..: Ještě větší chaos na PKP :..

Modernizace polských rychlíkových vozů, foto: PKP Przewozy Regionalne Polsko — Kdo si myslel, že chaos v uznávání jízdenek při cestování po železnici v Polsku dosáhl svého vrcholu, se "napewno" zmýlil. Jelikož se na začátku října nedohodli dva největší železniční dopravci v Polsku, PKP Przewozy Regionalne (PKP PR) a PKP spólka InterCity (PKP IC), došlo k dalšímu rozkolu – pokladny jednoho dopravce přestaly vydávat jízdní doklady toho druhého. Podle zdroje jde doslova o válku dopravců, čehož dokladem může být i odchod zástupců PKP IC z jednání. Zdrojem dlouhotrvající anarchie na polských kolejích je hlavně nesouhlas s rozdělováním peněz mezi jednotlivé dopravce. Ve výsledku je v největší nevýhodě cestující, který k cestování potřebuje několik typů jízdních dokladů a musí vědět, kde je zakoupit (zda v té či té stanici lze zakoupit i doklady jiného přepravce nebo je nutno je pořídit až ve vlaku u průvodčího). Pro zahraniční cestující se doporučuje zakoupit mezinárodní doklad uznávaný všemi přepravními společnostmi.

Dosud platila určitá forma lomeného jízdného, kdy pro jednotlivý úsek byl vyznačen druh vlaku (příslušný k dopravci), přičemž jízdenku bylo možno vydat v jakékoli pokladně. S tímto stavem byly spojeny i nepříjemnosti ve formě absence všech "nutných pokladen" v některých stanicích – zejména v menších stanicích měli cestující možnost zakoupit pouze doklady PKP PR. Naopak kupříkladu stanice Warszawa Centralna disponuje jen pokladnami PKP IC. To znamená, že na osobní vlak PKP PR se jízdenka musela kupovat ve vlaku. Podle zdroje řešili PKP tuto situaci navýšením počtu průvodčích ve vlacích. Boj zašel tak daleko, že zmínění dopravci neinformovali cestující rozhlasem či telefonicky o spojích toho druhého. K vzájemné dohodě nakonec došlo, a tak lze i nadále zakoupit doklady na PKP IC v pokladnách PKP PR. Jak se ukázalo, jádro problému bylo v tom, že část tržeb z pokladen PKP PR, jdoucích z prodeje jízdenek na vlaky PKP IC, si prvně jmenovaný dopravce nechával. Nejbližší šancí na návrat logiky na polské koleje je privatizace, která by se měla zahájit příští rok – první na řadě budě právě PKP IC.

Zdroj: Onet.pl, TVP


Hamták | 8.10.2009 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Tarify

Další z regionu Polsko


  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel rpet  mail  
10.10.2009 (15:05)  
to MZ: svata pravda. pred prazdninama jsem chtel jen tak pro zabavu jet na dovcu do cr vlakem, misto letadlem. bohuzel, trainsite mi dokazala najit a odbavit trasu Bournemouth - Dresden, pripadne Bournemouth - Nurnberg, vcetne cen, prestupu a prestavek v ceste. Dal jsem se nedostal, protoze CD proste nemaji stycny bod pro neco takoveho. Opacne se dostanu z Prahy do Callais, ale uz me to neda London, natoz regionalni Bournemouth. Shit!!!
registrovaný uživatel Kakov 
09.10.2009 (19:16)  
sim PS: sám píšete, že žlutá armáda má také kiosky všude.... no vidíte jde to i s pokladnami....
registrovaný uživatel Kakov 
09.10.2009 (19:12)  
Sim: pokud Váš příspěvek byl míněn i jako reakce na mě....
tak já osobně samozřejmě netvrdím, že na každé stanici má být pokladna, ale jsem toho názoru, že na každém velkém nádraží (typu, Praha hl.n., Plzeň, Brno.....) by pokladna měla být a taková, která dokáže prodat a i skutečně prodá lístek na drtivou většinu vlaků (min. odjíždějící z daného nádraží)
v tom je právě ten rozdíl efektivnosti, pokud vlak staví na zastávce, kde průměrně nastupuje 20 lidí, stačí na to stávající dvoučlenná četa, ale kdyby měly z Prahy odjíždět vlaky s tím, že si každý cestující koupí jízdenku ve vlaku..... tak to by odpovídající navýšení personálu už nebylo ekonomické, oproti nákladům na odpovídající počet pokladen, a já si dovolím tvrdit, že většina železnic v evropě mi dává za pravdu a řeší problém takto, do určitého množství ve vlaku, nad pokladny+automaty
registrovaný uživatel land 
09.10.2009 (18:01)  
Jak už jsem psal, jsem fanda železnice, ale ...tohle mě fakt rozesmálo. Stupiditě se sice meze ve střední Evropě nekladou, ale opravdu se zdá, že jsme byli přes vynaložené úsilí neodvratně dostiženi a předstiženi.);-DDD

Nedávno jsem zaraženě sledoval nepoměr mezi počty osobních/rychlejších vlaků v ČR ve srovnání se Slovenskem. A vzpomněl jsem si na poplašné články v oborových časopisech Dráha, Železnice:Historie, Modely, Soočasnost, a dalších, že směřujeme tam, kam tehdy ZSSK.. A teď vidím, že i v zemi, kde její rozloha, reliéf, hustota obyvatestva přímo vybízí k využití a prosperitě železnice, tak i tam se dá osobní železniční přeprava mimořádně úspěšně sabotovat. O úzkokolejkách tohoto našeho severního souseda bylo ve výše zmíněných časopisech napsáno až až, netřeba tapetovat. Slovy parafrázuji klasika: nevím, zda je to neochota, neschopnost, nebo sabotáž, ale výsledek je rozhodně těžko uvěřitelný úspěch silniční lobby. A opět důsledek míchání se do věcí lidmi neznalými, neschopnými s výsledkem tragikomedie.

Jsem proto neskonale rád, že ač fanda železnice, jako vlastník soukromého motorového vozidla vlastněného tím pádem unitární a jednomyslnou fyzickou osobou, jež vůči pasažérům (tedy vedle své rodiny i vůči sobě) vystupuje v celé Evropské Unii bezpřestupově, tarifně neobyčejně jednotně a jízdním řádem plnícím okamžité požadavky nepřetržitě vstřícně. Pokud má slovenský nebo dokonce polský postup své následovníky i v ČR (byla tu snad někdy nouze o nekompetentní, arogantní naboby, co si nevidí dál, než na špičku nosu?) - a já jsem si jist, že se i u nás najdou, pak budiž řečeno, že neexistuje lepšího postupu, jak lidi do aut nejen dostat, ale dokonce jim i vyloudit za jízdy úsměv od ucha k uchu. Oběma společnostem PKP vřelý dík. (;-DDDDD
09.10.2009 (14:08)  
Nenízkonakladové letecké společnosti, i když si navenek konkurují, tak svým způsobem spolupracují. Každé z nich totiž čas od času teče do bot, tak je jednodušší si vzájemně vypomoci, než si hrát na grófa majíce současně holou sedací část těla (jako v tom Polsku), protože nevím, kdy já budu pomoc potřebovat.

M : v Hustopečích si nekouopíte jízdenku do konkrétní "slovenské" stanice a podobně na Slovensku do "české", protože u obou železničních společností jsou zaměstnání na rozhodujících místech stejně uvažující pracovníci, pro které je zákazník obtížný cestující hmyz a hlavně si hrají na mezistátní tarify.
ČD trvalo přes pět let, než příslušní pracovníci dokázali pochopit, že jízdenky lze v rámci používání výpočetní techniky vydávat na kilometr, není třeba pásem. Navrhoval jsem to v roce 2003 ...
Kdyby se chtělo, tak se propojí UNIPOK s KVC (nebo jak se ten SK systém jmenuje) cestující si bude zakupovat mezistátní jízdeneku za lomené jízdné (tarifní vzdálenost na "Grenze") podle vnitrostátních tarifů obou železničních společností, když se už nedokáží, protože jako malé tvrdohlavé děti NECHTĚJÍ společnou tarifní stanici (společný tarifní bod, jako je běžné v západní Evropě).
Jednoduché, ale muselo by se chtít, když se nechce, tak se nechce a raději budou se hledat "objektivní" důvody proč to nejde.
registrovaný uživatel Sim 
09.10.2009 (14:00)  
Mno, pred tydnem v patek v Plzni hl. n. fronty k pokladnam prakticky zaplnily spodni halu nadrazni budovy. Z rozhlasu se pote ozvala - pro me prekvapive logicka - hlaska ve smyslu "Upozornujeme cestujici, ze nemusi stat fronty u pokladen. Jizdenku bude mozne zakoupit ve vlaku u pruvodciho bez sankci"...

