..: Předvánoční novinky ze Španělska :..

Viaducto de Ulla, foto: ADIFMadrid — Jak už to před Vánoci na železnici bývá, s novým jízdním řádem přicházejí nové možnosti a zvláště pak v takové zemi, jako je Španělsko, která se – nehledě na vysokou nezaměstnanost a současnou dluhovou krizi – neustále na železničním poli vyvíjí. Pokud by chtěl někdo v této souvislosti porovnávat Španělsko s Řeckem, je tu, kromě geografie, mezi oběma zeměmi jeden velký rozdíl - vzdělanost. Tato země se za posledních 10 let hodně změnila. Uvědomila si, že investice do vlastních odborníků a do špičkové železniční infrastruktury, ať už modernizace či výstavby nových tratí, má jednoznačný ekonomický přínos (i přes vysoké počáteční investice) a pomáhá utlumovat důsledky takových krizí. Španělsko v průběhu let vychovalo vlastní špičkové odborníky přes železniční technologie, od infrastruktury až po kolejová vozidla, kteří se sice původně zaučovali ve Francii a Německu, ale nyní jsou již schopni autonomní existence. Důkazem toho je, že státní správce infrastruktury ADIF postupně získává zakázky na stavby tratí či konzultační činnost napříč celým světem. Se změnou jízdního řádu bývají dokončovány nové stavby, které budou svojí existencí mnohým cestujícím zpříjemňovat život a umožní další rozvoj některých regionů. Pojďme se podívat, co se chystá od 11. prosince 2011.

První úsek LAV Madrid - Galicia

S novým jízdním řádem dojde k otevření první části LAV Madrid - Galicia v úseku Ourense - Santiago de Compostela - A Coruna. K největšímu zkrácení cesty dojde v úseku Ourense - Santiago de Compostela. Vlak Talgo urazí vzdálenost 87,1 km mezi oběma městy za pouhých 40 minut oproti současným 1 h 29 min po staré jednokolejné neelektrifikované trati dlouhé 126 km. Zatímco se současná trať vine ve velmi hornatém terénu, částečně v údolích řek Deza a Ulla, nová dvoukolejná vysokorychlostní trať, elektrifikovaná systémem 2x25 kV 50 Hz, je stavebně připravena pro rychlost 350 km/h a čítá 38 viaduktů a 30 tunelů, což je v úhrnu celkem 59 % celé délky trati. Navazující úsek LAV Santiago de Compostela - A Coruna měří 61,5 km oproti současné 74 km dlouhé jednokolejné neelektrifikované trati. Tento úsek LAV čítá 10 viaduktů a 17 tunelů. Trať bude prozatím pojížděna z důvodu dostupné techniky pouze max. 250 km/h. Celá tato infrastruktura si vyžádala investici 3,3 mld. EUR krytou až ze 70 % z dotací EU. Druhá prosincová neděle přinese nejen zkrácení jízdy jednoho páru vlaku Talgo v relaci Madrid - A Coruna ze současných 7 h 38 min na 6 h 40 min, ale také zavedení dvou nových párů vlaků AVANT v relaci A Coruna - Ourense s cestovním časem 1 h 08 min, provozovaných jednotkami S-121 s kapacitou 281 cestujících a zvládajících oba rozchody 1435/1668 mm.

Alvia S-730, foto: RENFERegion Galicie se dočká dalšího zlepšení spojení s Madridem zhruba v polovině roku 2012, kdy budou do provozu nasazeny nové hybridní jednotky Alvia S-730, vzniklé přestavbou jednotek Alvia S-130. Tyto jednotky budou moci využít výkon 4 800 kW a rychlost 250 km/h na LAV pod napětím 25 kV 50 Hz, 4 000 kW a 220 km/h na konvenčních tratích pod napětím 3 kV SS a v nezávislé trakci 3 600 kW (dvojice 12válcových turbodieslových generátorů MTU 12V4000R43L, každý o výkonu 1 800 kW) s maximální rychlostí 180 km/h. Vybaveny budou signalizací ERTMS, LZB a ASFA a pojmou celkem 262 cestujících. Díky těmto novým jednotkám by neměla cesta mezi Madridem a Galicií trvat více než 5 hodin.

Kompletní LAV Madrid - Galicia by měla být dokončena v roce 2015. To umožní díky provozu standardních vysokorychlostních jednotek AVE S-102, S-103 a S-112 docílit jízdní doby Madrid - Santiago de Compostela do tří hodin. V průběhu následujících čtyř let bude dobudován zbývající úsek od města Olmeda (kde tato trať odbočuje v PK 133 z LAV Madrid - Valladolid) do Ourense v celkové délce 348 km. Finální vzdálenost Madrid - Santiago de Compostela se tak zkrátí po LAV na 568 km.

Z Barcelony do Madridu jen za 2 h 30 min

Velkou novinkou pro trať Madrid - Barcelona je kompletní aktivace ERTMS Level 2 v celé délce, která umožní zavést komerční rychlost 310 km/h (technické možnosti jsou ovšem až 350 km/h). U všech spojů tak dojde ke zkrácení cestovního času mezi oběma městy o několik minut. Nonstop spoje, které v současné době jedou 621 km dlouhou trasu mezi oběma městy 2.38 až 2.43 h, pojedou jednotně "kulatých" 2.30 h. Spoje zastavující pouze ve stanici Zaragoza-Delicias zkrátí jízdní dobu ze současných 2.52 h na 2 h 45 min; spoje obsluhující všechny zastávky po trati (Camp de Taragona, Lleida, Zaragoza, Guadalajara-Yebes zkrátí se současných 3 h 18 min na 3.10 h. RENFE si zakládá na absolutní přesnosti svých vysokorychlostních spojů. Jízdní řád je z toho důvodu pochopitelně hodně "navatovaný", jinak by tento krok vedl čistě teoreticky k daleko většímu zkrácení. RENFE ovšem tvrdí, že se jedná pouze o ostrý testovací reálný provoz na nové úrovni signalizace a slibuje, že v následujících letech může být rychlost ještě navýšena až k potenciální hranici 350 km/h.

Odbočka Torrejón de Velasco

ADIF (správce infrastruktury) oznámil, že koncem letošního roku uvede do provozu 5,7 km dlouhou vysokorychlostní spojku tratí LAV Andalucia a LAV Levante u města Torrejón de Velasco 34 km jižně od Madridu. RENFE tato nová možnost umožní zavést nové přímé spoje mezi městy Valencia na jedné straně a Córdoba a Sevilla na druhé straně bez nutnosti přestupu, respektive úvrati v Madridu. Cestovní čas Sevilla - Valencia klesne ze současných 4 h 47 min na 3 h 50 min a Córdoba - Valencia ze 4.02 na 3.05 h. Přesné datum zavedení těchto vlaků ještě není známo, ale mělo by k němu dojít v průběhu ledna 2012. Za zmínku určitě ještě stojí probíhající zečtyřkolejnění úseku Madrid-Puerta de Atocha - odb. Torrejón de Velasco, které by mělo být dokončeno ke konci roku 2012.

Zdroj: ADIF, Ministerio de Fomento


Rail-2005 Poslat mail autorovi | 28.11.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Španělsko


  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   
30.11.2011 (19:19)  
rpet: Dálnice D1 je na hranici kapacity. S příchodem ostatních dopravců a zkracování intervalů příměstské dopravy na tom bude koridor co nevidět stejně. Nákladní vlaky musí už dnes neustále čekat na předjetí dálkovkou. S dostavbou dálnic na jižní Moravě se dá očekávat další nárust přepravní poptávky.
Mohl bych se zeptat, jak byste v horizontu řekněme 20 let řešil spojení mezi těmito městy co do kapacity a rychlosti?
30.11.2011 (17:06)  
tarten : dik ze jsi odpovedel rpet za mne
registrovaný uživatel tarten 
30.11.2011 (14:20)  
rpet: spravne, VE SPANELSKU. rekl bych, ze CR ma do spanelska - svoji rozlohou - aso docela daleko, ne?

Celkem ano. Však tu neplánuje ty tisíce km VRT. Ale podle výpočtů z EU u nás narozdíl od Slovenska, Maďarska nebo i Rakouska máme 2 uzly páteřní TEN-T sítě, ne jen jeden. http://ec.europa.eu/transport/infrastructure/connecting/doc/revision/annexe-ii.pdf
registrovaný uživatel tarten 
30.11.2011 (14:05)  
takze das dohromady 1/5 zahranicni, 1/5 domaci klientela, a 3/5 bude vzduch.

To si povíme, až se ropa bude těžit z písků. ;-) Myslím, že je to jen vaše představa. V každém případě ale to nejdražší - tunelové výpady z uzlů - bude využívat a "spolufinancovat" konvenční dálková doprava, protože její mixování se stále se zahušťujícím příměstem je těžko udržitelné.

Mimochodem, Ťululu tu nechtěl, aby byla VRT levná. Jen cenově rozumná. A dvě VRT tratě (na Lyon a na Ósaku jestli se dobře pamatuju) se už zaplatily. Takže ne že by to nešlo.
registrovaný uživatel tarten 
30.11.2011 (13:47)  
rpet: a k ty rychlosti. pro mne je cokoliv do 230km/h pouze "rychlostni" zeleznice, VRT si predstavuju kolem 250-300 km/h.
btw. nebyl jsi to zrovna ty, kdo mne na tento maly detail v rychlostech upozornil v jine diskusi? ;)


Nevím jestli jsem něco podobného psal, dost možná ano, ale oficiálně je konvenční trať nanejvýš do 200 km/h. VRT parametry už musí mít vše nad to. Že de fakto 160-230 km/h je taková míchaná zóna je něco trošku jiného.

Populistický nesmysl je hlasování o daních. Opakuji, nevidím to jako horší nebo objemnější investici než koridory, a z těch se peníze uvolní. A s tím že peníze "NEJSOU": dálnice se staví, koridory také, a pro nejbližší roky se to plánuje stále dál. (Akorát ne v tom objemu jako předloni nebo kdy bylo to maximum.) A bylo to tak od počátku, jen se rozhodovalo, jestli nejdřív koridory a pak VRT nebo obráceně.

planovat VRT - pokud tedy planovat - musime uz ted, pokud ji mame nekde kolem roku 2017 zacit budovat. tim mame otazku vyresenou - uz ted musime mit jasno, KOLIK MUZEME NA VRT PROINVESTOVAT, pripadne takove financni prostredky v rozpoctu blokovat (aby se neprozraly za neco jinyho).

Tak s tímhle souhlas na přesných 100%. Nicméně v přesné plány doufat těžko můžem, ty tu nikdy nebyly ani u silnic, z roku na rok se to mění, no teď i z měsíce na měsíc. A právě začít někoho (i vás) přesvědčovat až tu budou je naprosto pozdě.
registrovaný uživatel rpet  mail  
30.11.2011 (12:14)  
@ Ťululu:

jeste dodam,ze rychlou prepravu,ale za rozumnou cenu jizdenky :-)

kdysi davali na nove serial, jmenovalo se to lipstick jungle. v jednom dilu podnikatelka chtela extra hezky interier svyho salonu, a hlavne rychle. investor - jeji partner, ji dal jednoduche pouceni:

bud to muzes mit rychle a levne, ale urcite ne kvalitne. nebo to muzes mit kvalitne a draze, ale urcite ne rychle.

z toho plyne, ze mit levne jizdne na VRT proste nelze. bud bude draha, nevyuzita a prodelecna; nebo bude levna, vyuzita a prodelecna. docela slepa ulicka, rekl bych.
registrovaný uživatel rpet  mail  
30.11.2011 (12:05)  
@ tarten:

tartene. nikdy jsem te nepodezrival z hlouposti - tak to nekomplikuj, prosim.

ta otazka je naprosto presna a logicka: planovat VRT - pokud tedy planovat - musime uz ted, pokud ji mame nekde kolem roku 2017 zacit budovat. tim mame otazku vyresenou - uz ted musime mit jasno, KOLIK MUZEME NA VRT PROINVESTOVAT, pripadne takove financni prostredky v rozpoctu blokovat (aby se neprozraly za neco jinyho).

a k ty rychlosti. pro mne je cokoliv do 230km/h pouze "rychlostni" zeleznice, VRT si predstavuju kolem 250-300 km/h.

btw. nebyl jsi to zrovna ty, kdo mne na tento maly detail v rychlostech upozornil v jine diskusi? ;)

Takový populistický nesmysl už snad proběhl ohledně dálnic nebo koridorů?

populisticky nesmysl? a pro tebe nejsou naklady na VRT v tuhle dobu a v souvislostech s ekonomickym vyvojem v eurozone populistickym nesmyslem??

chces neco extra? tak si to proboha extra zaplat. v soucasny dobe stat proste penize na cokoliv v podobe VRT NEMA. vim to ja, vis to ty, vi to vsichni, ale vsichni chcete VRT.

asi jsem debil, ale vubec netusim, kde na tu legraci chcete vzit penize, kdyz proste NEJSOU.
registrovaný uživatel tarten 
30.11.2011 (11:56)  
Ťululu: ,ze rychlou prepravu,ale za rozumnou cenu jizdenky :-)

Přesně tak. A kolik je rozumná cena jízdenky? Třeba srovnání jízdného při RailPlus (< 1 Kč/oskm) oproti ceně benzínu a leasingu nebo amortizace, servisu a všech pojištění (cca 4-5 Kč/autokm a průměrné obsazenosti cca 25% z 5 míst)?
30.11.2011 (11:49)  
tarten : jeste dodam,ze rychlou prepravu,ale za rozumnou cenu jizdenky :-)
registrovaný uživatel tarten 
30.11.2011 (11:42)  
Ťululu: kazdopadne se asi schodnem,ze cesta na nadrazi + jizda vlakem + cesta z nadrazi musi byt casove < nez jizda autem

Ano. Pro dobrou konkurenceschopnost by mi úplně stačilo i cesta na nadrazi + jizda vlakem + cesta z nadrazi musi byt casove cca = jako jizda autem. I o trochu horší by to mohlo být. Není účelem poměr 1:15 obrátit na 15:1. Je potřeba podstatně odlehčit silnicím, i 1:2 by byl veliký úspěch, ani 1:1 není nutné (vhodné ano).

Jinak co se týče maximálky - pak tedy nevím o čem jsme přesně mluvili (pendolino ji má 200-230), ale teď je to myslím už jedno. Je jasné, že cestovní rychlost vlaku musí být o hodně vyšší než u auta, a to u maximálky vlaku kolem 120 km/h při naší dálniční síti nevypadá nijak dobře. To je tak na lokálky, kde stejně dálnice nikdy nebude.
  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko