem. Mezi ohroženými tratěmi se ale nachází např. i dráhy Krupá – Kolešovice, kde České dráhy plánují muzeální provoz, nebo Kadaň – Podbořany/Kadaňský Rohozec a Čížkovice – Obrnice, kde měly mikroregiony v plánu, stejně jako v minulých letech, objednat víkendovou turistickou dopravu.

Nehoda v Moravanech, 19.5. 2008Na Drážní inspekci teď proběhl audit ministerstva dopravy, jehož výsledky má redakce k dispozici. Komise našla několik formálních pochybení, jako např. závady ve výkazech docházky, práce zaměstnanců v době osobního volna nebo různé limity na maximální výši měsíčních faktur za použití mobilního telefonu. Výkazy zahraničních pracovních cest jsou naopak podle kontrolorů bez problémů. Oblast veřejných zakázek, stejně jako některé další činnosti DI, obsahovaly pouze dílčí formální nedostatky. Přesto náměstek ministra dopravy Radek Šmerda pro Českou televizi uvedl, že ministerstvo podá vládě návrh na odvolání generálního inspektora z důvodu zjištěných pochybení ve vedení Drážní inspekce. DI naopak podala proti auditu námitku, kterou však podle Šmerdy ministerstvo plánuje zamítnout Odbornost práce Drážní inspekce byla pod mediální palbou už i v minulosti – v době vyšetřování tragické nehody v Moravanech, při niž přišel o život strojvedoucí ČD Cargo.

Zdroj: Reportér 1/2011, ČT24, iDnes, E15, Drážní inspekce, SŽDC, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 4.4.2011 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
10.04.2011 (22:43)  
Panu - ministru dopravy v demisi - je jako klad jeho několikaměsíčního působení ve funkci ze strany spolustraníků přičítána několikamiliardová úspora u SŽDC s.o. (z peněz daňových poplatníků).

Není však mezi touto úsporou a zjištěnými závadami přičinná souvislost.
Od SŽDC s.o je ze strany nadřízeného orgánu požadováno snižování nákladů, tak se náklady snižují ... a pak je podiv nad zjištěním DI ...

Nesouvisí snižování výdajů z peněz daňového poplatníka i s tím, že šéfovi DI vláda přizná odměnu za "kvalitní práci", ale nějak zapomene poslat poslat na účet DI potřebné peníze, protože v rámci úspor se nějak "zapomnělo" ze strany vlády (nebo ministra financí nebo dopravy) při sestavování rozpočtu této instituce na tuhle položku ... a šéfovi DI je pak vytýkáno, že si nevyplatil peníze, které v kase neměl ... > potrestáme tě za to, že sis nevyplatil peníze, které jsi neměl, protože my jsme ti je neposlali ...

To je naprosto stejná logika myšlení jako v případě těch nešťasníků nezaměstnaných, kteří přijdou o zaměstnání v důsledku krachu firmy, podle zákona sice mají nárok na odstupné, to ovšem nedostanou neb firma nemá peníze, ale protože mají nárok ... tak nemají nárok na podporu v nezaměstnanosti. Z čeho budou žít, to vládní funkcionáře a poslance s platy kolem 80 000 nezajímá ...
Poslanec kterému se zdaní paušál na dopravu (minimálně 22 000 měsíčně) musí podle svých slov omezit návštěvu voličů, protože na to nemá peníze > poslanec neví, že IN100 je za pouhých 22 000 Kč ...

Takže za takovýto lapsus by měl být máchán ministr dopravy, nikoli šéf DI ... a konec konců to platí i o těch úsporách SŽDC s.o.
08.04.2011 (10:11)  
Drahoši, zrušením DI si nepomůžete. Jejich práci by dělal někdo jiný (?SŽDC) a rozkazy o délce telenovely byste dostávali dál.
07.04.2011 (23:51)  
josef petrák:To je sice dobrá myšlenka.Já si však nejsem jistý,jak to funguje mezi těmi složkami,o kterých jsi mluvil.Nejspiš...v nejlepším případě standart...já nic,já muzikant,počkáme ,co oni..a uvidíme.
Zatím všechno se řešilo formou vyhlášek a nařízení,se kterými jsme povinni se při každém nástupu do šichty seznamovat.A
z toho vychází jednoznačný postup:Strojvedoucí stvrdil svým podpisem,že byl seznámen s daným problémem a bude jednat tak je po něm vyžadováno.
A to je to,o čem je celou dobu řeč-budu dobrovolně na sebe brát něčí cizí zodpovědnost,která patří úplně někomu jinému
(nutno si uvědomit...to jsou obrovská rizika...a kam až to může zajít??)Je to v nepořádku technicky i legislativně.Není možno,aby se tímo způsobem nadále řešily tak závažné probémy.
07.04.2011 (23:06)  
Drahoši, a nebylo by nejjednodušší, aby SŽDC udělala to, co má, tj. trať/přejezd uvede do bez-vadného stavu odpovídajícího svým vlastním interním normám? Nejsou lidi a prachy? Pokud ne, už měli řvát po Bártovi, ať tolik neinvestuje do nového nebo přisype na údržbu. Že to nedělají je problém a proto řve DI, že se na to takhle kašle.
07.04.2011 (22:58)  
Joska Holibajda:Špatně jste mě pochopil,kolego, a podle všeho i Martina a btv.Tady nejde o to,zda jsou normy tvrdé nebo měkké,zda je ja stav tratí a infrastruktury vyhovující nebo nevyhovující,to je technická věc.Tady už se jedná o prachsprosté přelévání zodpovědnosti.Nefunguje přejezd?Dáme fírovi rizkaz OP...ať si zkusí ho nedodržet.Nevíme si rady s neukázněnými hovady na přejezdech?.Nařídíme strojvedoucímu snížení rychlosti.Ten to přece MUSÍ dodržet.Ruku na srdce...připadá vám tohle jako koncepční řešení?Je to typická česká skrčka.
Zrušili jsme posunovače,vozmistry...kdo udělá jejich práci?No přece strojvedoucí...a ať si zkusí to odfláknout...nebo říct že nestíhá.A tak bych mohl pokračovat donekonečna...a stejně sem ani ty nejzávažnější věci napsat nemůžu,neboť nevím kdo všechno to čte...a doba je hodně zlá.
Jinými slovy...ty nedostatky,zjištěné DI,je potřeba řešit narosto jiným způsobem,na naprosto jiných úrovních,snad jsem to vysvětll trochu srozumitelně.
07.04.2011 (21:29)  
Martin GrillNedávný případ strojvůdce, který zapomněl na pomalou jízdu v Troubsku, zavedenou kvůli testování přejezdu...
Nevím zcela přesně o jaký případ šlo, ale lze předpokládat, že testy prováděla nějaká fa. či spol. a ta měla povinnost zajistit bezpečnost. A pokud fíra dostal rozkaz tak jej měl dodržet (pokud vím, tak nelze zapíchnout ceduli a nikomu o tom neříct). Bohužel některá taková bezpečnostní opatření jsou z praktického pohledu kontraproduktivní, protože odvádějí pozornost. Ale o opatřeních rozhodují JEN lidé a každý má poněkud jinou představu mnohdy pro neznalost jiných profesí (všichni jsme řidiči, ale o práci strojvedoucího nemáme páru, proto klidně omezíme traťovou rychlost.Přece řidičům nemúžem komplikovat život objížďkou..).
Je povinností DI říci, kdo a jak porušil, nikoli jen bezpečnost, ale předpisy, a mnohdy i ty, které sám vydal. A je rovněž povinností DI upozornit na vhodnost, nebo nutnost změny špatných předpisů, případně na nutnost odstranit rozpory mezi předpisem a skutečností tím že nařídí odstranění závady. A je to také můj zájem strojvedoucího, aby závady skutečně byly odstraněny. Proto budu hájit názor Josky Holibajdy a budu podporovat současného šéfa DI. (alespoň tímto příspěvkem, neb dál nedosáhnu).
07.04.2011 (19:44)  
Do údržby tratí? To je nesmysl. Tratě přece ČD nepatří. To je jako kdybyste prohlásil, že by Jančura měl v autobusech zrušit kávovary a noviny a za ušetřené peníze záplatovat dálnice.
Samozřejmě do vozidel...
07.04.2011 (19:38)  
Martyss: Lze si položit otázku, zda toto opravdu vyřeší problém českých drah s kvalitou či by bylo lepší tyto peníze s větším efektem investovat do údržby.

Do údržby tratí? To je nesmysl. Tratě přece ČD nepatří. To je jako kdybyste prohlásil, že by Jančura měl v autobusech zrušit kávovary a noviny a za ušetřené peníze záplatovat dálnice.
07.04.2011 (16:35)  
Jeden z příkladů zde.
http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/fejk-uraduje-jako-ombudsman-cd-na-prazskem-hlavnim-nadrazi

Lze si položit otázku, zda toto opravdu vyřeší problém českých drah s kvalitou či by bylo lepší tyto peníze s větším efektem investovat do údržby.
07.04.2011 (14:21)  
Kdyby SŽDC nepropustila tolik lidí možná, že by tu údržbu měl kdo provádět, ale když na je na 200 km tratí 4 traťováci a nachystané 2 záložní firmy, které s radostí tu práci udělají za ně (a za těžké prachy, které SŽDC nemá) tak se není čemu divit, že naše železnice vypadá tak jak vypadá .. a já budu za chvíli pod takovou organizací dělat .. se půjdu radši oběsit oni si za mě najmou firmu ..

Právě proto je tu DI, aby příslušné manažery zbuzerovala, když zavedli manažerský přístup.

Objektivně nelze určit, zda je rozumná rychlost v obci 50 nebo 55 km/h. Ani nelze objektivně určit, zda je rozumná věková hranice pro pohlavní styk 14 nebo 15 let

Měření rychlost lze provádět s nejistou 1% - 10 %. Jistě se shodneme, že měření věku vykazuje menší nejistotu...
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko