..: Články - Česká republika (celá) :..

Ilustrační obrázekFotogalerie - Na základě skutečností, které jsem vypozoroval v dění ve fotogalerii v poslední době, jsem si dovolil sestavit krátké pojednání. Netřeba se obávat, že by snad šlo o nějaký soubor pravidel "kterak se v galérii chovati", ač by to některé pasáže mohly naznačovat. Berte to, prosím, pouze jako pokus o nástin jevů, které mě donutily k zamyšlení, a doufám, že k němu přivedou i některé z vás - speciálně ty, jichž se kterákoliv část následujícího textu může (byť okrajově) týkat, a dosud si to neuvědomovali.

Ilustrační obrázek "In–Karta je v pořádku, ale copak to máte na lístku?", táže se nevěřícně průvodčí cestujícího na důvod, proč má nápisem znehodnocený lístek. "Víte, to jeden váš kolega byl zmatený a myslel, že je karta padělaná …", obhajuje platnost svého řádně zakoupeného jízdního dokladu cestující na palubě vlaku InterCity. Průvodčí chápe a odchází dál konat svou povinnost. Po chvíli se však se smíchem přiřítí zpět a prosí o zapůjčení dokladů. "Tohle musím ukázat kolegovi!" Cestující i průvodčí jdou do služebního kupé, kde je druhý člen vlakové čety vyzván k vyzkoušení karty příruční pokladnou. "V pořádku, že? A teď podívej na lístek!" Když druhý průvodčí zří "POZOR! Karta", začne se popadat smíchy za břicho.

Ilustrační obrázekVážení čtenáři, rok 2007 pro někoho více, pro někoho méně úspěšně skončil. Mezi ty šťastnější rozhodně patří i česká železnice, kterou sice postihlo několik nepříjemných nehod, ovšem zřejmě zastavila svůj další propad a rozdělením dominantního dopravce na osobní dopravu a divizi ČD Cargo dostala impuls k perspektivnímu růstu. Při příležitosti sedmého výročí se proto redakce ŽelPage rozhodla připravit pro vás také přehled nejdůležitějších událostí na železnici, které přinesl.

Ilustrační obrázekKdyž se na mne redaktoři obrátili, zda bych napsal své portfolio, zprvu jsem této myšlence nedával velkou váhu. Později jsem se však zamyslel a zauvažoval, jaký že vlastně můj rok 2007 z pohledu železniční fotografie byl. A dá se definovat dvěma slovy – zezadu a potmě.

Praha - Podle Josefa Bazaly je s Ministerstvem dopravy zajištěna smlouva, která zajistí od letošního roku Českým drahám krytí ztráty z provozu vlaků EuroCity a InterCity, které dráhy dosud provozovaly "na vlastní podnikatelské riziko". Podpora tohoto pilíře systémové osobní dopravy v ČR přijde na dodatečných 700 milionů korun ročně. Dráhy budou nadále samostatně provozovat vlaky SC Pendolino, které svými tržbami pokryjí provozní náklady, ale, obdobně jako třeba německé jednotky ICE, nepokryjí splátky dlouhodobých úvěrů, které si dráhy vzaly na jejich nákup. Nasazení vlaků na lince do Ostravy však i přes veškeré známé problémy přesto představuje první nesporný úspěch v mediálním obrazu železnice a vnímání železniční dopravy veřejností v ČR vůbec. Ryze komerční provoz vlaků v Česku považuje pan Bazala i na lince Praha - Ostrava za nemožný a - ostatně stejně jako my - je zvědav až různí potenciální konkurenti, kteří píší zatím jen do novin, přejdou od plánů k činům.

Ilustrační obrázekJako malý kluk, když jsem začal zvládat první kroky, mě vždy lákaly vlaky, i když si to osobně moc nepamatuji. Dle rodičů, když to se mnou nebylo doma k vydržení, vzali mě na nádraží. Ze zlobivce se po projetí prvního vlaku stalo v tu ránu nejhodnější dítě na světě. Jako dítě, co mělo jít teprve do školky, jsem si své vláčky i pojmenoval a dokázal je odlišit. Když jel osobák, tak jsem dle mámy vykřikoval „dáč“, ale když se při stokilometrové rychlosti kolem nás prořítil rychlík, tak to byl „dadáč“. To byla dětská léta, která si sám až tak moc nepamatuji. O čem Vám ale rád povím, je současnost. Ta pro mě na zdejším serveru začala roku 2006 nejdříve pod mým celým jménem, později nickem Vítek_V, který používám doteď.

Ilustrační obrázek Pokud mám jako předmluvu prezentací nejlepších fotek roku 2007, které jsem pořídil, nějak shrnout minulý rok, musím říct, že byl úspěšný. Ale ne tak, jak jsem si ze začátku představoval. I přesto jsem ale navštívil nejednu zajímavou trať, několik pěkných akcí a bylo pár dní plných slunečního svitu, kdy se mi fotografování dařilo na výbornou. A na takové vzpomínám rád. Zvu vás nyní, v době, kdy už několik týdnů naplno řešíme starosti roku 2008, na krátké ohlédnutí za rokem 2007 tak, jak jsem ho viděl já, ještě stále začínající fotograf Péťa Dungl.

680402 Kolegové se pustili do seriálu „Rok 2007 očima železničního fotografa“. Rozhodl jsem se poněkud narušit jejich hegemonii a podívat se na rok 2007 pohledem nefotografa a neželezničáře.

Lásku k železnici jsem získal už v raném dětství, kdy jsem chodil prohlížet mašinky na nádraží Opava-východ. V těch dobách ještě osobní vlaky mezi Opavou a Ostravou obsluhovaly T 435, na nákladech se objevoval občas i "kremák", na osobácích z Opavy do Olomouce byl standardem "papoušek" a na spěšném vlaku se pravidelně objevoval "krokodýl" – v té době téměř novinka. Teď jsem zákazníkem železnice spíše příležitostně, ale pěknou fotografii vlaku byste našli na pozadí mého monitoru. Podělím se tedy s Vámi o fotky, které se mi na ŽelPage líbí, které mám rád.

Ilustrační obrázekČesko - Společnost Student Agency, která je na českém dopravním poli známa především svými žlutými autobusy a nyní i úmyslem o proniknutí i na železnici, předestřela své plány do blízké budoucnosti. Pokud vše půjde tak, jak doufá ředitel společnosti Radim Jančura, vyjedou na české koleje "žluté vlaky" do tří let. A to na trase Praha – Ostrava, kde v současné působí Pendolina, vlajkové lodě Českých drah. Zde je prý SA "schopna provozovat luxusní vlak bez státních dotací", jak tvrdí Jančura. Student Agency, již Radim Jančura založil, ještě jako student brněnského Vysokého učení technického, plánuje nákup šesti vlakových souprav, řádově za 2 miliardy korun. Jejich výrobcem by měl být buď koncern Siemens, či konkurenční Stadler. Cena jedné soupravy by neměla přesáhnout 330 miliónů korun.

Ilustrační obrázek Letošní rok pro mě byl důležitý snad akorát tím, že jsem oslavil dvacítku a úspěšně odmaturoval. Teda - bylo to v opačném pořadí, ale pakárna to bylo oboje... I když jedna z toho podstatně veselejší. Posledních pár let se věnuju trochu víc focení. Nepřeháním to, i když jsou mnozí přesvědčeni o opaku, a tak kurz na výsledek mé maturity byl na pardubické průmyslovce 1:9 v prospěch možnosti "NE". Očividně neměli pravdu. Stalo se zde tak trochu tradicí, že se kolegové sem-tam pochlubili svými milostnými historiemi. Já za sebe mohu prohlásit, že celý rok jsem prožil s jednou dívkou; zatím se máme více než rádi a rozhodně žádný dramatický rozchod neplánujeme. Možná příští rok na tomto místě budu popisovat nějaké drama, ale dnes určitě ne. Už jsem toho ale napsal hodně, tak se raději podíváme, co tento rok přinesl...

Blíží se červený krasavec. Tep se mi zrychluje, nervozita stoupá, prst na spoušti dostává křeč. Ne, ještě ne! - Právě takto jsem prožíval letošní nejlepší okamžiky fotografa. Ale nefotil jsem jen taurusy, necestoval jen v Rakousku a hlavně, nefotil jsem každý den! I přesto se mi dostalo milé povinnosti v následujících řádcích prozradit, jak jsem za rok nechtěně vytvořil fotografický rukopis, který vytušíte už v náhledu. Jak vznikaly fotografie z výprav po zahraničí i tuzemsku s kolegy i o samotě, o kterých jste možná četli v nemnoha cestopisech, co vše stojí za pozadím této snahy a jak vnímám končící rok pohledem fandy a fotografa.

logo ŽelPageVážení čtenáři, děkujeme vám za váš zájem o zpravodajský železniční server ŽelPage.cz. Jeho úspěch by nebyl možný bez mnoha dobrovolníků, kteří přispívají k tvorbě jeho obsahu. Pokud si i vy říkáte, že by nebylo špatné přiložit jednou za čas také ruku k dílu, chtěli bychom vám - podobně jako před časem kolegové z Fotogalerie - přiblížit fungování zpravodajství ŽelPage a poskytnout vám několik užitečných informací, jak se do jeho tvorby zapojit. Nejjednodušším způsobem je napsání aktuality nebo článku o zajímavé události na české i zahraniční železnici. Zde přinášíme jednoduchý návod, jak napsat zprávu, podle jakých pravidel se řídit a jak se zorientovat v editoru určeném pro psaní aktualit.

Ilustrační obrázekIlustrační obrázekVzhledem k faktu, že nepatřím mezi klasické šotouše, nečekejte v mém ohlédnutí za uplynulým jízdním řádem ani fotky a komentáře k odklonům, ani reportáže z uzavíraných tratí. Jednak proto, že v mém rodném kraji k podobným věcem dochází velmi sporadicky, a druhak hlavně kvůli tomu, že do těchto témat prostě nejsem zainteresován. Stručně řečeno - fotím to, co právě jede. Proto doufám že se nebudete zlobit, když své pojednání napíšu jako obyčejný deník železničního fotografa. Předchozí GVD pro se pro mě nesl ve znamení hromadnějších fotoakcí a poznávání kolejnicí stejně praštěných kolegů (děkuji Petru Majerníkovi za trefné označení naší úchylky), a z mých fotografií zde na ŽP jasně vyplývá orientace na oblíbené motoráčky řady 810 a lokomotivy soukromých dopravců. Osobně bych však své výlety tématicky neškatulkoval, focení železnice je prostě mou velkou vášní, a tak se při plánování výletu nerozhoduji ani podle řazení vlaků na dané trati, ani "zaručeně spolehlivé" depeše o odklonech, neřkuli dlouhodobých výlukách. Prostě se seberu, jedu a... Vlaky všech barev, tvarů a délky - třeste se!

Ilustrační obrázekJe to zvláštní, bilancovat rok počátkem prosince. My všichni, kteří se nějakým způsobem motáme kolem kolejí, už to ale tak prostě děláme. Končí totiž jízdní řád, který záhy nahradí nový a přinese s sebou jako obvykle řadu změn. Budeme nad nimi lamentovat, nadávat a poslední týdny před změnou až hystericky fotografovat všechno končící. Přitom nám už dávno ta správná každodennost utekla. A není to špatně. Prostě jsme šotouši.

Ve svém domovském prostoru na severozápad od Prahy jsem se zachoval podobně. Snažil jsem se zachytit několik tehdy stále všedních zálěžitostí, které záhy zamířily do historie. Šly tiše, bez velkého nářku zúčastněných. Jednu část svého ohlédnutí proto věnuji březenské přeložce či konci motorových vozů řady 830 v pravidelném provozu. Dostane se i na několik snímků ze zatím běžného provozu, jimž ale souhra okolností dopřála pořádný nášup efektnosti. Přijměte proto prosím pozvání na krátkou cestu uplynulým rokem i mým archivem.

Ilustrační obrázekPraha - Sobotní nehoda pendolina 680.003 poblíž žst. Praha-Běchovice podnítila řadu spekulací o tom, co že vlastně zapříčinilo vykolejení vlajkové lodi ČD. Pondělní noviny nastínily řadu možností. Nad některými stojí za to se zamyslet, jiné vzbuzují spíše úsměv. Pokaždé je ale zřejmé, že vykolejení "rychlovlaku" přikládají média, potažmo veřejnost, značný význam. Titulní strana deníku Mladá Fronta DNES zjevně citovala informaci ŽelPage o možném podílu "obutých" dvojkolí Pendolina na celé nehodě, deník Právo pro změnu přinesl zajímavý názor jednoho z železničářů. Byl ale pohříchu spíše sám, většina ostatních deníků se spolehla na slova mluvčího ČD Ondřeje Kubaly o naříznuté kolejnici, v lepším případě alespoň přebrala zpravodajství ČTK, které přineslo i nesouhlasný názor Drážní inspekce.

« Novější zprávy | 1 ... 11 12 13 14 15 ... 17 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:48
zapadá v 20:12