..: I s Českými drahami může být veselo :..

Ilustrační obrázek "In–Karta je v pořádku, ale copak to máte na lístku?", táže se nevěřícně průvodčí cestujícího na důvod, proč má nápisem znehodnocený lístek. "Víte, to jeden váš kolega byl zmatený a myslel, že je karta padělaná …", obhajuje platnost svého řádně zakoupeného jízdního dokladu cestující na palubě vlaku InterCity. Průvodčí chápe a odchází dál konat svou povinnost. Po chvíli se však se smíchem přiřítí zpět a prosí o zapůjčení dokladů. "Tohle musím ukázat kolegovi!" Cestující i průvodčí jdou do služebního kupé, kde je druhý člen vlakové čety vyzván k vyzkoušení karty příruční pokladnou. "V pořádku, že? A teď podívej na lístek!" Když druhý průvodčí zří "POZOR! Karta", začne se popadat smíchy za břicho.

Cestující 4. ledna tohoto roku, stejně jako skoro každý jiný školní den, cestoval ze školy domů vlakem vyšší kvality mezi Olomoucí a Hranicemi na Moravě. Po vyzvání člena vlakové čety předložil svou In–Kartu s aplikací In–Junior a síťový lístek Klasik. Zatímco ráno neměl průvodčí s doklady žádné problémy, tentokrát člen posádky Ex 121 Košičan nechápavě luštil, co zobrazuje příruční pokladna po načtení zákaznické karty. Po zevrubném zkoumání dokonce odhalil podivný nápis: "Karta: 4140*9862" a toto číslo považoval za identifikaci asociované zákaznické karty, což mu v té chvíli nesedělo. Odpověď mu nedalo ani kartové centrum. Ani nemohlo, jednalo se o číslo platební karty, kterou byl doklad zakoupen! V časové tísni, kdy cestující již hodlal vystupovat, se zmohl jen na pár konspiračních teorií o padělání dokladů, a místo normální pokuty a doplatku do plného jízdného cestujícímu lístek znehodnotil.

Měl jsem krátce po tomto incidentu hovor s oním cestujícím a ten propadal beznaději, co se to stalo. Nechápal a netušil, jak to celé řešit. Měli jsme tři možnosti; tvářit se, že se nic nestalo, kritizovat přes média, nebo požádat o pomoc přímo České dráhy. Připadlo mi jako nejrozumnější využít Zákaznickou linku, a proto jsem ihned volal. Ochotná dispečerka i v pozdní páteční hodinu dokázala zjistit, co je s kartou. "Sleva In–Junior na kartě vypršela včera, musíte ji opět nabít na libovolné pokladně", znělo jednoduché vysvětlení. Na otázku, proč nebyl při koupi varován na končící slevu, když pokladní dal kartu k dispozici, se vysvětlení nedostalo. Stejně tak rada, jak naložit s lístkem, uspokojivá nebyla. "Zkuste odúčtovací pokladnu Olomouc, třeba vám pomohou." Ne, my jsme lístek nechtěli odúčtovat, ale získat nový, neznehodnocený. Bylo na čase poslat oficiální stížnost a čekat, zda–li se za 30 dní dopravce ozve.

Zatímco cestující se znehodnoceným lístkem denně vysvětloval průvodčím, co se mu stalo a pro některé se stal již "známou firmou", čekali jsme na odpověď. Ta přišla na konci lhůty …

Průvodčí tehdy jednal v dobré víře a nechtěl cestujícího proti vůli nutit pokračovat dál v cestě, aby sepsal standardní hlášenku. Jelikož však "průvodčí není oprávněn provádět žádné zápisy (tohoto znění) do již vydaného jízdního dokladu, byl mu chybný postup důrazně vytknut." Další osud tohoto zaměstnance je nepodstatný. Odpověď obsahovala také upozornění, aby si cestující poznačil pro příště platnost své slevy a aby se nebál současný doklad dál používat, neb je i přes toto stigma platný. O tom se mohl přesvědčit již den po doručení vysvětlení, protože byl kontrolován právě tím průvodčím, který mu doklad znehodnotil. Podle vyprávění "se netvářil zrovna vesele a velmi důkladně zkontroloval kartu".

Co říci závěrem? Trestem cestujícímu je místo pokuty každodenní rétorické cvičení na téma "znehodnocený lístek". Vyřešení situace ze strany Českých drah nás ale mile překvapilo. Za to jim patří dík, stejně jako za dva měsíce cestování vlaky vyšší kvality, kdy se cestující vůbec nenudí, hned několik průvodčích zná již velmi dobře a zdraví se šibalskými úsměvy. K dobru přispívá i čerstvá zpráva, že během tohoto týdne byl spuštěn portál moje.inkarta.cz, kde si můžete platnost všech dokladů na své In–Kartě zkontrolovat!


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 24.2.2008 (14:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Laborec425  mail  
28.02.2008 (9:04)  
michawel: Navíc bylo jasný, že tu jízdenku viděj poprvé v životě a ještě o ní nic nevěděli.
dopisovatel nebo člen ŽP michawel  mail  
26.02.2008 (10:23)  
Laborec: Jo tohle je na tech jizdenkach pitomy, ze nejsou aspon v english, respektive libovolne dvojjazycny, kdyz to plati na nemecko, melo by to byt i nemecky prave kvuli pripadne kontrole.
registrovaný uživatel Laborec425  mail  
26.02.2008 (9:27)  
Je to trochu mimo téma, ale včera se mi stala taková příhoda s jízdenkou REGIONet Labe - Elbe. Jeli jsme na ní z Ústí nad Labem a nastoupili jsme do rychlíku a po rozjetí jsme si uvědomili, že se na ní nesmí v rychlíku jezdit, ale jenom ve Sp a Os. Průvodčí nám jí ale beze slov uznal :). Dojeli jsme bez problémů do Dresden a jezdili na tuto jízdenku MHD Dresden. Myslel jsem, že se to nestane, ale narazili jsme na revizora v tramvaji. Revizorka vůbec netušila, co jí ukazujeme a tak to podala revizorovi a ten na nás anglicky, že to neplatí. A nešlo mu vysvětlit, že u nás nám říkali, že by to platit mělo i na tramvaje a autobusy kolem Dresden atd.. Už jsme si mysleli, že asi budeme platit pokutu a najednou jsem si všiml, že naštěstí na celé samozřejmě česky psané jízdence je napsáno docela malym písmem, že to platí i na VVO a ty provozujou i MHD Dresden. Když jsem to revizorovi ukázal, tak řekl OK a odešel :). Docela se nám ulevilo, protože bychom z nich asi těžko tu pokutu zpět dostávali.
registrovaný uživatel jihad 
25.02.2008 (11:16)  
To babilon jj stejnej problém, tuhle mně začal hroti že jízdenka platí pouze do 6 do rána následující dne. A nedal si vysvětlit že je to snad jenom do 50 km :)
25.02.2008 (11:04)  
AD Babilon sypu si popel na hlavu,ano přerušení jízdy řeší SPPO kapitola III článek 90 - 94. Nějak jsem šáhl vedle na špatně označené desky.
25.02.2008 (10:33)  
Jiří Průša: Já to vím, ale průvodčí ne. Šlo o situaci (u mě poměrně běžnou), že pokud jedu dva dny po sobě více než 400 km, tak to píšu jako jednu jízdu (pokud splňuje podmínky pro jednoduchou jízdenku). Ten druhý den občas někdo namítá, že mám staré datum, ale když připomenu, že jízdenka platí dva dny, tak je to v pohodě. Tentokrát jsem ovšem narazil na "blbce".

Mimochodem, přerušení jízdy se řeší v SPPO, nikoliv v TR10. A kdyby došlo ke změně, tak by mi to určitě neuniklo.
25.02.2008 (9:41)  
AD babilon ještě nedávno platilo že přerušit jízdu lze přerušit bez formalit po ujetí 100 Km. U jízdenek do 100 Km nelze resp. přerušením s jízdenka stává neplatnou. Vypsaná KMB má stejnou platnost jako jednoduchá jízdenka.Ale to platilo dnes nebo před měsícem mohla vyjít nějaká změna TR 10 má cca 7 let cca 21 změn.
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
25.02.2008 (9:02)  
Ně jednou totálně odbroural průvodčí, když jsem mu přeložil jízdenku z e-shopu .. hmm to je hezký, ale já vůbec nevím co s tím mám jako dělat, tohle vidím prvně v životě. Po chvíli zkoumání .. hmm a je to vůbec zaplacený :)
25.02.2008 (8:40)  
Ad M:na In-kartu se jízdenky nekupují. Při nákupu jízdenek v pokladně se sleva neprokazuje,cestující si může koupit libovolný počet jízdenek. Při nákupu jízdenky ve vlaku se In-karta předkládá a kontroluje,ale zase není možné zakoupit více jízdenek než jednu.
registrovaný uživatel M 
25.02.2008 (2:08)  
Takova mozna trochu hloupejsi otazka, ale zase jen ti nejbystrejsi pochopi, co se za tim skryva:-))

Lze na jednu In-kartu koupit vice listku na jednu (treba i zahranicni:) trasu pro jeden den nebo system "zarve"? Jasne, lze to oduvodnit (resp. oduvodnovat to asi nemusim vubec:) tak, ze musim jet tam-zpet-tam-zpet, ale preci jen se zeptam...
Diky
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko