..: Střet pendolina s kamionem ve Studénce :..

Poškození čelního vozu jednotky 680.003, foto: Hitrádio ORION Studénka – (aktualizováno 23. 7. v 13:15) Dne 22. července 2015 v 7.43 se ve Studénce střetl vlak SuperCity 512 jedoucí z Bohumína do Františkových Lázní vedený jednotkou ČD 680 Pendolino (inventární číslo 003) s nákladním automobilem, který zřejmě vjel na přejezd s aktivovaným výstražným zařízením a následně na něm uvízl a jehož padesátiletý polský řidič podle prvotních zpráv seděl v okamžiku nárazu v kabině a s neuvěřitelným štěstím nehodu přežil jen s drobnými zraněnými - policie jej už obvinila. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací se závorami, která v okamžiku střetu fungovala, jak dokládá mj. zatím nezveřejněný kamerový záznam. Dle člena hasičského záchranného sboru ji bohužel nepřežili dva lidé, další zemřel v nemocnici. 17 dalších je zraněno, z toho 2 v přímém ohrožení života a 2 těžce zranění. Podle informací ČTK je v těžkém stavu strojvedoucí, zřejmě přišel o obě nohy. Provoz na trati 270 byl v omezeném rozsahu obnoven téhož dne kolem půl desáté, následujícího dne ráno už se jezdí sníženou rychlostí po obou kolejích. Došlo k rozsáhlému poškození drážní infrastruktury, zejména nástupiště.

Podle prvních odhadů jelo pendolino v okamžiku střetu rychlostí vysoko přes 100 km/h, kamion, do něhož se zaklínilo, a který během nárazu vzplanul, vleklo ještě několik set metrů, přičemž došlo nejen k rozsáhlé destrukci samotného vlaku, ale i železniční infrastruktury. Spojem cestovalo 146 lidí, v nejvíce postiženém prvním voze jich zřejmě bylo 31. Během záchranných prací došlo i na vyprošťování zaklíněných osob z vlaku. Na místě zasahovalo osm jednotek zdravotnické záchranné služby včetně vrtulníku, hasiči zřídili zvláštní informační telefonní linku 950 739 941 pro příbuzné cestujících. Zatímco předběžný odhad škody činil 88 milionů korun, z toho 80 na vlaku, zpřesněné odhady jsou téměř dvojnásobné: 160 milionů, z toho 150 na vlaku. Policie čin šoféra kamionu kvalifikovala jako obecné ohrožení z nedbalosti s trestní sazbou 3-10 let. S největší pravděpodobností jej čeká vazba. Polské velvyslanectví v Česku oficiálně vyjádřilo soustrast rodinám obětí. Z kamerového záznamu (jedná se o jeden z mála přejezdů v ČR vybavený kamerami) je údajně jednoznačně patrné jednání řidiče. Ten ale zatím vyšetřující složky neuvolnily ke zveřejnení.

Nejistý je další osud jednotky 680.003, vzhledem k rozsahu poškození není v tuto chvíli vůbec jisté, zda ji České dráhy budou vůbec opravovat. Dopravci způsobila událost velké problémy, z turnusu, stavěného na šest pendolin, mu totiž vypadlo už druhé - jiná jednotka je na dlouhodobější opravě. Na spoji SC 240/241 Praha - Košice a zpět tak bude minimálně do konce prázdnin řazena náhradní souprava.

Pro dálkové vlaky (SC, EC, IC, EN, Ex, R) zavedly České dráhy náhradní autobusovou přepravu mezi stanicemi Ostrava-Svinov a Hranice na Moravě. Je nutno mít ale na paměti, že vlaky z obou stanic odjíždějí bez čekání na spoje NAD. Cestujícím na Slovensko (ve směru od Olomouce či Přerova je doporučeno použít vlaků trasovaných přes Valašské Meziříčí a Púchov (EC 221, EC 123, EC 124, EC 223, EC 222, EC 122, EC 220 a EC 125).

V úseku Suchdol nad Odrou – Jistebník a zpět je Českými drahami zavedena kyvadlová náhradní autobusová doprava pro vlaky osobní a spěšné.

Pro cestující vlaků RegioJet je zajištěna náhradní autobusová doprava prostřednictvím tzv. autobusového mostu (2 autobusy nyní nahradí RJ 1001 z Hranic do Svinova, 4 autobusy cca v 9.30 z Ostravy Svinova do Hranic. Zde bude přestup na sedmivozovou soupravu od RJ 1001). Spoje budou vedeny náhradními soupravami a z tohoto důvodu nebudou zcela odpovídat rezervace míst. Během dne bude doprava organizována přes tento omezený úsek kyvadlově náhradní autobusovou dopravou o kapacitě cca 100-150 míst v jednom směru. Mezinárodní spoje RegioJet do/z Košic (RJ 1003 a RJ 1010) nepojedou přes stanice Ostrava-Svinov, Ostrava hl.n., Ostrava-Stodolní, Havířov, Český Těšín, Třinec centrum a Čadca; vlaky pojedou odklonem přes Púchov a Horní Lideč.

Vlaky Leo Express pojedou v úseku Praha – Hranice na Moravě. V úsecích Hranice na Moravě a Bystřice/Staré Město u Uh. H. bude pro všechny spoje zavedena náhradní autobusová doprava. Toto opatření platí až do obnovení provozu vlaků.

Studénka se zapsala do černých kronik podruhé během krátké doby. Osmého srpna 2008 najel nedaleko od místa dnešního neštěstí mezinárodní spoj EC 108 Comenius devadesátikilometrovou rychlostí do čerstvě zříceného silničního mostu na špatně zajištěné stavbě. Nehoda, která si vyžádala osm mrtvých a značné materiální škody, dodnes nemá oficiálního viníka, protože soudní procesy nadále probíhají.

Poškození nástupiště, foto: Hitrádio ORION Poškození nástupiště žst. Studénka, foto: Hitrádio ORION Následky nehodové události, foto: Hitrádio ORION Poškození čelního vozu jednotky 680.003, foto: Hitrádio ORION Pendolino 680.003 Studénka 22.7.2015 nehoda s kamionem, foto: Drážní inspekce ČR Pendolino 680.003 Studénka 22.7.2015 nehoda s kamionem, foto: Drážní inspekce ČR 

Zdroje: Drážní inspekce, České dráhy, RegioJet, Leo Express

Redakce ŽelPage vyjadřuje upřímnou soustrast pozůstalým a zraněným přeje brzké uzdravení.


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 22.7.2015 (8:39)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 ... 33 34 35 36 37      Zpráv na stránku:   
22.07.2015 (11:51)  
to kobros: No, neviem, či v tomto prípade by trest typu "500 Kaček, aby náhodou nabudúce nebol v strese" je tou správnou alternatívou. Dva ľudské životy (zatiaľ, a kto vie koľko mrzákov), všeobecné ohrozenie (meteriálne škody nepočítam) ... myslím, že tých 10-15 rokov je ešte minimálny trest ....
registrovaný uživatel Arian 
22.07.2015 (11:40)  
"V tomto je zasa pravda, že koridory sa na ŽSR stavajú oveľa rozumnejšie - všetko mimoúrovňové kríženia (dokonca aj s účelovými komunikáciami), prejazdné koľaje v staniciach mimo nástupísť, ECTS, ..."

Jo a po 25 letech jste už v Trenčíně. Čekal jsem, že si Slováci začnou honit triko později...

Samozřejmě že bez přejezdů lepší než s přejezdy, na druhou stranu se tu koridory začly budovat o "něco" dříve, takže je třeba se na toto dívat optikou roku 1995, ne 2015. To, že se nechávají i na současně postavených částech, to už je jiná písnička...
registrovaný uživatel Focus1976  mail  
22.07.2015 (11:38)  
Sim: Já jsem se o křehké povaze a rozbitnosti závor dozvěděl z instruktážního videa AŽD na FB, tedy vlastně taky z "šoto-komunity" (koho jiného ta videa zajímají, že). Do té doby jsem si myslel, že závory mají zabránit vozidlu v najetí do kolejiště (pokud ovšem řidič neudělá myšku).

Jinak za mého mládí pamatuju závory Z OBOU STRAN v obou směrech, a navíc měly drátěné sukýnky, aby nešly podlézat. Nevím nevím, jestli by tehdy auta typu Š120 ty závory prorazily...
registrovaný uživatel kobros 
22.07.2015 (11:35)  
Tomas R. standardni projednani pred soudem.
registrovaný uživatel JK ml. 
22.07.2015 (11:30)  
dalik2: Ta "polní cesta" je nejkratší cesta z Exitu 342 Klimkovice-Bílovec na D1 na letiště letiště Mošnov....tzn ano při zadání navigace "nekratší" a "placené úseky" pro kamiony jedoucí s cargem z Polska vymyslí počítač navigace jízdu přesně po této cestě, přes onen přejezd.......
registrovaný uživatel Sim 
22.07.2015 (11:28)  
Lol Phirae > "No, patrně mylně předpokládají, že řidič má mozek."
Mozek muzem definovat jako procesor, ktery nejakym algoritmem zpracovava vstupni data a dava podle toho pokyny, ktere posila dal. Pokud nedostane spravna vstupni data, tezko po nem muzeme chtit, aby se rozhodoval spravne.

Nechci nijak obhajovat sofera, co vjizdi na blikajici prejezd (natoz s nakladakem) ... to uz samo o sobe je cesta do pruseru. I kdyz si klidne dovedu predstavit situaci, ze se stoji na prejezdu, sranky jsou dole, projede vlak, sranky jdou nahoru - ale cervena blikat neprestane a sranky jdou zase dolu, bo uz se blizi dalsi vlak. Pokud v teto situaci ridic nepocka, az cervena prestane blikat (= bohuzel bezna praxe, navzdory vyhlasce), je na prusvih zadelano.

Ovsem to je vse jen souhra faktoru, ktere k pruseru vedou, ale jeste ho zpravidla nezpusobi (minimalne v tomhle pripade). Zcela zasadni bylo zastaveni na prejezdu a neprojeti zavory. A tady se ptam: Kde se covek dozvi:
- ze zeleznicni zavora lze projet a ze se tim prakticky autu neublizi (kdyz i na pohled mnohem subtilnejsi zavora na lesni cestu dokaze auto rozparat)?
- ze na zvednuti nebo prorazeni zavory reaguje zeleznicni zabezpecovacka prepnutim do nouzoveho stavu?

Tohle jsou veci, co by se mel ridic dozvedet v autoskole. A protoze prejezdu je porad pomerne hodne, mela by to byt jedna ze zakladnich veci, ktera by mela byt i v testech - dle meho nazoru je to mnohem dulezitejsi, nez technicke otazky typu jak vysoko smi byt umisteny mlhove svetlomety atd.

Ja osobne jsem se o tom, ze zavoru lze prorazit a ze je to tak spravne, dozvedel nikoliv v autoskole, ale z diskusi ve zdejsi sotokomunite. To je podle meho jeden z nejvetsich kamenu urazu. Osveta v tomhle ohledu chybi a moje zkusenost z autoskol je, ze vyuka zamrzla v dobe, kdy za rychle vlaky byly povazovany ty s rychlosti 80km/h.

Kdy a kde jste se o moznostech prorazit zavoru dozvedeli vy? Zejmena mne to zajima zejmena u lidi, kteri nemaji s drahou profesni souvislost.

Drzim palce zranenym, preju jim brzke zotaveni. A s pozustalymi po zemrelych soucitim.

P.S. objevuji se zminky, ze to bylo na prejezdu s druzstevni ulici. Podle fotky s kabinou je ale jasne videt, ze zustala na prejezdu se zeleznicni ulici a tedy vlak zastavoval cirka pul kilometru a nikoliv kilometry dva.
22.07.2015 (11:28)  
kobros: a co byste v tomto konkrétním případě, prokáže-li se vina řidiče, doporučoval?
registrovaný uživatel kobros 
22.07.2015 (11:26)  
Pro priznivce exemplarniho trestu pro ridice kamionu:
Je to naprosty nesmysl. A to z toho duvodu, ze v ridicich vyvolate dojem, ze v pripade jakehokoliv zavineneho ci nezavineneho problemu na prejezdu to smrdi kriminalem a misto aby se snazil ze vsech sil na miste odvratit jeste vetsi maler, tak se ve zkratu rozhodne vec kamuflovat - utect. Zrovna tak, jak uvazoval ten expert dnes ve Studence.
Jen pro predstavu, jak postupuje CEZ v pripade omylu zamestnancu s nasledkem velkych skod: nedavno se jednomu techniku v Dukovanech podarilo rychle odstavit reaktor. Jediny trest pro nej byl na rocnich premiich a radne technicke projednani toho, co se stalo. Pokud by se vymahala vznikla milionova skoda, budte si jisti, ze by to vedlo k mnohem vetsimu kamuflovani jakychkoliv i drobnych prehmatu.
registrovaný uživatel pekař 
22.07.2015 (11:14)  
Je to strašná tragédie:( Oběti na životech, těžce zranění..

Alespoň že podle pana Petráka v ČT víme, že Vectron je bezpečnější než Pendolino...
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
22.07.2015 (11:08)  
No, a v neposlednom rade je jednou z príčin nehody to, že koridory na ČD sa budú ako pekný paškvil. Zvyšovanie rýchlostí, za miliardy sekáme tunely, ale mimoúrovňové kríženia a ďalšie bezpečnostné prvky sa vôbec neriešia. A môžeme tu diskutovať koľko chceme, je nepopierateľný fakt ten, že pokiaľ by tam bolo mimoúrovňové kríženie, môže byť šofér kamiónu aj kapitálny debil, žiadna nehoda by sa nestala.

Naprostý souhlas.
Ušetřilo se za přejezdy, ale zmařily se lidské životy a zdraví, zničila se jedna ze 7 vlakových jednotek, zničila trať a nádraží.

Ušetříme korunu, i kdyby to mělo stát milion...
  1 ... 33 34 35 36 37      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko