..: Předvánoční novinky ze Španělska :..

Viaducto de Ulla, foto: ADIFMadrid — Jak už to před Vánoci na železnici bývá, s novým jízdním řádem přicházejí nové možnosti a zvláště pak v takové zemi, jako je Španělsko, která se – nehledě na vysokou nezaměstnanost a současnou dluhovou krizi – neustále na železničním poli vyvíjí. Pokud by chtěl někdo v této souvislosti porovnávat Španělsko s Řeckem, je tu, kromě geografie, mezi oběma zeměmi jeden velký rozdíl - vzdělanost. Tato země se za posledních 10 let hodně změnila. Uvědomila si, že investice do vlastních odborníků a do špičkové železniční infrastruktury, ať už modernizace či výstavby nových tratí, má jednoznačný ekonomický přínos (i přes vysoké počáteční investice) a pomáhá utlumovat důsledky takových krizí. Španělsko v průběhu let vychovalo vlastní špičkové odborníky přes železniční technologie, od infrastruktury až po kolejová vozidla, kteří se sice původně zaučovali ve Francii a Německu, ale nyní jsou již schopni autonomní existence. Důkazem toho je, že státní správce infrastruktury ADIF postupně získává zakázky na stavby tratí či konzultační činnost napříč celým světem. Se změnou jízdního řádu bývají dokončovány nové stavby, které budou svojí existencí mnohým cestujícím zpříjemňovat život a umožní další rozvoj některých regionů. Pojďme se podívat, co se chystá od 11. prosince 2011.

První úsek LAV Madrid - Galicia

S novým jízdním řádem dojde k otevření první části LAV Madrid - Galicia v úseku Ourense - Santiago de Compostela - A Coruna. K největšímu zkrácení cesty dojde v úseku Ourense - Santiago de Compostela. Vlak Talgo urazí vzdálenost 87,1 km mezi oběma městy za pouhých 40 minut oproti současným 1 h 29 min po staré jednokolejné neelektrifikované trati dlouhé 126 km. Zatímco se současná trať vine ve velmi hornatém terénu, částečně v údolích řek Deza a Ulla, nová dvoukolejná vysokorychlostní trať, elektrifikovaná systémem 2x25 kV 50 Hz, je stavebně připravena pro rychlost 350 km/h a čítá 38 viaduktů a 30 tunelů, což je v úhrnu celkem 59 % celé délky trati. Navazující úsek LAV Santiago de Compostela - A Coruna měří 61,5 km oproti současné 74 km dlouhé jednokolejné neelektrifikované trati. Tento úsek LAV čítá 10 viaduktů a 17 tunelů. Trať bude prozatím pojížděna z důvodu dostupné techniky pouze max. 250 km/h. Celá tato infrastruktura si vyžádala investici 3,3 mld. EUR krytou až ze 70 % z dotací EU. Druhá prosincová neděle přinese nejen zkrácení jízdy jednoho páru vlaku Talgo v relaci Madrid - A Coruna ze současných 7 h 38 min na 6 h 40 min, ale také zavedení dvou nových párů vlaků AVANT v relaci A Coruna - Ourense s cestovním časem 1 h 08 min, provozovaných jednotkami S-121 s kapacitou 281 cestujících a zvládajících oba rozchody 1435/1668 mm.

Alvia S-730, foto: RENFERegion Galicie se dočká dalšího zlepšení spojení s Madridem zhruba v polovině roku 2012, kdy budou do provozu nasazeny nové hybridní jednotky Alvia S-730, vzniklé přestavbou jednotek Alvia S-130. Tyto jednotky budou moci využít výkon 4 800 kW a rychlost 250 km/h na LAV pod napětím 25 kV 50 Hz, 4 000 kW a 220 km/h na konvenčních tratích pod napětím 3 kV SS a v nezávislé trakci 3 600 kW (dvojice 12válcových turbodieslových generátorů MTU 12V4000R43L, každý o výkonu 1 800 kW) s maximální rychlostí 180 km/h. Vybaveny budou signalizací ERTMS, LZB a ASFA a pojmou celkem 262 cestujících. Díky těmto novým jednotkám by neměla cesta mezi Madridem a Galicií trvat více než 5 hodin.

Kompletní LAV Madrid - Galicia by měla být dokončena v roce 2015. To umožní díky provozu standardních vysokorychlostních jednotek AVE S-102, S-103 a S-112 docílit jízdní doby Madrid - Santiago de Compostela do tří hodin. V průběhu následujících čtyř let bude dobudován zbývající úsek od města Olmeda (kde tato trať odbočuje v PK 133 z LAV Madrid - Valladolid) do Ourense v celkové délce 348 km. Finální vzdálenost Madrid - Santiago de Compostela se tak zkrátí po LAV na 568 km.

Z Barcelony do Madridu jen za 2 h 30 min

Velkou novinkou pro trať Madrid - Barcelona je kompletní aktivace ERTMS Level 2 v celé délce, která umožní zavést komerční rychlost 310 km/h (technické možnosti jsou ovšem až 350 km/h). U všech spojů tak dojde ke zkrácení cestovního času mezi oběma městy o několik minut. Nonstop spoje, které v současné době jedou 621 km dlouhou trasu mezi oběma městy 2.38 až 2.43 h, pojedou jednotně "kulatých" 2.30 h. Spoje zastavující pouze ve stanici Zaragoza-Delicias zkrátí jízdní dobu ze současných 2.52 h na 2 h 45 min; spoje obsluhující všechny zastávky po trati (Camp de Taragona, Lleida, Zaragoza, Guadalajara-Yebes zkrátí se současných 3 h 18 min na 3.10 h. RENFE si zakládá na absolutní přesnosti svých vysokorychlostních spojů. Jízdní řád je z toho důvodu pochopitelně hodně "navatovaný", jinak by tento krok vedl čistě teoreticky k daleko většímu zkrácení. RENFE ovšem tvrdí, že se jedná pouze o ostrý testovací reálný provoz na nové úrovni signalizace a slibuje, že v následujících letech může být rychlost ještě navýšena až k potenciální hranici 350 km/h.

Odbočka Torrejón de Velasco

ADIF (správce infrastruktury) oznámil, že koncem letošního roku uvede do provozu 5,7 km dlouhou vysokorychlostní spojku tratí LAV Andalucia a LAV Levante u města Torrejón de Velasco 34 km jižně od Madridu. RENFE tato nová možnost umožní zavést nové přímé spoje mezi městy Valencia na jedné straně a Córdoba a Sevilla na druhé straně bez nutnosti přestupu, respektive úvrati v Madridu. Cestovní čas Sevilla - Valencia klesne ze současných 4 h 47 min na 3 h 50 min a Córdoba - Valencia ze 4.02 na 3.05 h. Přesné datum zavedení těchto vlaků ještě není známo, ale mělo by k němu dojít v průběhu ledna 2012. Za zmínku určitě ještě stojí probíhající zečtyřkolejnění úseku Madrid-Puerta de Atocha - odb. Torrejón de Velasco, které by mělo být dokončeno ke konci roku 2012.

Zdroj: ADIF, Ministerio de Fomento


Rail-2005 Poslat mail autorovi | 28.11.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Španělsko


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Etienne  mail  
28.11.2011 (12:47)  
Hlavně aby se dostavěla trať z Girony do Barcelony a mohly tak TGV jezdit z Paříže přímo až do Barcelony, to bude svezeníčko. Nějak už se ta stavba vleče.
28.11.2011 (12:41)  
V ČR by nebylo špatné investovat do podobných souprav jako Alvia S-730. Docela by to pomohlo na všechny ty Švejky, Krakonoše a Luhačovice
28.11.2011 (11:45)  
Díky za hezký článek!

... a zvládajících oba rozchody 1435/1668 mm A u nás je problém zvládat oba napěťové systémy protože 25 Hz obvody.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
28.11.2011 (11:39)  
Abych tu ukončil spekulace ohledně rozchodu (na to jsem v článku zapomněl) nový úsek té VRT je s širokorozchodný, ale jsou tam nainstalovány obojetné pražce, aby po dostavění zbytku trati v roce 2015 mohly být na tomto úseku koleje přehozeny během několikatýdenní výluky na normální rozchod.

Zabijí se tím dvě mouchy jednou ranou:
1) Není nutnost budovat cambiador - poslední je v Medina del Campo
2) Umožním obyvatelů takto s předstihem využívat novou infrastrukturu v úseku, který byl nejhorší a přinesu tak oproti konvenční trati největší časové zkrácení v přepočtu na 1 km.
registrovaný uživatel Pazzy 
28.11.2011 (11:23)  
Bulgur: Obávám se, že by to stálo tolik peněz, že by všichni ti lidi, co by (dost draze) jezdili do práce do Prahy, mohli žít z této renty celý život :-D
Ale co já vím... BTW jen taková drobnost, bydlím od centra Prahy 20km, jedu to 40 minut. Kolik lidí dojíždí z okolí Prahy takhle dlouho? Řádově menší investice (např. rychlodráhy), by ušetřily třeba 15 minut, ale daleko většímu množství lidí, co jezdí za prací... Asi nevěřím rychlovlakům, ale nepřijde mi rozumné v tom topit tolik státních peněz....
registrovaný uživatel bulgur 
28.11.2011 (11:11)  
Aspoň někde chápou, jakým způsobem funguje rozvoj a jaké to má požadavky a efekty... Pokud bychom u nás měli možnost dojet Praha - Ostrava za 1h20m, Praha - Brno do 1h00m, Praha - Berlín do 2h, Praha - Frankfurt do 3h, nebo na regionální úrovni třeba Ostrava - Třinec místo hodiny pouze 20-30 minut (a obdobné jinde), tak to zemi pomůže opravdu neuvěřitelným způsobem, vzroste dostupnost pracovních míst, vzroste dostupnost kvalitního vzdělávání. Lidi nebudou nuceni utíkat za lepším nebo se spokojovat s horším...

Ne ne ne ne, v našem Kocourkovsko-Tunelistánsku je to jen sen. Hlavně ať ministrům dají zase nějaké ocenění že jsou nejlepší v evropě.
28.11.2011 (10:46)  
Zajímavý článek a zajímavý způsob stavět VRT "od konce" :-) Dívám se na mapu
http://www.bueker.net/trainspotting/map.php?file=maps/iberian-peninsula/iberian-peninsula.gif
a zdá se, že tento nový úsek je širokorozchodný - nejspíš to ale bude chyba v mapě, všechny nové VRT ve Španělsku na 25 kV jsou normálněrozchodné. Každopádně je tam pěkně vidět, jak se ten "pavouk" nových tratí pěkně rozlézá i na sever od Madridu. Neznám to tam, ale četl jsem že tímto směrem to současná železnice prohrává s dálnicemi na celé čáře.
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko