Studénka – (aktualizováno 23. 7. v 13:15) Dne 22. července 2015 v 7.43 se ve Studénce střetl vlak SuperCity 512 jedoucí z Bohumína do Františkových Lázní vedený jednotkou ČD 680 Pendolino (inventární číslo 003) s nákladním automobilem, který zřejmě vjel na přejezd s aktivovaným výstražným zařízením a následně na něm uvízl a jehož padesátiletý polský řidič podle prvotních zpráv seděl v okamžiku nárazu v kabině a s neuvěřitelným štěstím nehodu přežil jen s drobnými zraněnými - policie jej už obvinila. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací se závorami, která v okamžiku střetu fungovala, jak dokládá mj. zatím nezveřejněný kamerový záznam. Dle člena hasičského záchranného sboru ji bohužel nepřežili dva lidé, další zemřel v nemocnici. 17 dalších je zraněno, z toho 2 v přímém ohrožení života a 2 těžce zranění. Podle informací ČTK je v těžkém stavu strojvedoucí, zřejmě přišel o obě nohy. Provoz na trati 270 byl v omezeném rozsahu obnoven téhož dne kolem půl desáté, následujícího dne ráno už se jezdí sníženou rychlostí po obou kolejích. Došlo k rozsáhlému poškození drážní infrastruktury, zejména nástupiště.
Podle prvních odhadů jelo pendolino v okamžiku střetu rychlostí vysoko přes 100 km/h, kamion, do něhož se zaklínilo, a který během nárazu vzplanul, vleklo ještě několik set metrů, přičemž došlo nejen k rozsáhlé destrukci samotného vlaku, ale i železniční infrastruktury. Spojem cestovalo 146 lidí, v nejvíce postiženém prvním voze jich zřejmě bylo 31. Během záchranných prací došlo i na vyprošťování zaklíněných osob z vlaku. Na místě zasahovalo osm jednotek zdravotnické záchranné služby včetně vrtulníku, hasiči zřídili zvláštní informační telefonní linku 950 739 941 pro příbuzné cestujících. Zatímco předběžný odhad škody činil 88 milionů korun, z toho 80 na vlaku, zpřesněné odhady jsou téměř dvojnásobné: 160 milionů, z toho 150 na vlaku. Policie čin šoféra kamionu kvalifikovala jako obecné ohrožení z nedbalosti s trestní sazbou 3-10 let. S největší pravděpodobností jej čeká vazba. Polské velvyslanectví v Česku oficiálně vyjádřilo soustrast rodinám obětí. Z kamerového záznamu (jedná se o jeden z mála přejezdů v ČR vybavený kamerami) je údajně jednoznačně patrné jednání řidiče. Ten ale zatím vyšetřující složky neuvolnily ke zveřejnení.
Nejistý je další osud jednotky 680.003, vzhledem k rozsahu poškození není v tuto chvíli vůbec jisté, zda ji České dráhy budou vůbec opravovat. Dopravci způsobila událost velké problémy, z turnusu, stavěného na šest pendolin, mu totiž vypadlo už druhé - jiná jednotka je na dlouhodobější opravě. Na spoji SC 240/241 Praha - Košice a zpět tak bude minimálně do konce prázdnin řazena náhradní souprava.
Pro dálkové vlaky (SC, EC, IC, EN, Ex, R) zavedly České dráhy náhradní autobusovou přepravu mezi stanicemi Ostrava-Svinov a Hranice na Moravě. Je nutno mít ale na paměti, že vlaky z obou stanic odjíždějí bez čekání na spoje NAD. Cestujícím na Slovensko (ve směru od Olomouce či Přerova je doporučeno použít vlaků trasovaných přes Valašské Meziříčí a Púchov (EC 221, EC 123, EC 124, EC 223, EC 222, EC 122, EC 220 a EC 125).
V úseku Suchdol nad Odrou – Jistebník a zpět je Českými drahami zavedena kyvadlová náhradní autobusová doprava pro vlaky osobní a spěšné.
Pro cestující vlaků RegioJet je zajištěna náhradní autobusová doprava prostřednictvím tzv. autobusového mostu (2 autobusy nyní nahradí RJ 1001 z Hranic do Svinova, 4 autobusy cca v 9.30 z Ostravy Svinova do Hranic. Zde bude přestup na sedmivozovou soupravu od RJ 1001). Spoje budou vedeny náhradními soupravami a z tohoto důvodu nebudou zcela odpovídat rezervace míst. Během dne bude doprava organizována přes tento omezený úsek kyvadlově náhradní autobusovou dopravou o kapacitě cca 100-150 míst v jednom směru. Mezinárodní spoje RegioJet do/z Košic (RJ 1003 a RJ 1010) nepojedou přes stanice Ostrava-Svinov, Ostrava hl.n., Ostrava-Stodolní, Havířov, Český Těšín, Třinec centrum a Čadca; vlaky pojedou odklonem přes Púchov a Horní Lideč.
Vlaky Leo Express pojedou v úseku Praha – Hranice na Moravě. V úsecích Hranice na Moravě a Bystřice/Staré Město u Uh. H. bude pro všechny spoje zavedena náhradní autobusová doprava. Toto opatření platí až do obnovení provozu vlaků.
Studénka se zapsala do černých kronik podruhé během krátké doby. Osmého srpna 2008 najel nedaleko od místa dnešního neštěstí mezinárodní spoj EC 108 Comenius devadesátikilometrovou rychlostí do čerstvě zříceného silničního mostu na špatně zajištěné stavbě. Nehoda, která si vyžádala osm mrtvých a značné materiální škody, dodnes nemá oficiálního viníka, protože soudní procesy nadále probíhají.
Zdroje: Drážní inspekce, České dráhy, RegioJet, Leo Express
Redakce ŽelPage vyjadřuje upřímnou soustrast pozůstalým a zraněným přeje brzké uzdravení.
| 22.7.2015 (8:39)
Kdyby to Pendolino dneska vykolejilo, tak ti mrtví nebyli dva, ale zjevně řádově více. O tom, že škoda způsobená oním dementem zjevně přesáhne sto milionů, ani nemluvě. "Překvapivě", kamery namontované na ten přejezd (dle sdělení SŽDC jeden z 5 (!!!) v ČR) ničemu nezabránily. To by si tam holt musel ten policajt stoupnout, no. A když si tam stoupne, tak nic nevybere na pokutách. No, a když nebudou pokuty, nebudem plnit plán a nebudou prémie, že. Tak radši hurá s mikrovlnkou za buk na místo, kde všichni "lítají " místo padesátky 70. To budou žně!
241 > 43. "Moji policajti" zachránili víc lidí. Co řešit?
Prosímvás, jakým duševním pochodem jste k tomuto závěru dospěl?
241 > 43. "Moji policajti" zachránili víc lidí. Co řešit?
Tohle by bylo na dlouhou debatu, ale jsme OT.
Takže jen stručně:
1) Ale z těch 43 osob byla nezanedbatelná část (troufal bych si odhadnout že většina) těch, kteří se stali obětí vlastní chyby. Vjeli na přejezd když neměli a zaplatili za to. To se dá těžko srovnávat s těmi, co vletí do obce vysokou rychlostí a sejmou obvykle někoho jiného. Vidíte v tom jistý rozdíl, že? Vy tedy chcete, aby policisté stáli u přejezdů a bránili tupcům v sebevraždě, zatímco já chci, aby stáli před obcí a bránili tupců v zabíjení ostatních. Snad rozumíte.
Srovnatelné by to bylo, kdyby těch vašich 43 bylo mrtvých cestujících ve vlacích, které vykolejily, protože nějaký tupec vjel na přejezd (a chyběl tam policista, který by tomu - nějak - zabránil).
2) Víte, já bych preferoval, kdyby řidiči dodržovali tu povolenou a nemeditovali nad tím, jestli by náhodou zrovna dneska ta přiměřená nemohla být vyšší. Ono to potom totiž závisí jen na jejich úsudku, a ten... no... nemusí být vždy správný. Jak často vídáme.
Omlouvám se za OT.
V roce 2014 bylo na žel. přejezdech usmrceno při 180 nehodách 43 osob - http://www.koridory.cz/archives/28103/ Jeden mrtvý skoro na každou 4. nehodu.
Oproti tomu, při 12783 nehodách způsobených nepřiměřenou rychlostí zemřelo pouze 241 osob, t.j. jeden mrtvý méně než na každou 50. (!!!) nehodu! Viz http://www.policie.cz/soubor/prehled-nehodovosti-za-rok-2014-pdf.aspx - tato statistika je dále zkreslena tím, že nebere v úvahu stav vozidla, např. to, že pokud by dotyčný nejel ve 20 let starém šrotu, tak by to smrtí vůbec neskončilo.
Další problém s vaším názorem je v tom, že nehodu zaviní nepřiměřená, nikoliv nepovolená rychlost. Na 70 "v obci" uprostřed polí zcela mimo zástavbu nebo 150 na prázdné dálnici nic nepřiměřeného není, ale výborně to vynáší, že.
Já jsem třeba rád za policajty, co kontrolují rychlost v obci. Vážně. Pokud porovnáte počet obětí z řad železničních cestujících kvůli nějakému takovému paku za volantem a počet obětí v obcích kvůli nepřiměřené rychlosti, jistě i vám snadno vyjde, kde by měli spíš stát.
Takže, krucinál, otázka nezní "co je nebezpečnější", ale "kvůli čemu umře ročně víc lidí".
A zkuste si říct že "se obvykle stane lautr hovno" někomu, kdo přišel o blízké kvůli hovadu s těžkou nohou...
PS: Nejsem policajt, ani ho nemám v rodině.
Krucinál. Otázka nezní, co je pravděpodobnější, ale co je nebezpečnější. Když někdo "vletí" do obce 70, tak se obvykle stane lautr hovno, zato to výborně vynáší na pokutách, že. To samé - jeden kamion v levém jede 91, druhý v pravém 90 a půl hodiny se "předjíždějí". Nebo - kamiony se lepí zezadu na jiné. Vidím dnes a denně. Nikoho z firmy P&Ch to nezajímá. Prioritu má ždímání peněženek u cedule Začátek obce uprostřed polí nebo pronásledování "pirátů", co jedou 150 na rovné prázdné dálnici.
A teď k věci: Od první chvíle, kdy jsem zjistil, že na koridorech zůstaly zachovány úrovňové přejezdy, tvrdím, že je to dopravní absurdita a že je jen otázkou času, kdy se nějaký náklaďák srazí s pendolinem. Docela mě překvapuje, že k tomu došlo až po tolika letech. I když, kdo se zajímá o dění na železnici, tak ví, že k takovým střetům moc nechybělo už nejednou. Pamatujete... jak je to dlouho, dva roky?,... ten kamion s cisternou na přejezdu v Rájci-Jestřebí... Přitom už v meziválečném období se nové hlavní tratě projektovaly zásadně bez úrovňových přejezdů. Např. Dráha presidenta Masaryka (Vsetín - Bylnice) stavěná mezi roky 1926-28 (a to tu na Valašsku tehdy jezdily tak leda kravské povozy s fůrou sena!), trať Havl. Brod - Brno projektovaná od r. 1937; tam byly dokonce i všechny stanice a zastávky opatřené nástupišti s podchody/nadchody, aby ani cestující nepřecházeli přes koleje.
Vedle toho řidiče by měl na lavici obžalovaných sedět i příslušný ministr dopravy, který tuhle absurditu schválil. To je hlavní viník, který je odpovědný za ty mrtvé a zraněné!
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
















