..: Předvánoční novinky ze Španělska :..

Viaducto de Ulla, foto: ADIFMadrid — Jak už to před Vánoci na železnici bývá, s novým jízdním řádem přicházejí nové možnosti a zvláště pak v takové zemi, jako je Španělsko, která se – nehledě na vysokou nezaměstnanost a současnou dluhovou krizi – neustále na železničním poli vyvíjí. Pokud by chtěl někdo v této souvislosti porovnávat Španělsko s Řeckem, je tu, kromě geografie, mezi oběma zeměmi jeden velký rozdíl - vzdělanost. Tato země se za posledních 10 let hodně změnila. Uvědomila si, že investice do vlastních odborníků a do špičkové železniční infrastruktury, ať už modernizace či výstavby nových tratí, má jednoznačný ekonomický přínos (i přes vysoké počáteční investice) a pomáhá utlumovat důsledky takových krizí. Španělsko v průběhu let vychovalo vlastní špičkové odborníky přes železniční technologie, od infrastruktury až po kolejová vozidla, kteří se sice původně zaučovali ve Francii a Německu, ale nyní jsou již schopni autonomní existence. Důkazem toho je, že státní správce infrastruktury ADIF postupně získává zakázky na stavby tratí či konzultační činnost napříč celým světem. Se změnou jízdního řádu bývají dokončovány nové stavby, které budou svojí existencí mnohým cestujícím zpříjemňovat život a umožní další rozvoj některých regionů. Pojďme se podívat, co se chystá od 11. prosince 2011.

První úsek LAV Madrid - Galicia

S novým jízdním řádem dojde k otevření první části LAV Madrid - Galicia v úseku Ourense - Santiago de Compostela - A Coruna. K největšímu zkrácení cesty dojde v úseku Ourense - Santiago de Compostela. Vlak Talgo urazí vzdálenost 87,1 km mezi oběma městy za pouhých 40 minut oproti současným 1 h 29 min po staré jednokolejné neelektrifikované trati dlouhé 126 km. Zatímco se současná trať vine ve velmi hornatém terénu, částečně v údolích řek Deza a Ulla, nová dvoukolejná vysokorychlostní trať, elektrifikovaná systémem 2x25 kV 50 Hz, je stavebně připravena pro rychlost 350 km/h a čítá 38 viaduktů a 30 tunelů, což je v úhrnu celkem 59 % celé délky trati. Navazující úsek LAV Santiago de Compostela - A Coruna měří 61,5 km oproti současné 74 km dlouhé jednokolejné neelektrifikované trati. Tento úsek LAV čítá 10 viaduktů a 17 tunelů. Trať bude prozatím pojížděna z důvodu dostupné techniky pouze max. 250 km/h. Celá tato infrastruktura si vyžádala investici 3,3 mld. EUR krytou až ze 70 % z dotací EU. Druhá prosincová neděle přinese nejen zkrácení jízdy jednoho páru vlaku Talgo v relaci Madrid - A Coruna ze současných 7 h 38 min na 6 h 40 min, ale také zavedení dvou nových párů vlaků AVANT v relaci A Coruna - Ourense s cestovním časem 1 h 08 min, provozovaných jednotkami S-121 s kapacitou 281 cestujících a zvládajících oba rozchody 1435/1668 mm.

Alvia S-730, foto: RENFERegion Galicie se dočká dalšího zlepšení spojení s Madridem zhruba v polovině roku 2012, kdy budou do provozu nasazeny nové hybridní jednotky Alvia S-730, vzniklé přestavbou jednotek Alvia S-130. Tyto jednotky budou moci využít výkon 4 800 kW a rychlost 250 km/h na LAV pod napětím 25 kV 50 Hz, 4 000 kW a 220 km/h na konvenčních tratích pod napětím 3 kV SS a v nezávislé trakci 3 600 kW (dvojice 12válcových turbodieslových generátorů MTU 12V4000R43L, každý o výkonu 1 800 kW) s maximální rychlostí 180 km/h. Vybaveny budou signalizací ERTMS, LZB a ASFA a pojmou celkem 262 cestujících. Díky těmto novým jednotkám by neměla cesta mezi Madridem a Galicií trvat více než 5 hodin.

Kompletní LAV Madrid - Galicia by měla být dokončena v roce 2015. To umožní díky provozu standardních vysokorychlostních jednotek AVE S-102, S-103 a S-112 docílit jízdní doby Madrid - Santiago de Compostela do tří hodin. V průběhu následujících čtyř let bude dobudován zbývající úsek od města Olmeda (kde tato trať odbočuje v PK 133 z LAV Madrid - Valladolid) do Ourense v celkové délce 348 km. Finální vzdálenost Madrid - Santiago de Compostela se tak zkrátí po LAV na 568 km.

Z Barcelony do Madridu jen za 2 h 30 min

Velkou novinkou pro trať Madrid - Barcelona je kompletní aktivace ERTMS Level 2 v celé délce, která umožní zavést komerční rychlost 310 km/h (technické možnosti jsou ovšem až 350 km/h). U všech spojů tak dojde ke zkrácení cestovního času mezi oběma městy o několik minut. Nonstop spoje, které v současné době jedou 621 km dlouhou trasu mezi oběma městy 2.38 až 2.43 h, pojedou jednotně "kulatých" 2.30 h. Spoje zastavující pouze ve stanici Zaragoza-Delicias zkrátí jízdní dobu ze současných 2.52 h na 2 h 45 min; spoje obsluhující všechny zastávky po trati (Camp de Taragona, Lleida, Zaragoza, Guadalajara-Yebes zkrátí se současných 3 h 18 min na 3.10 h. RENFE si zakládá na absolutní přesnosti svých vysokorychlostních spojů. Jízdní řád je z toho důvodu pochopitelně hodně "navatovaný", jinak by tento krok vedl čistě teoreticky k daleko většímu zkrácení. RENFE ovšem tvrdí, že se jedná pouze o ostrý testovací reálný provoz na nové úrovni signalizace a slibuje, že v následujících letech může být rychlost ještě navýšena až k potenciální hranici 350 km/h.

Odbočka Torrejón de Velasco

ADIF (správce infrastruktury) oznámil, že koncem letošního roku uvede do provozu 5,7 km dlouhou vysokorychlostní spojku tratí LAV Andalucia a LAV Levante u města Torrejón de Velasco 34 km jižně od Madridu. RENFE tato nová možnost umožní zavést nové přímé spoje mezi městy Valencia na jedné straně a Córdoba a Sevilla na druhé straně bez nutnosti přestupu, respektive úvrati v Madridu. Cestovní čas Sevilla - Valencia klesne ze současných 4 h 47 min na 3 h 50 min a Córdoba - Valencia ze 4.02 na 3.05 h. Přesné datum zavedení těchto vlaků ještě není známo, ale mělo by k němu dojít v průběhu ledna 2012. Za zmínku určitě ještě stojí probíhající zečtyřkolejnění úseku Madrid-Puerta de Atocha - odb. Torrejón de Velasco, které by mělo být dokončeno ke konci roku 2012.

Zdroj: ADIF, Ministerio de Fomento


Rail-2005 Poslat mail autorovi | 28.11.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Španělsko


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel PPP 
02.12.2011 (10:32)  
rpet: A na dálnice máme?
registrovaný uživatel rpet  mail  
01.12.2011 (22:33)  
@ spalda:

nemam jinou moznost, nez ti verit - opravdu nemam na to, abych posuzoval technicke reseni VRT kdekoliv... takze pokud vyjdu z myslenky, kterou nastinujes, muzes mit pravdu, beze sporu.

ovsem moje vyhrada k VRT neni ohledne technickeho reseni. ja jsem si jen jisty, ze za soucasne ekonomicke situace, kdy statni rozpocet ma co delat s propady prijmu na strane jedne a pozadavkem na zvyseni vydaju na strane druhe,je VRT zrovna tim, cim bych mel oblazovat pristi uz beztak zadluzene generace.

pokud na neco nemam, tak na to nemam. a nic na tom nezmneni ani moznost 60% pujcky od EB - ta za nas nevyresi zbylych 40% dluhu z vystavby VRT a nasledne dotace do jejiho provozu. protoze snad jen blazen se muze domnivat, ze CR je na tom stejne, jako ekonomika japonska - ktera jen tak mimochodem prakticky nepocitila predchozi financni krizi, a jen velmi malo pociti krizi soucasnou - a diky rustu ekonomiky v cr se zaplati za nejakych X let vystavba VRT vcetne jejiho udrzovani (dotace)...

