..: Bárta podporuje nákladní železniční dopravu – Cargo tratě opouští :..

ČD Cargo 753.754, Neratovice, foto: Honzinus Praha/Malá Morávka — V úterních večerních hodinách 4. ledna 2010 uvedl Dopravní web, že nákladní dopravce ČD Cargo vyhlásil tzv. zákaz nakládky (ZAN) na tratích, kterým v současnosti hrozí zrušení a následná fyzická likvidace na základě běžících nebo pozastavených správních řízení ministerstva dopravy. „Je to tak, nepoptali jsme tam nákladní dopravu. Ale kdyby tam byl nějaký obchodní případ, pro který se vyplatí dojet, můžeme tam pořád podle potřeby zajet,“ potvrdil nepřímo existenci takového nařízení tiskový mluvčí ČD Cargo Roman Jandík ve čtvrtek 6. ledna pro ČTK. Agentura dále cituje anonymní zdroje, které z celé situace viní Správu železniční dopravní cesty a její snahy tyto tratě zrušit. Takové rozhodnutí je zajímavé v kontrastu se snahou ministra dopravy Víta Bárty podpořit nákladní železniční dopravu. Právě kvůli této iniciativě byly v listopadu 2010 sníženy poplatky SŽDC za dopravní cestu pro některé druhy nákladních vlaků.

ost4, foto: MG Lze předpokládat, že na tzv. sporných tratích vlak ČD Cargo již nepotkáme. Obsluhu převezmou buď konkurenční firmy, nebo silniční dopravci. Pro samotné tratě to znamená jen další zhoršení ekonomiky jejich provozu. Cargo tvrdí, že ruší již nevyužívané dopravní trasy; přesto ČTK citovala současného zákazníka, kterému ČD-C minimálně jednou měsíčně dopravuje vozovou zásilku do stanice Libouchec. Pokud by nemohl materiál přepravit vlakem, má rezervní řešení: dovést materiál několika kamiony. Celkem bylo do zákazu nakládky zahrnuto na 17 železničních stanic, mezi které patří například Jílové u Děčína, Libouchec a Malé Chvojno, ležící na trati 132 – takzvané Kozí dráze z Děčína do Oldřichova u Duchcova, kde se ještě loňské jaro proháněla pronajatá desira společnosti RegioJet v rámci akce Žluté jaro na železnici. Provoz části spojů byl navíc realizován na objednávku místních obcí. Dalšími stanicemi, figurujícími na seznamu, jsou Rohozec a nedaleký Vilémov u Kadaně, ležící na trati 164, kde každoročně probíhá nakládka a vykládka vojenských transportů, mířících na cvičení do Doupovských hor.

První trať byla zrušena

Fyzické rušení regionálních tratí má první výsledek – svůj osud má zpečetěn trať 312 Bruntál – Malá Morávka, na kterou jste mohli zavítat i v rámci zvláštních jízd, pořádaných naším magazínem. Dne 7. ledna 2011 Ministerstvo dopravy ČR ukončilo správní řízení č.j. 54/2010-130-SPR/13 a zrušilo tuto trať na základě žádosti SŽDC. Proti byly okolní obce, které zde objednávají občasnou výletní dopravu. Ta však nebyla shledána dostatečným důvodem pro zachování kolejí. Po změně územních plánů na pozemky pod tratí může SŽDC přikročit i k její fyzické likvidaci. Podle Sdružení železničních společností představují náklady na snesení 1 km trati asi 6 milionů korun, což při délce 17 km dohromady činí přibližně 105 milionů. Navzdory slibům ministra ani tato trať nebyla před zrušením vůbec nabídnuta k odprodeji nebo převzetí jiným subjektům za účelem jejího zachování.

Zdroj: ČTK/Finanční noviny, Z1 TV, Ministerstvo dopravy ČR, Sdružení železničních společností


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 10.1.2011 (10:00)
Související zprávyopen/close

  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
10.01.2011 (14:57)  
M) Ale no tak. Nebavíme se tu o konkrétních číslech v účetnictví SŽDC, ale o obecném faktu, že Cargo prostě kecá. Další důkaz dal Kolmix – Cargo není v dobré finanční kondici a přesto odmítá zákazníky?
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
10.01.2011 (14:46)  
Tak mě napadlo, kolik se za ty kolejnice dá utržit v kovošrotu. No, kdyby těch 17 km tratě z Bruntálu byla jen jedna přímá kolej, tak mi při ceně 6,50 kč/kg kolejnice vychází velmi hrubým odhadem cca přes 2 mil. Kč. Plus šrouby a další ocelové příslušenství. Kolejnice se sice musí rozřezat, takže ten výnos jistě bude nižší. Ale plus až těch 6 mil. Kč/km likvidované trati... No a dřevěné pražce se dají použít jako alternativní palivo např. v cementárnách a vápenicích, z betonových se dá vyrobit alternativní kamenivo plus armovací ocel opět do šrotu. Co k takové práci potřebujete, je celkem zřejmé. Takže mi z toho vychází, že založit firmu na likvidaci tratí může být docela smysluplné podnikání... Akorát že ty tratě, které by jaksi stále mohly mít smysl (třeba jako soukromé nebo provozované sdružením obcí), pak už nikdo znova nepostaví...
registrovaný uživatel M 
10.01.2011 (14:44)  
Cargo tvrdí, že ruší již nevyužívané dopravní trasy. Přesto ČTK citovalo současného zákazníka, kterému Cargo minimálně jednou měsíčně dopravuje vozovou zásilku do stanice Libouchec.
Aha, takze (minimalne) jednou mesicne tam vlak jezdi a to je dukaz vyuzivane trate

Pokud by nemohl materiál přepravit vlakem, má rezervní řešení: dovést materiál několika kamiony.
A ted se s tim obsahem deje co? Na nadrazi Libouchec se to vylozi a hraji si s tim rovnou deti?
10.01.2011 (14:43)  
Já spíš myslel třeba: prodat tu trať za simbolickou cenu (a tím se zbavit nákladů za zrušení) a ať si s tím nový majitel dělá co chce, třeba ať tam postaví ciklostezku a z nádražní budovy udělá myslivnu. Jestli to tak jde, netuším, ale zdá se mi to lepší, než tratit groše na úplné fyzické zrušení..
registrovaný uživatel Kolmix  mail  
10.01.2011 (13:26)  
Toto přesně se týká i trati Kojetín - Tovačov, resp. koncové stanice Tovačov. Firma Transpal Brodek podala loni obchodníkům Carga plán vykládky uhlí v Tovačově na rok 2011, kde prý bylo avízováno dokonce 85 vozů uhlí a výsledek se dostavil - minulý týden měl být odeslán z Bíliny první z letošních vozů do Tovačova a kvůli ZANu se to nerealizovalo...
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
10.01.2011 (13:11)  
To je zajímavé, na provoz peníze nejsou, ale cca 100M na likvidaci ano. Jak dlouho by tam za ty prachy mohl ještě vlak jezdit? Kolik stojí SŽDC roční údržba takového kousku trati? Komu tak moc vadí koleje, po kterých se nejezdí, že se musí hned vytrhat? Nebo nějaká místní firmička nemá co dělat a v rámci oblíbené "podpory zaměstnanosti" se jí přihraje kšeftíček?(Jak dlouho leží např. vršovický ranžír "ladem"?) Co takhle nasadit tam třeba šlapací drezíny, nebo jinou atrakci pro turisty?
10.01.2011 (12:59)  
IR: Můžu jen tiše utvrdit, ale vyvrátit těžko.
registrovaný uživatel rpet  mail  
10.01.2011 (12:43)  
@ IR:

souhlas, tenhle konkretni pripad vypada silne na rizenou likvidaci trate "na zaklade jistych zajmu"... ale budme realisti: to, ze by se jednalo o rizenou likvidaci, nam nikdy nikdo nepotvrdi. vzdy se to nejak zaretusuje (eg "na zaklade dlouhodobych ekonomickych ukazatelu, jez byly podporeny globalnim vyvojem v danem trznim segmentu...").
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
10.01.2011 (12:17)  
Samozřejmě bez důkazů nemůžu z toho nikoho konkrétně vinit, ale jak jsou tu informace prezentovány, nemůžu se zbavit stále sílícího dojmu, že namísto šetření se tu jedná spíš o to, že by se nějké firmy mohly (ze peníze daňových poplatníků a uživatelů železnic) delší dobu dobře a výnosně živit pouze těmi fyzickými likvidacemi tratí. Byl bych rád, kdyby mi tuhle nemilou domněnku někdo pádnými argumetny vyvrátil.
registrovaný uživatel Jony  mail  
10.01.2011 (11:45)  
To se dalo čekat, že se vydá ZAN tam kde se i zrušila osobní doprava, aby byl důvod ke zlikvidování tratě. Opravdu tady v tom státě to nemá chybu.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko