Praha/Malá Morávka — V úterních večerních hodinách 4. ledna 2010 uvedl Dopravní web, že nákladní dopravce ČD Cargo vyhlásil tzv. zákaz nakládky (ZAN) na tratích, kterým v současnosti hrozí zrušení a následná fyzická likvidace na základě běžících nebo pozastavených správních řízení ministerstva dopravy. „Je to tak, nepoptali jsme tam nákladní dopravu. Ale kdyby tam byl nějaký obchodní případ, pro který se vyplatí dojet, můžeme tam pořád podle potřeby zajet,“ potvrdil nepřímo existenci takového nařízení tiskový mluvčí ČD Cargo Roman Jandík ve čtvrtek 6. ledna pro ČTK. Agentura dále cituje anonymní zdroje, které z celé situace viní Správu železniční dopravní cesty a její snahy tyto tratě zrušit. Takové rozhodnutí je zajímavé v kontrastu se snahou ministra dopravy Víta Bárty podpořit nákladní železniční dopravu. Právě kvůli této iniciativě byly v listopadu 2010 sníženy poplatky SŽDC za dopravní cestu pro některé druhy nákladních vlaků.
Lze předpokládat, že na tzv. sporných tratích vlak ČD Cargo již nepotkáme. Obsluhu převezmou buď konkurenční firmy, nebo silniční dopravci. Pro samotné tratě to znamená jen další zhoršení ekonomiky jejich provozu. Cargo tvrdí, že ruší již nevyužívané dopravní trasy; přesto ČTK citovala současného zákazníka, kterému ČD-C minimálně jednou měsíčně dopravuje vozovou zásilku do stanice Libouchec. Pokud by nemohl materiál přepravit vlakem, má rezervní řešení: dovést materiál několika kamiony. Celkem bylo do zákazu nakládky zahrnuto na 17 železničních stanic, mezi které patří například Jílové u Děčína, Libouchec a Malé Chvojno, ležící na trati 132 – takzvané Kozí dráze z Děčína do Oldřichova u Duchcova, kde se ještě loňské jaro proháněla pronajatá desira společnosti RegioJet v rámci akce Žluté jaro na železnici. Provoz části spojů byl navíc realizován na objednávku místních obcí. Dalšími stanicemi, figurujícími na seznamu, jsou Rohozec a nedaleký Vilémov u Kadaně, ležící na trati 164, kde každoročně probíhá nakládka a vykládka vojenských transportů, mířících na cvičení do Doupovských hor.
První trať byla zrušena
Fyzické rušení regionálních tratí má první výsledek – svůj osud má zpečetěn trať 312 Bruntál – Malá Morávka, na kterou jste mohli zavítat i v rámci zvláštních jízd, pořádaných naším magazínem. Dne 7. ledna 2011 Ministerstvo dopravy ČR ukončilo správní řízení č.j. 54/2010-130-SPR/13 a zrušilo tuto trať na základě žádosti SŽDC. Proti byly okolní obce, které zde objednávají občasnou výletní dopravu. Ta však nebyla shledána dostatečným důvodem pro zachování kolejí. Po změně územních plánů na pozemky pod tratí může SŽDC přikročit i k její fyzické likvidaci. Podle Sdružení železničních společností představují náklady na snesení 1 km trati asi 6 milionů korun, což při délce 17 km dohromady činí přibližně 105 milionů. Navzdory slibům ministra ani tato trať nebyla před zrušením vůbec nabídnuta k odprodeji nebo převzetí jiným subjektům za účelem jejího zachování.
Zdroj: ČTK/Finanční noviny, Z1 TV, Ministerstvo dopravy ČR, Sdružení železničních společností
Asi by nepouštěli trať,na které provoz opravdu je
Tím bych si tak jistý nebyl, nedivil bych se, kdyby třeba v případě 132 stále panovaly tlaky na zprůchodnění přivaděče VB.
Jen nevim, jak si to mám vysvětlit
Já četl, že Cargo ustupuje Bártovému záměru fyzicky rušit tratě a zbavuje se na nich zakázek (zdroj ČT24)... O jaké podpoře se jedná?? ... Udělal něco Bárta pro železnici? - hold, tak to dopadá, když ministr dopravy se jednou v autě naštve, že musí na přejezdu vlaku (osobní/nákladní)dávat přednost => Vlak zruší, vytrhá koleje, aby tam nemusel zpomalovat a má po problému
Ad Libouchec – co jiného to je než, že Cargo kašle na jmenovaného zákazníka. To samé v případě Tovačova, jak uvádí Kolmix.
Neboj, já kvůli lokálkám nepanikařím, ale moc rád bych se dočkal toho, že tady SŽDC složí veřejně čísla o konkrétních nákladech, co na to vynaložil a ve veřejné diskusi se rozhodne, jestli nechat státní, předat zájemcům nebo nechat ležet ladem. Ono nechat trať ležet ladem nikoho nic nestojí a za pár let možná jako když najdeš. Vyhodit 100M Kč kvůli úspoře 1-2M Kč je trochu nesmysl.
Zirecek) Uvidíme, jestli to tam bude ležet ladem nebo se to vytrhá. 326 se taky měla opravit a místo toho se "mimo nástěnku" zrušila.
Osobně si myslím, že to nehrozí; je to spíše žádaná interpretace novinářů a nepozorné čtení čtenářů, :-).
Realita spíše bude, že v Bruntále se umístí v určité vzdálenosti za odbočnou výhybkou "zarážedlo" a šmitec; nepojede tam ani kolo železniční ani gumokolo za účelem údržby čehokoliv; aneb od jisté doby náklady SŽDC 0,-Kč.
Reálný příklad se dá najít na dlouho zrušené trati Nezamyslice - Morkovice, kde se jedná o fyzickou likvidaci zařízení až po několika letech při prodeji pozemků zájemcům (povětšinou obce), kteří se sami vypořádávají s fyzickým snášením pozůstatků železnice.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.