Praha/Malá Morávka — V úterních večerních hodinách 4. ledna 2010 uvedl Dopravní web, že nákladní dopravce ČD Cargo vyhlásil tzv. zákaz nakládky (ZAN) na tratích, kterým v současnosti hrozí zrušení a následná fyzická likvidace na základě běžících nebo pozastavených správních řízení ministerstva dopravy. „Je to tak, nepoptali jsme tam nákladní dopravu. Ale kdyby tam byl nějaký obchodní případ, pro který se vyplatí dojet, můžeme tam pořád podle potřeby zajet,“ potvrdil nepřímo existenci takového nařízení tiskový mluvčí ČD Cargo Roman Jandík ve čtvrtek 6. ledna pro ČTK. Agentura dále cituje anonymní zdroje, které z celé situace viní Správu železniční dopravní cesty a její snahy tyto tratě zrušit. Takové rozhodnutí je zajímavé v kontrastu se snahou ministra dopravy Víta Bárty podpořit nákladní železniční dopravu. Právě kvůli této iniciativě byly v listopadu 2010 sníženy poplatky SŽDC za dopravní cestu pro některé druhy nákladních vlaků.
Lze předpokládat, že na tzv. sporných tratích vlak ČD Cargo již nepotkáme. Obsluhu převezmou buď konkurenční firmy, nebo silniční dopravci. Pro samotné tratě to znamená jen další zhoršení ekonomiky jejich provozu. Cargo tvrdí, že ruší již nevyužívané dopravní trasy; přesto ČTK citovala současného zákazníka, kterému ČD-C minimálně jednou měsíčně dopravuje vozovou zásilku do stanice Libouchec. Pokud by nemohl materiál přepravit vlakem, má rezervní řešení: dovést materiál několika kamiony. Celkem bylo do zákazu nakládky zahrnuto na 17 železničních stanic, mezi které patří například Jílové u Děčína, Libouchec a Malé Chvojno, ležící na trati 132 – takzvané Kozí dráze z Děčína do Oldřichova u Duchcova, kde se ještě loňské jaro proháněla pronajatá desira společnosti RegioJet v rámci akce Žluté jaro na železnici. Provoz části spojů byl navíc realizován na objednávku místních obcí. Dalšími stanicemi, figurujícími na seznamu, jsou Rohozec a nedaleký Vilémov u Kadaně, ležící na trati 164, kde každoročně probíhá nakládka a vykládka vojenských transportů, mířících na cvičení do Doupovských hor.
První trať byla zrušena
Fyzické rušení regionálních tratí má první výsledek – svůj osud má zpečetěn trať 312 Bruntál – Malá Morávka, na kterou jste mohli zavítat i v rámci zvláštních jízd, pořádaných naším magazínem. Dne 7. ledna 2011 Ministerstvo dopravy ČR ukončilo správní řízení č.j. 54/2010-130-SPR/13 a zrušilo tuto trať na základě žádosti SŽDC. Proti byly okolní obce, které zde objednávají občasnou výletní dopravu. Ta však nebyla shledána dostatečným důvodem pro zachování kolejí. Po změně územních plánů na pozemky pod tratí může SŽDC přikročit i k její fyzické likvidaci. Podle Sdružení železničních společností představují náklady na snesení 1 km trati asi 6 milionů korun, což při délce 17 km dohromady činí přibližně 105 milionů. Navzdory slibům ministra ani tato trať nebyla před zrušením vůbec nabídnuta k odprodeji nebo převzetí jiným subjektům za účelem jejího zachování.
Zdroj: ČTK/Finanční noviny, Z1 TV, Ministerstvo dopravy ČR, Sdružení železničních společností
ale no tak. nerekl jsem, ze je bezva trate rusit. ale taky nebudu slepe tvrdit, ze kdyz nekde zrusim lokalku, ktera nema kapacitni vyuziti, tak je fakt lepsi to proste slozit. a nebo nechat rozkrast. vyberte si.
ano, teoreticky bych s tebou souhlasil, jenze:
nas system zeleznicni dopravy je systemove spatne nastaven. navic, vsichni vime o tom, ze ceny se v zeleznicni doprave nestanovuji dle prijatelnych ztrat, ale dle pravidla "odjezdime to za jakoukoliv cenu".
v takovem prostredi proste nelze nastavit korektni funkcnost cehokoliv.
nikoliv. nepatrite mezi zeleznicni fanatiky. je rozdil mezi fandovstvim a hloupym fanatismem, ktery se snazi nas ostatni presvedcit o tom, ze auta ani kamiony de facto nepotrebujeme, nebot koleje zvladnou vse.
v tom je zasadni rozdil.
rpet) Já doufám, že jsem spoluautorstvím na této zprávě nebyl pasován na fanatiky hlásající "810 všude a navždy". To by bylo dost vedle. Jen bych rád, aby se položily karty na stůl a věcech jako je rušení infrastruktury se rozhodovalo transparentně a tak, ať to ten stát stojí skutečně nejmíň.
a toto je zase co za kraviny? rusi se snad VSECHNY trate? ne. rekl nekdo neco v tom smyslu, ze se veskera nakladni kapacita zeleznice presune na silnicni dopravu? ne. tak prosimte prestan trojcit, dej si sklenici mleka, dopis ukoly na zitrejsi skolu a hajdy na kute.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.