Ono asi takhle... pokud mame hafo personalu ve stanicich, je vzdy lepsi mit moznost si koupit listek predem. Jenze dneska je lidi malo a tak se stanice zaviraji. Na spouste i hlavnich trati nelze na zastavkach koupit jizdenku a vse resi pruvodci ve vlaku. Takovyto vlak musi byt zakonite posilen co se obsluhujiciho personalu tyka, ale zrejme to porad vychazi lepe, kdyz je ve vlaku o 2 pruvodci vic nez o 10 pokladnich ve vsech zastavkach po ceste.

Ciste teoreticky vzato, pokud by pokladny zustaly jen ve velkych prestupnich uzlech, v mensich by byly nahrazeny automaty a uvolnene prostredky za usetreny personal pokladen by byly prevedeny na posileni pruvodcich, take v tom nebude problem. Vse by se odvijelo od typu vlaku - je potreba v podstate projit cely vlak vzdy mezi dvemi zastavkami. Pro pendolino sprinter by stacil jeden pruvodci, pro zastavkovy vlak se dvema patry a jednim hytlakem by to bylo na nejakych 5 az 6 pruvodcich, samozrejme pokud dany spoj jezdi plny.

Predprodej by se resil ve zbylych pokladnach, na automatech a nebo pres internet. Vsechny ostatni listky by se resily primo ve vlaku - stejne dneska polovina cestujicich ma inkartu, takze pri pouziti elektronicke penezenky trva kontrola stejne dlouho jako prodej jizdenky...

Neprimo by vetsi pocet pruvodcich znamenal omezeni cernych pasazeru (bezne vidam lidi s kmb, kteri jezdi relaci pravidelne, maji vypsanou cestu ale bez datumu, to doplni pred prichodem pruvodciho. Pokud neprijde pruvodci, jednoduse jedou gratis. Na cestu zpatky maji druhou kmb, kterou vyuzivaji stejne), pripadne snizeni kriminality a vandalismu.

Prakticky vidim problem pouze v neochote na dany system pristoupit.

btw, jak tedy funguje zluta armada? Ti maji kiosky na jizdenky s obsluhou, v kazdem autobuse ridice a "pruvodciho" ... kontrola jizdenek probiha pred nastupem, ale behem jizdy se roznasi vse mozne (kafe, sluchatka, tisk), coz je casove srovnatelne jako prodej jizdenek.
registrovaný uživatel Kakov 
09.10.2009 (12:57)  
M: jeste mi stale dluzite odpoved, proc ted pri zavadeni IDS kraje investuji do zavedeni jednotnych dokladu, když je to podle Vas takova zbytecnost?????

ve vlacích (R, IC, EC) CD jsou obvykle dva (vlakvedouci+pruvodci)zamestnanci...
to je to, ze si odmitate uvedomit, ze vlak neni autobus (tj. uvedomit si fakticke rozdily).....

dva rozdily v souvislosti s debatou:
1) bus 1 zamestnanec na 50 míst kapacity
vlak 2 zamestnanci na 554 mist kapacity (IC531) jel jsem s nim nekolikrat v patek a i prvni trida uplne plna vcetne mist na stání (takze opravdu na odbaveni tolika lidi 1 clovek??)
2) bus kdyz se o pet minut opozdi vinou odbavovani cestujicich nic se nedeje (nemuze se stat, ze bude obsazena dopravni cesta), ale na rade trati, pokud se vlak opozdi vinou odbavovani cestujicich, uz to muze byt problem

uvedomte si, ze pokud by cestujici odbavoval v IC531 1 průvodci, potreboval by na to cca. 5 (30 s/cestujici) - 10 (1 min/c) hodin casu, (kdy si da to ciko??) takze by ani nestacil odbavit za celou cestu ty co jedou z Prahy a co ty, kteri pristupujou po ceste?? pojedou zadarmo???

vemte prosim rozum do hrsti, jedna pokladni za smenu dokaze vydat mnohem vice jizdenek nez pruvodci (i kdyby nic jineho nedelal), predevsim proto, ze ma mnohem lepsi prostredky, v okamziku kdy si reknem udelame 1 pruvodci/vagon, najednou potrebuji na IC531 9 průvodcich, pokud zapocitam jen vlaky IC (mimo pendolin), najednou mam misto 6*2=12 pruvodcich+2 pokladni (na smeny), 6*9=54 pruvodcich,

takze co je levnejsi mit 12 pruvodcich, jednu pokladnu+2 pokladni nebo 54 pruvodcich???

a to nemluvim o tom, ze ty 2 pokladni budou prodavat listky i pro jine vlaky nez IC, kdezto pruvodci ne!! tudiz pokud bychom zapocitaly vsechny vlaky na Praze hl.n., dostanem se do daleko astronomictejsich rozdilu v potrebe personalu, nerad pouzivam priklady z jinych zemi, ale kdyby byly pokladny tak neekonomicke, tak uz by je davno zrusily uplne, udelal tak nekdo na zapade?? jak je videt, na velkych nadrazich jsou nepostradatelne
registrovaný uživatel Petr-K 
09.10.2009 (12:41)  
To by me fakt zajimalo kolik lidi jezdi autobusem s prestupem. Na rozdil od vlaku.
registrovaný uživatel M 
09.10.2009 (12:03)  
KK - a to, ze ridic prodava listky v narvanym autobuse si predstavit dovedes?
Mimochodem, pokud jde o toho jednoho pruvodciho na vagon (jeden to zvladnout musi i kdyz bude mit po kazde zastavce cigo, nechapu, k cemu by tam byli dva) - problem je v cem? Ono vyjde levneji mit tisic pokladnich v tisici pokladnach (a platit energie za tech tisic pokladech) nebo mit deset pruvodcich ve sto vlacich?
Jak je mozny, ze autobusy dokazou jezdit, aniz by na kazde zastavce byla budka s listkama (az bude nekdo premyslet nad tim, proc autobusy dokazou jezdit levnejc, tak by - samozrejme krome poplatku za koleje - mohl vzpomenout treba i tohle...)?

A mezi nama - jednotny tarif, sitovost? Jezdim do Rakouska a na Slovensko. Kde je ten JEDNOTNY tarif (TCV nepocitam)? Chci si koupit listek Hustopece-Bratislava Vinohrady... V Hustopecich si nekoupim (asi) listek do Bratislavy a ani v Brne si nekoupim listek do BA-Vinohrady. Wow, kde je ta uzasna sitovost a jednotny tarif? Ale stejne to nevadi.
Ano, bylo by jiste naprosto uzasne, kdybych si to mohl koupit na jeden listek, ale nemam nejmensi problem si koupit listky tri. A pokud to pujde koupit si primo u pruvodcicho, tak s tim nemam problem absolutne a naopak to uvitam.
Je to takova kuriozitka - kdyz jedu Hustopece-BA, tak je to nejakych 100 kilometru a tady asi fakt, ze to nedam na jeden listek nevadi. Kdyz pojedu Breclav-beroun, cili nevim kolik, treba 600 kilometru a nahodou bych si musel koupit dva listky, tak to bude extremni naruseni sitovosti. Pritom jedine, co se zmeni bude, ze si v druhym vlaku budu muset koupit druhej listek. Zbytek zustava stejnej. Wow, jestli se timhle rozboje sitovost zeleznice, tak je ta sitovost zalozena na HODNE vratkych zakladech...
registrovaný uživatel M@ra 
09.10.2009 (10:54)  
Je trapné, že se dva veřejní dopravci takto nedohodnou. Tím spíš se nedohodnou po privatizaci (a kdyby, tak je odsoudí za kartel...:-).

Holt je to Polsko, my snad (časem) půjdeme doufám spíše švýcarskou cestou, až bude víc soukromých dopravců...
  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko