..: Střet pendolina s kamionem ve Studénce :..

Poškození čelního vozu jednotky 680.003, foto: Hitrádio ORION Studénka – (aktualizováno 23. 7. v 13:15) Dne 22. července 2015 v 7.43 se ve Studénce střetl vlak SuperCity 512 jedoucí z Bohumína do Františkových Lázní vedený jednotkou ČD 680 Pendolino (inventární číslo 003) s nákladním automobilem, který zřejmě vjel na přejezd s aktivovaným výstražným zařízením a následně na něm uvízl a jehož padesátiletý polský řidič podle prvotních zpráv seděl v okamžiku nárazu v kabině a s neuvěřitelným štěstím nehodu přežil jen s drobnými zraněnými - policie jej už obvinila. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací se závorami, která v okamžiku střetu fungovala, jak dokládá mj. zatím nezveřejněný kamerový záznam. Dle člena hasičského záchranného sboru ji bohužel nepřežili dva lidé, další zemřel v nemocnici. 17 dalších je zraněno, z toho 2 v přímém ohrožení života a 2 těžce zranění. Podle informací ČTK je v těžkém stavu strojvedoucí, zřejmě přišel o obě nohy. Provoz na trati 270 byl v omezeném rozsahu obnoven téhož dne kolem půl desáté, následujícího dne ráno už se jezdí sníženou rychlostí po obou kolejích. Došlo k rozsáhlému poškození drážní infrastruktury, zejména nástupiště.

Podle prvních odhadů jelo pendolino v okamžiku střetu rychlostí vysoko přes 100 km/h, kamion, do něhož se zaklínilo, a který během nárazu vzplanul, vleklo ještě několik set metrů, přičemž došlo nejen k rozsáhlé destrukci samotného vlaku, ale i železniční infrastruktury. Spojem cestovalo 146 lidí, v nejvíce postiženém prvním voze jich zřejmě bylo 31. Během záchranných prací došlo i na vyprošťování zaklíněných osob z vlaku. Na místě zasahovalo osm jednotek zdravotnické záchranné služby včetně vrtulníku, hasiči zřídili zvláštní informační telefonní linku 950 739 941 pro příbuzné cestujících. Zatímco předběžný odhad škody činil 88 milionů korun, z toho 80 na vlaku, zpřesněné odhady jsou téměř dvojnásobné: 160 milionů, z toho 150 na vlaku. Policie čin šoféra kamionu kvalifikovala jako obecné ohrožení z nedbalosti s trestní sazbou 3-10 let. S největší pravděpodobností jej čeká vazba. Polské velvyslanectví v Česku oficiálně vyjádřilo soustrast rodinám obětí. Z kamerového záznamu (jedná se o jeden z mála přejezdů v ČR vybavený kamerami) je údajně jednoznačně patrné jednání řidiče. Ten ale zatím vyšetřující složky neuvolnily ke zveřejnení.

Nejistý je další osud jednotky 680.003, vzhledem k rozsahu poškození není v tuto chvíli vůbec jisté, zda ji České dráhy budou vůbec opravovat. Dopravci způsobila událost velké problémy, z turnusu, stavěného na šest pendolin, mu totiž vypadlo už druhé - jiná jednotka je na dlouhodobější opravě. Na spoji SC 240/241 Praha - Košice a zpět tak bude minimálně do konce prázdnin řazena náhradní souprava.

Pro dálkové vlaky (SC, EC, IC, EN, Ex, R) zavedly České dráhy náhradní autobusovou přepravu mezi stanicemi Ostrava-Svinov a Hranice na Moravě. Je nutno mít ale na paměti, že vlaky z obou stanic odjíždějí bez čekání na spoje NAD. Cestujícím na Slovensko (ve směru od Olomouce či Přerova je doporučeno použít vlaků trasovaných přes Valašské Meziříčí a Púchov (EC 221, EC 123, EC 124, EC 223, EC 222, EC 122, EC 220 a EC 125).

V úseku Suchdol nad Odrou – Jistebník a zpět je Českými drahami zavedena kyvadlová náhradní autobusová doprava pro vlaky osobní a spěšné.

Pro cestující vlaků RegioJet je zajištěna náhradní autobusová doprava prostřednictvím tzv. autobusového mostu (2 autobusy nyní nahradí RJ 1001 z Hranic do Svinova, 4 autobusy cca v 9.30 z Ostravy Svinova do Hranic. Zde bude přestup na sedmivozovou soupravu od RJ 1001). Spoje budou vedeny náhradními soupravami a z tohoto důvodu nebudou zcela odpovídat rezervace míst. Během dne bude doprava organizována přes tento omezený úsek kyvadlově náhradní autobusovou dopravou o kapacitě cca 100-150 míst v jednom směru. Mezinárodní spoje RegioJet do/z Košic (RJ 1003 a RJ 1010) nepojedou přes stanice Ostrava-Svinov, Ostrava hl.n., Ostrava-Stodolní, Havířov, Český Těšín, Třinec centrum a Čadca; vlaky pojedou odklonem přes Púchov a Horní Lideč.

Vlaky Leo Express pojedou v úseku Praha – Hranice na Moravě. V úsecích Hranice na Moravě a Bystřice/Staré Město u Uh. H. bude pro všechny spoje zavedena náhradní autobusová doprava. Toto opatření platí až do obnovení provozu vlaků.

Studénka se zapsala do černých kronik podruhé během krátké doby. Osmého srpna 2008 najel nedaleko od místa dnešního neštěstí mezinárodní spoj EC 108 Comenius devadesátikilometrovou rychlostí do čerstvě zříceného silničního mostu na špatně zajištěné stavbě. Nehoda, která si vyžádala osm mrtvých a značné materiální škody, dodnes nemá oficiálního viníka, protože soudní procesy nadále probíhají.

Poškození nástupiště, foto: Hitrádio ORION Poškození nástupiště žst. Studénka, foto: Hitrádio ORION Následky nehodové události, foto: Hitrádio ORION Poškození čelního vozu jednotky 680.003, foto: Hitrádio ORION Pendolino 680.003 Studénka 22.7.2015 nehoda s kamionem, foto: Drážní inspekce ČR Pendolino 680.003 Studénka 22.7.2015 nehoda s kamionem, foto: Drážní inspekce ČR 

Zdroje: Drážní inspekce, České dráhy, RegioJet, Leo Express

Redakce ŽelPage vyjadřuje upřímnou soustrast pozůstalým a zraněným přeje brzké uzdravení.


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 22.7.2015 (8:39)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 ... 31 32 33 34 35 ... 37      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel SYN 
22.07.2015 (13:26)  
Jen pro jistotu abych tomu rozumněl - podle toho co je momentálně k dispozici tak se jeví že ten kamion byl plně pojízdný, jen řidič v jakémsi zkratkovitém stavu (asi když zjistil že "na druhou stranu" to v žádném případě před zavřením závor nestihne) zvolil to nejhorší řešení - nechal stát kamion uprostřed kolejí, nikomu nic neřekl/nedal vědět a prostě jen zdrhl co nejrychleji a co nejdál??
No jestli to bylo takhle tak větší kokotinu asi ani udělat nešlo...

To projetí závory (zavřené) by snad mělo být zdaleka nejlogičtějším řešením (stále za předpokladu že ten kamion byl pojízdný, netvrdím že bych já osobně byl pionýr a hrdinně tam seděl do poslední chvíle a zkoušel např. nastartovat chcíplý motor atd.), kór když někdo sedí ve velkým náklaďáku, to by snad tu závoru prorazil i kdyby byla z kolejnice...
registrovaný uživatel dalik2 
22.07.2015 (13:22)  
to JKML: samozřejmě vím,že spojnice D1 a letiště Mošnov (silnice 464) není úrovňově kolizní s koridorem (je na ní bohužel již také známý most ze srášky s EC Komenius). Podívej se pořádně na mapu a uvidíš směrem SV od žst. Studénka dokonce 2 polňačky ! Co když tam přijede strejda s traktorem, ten mu škytne a další Pendolino je na sračky. Argumenty typu "není místo" na mimoúrovňový přejezd neberu. Byl jsem u projektování rek. koridoru a všechno se dá vyřešit. Pokud pravidla nediktují politikové nebo nějaká lobby. Stavíme přece pro lidi, a ne aby se mohly vlaky jen tak projíždět.
registrovaný uživatel SYN 
22.07.2015 (13:18)  
a případně automaticky vygenerovat generální STOP

To bych asi neriskoval, příliš velké riziko zneužití, snad by stačilo alarmovat obsluhu dálkového dozoru a zazoomovat jí rovnou na monitor okno kamery daného přejezdu...

Ale nějaká světelná závora by snad měla jít, jde o to kolik by bylo falešných poplachů - kdyby jich bylo moc tak pozornost poklesne...
22.07.2015 (13:13)  
Sim: O proražení závory jsem se dozvěděl tady. Že nemám vjíždět na přejezd dokud nezhasnou červená světla, to mi řekl v autoškole instruktor. Pokaždé, když jsme stáli před přejezdem. Při zkoušce (A plus B) po mě chtěli, abych znal, jak vysoho mají být umístěna brzdová světla návěsu, o přejezdu nic.
To že řidič utekl, bylo docela rozumné rozhodnutí, bohužel vzal rozum do hrsti pozdě. Kdyby hrdinně vytrval na místě ... vyslýchejte utržený kus nohy v botě, protože větší kus nemáte... tím by to už moc nevylepšil.

Druhá věc je, že na přejezdu jsou kamery, ale odeslat "na vlaky v okolí" informaci o uvíznutém autě?
Upřímnou soustrast pozůstalým, brzké uzdravení zraněným.
registrovaný uživatel SYN 
22.07.2015 (13:12)  
Ohledně úrovňových přejezdů na koridoru - tak ono samozřejmě nic není černobílé, oni se samozřejmě leckde ty nadjezdy/podjezdy postavily, ale holt nejsme moc bohatí, a přecijen tou dobou ty rychlosti 160 nebyly až tak obvyklé (přesněji řečeno byly velice neobvyklé, tedy u nás) takže leckde úrovňové ještě zůstaly. Ono někde nebyly místní podmínky (místo...) moc příznivě nakloněné tomu aby se to předělalo (nezapomínejme že se koryta lepila předělávkou, NE jako novostavba - což je bohužel jaksi principiální nevýhoda přestaveb, pokud by to mělo být udělané přestavbou ale fakt se vším všudy tak to bude ještě dražší než novostavba, na což někdo rád občas zapomíná!), pak taky někdy se pod podjezd nevejdou nadměrné náklady, atd...

Opravdu bych dnes raději viděl jak se to postaví pořádně znovu než to zase za (sta)miliony lepit kousek po kousku zase o trochu lépe.
22.07.2015 (12:52)  
IC HUTNIK, tak tohle jsem právě blbě pochopil ze zpráv na ČT. Tam se v první chvíli premiér i ministr tvářili, jako že ve vlaku seděli.
22.07.2015 (12:51)  
Jednou jedinkrát jsem zůstal s autem na přejezdu, v Tatcích, a přesně po situaci, kdy se ze zastávky odlepily oběma směry Elefanty a šraňky se pohly nahoru, ačkoliv světla stále blikala. V domění, že další vlak v blízkosti být nemůže (oba osobáky byly max 100 metrů ode mne) jsem tam vjel a ejhle, už to zas bylo dole. Ale ani na vteřinu mě nenapadlo to tam nechat. Rychlým pohledem jsem zjistil, že mám dostatek času a začal jsem manévrovat s autem tak, abych se dostal aspoň na nástupiště mimo koleje. Naštěstí lidi z vlaku mi šraňky nadzvedly a mohl jsem odjet. Před touto událostí by mě ani ve snu nenapadlo vjet do přejezdu, který už bliká, od tohoto dne ani když ještě bliká, stačilo jednou, děkuji... Bacha na to.
22.07.2015 (12:49)  
Praha hl. n.: Ono vždycky dost záleží na situaci. To co jsem psal nám otloukali o hlavu v situaci typu - mám pojízdné/částečně pojízdné (např. odtlačitelné) auto na přejezdu a závory jdou dolů. Tehdy je to jasné - všechno musí z kolejí pryč.

Samozřejmě něco úplně jiného je (jak psal Lol Phirae), když auto na přejezdu uvízne (není možnost ho dostat z kolejí).

Jak ale doložilo SŽDC, to není tenhle případ.

Ad řidičák kamion/osobák - já mám řidičák taky jen na osobák.
22.07.2015 (12:48)  
Na jednu stranu je jasné, že ten polák je debil.

Na druhou ale nechápu, proč se takto významné přejezdy (pokud vůbec na hlavní trati jaké jsou!) nejsou vybaveny nějakým senzorem, který by dokázal detekovat objekty na přejezdu v době mezi uzavřením závor a příjezdem vlaku (a případně automaticky vygenerovat generální STOP).
22.07.2015 (12:46)  
Paragraf 272 začíná "Kdo úmyslně způsobí obecné nebezpečí..."

Podle vašeho názoru tam na červenou vjel neúmyslně? :P
  1 ... 31 32 33 34 35 ... 37      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko