..: Bárta podporuje nákladní železniční dopravu – Cargo tratě opouští :..

ČD Cargo 753.754, Neratovice, foto: Honzinus Praha/Malá Morávka — V úterních večerních hodinách 4. ledna 2010 uvedl Dopravní web, že nákladní dopravce ČD Cargo vyhlásil tzv. zákaz nakládky (ZAN) na tratích, kterým v současnosti hrozí zrušení a následná fyzická likvidace na základě běžících nebo pozastavených správních řízení ministerstva dopravy. „Je to tak, nepoptali jsme tam nákladní dopravu. Ale kdyby tam byl nějaký obchodní případ, pro který se vyplatí dojet, můžeme tam pořád podle potřeby zajet,“ potvrdil nepřímo existenci takového nařízení tiskový mluvčí ČD Cargo Roman Jandík ve čtvrtek 6. ledna pro ČTK. Agentura dále cituje anonymní zdroje, které z celé situace viní Správu železniční dopravní cesty a její snahy tyto tratě zrušit. Takové rozhodnutí je zajímavé v kontrastu se snahou ministra dopravy Víta Bárty podpořit nákladní železniční dopravu. Právě kvůli této iniciativě byly v listopadu 2010 sníženy poplatky SŽDC za dopravní cestu pro některé druhy nákladních vlaků.

ost4, foto: MG Lze předpokládat, že na tzv. sporných tratích vlak ČD Cargo již nepotkáme. Obsluhu převezmou buď konkurenční firmy, nebo silniční dopravci. Pro samotné tratě to znamená jen další zhoršení ekonomiky jejich provozu. Cargo tvrdí, že ruší již nevyužívané dopravní trasy; přesto ČTK citovala současného zákazníka, kterému ČD-C minimálně jednou měsíčně dopravuje vozovou zásilku do stanice Libouchec. Pokud by nemohl materiál přepravit vlakem, má rezervní řešení: dovést materiál několika kamiony. Celkem bylo do zákazu nakládky zahrnuto na 17 železničních stanic, mezi které patří například Jílové u Děčína, Libouchec a Malé Chvojno, ležící na trati 132 – takzvané Kozí dráze z Děčína do Oldřichova u Duchcova, kde se ještě loňské jaro proháněla pronajatá desira společnosti RegioJet v rámci akce Žluté jaro na železnici. Provoz části spojů byl navíc realizován na objednávku místních obcí. Dalšími stanicemi, figurujícími na seznamu, jsou Rohozec a nedaleký Vilémov u Kadaně, ležící na trati 164, kde každoročně probíhá nakládka a vykládka vojenských transportů, mířících na cvičení do Doupovských hor.

První trať byla zrušena

Fyzické rušení regionálních tratí má první výsledek – svůj osud má zpečetěn trať 312 Bruntál – Malá Morávka, na kterou jste mohli zavítat i v rámci zvláštních jízd, pořádaných naším magazínem. Dne 7. ledna 2011 Ministerstvo dopravy ČR ukončilo správní řízení č.j. 54/2010-130-SPR/13 a zrušilo tuto trať na základě žádosti SŽDC. Proti byly okolní obce, které zde objednávají občasnou výletní dopravu. Ta však nebyla shledána dostatečným důvodem pro zachování kolejí. Po změně územních plánů na pozemky pod tratí může SŽDC přikročit i k její fyzické likvidaci. Podle Sdružení železničních společností představují náklady na snesení 1 km trati asi 6 milionů korun, což při délce 17 km dohromady činí přibližně 105 milionů. Navzdory slibům ministra ani tato trať nebyla před zrušením vůbec nabídnuta k odprodeji nebo převzetí jiným subjektům za účelem jejího zachování.

Zdroj: ČTK/Finanční noviny, Z1 TV, Ministerstvo dopravy ČR, Sdružení železničních společností


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 10.1.2011 (10:00)
Související zprávyopen/close

  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
11.01.2011 (20:47)  
JK ml.: Teda, vím, že možná zas budu za radikála, což bych vážně nerad, ale to o čem mluvíš bych taky zrovna nemusel. Mám dojem, že buzerace související s NP je u nás už tak víc než dost a ještě zakazovat auta v CHKO...Jako jasně,přes národní park by třeba dálnice vést neměla,ale takové omezení jako navrhuješ bych viděl fakt jen na nějaké superohrožená místa a řekl bych,že Malou Morávku provoz aut nijak moc neohrožuje. Už tak je zajímavé,že v rakousku v totálním srdci alp přijedu autem po krásné cestě až k nástupu k turistickým trasám a chodím po kopcích jak se mi zachce(po stezkách)a v Krkonoších se člověk pomale nesmí ani uprdnout:-) O budování sjezdovek Krkonoše vs. Alpy ani nemluvě...
11.01.2011 (16:57)  
Nick : jenže mimo ty náklady na jednu roční jízdu MUVky se budou podílovat režijní náklady SŽDC, jednak příslušné SDC (provozní, správní režie), jednak samostné direkce SŽDC v Praze - plat generálního ředitele se musí rozklíčovat na každý km dopravní cesty ... a podbně je to s dalším aparátem ...
To je fakt. Takže když zrušíte 12 km trati s tím, že podle počtů na úrovni základní školy ušetříte 24 milionů, tak je neušetříte, protože ty režie se nelikvidují ...
registrovaný uživatel Sim 
11.01.2011 (15:23)  
Kofolytik > otazkou vsak zustava, jestli je nejakej zakon muze dotlacit k tomu, aby pustili do sveta skutecny cisla a nikoliv to, co si z prstu vycucaj...
11.01.2011 (9:33)  
Josef Petrák: Neboj, já kvůli lokálkám nepanikařím, ale moc rád bych se dočkal toho, že tady SŽDC složí veřejně čísla o konkrétních nákladech, co na to vynaložil a ve veřejné diskusi se rozhodne, jestli nechat státní, předat zájemcům nebo nechat ležet ladem. Ono nechat trať ležet ladem nikoho nic nestojí a za pár let možná jako když najdeš. Vyhodit 100M Kč kvůli úspoře 1-2M Kč je trochu nesmysl.

Co brání použití zákona 106/1999 Sb. a vznesení žádosti o informace? Minimálně po dobu platnosti zákona je SŽDC povinna vám příslušné informace o nákladech na údržbu poskytnout.
11.01.2011 (8:15)  
Nechápu, proč se bavíte stále o tom, že trať se bude fyzicky rušit. Máte někdo od někoho ověřené informace, že zamýšlená úspora SŽDC je spojena s fyzickým snášením tratě?
Osobně si myslím, že kdyby o trať měli obce evidentní zájem, chovali by se přinejmenším výrazněji. S lukrativnosti pozemků a "zlatých dolů" příliš nesouhlasím u těchto lokálek. I z tohoto důvodu si myslím, že fyzické snášení zařízení nepřipadá v blízké době v úvahu. Například zrušená trať Nezamyslice - Morkovice a prodej pozemků za účelem zřízení cyklostezky není stále úplně dořešen. Podobně výrazné boje obcí za zanechání/nesnášení původních mostních konstrukcí při nových přeložkách tratě v úseku Zábřeh-Hoštejn za účelem zamýšlené cyklostezky. Až uvidím někde pořádný kus smysluplné cyklostezky na původním drážní tělese, tak uvěřím... .
Josef Petrák: Řeknu, co je nejlevnější - trať papírově zrušit, fyzicky ji nechat svému osudu, pozemkově nechat SŽDC. Při změně stavu se bavit o obnovení provozu nebo o prodeji/překategorizování pozemků včetně likvidace zařízení.
registrovaný uživatel JK ml. 
11.01.2011 (5:58)  
Josef Petrák: To je přesně tak. Taky se domnívám že se v dopravě obecně poslední dobou šetří jen aby pro nezasvěcenou masu lidu bylo vidět že se šetří. Ve skutečnosti je to kolikrát spíš naopak....
V takovém rakousku - švýcarsku by neexistovalo, že by někdo zrušil právě trať bruntál - malá morávka. Auta a busy by prostě končily na P+R parkovišti u nádru v Bruntále dál do hor by byl "prostě zákaz vjezdu" Návštěvník hor by dojel do Morávky jedním v tur. sezoně z početných spojů a dál návaznými ekobusy na CNG....v létě s vlekem na kola v zimě s vlekem na lyže, vlaky samozřejmě navržené pro početnou přepravu téhož materiálu.
Když to jde v Zermattu a nikdo neremcá, že si batožinu musí táhnout sám a nemůže přijet k hotelu autem....Jasně Morávka není poslední ves v údolí, taky tam funguje transit, ale tam a na Karlově je spousta rekreantů a to je spousta aut v CHKO, které téměř snese parametry národního parku....
Ono z parkovného na plochách, kde to jen trochu jde a pokutách za špatné parkování má Morávka příjem okamžitě u modelu jako v zermattu je to trochu složitější a dlouhodobější...a jasně trať by se musela udělat znova...
M: Nevíte za kolik se v morávce prodává nádražní budova? Já že bych to předělal na hotel...tolik ke zlatým dolům víme?
11.01.2011 (0:19)  
M) Můžeme se odprostit od Libouchce? Co těch 85 vagonů uhlí do Tovačova, co taky nedojely, "protože ZAN"?

Řekni mi jednu věc – co je dražší:

1. nechat trať ladem s tím, že když na ni jednou za rok někdo pojede, tak to prořežem křovinořezem, zkontrolujeme šrouby a bude
2. nechať trať a jednou za rok pravidelně kontrolovat stav
3. fyzicky zrušit – k tomu je zatím jediný kvalifikovaný odhad nákladů, tj. 6 mil. Kč/km trati. O to jediné jde. Pokud hledáme úsporu, tak v tomhle, co SŽDC navrhuje, ji nevidím.

Edit ex post

A ano, u zmiňované trati 312 v článku je evidentně jediné využití do budoucna ten návoz místních a turistů na místní akce. Pak je otázka, proč trať nepředat obcím s tím, že se před každou akcí za nějaký peníze provede nutná revize, vlaky projedou a pak to zas bude ležet. To nemůže stát miliony ročně.
registrovaný uživatel M 
11.01.2011 (0:14)  
A i kdyz je to krasna myslenka, tak - ty kolejnice odmontovny jako dame kam? Nekam do skladu? Nebo stary kolejnice pouzijeme nekde jinde?
A ty cyklostezky a turisticky stezky - ma o ne nekdo zajem vubec? A kdyz se porad ohanite tim, jakej je to super dzob a mala domu, tak vytvoreni tech stezek by jako bylo zdarma, to by nebyla mala domu? Protoze cyklostezky delaji hodny firmy a demontaz trati delaji ty zly?

Byt to na mne, tak to necham zarust travou a prejezdy zaliju asfaltem. Ale jestli si nekdo za 20 vzpomene, ze v "Libochouci" uz dal nemuzou bez te trati dal, protoze zeleznice bude pokrokova vec a lokalky budou vzkvetat, tak to tam stejne budou muset udelat cely znova, protoze pochybuju, ze kdyz se zeleznice tak silene vzmuze, tak to bude na 100 let starych principech, cili val kameni a na nem dreveny prkna.
Takze nechavat tam ten sterk z duvodu zanechani dalsim generacim je ulet...
registrovaný uživatel M 
11.01.2011 (0:06)  
Fascinuji mne ty debaty o pozemcich pod trati. Jo, uz budu chtit stavet (silene klikatej) ropovod, tak ty pozemky budou super. Jinak moc netusim, v cem jsou tim zlatym dolem...

mikael - jako tak nak. V podobnem duchu se snazim vyjadrovat vzdy, kdyz prijde zcela zdrcujici zprava o zavreni nejake "silene moc dulezite" trate, na ktere ten system v podstate stoji... Kdyz maji v Libochouci (aspon) jednoho zakaznika mesicne, tak to je prece jasnej dukaz. A kdyz ho Cargo odmitne, tak je spatny...

A tu zminku o kamionech vidim presne jako to straseni dablem. Ten superzakaznik totiz ted na 99% stejne na tom nadrazi musel udelat prekladku na auta (nebo kone nebo to odnosil rucne?). Takze ted tu prekladku udela v Decine nebo co ja vim kde, ale neni to pro neho duvod, aby autem tu vec vezl celou trasu.
10.01.2011 (22:55)  
rpet k pekařovi: Myslím, že v našich podmínkách by bylo rozumným kompromisem sundat kolejnice, aby je někdo neukradl; pražce asi neuchráníme, ale vyndavat je znamená zbytečně rozrušit štěrkové lože. Nic víc, žádný prodej pozemků. Kdo chce kolostezku, může si tam položit umělý povrch, který se zase sundá. Kd chce turistickou stezku, může navézt tenkou vrstvu zeminy a jemného štěrku, která se zase sundá. Vše formou pronájmu tělesa (třeba i za symbolickou korunu). Při potřebě obnovit provoz se pak jen nasadí kolejnice a může se teoreticky jezdit.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko