..: Vykolejení pendolina si bulvární tisk vykládá i jako útok maniaka :..

Ilustrační obrázekPraha - Sobotní nehoda pendolina 680.003 poblíž žst. Praha-Běchovice podnítila řadu spekulací o tom, co že vlastně zapříčinilo vykolejení vlajkové lodi ČD. Pondělní noviny nastínily řadu možností. Nad některými stojí za to se zamyslet, jiné vzbuzují spíše úsměv. Pokaždé je ale zřejmé, že vykolejení "rychlovlaku" přikládají média, potažmo veřejnost, značný význam. Titulní strana deníku Mladá Fronta DNES zjevně citovala informaci ŽelPage o možném podílu "obutých" dvojkolí Pendolina na celé nehodě, deník Právo pro změnu přinesl zajímavý názor jednoho z železničářů. Byl ale pohříchu spíše sám, většina ostatních deníků se spolehla na slova mluvčího ČD Ondřeje Kubaly o naříznuté kolejnici, v lepším případě alespoň přebrala zpravodajství ČTK, které přineslo i nesouhlasný názor Drážní inspekce.

Ilustrační obrázek

Trasa smrti ožívá! Šílenec vykolejil pendolino! * Děsivé útoky mají pokračování!

Praha - Šílené! Na železnici zase vládne strach! Sabotér nařízl koleje na okraji Prahy a v sobotu tam vykolejilo pendolino! Jen zázrakem nikdo nezemřel. Železničářům se ale vybavily vzpomínky na dnes už zesnulého Vladimíra Štěpánka, který v letech 1999-2003 spáchal na stejné trati desítky bombových útoků. Má snad Štěpánek následovníka?

Dělá to pro zábavu, pro peníze, nebo ho žene nenávist k lidem? Takové otázky se nyní honí hlavou detektivům, kteří vyšetřují sobotní útok na železnici u pražských Dolních Počernic. Neznámý pachatel si dal tu práci, že se vydal do nepřístupného místa a nařízl kolejnici. Ta se pak rozsypala pod pendolinem. Rychlovlak vykolejil a jen díky náhodě se nepřevrátil, po pražcích ujel asi 400 metrů, než ho vyděšený strojvůdce dokázal zastavit. Zraněn nebyl nikdo, ale cestujícím rozhodně nebylo dobře po těle. Stačilo, aby pomysleli, že mohli nehodu zaplatit životem. Vyšetřovatelé si zprvu mysleli, že kolejnice praskla sama, až bližší ohledání ukázalo otřesnou skutečnost. „Na patce koleje byl nalezen opracovaný řez,“ uvedl mluvčí drah Ondřej Kubala. (bulvární Deník Šíp, 3. prosince 2007, str. 4)

Takto popuštěná uzda fantazii autora je v dnešních denících naštěstí spíše výjimečná (mimochodem, autor Šípu se ani nepodepsal, signaturou je mnohoznačné "Zpravodajové Šípu"). Slova mluvčího ČD Kubaly o naříznuté kolejnici, vyřčená poprvé v odpoledních zprávách ČT 24, ovšem záhy začala žít vlastním životem. Otiskly je všechny námi sledované deníky, ale jen jako pravděpodobnou možnost, nikoli hotovou věc.

Ilustrační obrázek

Možná to byla sabotáž! Vykolejené pendolino! (...)Příčinou vykolejení byla naříznutá kolej. Ta poté praskla,“ tvrdí mluvčí drah Ondřej Kubala. Drážní inspekce je zdrženlivější, stejně jako policie. I když... „Pyrotechnik na místě zajistil stopy. Ty budou podrobeny expertize, zda nešlo o výbuch. Zahájili jsme také úkony trestního stíhání na neznámého pachatele kvůli obecnému ohrožení,“ řekl policejní mluvčí Tomáš Kulan. (Blesk, 3. prosince 2007, str. 4)

Spekulace o sabotáži se promítly i do dalších novin. Lidové noviny se pustily do poněkud odvážné spekulace o tom, že stáří kolejového svršku v místě nehody vlastně zabránilo ještě horší tragédii, neboť jinak by jel vlak ještě rychleji. Jinak ale svým podáním přesně vystihují podání i ostatních médií.

Ilustrační obrázek

Drama Pendolina. Vlak vykolejil Vyšetřovatelé zkoumají, zda někdo kolejnici poškodil schválně. K sabotáži už na místě dříve došlo

PRAHA Přes 25 milionů bude stát sobotní vykolejení rychlovlaku pendolino. Ten havaroval kvůli narušené kolejnici.Odborníci se nyní snaží zjistit, proč praskla přímo pod soupravou. „Zjistili jsme, že je tam opracovaný řez. Nyní je kolejnice ve výzkumném ústavu, kde ji vědci budou pečlivě zkoumat. Musí dát jasné vysvětlení, čím byla naříznuta,“ řekl mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Ten rovněž připomněl, že v tomto úseku železnice již bylo několik sabotáží.

Paradoxně, nebýt nekvalitního železničního koridoru, mohla sobotní nehoda Pendolina, v němž jelo na 150 lidí, dopadnout tragédií. Nejmodernější vlak na českých železnicích může totiž jezdit až 230 kilometrovou rychlostí. Jenže kvůli nedostatečně kvalitní trati jezdí v Česku maximálně stošedesátkou. A na mnoha místech ještě pomaleji. Tím místem je naštěstí i okolí Dolních Počernic u Prahy, kde musí strojvůdci snížit rychlost na sto kilometrů v hodině. Kvůli tamním sabotážím provozu vlaků je totiž opatrnost na místě. To se potvrdilo i v sobotu dopoledne.

Krátce před polednem tam totiž vykolejilo pendolino mířící do Ostravy. Strojvůdce ucítil v podlaze soupravy silný náraz, a tak zatáhl za rychlobrzdu. Vlak setrvačností jel ještě čtyři sta metrů a mimo koleje skončilo všech šest vagonů, které se zastavily o železniční náspy.

Díky relativně nízké rychlosti vlaku neměli záchranáři žádnou práci, nikdo se nezranil, a tak „jediným“ problémem pro cestující bylo to, že z vlaku museli vyskakovat z více než metrové výšky a do cíle své cesty se dostali s několikahodinovým zpožděním. Železničáři odhadují, že na pendolinu vznikla škoda 25 milionů korun a další statisíce bude stát oprava poškozených kolejnic. Policie už zahájila trestní řízení proti neznámu pachateli za obecné ohrožení. Pokud by se jí podařilo případného pachatele vypátrat, hrozilo by mu až patnáctileté vězení.(...). (Lidové noviny, 3. prosince 2007, str. 4)

Ilustrační obrázek

Z řady tak vybočily už jen dva deníky. Mladá Fronta DNES věnovala havárii Pendolina velmi významné místo na "prvním podvalu" titulní strany, čímž z něj udělala druhou nejdůležitější zprávu víkendu. Na poměry českých deníků velmi fundovaný a nezaujatý text autorek Alice Kottové a Pavly Kubálkové nastínil tři možné příčiny havárie. V jedné z nich poměrně zřetelně odkazují na ŽelPage. Plné znění článku je na serveru iDNES.cz, kompletní titulní strana v PDF potom zde.

Posledním zajímavě pojatým byl článek v deníku Právo. Ten citoval jednoho z drážních zaměstnanců, který podezřívá z nehody zanedbanou údržbu infrastruktury. Celý článek je možno najít na serveru Novinky.cz. I Právo přisoudilo pendolinu titulní stranu. Naopak Hospodářské noviny se omezily pouze na fotografii vykolejené soupravy na straně 4, doprovázenou stručným textem.

Zdroj: ŽelPage


Honza Beránek / JTB | 3.12.2007 (19:32)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
04.01.2008 (23:29)  
Jakožto optimista musím k této nehodě podotknout že se možná díky bouračce vlajkové lodi vláčků zlepší kontrola a údržba tratí i vlaků co po nich jezdí aby se tyhlencty maléry nestávali častěji a doufejme bez obětí na životech. Nějaký porouchaný rozbitý pendolíno se dá opravit případně hodit do šrotu ale člověk zase tak rychle neroste a zdraví máme všichni obvykle jenom jedno.
Třeba se taky mohla projevit kletba mrvých duší, které má pendolino již na svém kontě:)
registrovaný uživatel M 
05.12.2007 (22:44)  
Tim, kdo vstupuje do vyberovych rizeni za nizke ceny jsou predevsim Ceske drahy. Takze hodne muziky se v mnohych pripadech od CD chce za tolik penez, o ktere si reknou samy CD
05.12.2007 (21:30)  
ad Poborskiii : a to co popisujete je snad vina ČD, přesněji řečeno úseku náměstka pro infrastrukturu, tedy v konečném důsledku SDC a traťmistrů ?
ČD a.s. (= SDC) jsou ve vztahu k železničním tratím v pozici najatého údržbáře, který dostává od (ne)odpovědného vlastníka (státu) určité peníze jednak jako odměnu za svoji práci, jednak na nákup materiálu. Řekněme, že dáte údržbáři tisícovku, která má uhradit jeho mzdu a současně chcete aby k provedení objednaného díla obstaral ten nejkvalitnější materiál, který ovšem taky stojí tícku. To jaksi nejde dohromady.

A jsme zase tam, kde mnohokrát. Za málo peněz se chce od ČD a.s. hodně muziky. Jednou to chtějí kraje, když se jedná o dopravní obslužnost, podruhé se chce od ČD a.s. coby najatého údržbáře kvalitní práce a kvalitním materiálem, ale jaksi na kvalitní materiál nejsou peníze a na kvalitní práci se neposkytuje dostatek času = požadavky na co nejkratší výluky.
Před nějakými 15 lety se nemožnost nočních výluk na vedlejších tratích, kde se v noci nejezdí a stanice jsou zavřeny, zdůvodňovala tím, že traťové stroje (podbíječky apod.) nejsou uzpůsobeny pro noční práci, protože "za bolševika" se z úsporných důvodů mohly od "zlých kapitalistů" kupovat jen nejlevnější verze (pro denní práci), protože bolševik neměl na stroje upravené pro noční práci potřebný balík deviz. Koupeno bylo pouze pár strojů pro práci v tunelech.
Za těch 15 let se poměry patrně nezměnily a nebo se nechce platit za noční práci. Holt denní výluka s NAD patrně přijde levněji než noční příplatky.
Od 1.4.2008 budou SDC převedeny z lůna ČD a.s. pod křídla SŽDC s.o a České dráhy budou ve vztahu k údržbě tratí z obliga.
registrovaný uživatel M 
04.12.2007 (23:48)  
Kdyz Soros rekne, ze ma pocit, ze nejaka mena je nadhodnocena, tak to urcitou vahu ma, byt muze jit o pocit (a to odmyslim od toho, ze kdyz to rekne verejne, tak ta mena zkolabuje:-). Kdyz Forman rekne o herci, ze ma talent, tak asi talent ma. Kdyz uznavany vulkanolog (sorry, ale zadneho neznam:), ze s nejakou sopkou neco nestimuje, tak bych minimalne bdel. Kdyz Varhan Varhanovic (vime, takovej ten magor ve fraku:) rekne po dvouhodinove skladbe, ze ton cislo 2475 byl o pul tonu vejs, tak mel pravdu.
No a kdyz expert na infrastrukturu (je-li to pravda) rekne, ze 003 bylo obute, tak bych tomu veril take...
04.12.2007 (19:38)  
JTB: Váš poslední příspěvek, který se týká obutí kol 680 003, mě zklamal. "Svědectví o obutém pendolinu" získáné poslechem více lidí je spíše k úsměvu k železničnímu fandovi. Dokud není překročena norma (zjistí vyšetřování), není se o čem bavit, tečka. Můžete odtajnit Váš dobře informovaný zdroj, proč člověk podává svědectví, informace anonymě? (obavu z vyhazovu z práce neberu) Znovu opakuji - klepající Pendolino je "lehká hliníková šlupka, která rezonuje", takže to lidé více slyší, samotný účinek na žel. svršek je zanedbatelný vůči naložené "hňápající" Wapce. Bavit se o tom, že klepající podvozek byl posledním hřebíčkem do rakve vznikajícímu lomu, je podobný, jako kdybych chtěl stanovit, že když projede denně 30 klepajících Wapek, tak mi to urychlý lom o 1/26 času. Aneb sebestředná debata o ničem.

Miroslav Zikmund: Trochu doplním uvedený výčet lomů z poslední doby - Lipník-Prosenice 1x, Hranice-Drahotuše 2x (svršek UIC60 z roku 1999/2000) -> těžko mluvit o poddimenzované údržbě, těžko počítat plochá kola, těžko to svádět na nízkou upínací teplotu bezstykové koleje (UT BK).

Desiro: Periodicita defektoskopických kontrol je jasně stanovena na jednotlivých tratích.