ceske prijmy jsou stale nizsi, nez je evropsky prumer (kdo bude mit na jizdenku VRT?). ceske domacnosti neumi migrovat za zamestnanim tak, jak je bezne v evrope (zbyva tedy dojizdeni z brna do prahy za praci s VRT. a jsme zpet u ceny jizdenky...). ceny VHD v cr jsou v prumeru pod hranici beznou v evrope (diky tomu jsou rozpoctove kapitoly statu na VHD totalne zdevastovane jiz nekolik let a dnes se kazdy rozciluje nad tim, ze dochazi k postupnemu utlumu objednavek HD od zucastnenych slozek...). a tak by se dalo pokracovat dal...

proste CR je velmi mladou "novou ekonomikou", ktera jeste nedozrala k tomu, aby si mohla dovolit megalomanske akce bez obav z nasledku v dobach budoucich.

jak dlouho melo spanelsko komunismus? a francie? japonsko? velka britanie?

vzdyt britanie teprve ted zacina budovat "skutecnou" hs2, a jake prostesty se proti tomu resi! pripominat skutecnost, ze gb je o nejakych 40 let napred mi prijde mirne receno zbytecne...

proste a jednoduse, muj nazor je ten, ze na skutecnou VRT jeste v cr nedozral ten spravny "ekonomicky" cas.

jo a dal se ti plusko. alespon se snazis premyslet konstruktivne a normalne - byt bez konkretnich cisel. takovych lidi, kteri umi "bojovat" a argument podlozit uvahou zformulovanou do vlastni uvahy si vazim.
01.12.2011 (20:05)  
rpet:
No ale jsi si jistý, že konvenční trať přes Vysočinu bude levnější? Pokud se budeš chtít vyhnou drahým mostům a tunelům, tak z toho bude trať na 80km/h. Takovou tratí bychom si oproti stávajícímu řešení vůbec nepomohli. Nehledě na to, že už tu jednu takovou trať přes Havlíčkuv Brod máme, takže o takovém řešení asi ani nemá smysl uvažovat.

Klasický koridor na 160 km/h by vypadat jako úsek Choceň - Zábřeh s obrovským množstvím umělých objektů, takže velice drahé řešení.

Naproti tomu VRT čistě pro osobní vlaky se staví úplně jinak. Se sklony až 40 promile se dá mnohem lépe kopírovat terén. Větší převýšení kolejnic zajistí menší poloměry oblouků. Dá se uvažovat také o nižším nápravovém tlaku takto budované trati. I pro rychlost řekněme 250km/h by bylo potřeba umělých staveb hodně, ale za stejné, možná i menší náklady ve srovnání s konvenční trati v tomto terénu získáš mnohem více muziky. I samotný provoz pak nemusí být nutně dražší, protože se vysoké fixní náklady (odpisy, personál, režie..) rozpustí do většího množství ujetých km. Jak ukazuje projekt ICx, tak cena vozidel do rychlosti 250km/h taky není nijak závratná.

Přesunem rychlé dálkovky na tuto trať se významně zvýší kapacita trati staré, protože si pak náklady se spěšňáky jedou v těsném sledu bez nutnosti předjíždění.

Podle vytížení trati Praha - Ostrava se pak dá odhadovat výrazný přesun cestujících z D1 do vlaků, čímž by se ušetřily náklady na její rozšíření na 3 pruhy.

No ve stavebnictví je celkově bordel, v tom jsme za jedno. Udělat v tom pořádek je nutné, ne jenom ve vztahu k budování VRT.
registrovaný uživatel rpet  mail  
01.12.2011 (19:13)  
@ tarten:

...Odbornou studii z toho dělat neumím ani nehodlám...

v tom pripade se ale vse v teto a podobnych diskusich posouva na uroven sedme cenove, kde kazdej frojtr je perfketni trener fotbalovy reprezentace, kazdej umi srovnat politiky do late, kazdej dokaze posoudit vhodnost a nevhodnost jaderny energetiky...

...a ve finale se kazdej zrika odpovednosti za hlubsi uvahu, neb "ja tomu nerozumim".

v gb je naprosto bezny, ze radnice pozada mistni, aby se vyjadrili k nejake problematice. mistni se sjednoti do klubu, schazi se, a profesionalove i neprofesionalove dokazou za nejaky cas radnici predlozit "neco", z ceho radnice dost casto vychazeji pri reseni mistnich problemu.

diky komunitni praci ku prikladu vznikl i web, kde lide muzou nahlasovat ruzne nedostatky,tykajici se mestskych sluzeb - nefunkcni osvetleni, neporadek v parcich, poskozene mistni komunikace... interakce v komunikaci je diky tomu tak spickove rychla, ze jsem to ze zacatku vubec nechapal (lampa vcera nesvitila, dneska rano uz na tom makali technici...)

je to jen o tom, ze lidi jsou ochotny se do neceho zapojit. kazdej neco umi, kazdej muze neco prinest.

ne tak v cechach. ty tomu nerozumis, proto nic delat nehodlas, ale kafrat o tom budes do aleluja...

uz x-krat jsem se tu na zp zminil, ze pasivita cechu je do nebe volajici. dokud vam to nedojde, nemate zadny pravo cekat jakoukoliv pozitivni zmenu.
registrovaný uživatel rpet  mail  
01.12.2011 (19:04)  
@ spalda:

konvencni trat. u dalnic je toho vic na reseni, takze tam bych se klidne orientoval na zapad od nasich hranic, svedsko, holandsko... nebyt to malinko z ruky, klidne bych na dalnice pozval i stavebni firmy, ktery delali M1 u nas v gb. ten usek je totalne perfketni, povrch drzi jak zidovska vira...

nic mene, dalnice jsou svazany s prusery zadavatele (RSD), bezne se v tom vezou i relizacni konsorcia. snad by pomohly jen brutalni a likvidacni sankce - jenze k tomu neni v cr vhodna doba.
01.12.2011 (18:09)  
rpet: muzes. ja bych to s naprostym klidem zadal cinanum.
Ale co přesně bys těm Číňanům zadal? Rozšíření D1 na 3-4 pruhy, rozšíření stávajícího koridoru, stavbu konvenční trati přes Vysočinu...?

Na druhou stranu si nemyslím, že cena a (ne)kvalita naší infrastruktury není úplně problém stavebních firem. Podle mě je to problém zadavatele, který si tyto věci nedokáže ohlídat. Pokud si i na čínské firmy budem umět došlápnout, tak proč ne. Příklad s polskou dálnici ale ukazuje, že to zas tak jednoduché není :-).
registrovaný uživatel tarten 
01.12.2011 (17:22)  
RABDe 500: je jedno, jesti ta trať bude na 250, nebo 350 km/h, rozdíl v ceně, zabezpečení, vybavení tunelů je stejné.

Zabezpečení a vybavení snad ano, ale cena určitě ne - poloměr oblouků trati, průřez a délka tunelů, délka a poloměr estakád, celkový hluk.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
01.12.2011 (16:49)  
V Bruselu se občas dějí zajímavé věci... a pokud to oni myslí vážně, tak rozhodně nejsem proti. Ale jen to vidím narozdíl od euroúředníků mnohem realističtěji a bez zbytečných iluzí, proto vybírám jen to, co je skutečně důležité.
registrovaný uživatel tarten 
01.12.2011 (16:48)  
rpet:
Před tebou se nemám zapotřebí z ničeho vykrucovat. Argumenty mám a už jsem je do této a předchozích diskuzí napsal snad všechny. Bylo jich hodně a pro mě sice nijak jisté, přesto víceméně přesvědčivé - přesvědčivější než výstavba konvenčních koridorů za provozu. Odbornou studii z toho dělat neumím ani nehodlám. Jen díky tomu lépe chápu, proč revidovaná síť TEN-T vyšla jak vyšla. Podrobnosti jsou jistě (nebo "jistě") k dispozici na MD.
registrovaný uživatel rpet  mail  
01.12.2011 (16:40)  
@ tarten:

prestan se vymlouvat a sesmol ten financni sumar. VRT podporujes, mas jasny argumenty "pro", tak se z toho nevykrucuj.

pokud ovsem neni problem v tom, ze vetsina tech, ktery chtej VRT ji chtej jen proto, aby byla ceska republika "IN". z cehoz se rychle muze stat "we're IN asshole"...
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko