Praha — Většina z železničních odborových organizací podepsala ve středu 3. srpna memorandum, které z jejich strany dává souhlas se vznikem tzv. živé dopravní cesty. Movitý majetek stejně jako 9.500 ze současných zaměstnanců dopravce České dráhy díky tomu mohou být 1. září převedeni pod Správu železniční dopravní cesty, kde budou zajišťovat řízení dopravy na železnici. Dokument podepsali také ministr dopravy Pavel Dobeš a zástupci ČD a SŽDC. Panuje tak shoda nejen na převodu zaměstnanců, ale podařilo se i zachování platových výhod definovaných kolektivní smlouvou ČD. ČD naproti tomu požadují úplatný převod – vyrovnání zaměstnanců a jejich výstroje má činit 396 mil. korun.
„Řízení drážního provozu musí vykonávat nezávislá statní organizace tak, aby nemohlo docházet k upřednostňování konkrétního přepravce,“ vysvětluje nutnost tohoto kroku tiskový mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský. Jeho slova podtrhuje i žaloba Evropské komise z května minulého roku, kdy se Česká republika dostala do šetření z důvodu nedostatečné liberalizace železniční dopravy a slabého aplikování tzv. prvního železničního balíčku EU. V rámci něj je požadováno oddělení dopravců od správce infrastruktury a řízení dopravy. K vyčlenění zaměstnanců řízení dopravy mělo původně dojít k 1. červenci, ale proces zastavily odbory svými požadavky na zachování výhod plynoucích právě z kolektivní smlouvy ČD. Ministerstvo dopravy na realizaci převodu pracovalo už pod Vítem Bártou, který ale zároveň sledoval protichůdný projekt tzv. železničního holdingu. Do něj plánoval sloučit jak ČD, tak SŽDC. Projekt holdingu dříve kritizovali i nestátní dopravci ze Sdružení železničních společností. V době, kdy holdingy v Rakousku (ÖBB) a Německu (DB) jsou šetřeny EK, by to pro Českou republiku znamenalo drahou zpětnou reorganizaci podniku, sankce a mezinárodní ostudu. Podle mluvčích SŽS ani neexistuje ekonomické zdůvodnění výhodnosti takového projektu.
Přestože je ministerstvem dopravy komunikována shoda nad projektem ŽDC, Svaz Odborářů Služeb a Dopravy (SOSaD) Jaromíra Duška může ještě zamíchat kartami. Např. člen generální rady SOSaD Jiří Rokos komentoval ustanovení memoranda velmi nelichotivě. Tato organizace nepatří k signatářům dokumentu.
Zdroj: Ministerstvo dopravy, Sdružení železniční společností, ŽelPage
V Záboří projede Ex 144 v 19.57 (66 min.) a za ním SC 514 ve 20.00 (1 min.).
Kolínskému výpravčímu radí selský rozum takto: Ex tu sice zastavuje (a v Libni taky) a pokud ho pošlu jako první, tak SC bude muset přibrzdit, nicméně v úseku KO-Pha je v JŘ dostatečná vata a SC na Wilsoňák stejně přijede včas.
Předpis mu ovšem přikazuje ten expres "ohnout" a pustit dopředu SC. Takže podle předpisu je lepší přidat expresu další zpoždění jen proto, aby SC mohl do Prahy místo včas přijet s náskokem.
Nicmene z toho, co se zde objevilo (byt je mi jasne, ze to nejsou informace kompletni) jsem dosel k tomu, ze vetsinou k nejakym nejasnostem nedojde - ovsem vyjimky toto pravidlo potvrzujici je mozne najit uz hypoteticky (viz interni kategorie CD "SC") a ja jsem v principu stoural, takze jsem zkousel najit dalsi potencialne sporne situace ... samosebou v rovine spekulaci a na zaklade informaci, ktere mam k dispozici.
Ale z realnych situaci vim, ze prakticky nikdy nikdo nedokazal cestujicim rict, co pojede driv - v dane situaci jsem se zpravidla citil jako obtizny hmyz, protoze je mnohem dulezitejsi, aby vlaky odjely a ne aby odvezly cestujici. Proc podle vas tato situace nastava, kdyz je vse jasne?
Jinak k tomu "lidskemu" pristupu vypravcich, kteri to pusti podle logiky a ne primo striktne podle predpisu... pomerne dost jsem se toho najezdil posilovymi rychliky v patek a v nedeli na trase Praha - Vitkovice. Tyhle vlaky byly "vsunuty" do mezery grafikonu tesne pred nebo za "vrak vyssi kvality" jedouciho kazdy den po "stejne" trase (misto na Vitkovice to jezdi na Svinov).
Vtipek byl, ze IC byl proti tomuto rychliku v podstate v pozici zastavkoveho osobaku (na useku Olomouc - Praha), protoze posilak projizdel Kolin i MuN (takze krome Zabrehu se drzel konceptu Pendolina) ... oba vlaky teoreticky stejne rychle (140), posilak sestivozovy, icecko ma 10 kocaru. Sjedou se v Pardubicich ve sme na Prahu ... logika rika, ze prvni odjede posilak - ma jet driv a nestavi v Koline. Predpis vsak rika neco o kategorii vlaku, takze zpravidla posilak ceka a icecko jede ... icecko zastavi v Koline, ale ne tolik, aby ho posilak mohl predjet, takze v konecnem dusledku je jizda podle tohoto predpisu kontraproduktivni.
Znam i jeden pripad kdy vypravci pustil naklad pred osobakem, ten dostal 10 minut a vypravci tam byl cely den zadarmo.
A k te situaci se projizdejcim a zastavujicim vlakem nebo jak to bylo receno. Od toho je tam ten vypravci, aby posoudil co je vyhodnejsi. Samozrejme ze neposle prvni osobak kdyz vi ze je po ceste x zastavek kde se neda predjizdet a ten vlak tam pokazde zastavi, cimz bude zpozdovat vlak za sebou. Treba to IC. Zadny predpis nemuze obsahnout vsechny situace co se muzou na draze stat. I kdyz v tomto pripade je to jasne, opet je to vlak s vyssi kategorii. =) Osobak pocka a jede IC.
Zajmalo by me pane Sim, jak by ste v predpise osetrliv vsechny sve vymyslene situace. Treba to ten vas esus s nizsi rychlosti, lepsim zprevodovanim se bude rychleji rozjizdet, proberte se, to je v provozu naprosta kravina se necim takovym zaobirat.
Paradoxem nakonec je, ze kdyz by se treba v Revnicich stal opravdu velkej pruser, mezinarodni expres nepojede, ale "desiro" poslou po hrbaty ... sice se zpozdenim, ale projede. Ale to uz je OT, takze to radsi dal rozvadet nebudu.
Kazdopadne vas osobne jak dodrzovani pravidel tak i nelhani cestujicim jedine slechti, jen mi stale prijde, ze jako druh jste na draze v mensine.
V mnou popsané cestě Avalou, byly předpisy dodržovány. Z Břeclavi jako první Avala, neboť zpoždění. Z Pardubic to stejné. Z Kolína první Dvořák protože je rychlejší, tím že projíždí.
Jinak těší mne, já nádražák jsem a lidem nelžu:-) Naopak se tady celou dobu snažím pomocí předpisů vysvětlit, že tyhle situace jsou předpisově ošetřeny.
Takze bud nam cestujicim nadrazaci kecaji (ze sami nevi, co pojede), nebo tato pravidla nejsou dodrzovana (a nadrazaci sami nevi, co dispecer pusti).
Tož tak.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.