Vykolejené Pendolino: Pozorný čtenář si všimne žlutých proužků na kolejnicích u vykolejené jednotky 680 003, takto se označují defektoskopické vady. Prodloužení opravné výluky z důvodu dalších lomů. Zajímal by mě výpis UT BK. To vše vede na klasický lom kolejnice, který vznikl asi vícero pochybením, vícero náhodami. Klasický lom s neklasickým podelným lomem, upadnutím kusy hlavy kolejnice. Nehoda však není náhoda... .
05.12.2007 (2:04)  


Obava z vyhazovu z práce je bohužel zcela namístě. Když jsem při studiu strávil skoro dva roky prací v oboru, taky jsem se dostal do křížku "s korporátními zájmy", a to prostým příspěvkem v diskusním fóru. Málem jsem si tehdy pakoval věci. Moje chyba, tak ve většině dobře pracujících společností chodí, že s médii smí mluvit jen pár patřičně kvalifikovaných lidí. Vy třeba jméno v profilu vyplněné máte. Smím se zeptat zda je pravé? Kde konkrétně pracujete?

A k problematice plošek - když jste se tu pousmíval nad pouhým "uchometrickým posuzováním" obutosti - pokud se nepletu, tahle provozní závada má tu výhodu, že ji lze rozpoznat trošku trénovaným sluchem, na základě čehož třeba méně apatičtí průvodčí čas od času sami vyplňují hlášenky. Lezou snad pod vagon a s hlavou na TK hledají plošky? Každopádně při této extrémní rigoróznosti si záhy poněkud protiřečíte, neboť ten výplod o "hňápající wapce a lehké hliníkové šlupce" je teprve zralý pro obveselení publika. Tuším správně, že čelní vůz ř. 681 má něco pod 60 tun, zatímco ložená wapka kolem 80 t? To není zas takový rozdíl.
Pokud se jednalo o lom - k čemuž bych se zatím klonil - ten nevzniká zničehonic. Naopak, trhlina se postupně šíří. Podle všeho přes ní nerušeně jezdily ložené nákladní vozy a devadesátitunové lokomotivy. Nepovolila. Za pár minut povolí pod o třicet tun lehčím pendolinem, které ovšem celý listopad silně dupalo. Proč právě toto pendolino? Pouhá náhoda? Nepřispěly k tomu právě silné rázy jedné z náprav?
Zkuste mi prosím odpovědět, ne kličkovat. Na tuto otázku totiž neznáme odpověď ani my. Když jsme se uvedené skutečnosti dozvěděli, považovali jsme za vhodné je našim čtenářům netajit. Proto jsme to zmínili jako jeden z možných faktorů.
04.12.2007 (19:33)  
Venca Motyka nám to zase vyjadril s jemnocitom jemu vlastným...
ČD by si jednak mali zamiesť pred vlastným prahom a nepriživovať verziu o "sabotáži", ktorú dotiahli skoro do extrému ("opracovaný řez až k patce kolejnice") v rámci vlastnej štylizácie do pozície obete.
Inak presne ako píše JTB, "obutosti" sa mnoho ľudí chytilo veľmi rýchlo, avšak bez toho, aby vnímali celý text - ešte raz teda odkazujem na pôvodný článok zo soboty, ktorý od prvej zmienky o "obutých" kolesách tú skutočnosť prezentoval ako čiastkový faktor, ktorý sa na vykoľajení mohol podieľať. Že plošky vznikajú, to by mal Venca ako "odborník na slovo vzatý" predsa vedieť a túto skutočnosť reflektovať, namiesto výkrikov o nejakom šírení poplašnej správy.
Samozrejme nie je pravda ani ďalší výrok ČD, že .003 bola "jediná" s novými podvozkami - bola akurát prvá po v. oprave. A to, s ohľadom na "obutosť" neznamená prakticky nič.
04.12.2007 (19:03)  
Miroslav Zikmund: spočívá to mimojiné i ve špatné údržbě svršku, neboť, když jsou na starém rozpadajícím se svršku použity staré nekvalitní kolejnice jako "záplaty" i k dalším opravám po lomech, tak se pak nikdo nemůže divit, že když je to tam jedna záplata vedle druhé, že je to tam i jeden lom vedle druhého. Lomy tak často vznikají přímo ve svarech či v jejich blízkosti a když je kolej svařena z několikametrových kusů kolejnic různorodé kvality a různých profilů (vlivem původního různého ojetí), tak ta nehomogenita kolejnice způsobuje četné výkyvy napětí a to především při změně teploty.
Za další, na mnoha takových místech najdete chybějící nebo nedotažené upevnění, zničené nebo uvolněné. Myslím, že takových případů se v úseku Libeň - Běchovice najde mnoho. A to způsobí další výkyvy napětí v kolejnicích a jejich lomy. A to je vše a stále údržba.
registrovaný uživatel Desiro 
04.12.2007 (18:33)  
častá závada, která rozhodně nespočívá ve špatné údržbě tratí nebo nějakých ploškách na jízdní ploše

Samozřejmě, že na tomto spočívá. Proč myslíte, že jsou na koridorech instalovány detektory plochých kol? Právě proto, aby bylo možné obutá vozidla odchytit, protože nárazy od nich způsobují trhlinky ve struktuře materiálu kolejnice. Následujícím, zcela logickým krokem (pokud nedojde k odchycení) je vznik lomu. Další otázkou je nastavení norem pro velikost plošek - samozřejmě, že nemá smysl odchytat každé vozidlo se sebemenší ploškou, ale...
A k té údržbě tratí samozřejmě patří defektoskopie a vizuální prohlídky, to je její ZÁKLADNÍ součást. Zase by bylo zajímavé zjistit, jak často se defektoskopie dělá. Pokud ne příliš často (a že bych se tomu ani nedivil...), tak to je o špatné údržbě.
04.12.2007 (18:11)  
ad IDeeSák : ale kdež, i když bude zavinění plně na zaměstnancích ČD (např. Čerčany), tak s "odbornou kvalifikací" spočívající v absolvování 8 hodinového KBP, kde se letmo, dozvím něco o předpisech D1 a D2 (celkem 2 x 45 minut) nebudu vykládat médiím cokoli o pravděpodobné příčině nehodové události.
I ten "štiplístek" musí absolvovat dopravní kurz v trvání 4 týdnů a složit odbornou zkoušku, takže toho odborně zná víc než tiskový mluvčí …

Jen tak pro ilustraci lomy kolejí od pátku do pondělí :

pátek : žst. Bedihošť, Omlenice – Kaplice, Citice – Dasnice, Roztoky u Jilemnice – Stará Paka, žst. Jihlava

neděle : žst. Praha hl.n., Úvaly – Praha Běchovice (0. kolej 2x na různých místech),

pondělí : Blažovice – Šlapanice, Lysá nad Labem – Kostomlaty, Čáslav – Golčův Jeníkov, Brno Maloměřice – Brno Židenice, Čejetice – Strakonice, odb. Praha Kyje – Praha Libeň, Chvatěruby – Úžice, Lipník nad Bečvou – Prosenice

Na rozdíl od soboty se lom kolejnice neměl vliv na vykolejení vozidel.

Řečeno jinak – bohužel častá závada, která rozhodně nespočívá ve špatné údržbě tratí nebo nějakých ploškách na jízdní ploše dvojkolí.
04.12.2007 (18:04)  
Jak zjišťuju, informace o obutí začínná žít svým vlastním životem, je tedy třeba uvést věci na pravou míru.

V průběhu soboty se ozval náš obvykle velmi spolehlivý a dobře informovaný zdroj s tím, že právě 003 v posledním měsíci před nehodou viděl hned několikrát a pokaždé bylo už podle poslechu silně obuté. Až se prý sám divil, jak může ještě jezdit. Zároveň vyslovil domněnku, že právě silné rázy vznikající při jízdě obutého vozu (shodou okolností byl prý postižen právě čelní vůz směrem k Ostravě) mohly již načatou kolejnici nalomit. Tedy, nikoli že byly prvotní příčinou nehody. Pouze rozhodly o tom, že jiné soupravy mohly poškozené místo projet bez nehody a ruplo to právě pod obutým pendolinem. Podotýkám - onen nejmenovaný se specializuje právě na kolejovou infrastrukturu.

Informaci jsme samozřejmě vzápětí diskutovali uvnitř redakčního týmu a povedlo se nám zajistit i další svědectví o obutém 680.003. Zjevně dupalo tolik, že si toho všimlo více lidí. Proto jsme informaci prezentovali mezi dalšími možnými faktory, vedle sabotáže, o níž mluvil odpoledne po nehodě Kubala. Na rozdíl od ní ale zřejmě má toto tvrzení nějaký podklad alespoň ve svědectvích. Opakuji - nikde jsme neřekli, že by byla porušena norma na přípustné plošky na kolech. Plošky na dvojkolí, pokud nepřekročí výrazně normu ČD, tak samy o sobě neporušenou kolejnici zlomit nemohou. Pouze jsme řekli, že vykolejené pendolino tyto plošky podle několika svědků mělo a že mohly hrát při nehodě roli.Doufám, že i tuto možnost DI prověří a časem budeme moudřejší.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko