..: Předvánoční novinky ze Španělska :..

Viaducto de Ulla, foto: ADIFMadrid — Jak už to před Vánoci na železnici bývá, s novým jízdním řádem přicházejí nové možnosti a zvláště pak v takové zemi, jako je Španělsko, která se – nehledě na vysokou nezaměstnanost a současnou dluhovou krizi – neustále na železničním poli vyvíjí. Pokud by chtěl někdo v této souvislosti porovnávat Španělsko s Řeckem, je tu, kromě geografie, mezi oběma zeměmi jeden velký rozdíl - vzdělanost. Tato země se za posledních 10 let hodně změnila. Uvědomila si, že investice do vlastních odborníků a do špičkové železniční infrastruktury, ať už modernizace či výstavby nových tratí, má jednoznačný ekonomický přínos (i přes vysoké počáteční investice) a pomáhá utlumovat důsledky takových krizí. Španělsko v průběhu let vychovalo vlastní špičkové odborníky přes železniční technologie, od infrastruktury až po kolejová vozidla, kteří se sice původně zaučovali ve Francii a Německu, ale nyní jsou již schopni autonomní existence. Důkazem toho je, že státní správce infrastruktury ADIF postupně získává zakázky na stavby tratí či konzultační činnost napříč celým světem. Se změnou jízdního řádu bývají dokončovány nové stavby, které budou svojí existencí mnohým cestujícím zpříjemňovat život a umožní další rozvoj některých regionů. Pojďme se podívat, co se chystá od 11. prosince 2011.

První úsek LAV Madrid - Galicia

S novým jízdním řádem dojde k otevření první části LAV Madrid - Galicia v úseku Ourense - Santiago de Compostela - A Coruna. K největšímu zkrácení cesty dojde v úseku Ourense - Santiago de Compostela. Vlak Talgo urazí vzdálenost 87,1 km mezi oběma městy za pouhých 40 minut oproti současným 1 h 29 min po staré jednokolejné neelektrifikované trati dlouhé 126 km. Zatímco se současná trať vine ve velmi hornatém terénu, částečně v údolích řek Deza a Ulla, nová dvoukolejná vysokorychlostní trať, elektrifikovaná systémem 2x25 kV 50 Hz, je stavebně připravena pro rychlost 350 km/h a čítá 38 viaduktů a 30 tunelů, což je v úhrnu celkem 59 % celé délky trati. Navazující úsek LAV Santiago de Compostela - A Coruna měří 61,5 km oproti současné 74 km dlouhé jednokolejné neelektrifikované trati. Tento úsek LAV čítá 10 viaduktů a 17 tunelů. Trať bude prozatím pojížděna z důvodu dostupné techniky pouze max. 250 km/h. Celá tato infrastruktura si vyžádala investici 3,3 mld. EUR krytou až ze 70 % z dotací EU. Druhá prosincová neděle přinese nejen zkrácení jízdy jednoho páru vlaku Talgo v relaci Madrid - A Coruna ze současných 7 h 38 min na 6 h 40 min, ale také zavedení dvou nových párů vlaků AVANT v relaci A Coruna - Ourense s cestovním časem 1 h 08 min, provozovaných jednotkami S-121 s kapacitou 281 cestujících a zvládajících oba rozchody 1435/1668 mm.

Alvia S-730, foto: RENFERegion Galicie se dočká dalšího zlepšení spojení s Madridem zhruba v polovině roku 2012, kdy budou do provozu nasazeny nové hybridní jednotky Alvia S-730, vzniklé přestavbou jednotek Alvia S-130. Tyto jednotky budou moci využít výkon 4 800 kW a rychlost 250 km/h na LAV pod napětím 25 kV 50 Hz, 4 000 kW a 220 km/h na konvenčních tratích pod napětím 3 kV SS a v nezávislé trakci 3 600 kW (dvojice 12válcových turbodieslových generátorů MTU 12V4000R43L, každý o výkonu 1 800 kW) s maximální rychlostí 180 km/h. Vybaveny budou signalizací ERTMS, LZB a ASFA a pojmou celkem 262 cestujících. Díky těmto novým jednotkám by neměla cesta mezi Madridem a Galicií trvat více než 5 hodin.

Kompletní LAV Madrid - Galicia by měla být dokončena v roce 2015. To umožní díky provozu standardních vysokorychlostních jednotek AVE S-102, S-103 a S-112 docílit jízdní doby Madrid - Santiago de Compostela do tří hodin. V průběhu následujících čtyř let bude dobudován zbývající úsek od města Olmeda (kde tato trať odbočuje v PK 133 z LAV Madrid - Valladolid) do Ourense v celkové délce 348 km. Finální vzdálenost Madrid - Santiago de Compostela se tak zkrátí po LAV na 568 km.

Z Barcelony do Madridu jen za 2 h 30 min

Velkou novinkou pro trať Madrid - Barcelona je kompletní aktivace ERTMS Level 2 v celé délce, která umožní zavést komerční rychlost 310 km/h (technické možnosti jsou ovšem až 350 km/h). U všech spojů tak dojde ke zkrácení cestovního času mezi oběma městy o několik minut. Nonstop spoje, které v současné době jedou 621 km dlouhou trasu mezi oběma městy 2.38 až 2.43 h, pojedou jednotně "kulatých" 2.30 h. Spoje zastavující pouze ve stanici Zaragoza-Delicias zkrátí jízdní dobu ze současných 2.52 h na 2 h 45 min; spoje obsluhující všechny zastávky po trati (Camp de Taragona, Lleida, Zaragoza, Guadalajara-Yebes zkrátí se současných 3 h 18 min na 3.10 h. RENFE si zakládá na absolutní přesnosti svých vysokorychlostních spojů. Jízdní řád je z toho důvodu pochopitelně hodně "navatovaný", jinak by tento krok vedl čistě teoreticky k daleko většímu zkrácení. RENFE ovšem tvrdí, že se jedná pouze o ostrý testovací reálný provoz na nové úrovni signalizace a slibuje, že v následujících letech může být rychlost ještě navýšena až k potenciální hranici 350 km/h.

Odbočka Torrejón de Velasco

ADIF (správce infrastruktury) oznámil, že koncem letošního roku uvede do provozu 5,7 km dlouhou vysokorychlostní spojku tratí LAV Andalucia a LAV Levante u města Torrejón de Velasco 34 km jižně od Madridu. RENFE tato nová možnost umožní zavést nové přímé spoje mezi městy Valencia na jedné straně a Córdoba a Sevilla na druhé straně bez nutnosti přestupu, respektive úvrati v Madridu. Cestovní čas Sevilla - Valencia klesne ze současných 4 h 47 min na 3 h 50 min a Córdoba - Valencia ze 4.02 na 3.05 h. Přesné datum zavedení těchto vlaků ještě není známo, ale mělo by k němu dojít v průběhu ledna 2012. Za zmínku určitě ještě stojí probíhající zečtyřkolejnění úseku Madrid-Puerta de Atocha - odb. Torrejón de Velasco, které by mělo být dokončeno ke konci roku 2012.

Zdroj: ADIF, Ministerio de Fomento


Rail-2005 Poslat mail autorovi | 28.11.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Španělsko


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel tarten 
30.11.2011 (11:33)  
rpet 10:58
Ta otázka mi nedává dobrý smysl, zkuste to nějak upřesnit. Třeba co by snamenalo "ne-VRT 230km/h" a kde byste to viděl. Jinak po 2015 snad už z rozpočtu konečně budou méně požírat právě ty mizerně konkurenceschopné koridory, takže se finance mohou přesunout na VRT.

(Hádavé věty typu "aha, nepochopil. tak jinak" nikam nevedou.)

"OK, chcete VRT? Mate ji mit. Kazdemu, kdo souhlasi s urychlenou vystavbou VRT sebereme z platu 1000Kc mesicne na jeji subvencovani".

Takový populistický nesmysl už snad proběhl ohledně dálnic nebo koridorů?

hodina na brno snad...proc zrovna hodina? proc ne hodina patnact, hodina tricet?

Když jízda autem trvá málo přes 2 hodiny a cesta od/na nádraží včetně docházky a přestupů něco přes hodinu, zbyde co? Na stávajícím koridoru nikdy neuděláte ani hodinu pětačtyřicet.

to jste na tom vsichni tak spatne, ze vas pul hodina ve vlaku navic zabije?

Jistěže ne, vždyť máme volbu rychlejší IGK.
30.11.2011 (11:30)  
rpet (10:53) : souhlasim s vami

tarten :
Jinak jako vozidlo má i ta poslední Fabia maximálku 160 km/h a výše. Veterány nepočítám - na silnici ani na železnici.
asi puntičkaříte,kazdopadne nebyla reč o konstrukční rychlosti,ale zakonem povolenou rychlost a ta je pro info pro osobni auta 130 dalnice 90 mimo obec 50 obec 20 obytna zona

Tím se ale železnice (+kombinace s MHD) od silnice také zas až tolik neliší. Akorát se s tím počítá už v JŘ, takže cestovní rychlost vlaku je o dost nižší nejen než traťová maximálka, ale i to, čeho lze teoreticky skutečně dosáhnout. Proto jsou vlaky tak vyvatýrované a zvlášť kolem Prahy zpomalené kvůli "zácpě" osobáků.

Souhlasim s vami,kazdopadne prispevek byl spise zase vseobecny,je jasne ze zalezi jakym spojem jedete,kdyz vezmu IV.koridor,tak rychlik nezastavuje hodnekrat a stanice,ktere projizdi muze v klidu projet,v nekterych i bez omezeni rychlosti,za to E55 ma pri ceste hodne vesnic a auto musi zpomalit na 50 ve vsech vesnicich bez vyjimek a kdyz pripoctete loudavy kamion do kopce....jeste muzem klidne jestli chcete polemizovat nad tim,proc jet vlakem do centra,kdyz nekdo bydli na okraji mesta,kazdopadne se asi schodnem,ze cesta na nadrazi + jizda vlakem + cesta z nadrazi musi byt casove < nez jizda autem
registrovaný uživatel rpet  mail  
30.11.2011 (11:05)  
@ tarten:

Není zanedbatelná, jen je to menšina. Pro VRT by to znamenalo prý nějakou 1/5 přepravy, což není zas až tak málo. Samozřejmě nic, na čem by se celá VRT síť ČD dala ekonomicky postavit.

ano, mas pravdu, nic, na cem se da postavit ekonomicke opodstatneni VRT. navic si malo kdo uvedomuje, ze zejmena zahranicni klientela by mela byt onou "nosnou" klientelou VRT, protoze v podminkach CR (posuzovano mzdou) je nerealny, aby domaci cestujici vyuzivali VRT k pravidelnemu cestovani.

takze das dohromady 1/5 zahranicni, 1/5 domaci klientela, a 3/5 bude vzduch.
registrovaný uživatel rpet  mail  
30.11.2011 (10:58)  
@ tarten:

A co je IV. a byl I. koridor? (III. ani to ne a u I. už zbývá jen menší část - například kapacitně nedostatečné zpytlíkování tratě 011.)

aha, nepochopil. tak jinak:

kolik financnich prostredku muzeme ihned proinvestovat v letech 2015 -2020 na prelozku I. koridoru z rychlosti 160km/h na ne-VRT 230km/h a kolik nas to bude stat v celkovem souctu veskerych technologickych i uzemne planovacich celku?
registrovaný uživatel rpet  mail  
30.11.2011 (10:53)  
@ Busman:

VRT v ČR je nutno posuzovat optikou let 2030-2050, jaká asi bude mobilita v Evropě?...

ale ano, v tom se shodujeme. pokud nekdo nastartuje realisticky pristup k budouci vystavbe VRT, pokud dokaze - ten nekdo - predstavit komplexni, uceleny a profinancovatelny projekt, jsem ochotny pracovat na zmene sveho nazoru na VRT v CR. zatim bohuzel vse nasvedcuje tomu, ze v ceskem podani a diky tradicnim nesvarum ceskeho stavebniho prumyslu, bude ceska VRT jeden nehorazny pruser stoleti, ne-li tisicileti.

Ve Španělsku by bez VRT železnice jako taková rychle zanikla, protože původní trasování železnic by v dnešní době moc použitelné nebylo.

spravne, VE SPANELSKU. rekl bych, ze CR ma do spanelska - svoji rozlohou - aso docela daleko, ne?

...hodinová jízdní doba Brno - Praha by se šikla a trasování na Drážďany věrně kopírující Labe též není to pravé ořechové. Takže něco jako Diretissimu by to chtělo.

paneboze, to uz je nejaka "mantra" ta hodina na brno snad... kde to vsichni odbornici berou? proc zrovna hodina? proc ne hodina patnact, hodina tricet? to jste na tom vsichni tak spatne, ze vas pul hodina ve vlaku navic zabije?

Je zajímavé, že ČR má po Maďarsku druhý nejnižší podíl IAD na modal-splitu v EU27- jen cca 69 % (údaj z ročenky EU z roku 2009). Takže prostor by tu byl.

to neni ani tak zajimave, jako spis logicke - pri cenach za VHD v CR bych si i pro cigara do trafiky jezdil vlakem, kdyby to slo...

Neříkám, že kopat do země se má začít právě teď na začátku dluhové krize, ale ČR by si měla ujasnit, co vlastně chce, na kterou VRT má, v jaké podobě - a kudy má vést (územně stabilizovat a postupně rozpracovat do dokumentací pro územní rozhodnutí).

presne. tvuj nazor je v tomhle profesionalne strizlivy, a to mam rad. nesnasim radoby-odborniky, kteri se dneska rano probudej a zjistej, ze "musime nutne postavit VRT" z plzne pres prahu na brno. nikdo z nas tomu poradne nerozumi, nevime, co vse je k tomu treba zajistit, vyprojektovat atp. atp.., za to ale vsichni umime rozhazovat penize, ktery de facto jeste ani nemame v rozpoctu na neco takovyho sanovany.

ja si dokazu velice snadno predstavit situaci, ze ti, kteri dneska prosazujou vystavbu vrt hned a co nejrychleji, by za par let, az by cela ta parada krachla na nedostatek financi, na tomto miste rvali, jak je to neskutecnej bordel, utratit tolik penez nesystemove za neco, co ani nepotrebujeme (v te imaginarni vysi).

me by zajimalo, jak by se k tomu ti pravoverni zastanci VRT postavili k situaci typu:

"OK, chcete VRT? Mate ji mit. Kazdemu, kdo souhlasi s urychlenou vystavbou VRT sebereme z platu 1000Kc mesicne na jeji subvencovani".

to by bylo najednou odpurcu - logicky. takovi jsme my, cesi: z ciziho krev netece, ale na moje mi nesahej...
registrovaný uživatel tarten 
30.11.2011 (10:45)  
turista. A mezinárodní přeprava osob? Je zanedbatelná

Není zanedbatelná, jen je to menšina. Pro VRT by to znamenalo prý nějakou 1/5 přepravy, což není zas až tak málo. Samozřejmě nic, na čem by se celá VRT síť ČD dala ekonomicky postavit. Jenže když se kvůli tomu zjevně prosadí jakési vysokorychlostní zrychlení Břeclav - Brno - Přerov, tak se už VRT Praha - Brno a Brno - Ostrava bude stavět ekonomicky snáze.
registrovaný uživatel tarten 
30.11.2011 (10:38)  
rpet: zjevne mi unika pointa. my mame ve statnim rozpoctu dost penez na prelozky trati na 160km/h? ze si tedy muzeme dovolit stavet rovnou VRT...

A co je IV. a byl I. koridor? (III. ani to ne a u I. už zbývá jen menší část - například kapacitně nedostatečné zpytlíkování tratě 011.)
registrovaný uživatel tarten 
30.11.2011 (10:36)  
Tomáš Kraus: Pokud jde o cesty mezi Prahou a Brnem - na služební cesty mezi těmito městy (door-to-door) si obvykle necháváme aspoň 2,5 hodiny, v zimě spíše 3 hodiny. Většinou to dopadne dobře a je tam pak dost času na kávu na benzínce (kterou ve vlaku můžu mít taky), ale s možnými provozními komplikacemi je třeba počítat...Na to, že vlakem to zvládnu (door-to-door) třeba do 3,5 hodin

Jenže když to chcete srovnávat reálně, tak nemůžete srovnávat "si obvykle necháváme aspoň" s "to zvládnu třeba do".
Ale hezky poctivě "si obvykle necháváme aspoň" se "si obvykle necháváme aspoň" a naopak "to zvládnu třeba do" s "to zvládnu třeba do". A to už bohužel vyjde jinak.
registrovaný uživatel tarten 
30.11.2011 (10:31)  
Ťululu: jizda je asi takova,ze jedete 90 a brzdite na 50 pak se rozjizdite na 90 a muzete brzdit na 50,a nebo chytnete kamion a kolonu a mesto ve spicce znate vsichni,

Tím se ale železnice (+kombinace s MHD) od silnice také zas až tolik neliší. Akorát se s tím počítá už v JŘ, takže cestovní rychlost vlaku je o dost nižší nejen než traťová maximálka, ale i to, čeho lze teoreticky skutečně dosáhnout. Proto jsou vlaky tak vyvatýrované a zvlášť kolem Prahy zpomalené kvůli "zácpě" osobáků.
registrovaný uživatel tarten 
30.11.2011 (10:21)  
Tomáš Kraus: Musím se pana Ťululu trochu zastat ohledně té rychlosti a konkurenceschopnosti: 1) mluvil přímo o dálnicích?

Samozřejmě: a rychlost cca 130 km/hod,coz uz je konkurencni i vuci autum,ktery maji maximalku 130 km/hod
Jinak jako vozidlo má i ta poslední Fabia maximálku 160 km/h a výše. Veterány nepočítám - na silnici ani na železnici.

Tomáš Kraus: 2) aby byl vlak konkurenceschopný, jde jen a pouze o rychlost?

Samozřejmě že ne, jinak by železnice neměla ani tu stávající 1/15 přepravy po ČR.

Ťululu: Můj názor ohledně VRT v ČR je asi takový,že stačí když se z jednoho krajského města do druhého dostanu za cca jednu hodinu,priklad České Budějovice-Praha,trasa dlouhá 169 km,trat na 200 km/hod staci

To se bohužel mýlíte. IV. koridor se plánuje jako relativně dobře průjezdný s málo spomaleními. Přesto se na Pha-ČB při 160 km/h nedostanete pod 1h 30 min. ani s pendolinem. Zrychlení na 200 by to vylepšilo jen o několik minut, čtvrthodina to nebude, a znamenalo by to za další miliardy předělat celou trať od oblouků po tunely. To už by byla snad opravdu ta VRT od začítku levnější.
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko