Polsko — Kdo si myslel, že chaos v uznávání jízdenek při cestování po železnici v Polsku dosáhl svého vrcholu, se "napewno" zmýlil. Jelikož se na začátku října nedohodli dva největší železniční dopravci v Polsku, PKP Przewozy Regionalne (PKP PR) a PKP spólka InterCity (PKP IC), došlo k dalšímu rozkolu – pokladny jednoho dopravce přestaly vydávat jízdní doklady toho druhého. Podle zdroje jde doslova o válku dopravců, čehož dokladem může být i odchod zástupců PKP IC z jednání. Zdrojem dlouhotrvající anarchie na polských kolejích je hlavně nesouhlas s rozdělováním peněz mezi jednotlivé dopravce. Ve výsledku je v největší nevýhodě cestující, který k cestování potřebuje několik typů jízdních dokladů a musí vědět, kde je zakoupit (zda v té či té stanici lze zakoupit i doklady jiného přepravce nebo je nutno je pořídit až ve vlaku u průvodčího). Pro zahraniční cestující se doporučuje zakoupit mezinárodní doklad uznávaný všemi přepravními společnostmi.
Dosud platila určitá forma lomeného jízdného, kdy pro jednotlivý úsek byl vyznačen druh vlaku (příslušný k dopravci), přičemž jízdenku bylo možno vydat v jakékoli pokladně. S tímto stavem byly spojeny i nepříjemnosti ve formě absence všech "nutných pokladen" v některých stanicích – zejména v menších stanicích měli cestující možnost zakoupit pouze doklady PKP PR. Naopak kupříkladu stanice Warszawa Centralna disponuje jen pokladnami PKP IC. To znamená, že na osobní vlak PKP PR se jízdenka musela kupovat ve vlaku. Podle zdroje řešili PKP tuto situaci navýšením počtu průvodčích ve vlacích. Boj zašel tak daleko, že zmínění dopravci neinformovali cestující rozhlasem či telefonicky o spojích toho druhého. K vzájemné dohodě nakonec došlo, a tak lze i nadále zakoupit doklady na PKP IC v pokladnách PKP PR. Jak se ukázalo, jádro problému bylo v tom, že část tržeb z pokladen PKP PR, jdoucích z prodeje jízdenek na vlaky PKP IC, si prvně jmenovaný dopravce nechával. Nejbližší šancí na návrat logiky na polské koleje je privatizace, která by se měla zahájit příští rok – první na řadě budě právě PKP IC.
ja tvrdim, ze prodej listku jen ve vlaku a nasledne nutné zvyseni poctu vlakoveho personalu bude nakladnejsi nez provozovani pokladen
na prikladu IC, ktery jedzdej z prahy lze dokumentovat:
12 pruvodcich+2 pokladni+1 pokladna
nebo
54 provodcich+zadne pokladny
ano oboji by fungovalo, ale pokud bych byl ekonom CD, rozhodne bych ten druhy zpusob nepripustil
PS: uvedene pocty maji vypovidaci hodnotu, i kdyz neni zapocitano mozne zruseni pokladen na dalsich stanicich, pac zrusenim pokladen treba v olomouci, dojde k navyseni vlakoveho doprovodu v dalsich vlacich....
navic si prosim uvedomit, ze ty dve pokladni budou prodavat listky i na jine smery, ale pruvodci ne!!!!!
Jinak jeste k SONE. To skyta jednu netusenou vyhodu, ze pokud je fronta na pokladne a clovek tam nestiha koupit listek, coz v nedeli odpoledne byva ve vetsich mestech bezne, v automatu SONE koupit nelze, a pokud bude SONE tedy prodano pruvodcim, tak s pisnym za 5 osob bez ohledu na to, ze v drtive vetsine pripadu na SONE cestuji 2 dospele osoby (+150 Kc!!).
No a pokud jde o ty uspory - pokladni muzou byt platove jinde, ale taky to neni jeden pokladni za jednoho pruvodciho (podotykam, ze netusim, jestli by celkovy pocet lidi klesl nebo vzrostl). Co ale plati rozhodne - ze naklady na "kancelare" rozhodne nejsou ani v nejmensim zanedbatelne a ani "urcite ne tak zavratne"...
No a proc jsem se ptam na to SONE - diky za odpoved - kdyz nastoupim v neobsazene stanici a chci nekam daleko. Tak si musim (teda nemusim) koupit listek do nejblizsi stanice a tam si koupit druhy listek (SONE) pro cely zbytek cesty. A ja se ptam - jak je mozne, ze kdyz je zeleznice tak fantasticky sitova, tak si clovek musi kupovat dva listky? Receno jinak - o co je muj "navrh" (tzn. ze nakup vice listku na jednu cestu zeleznicni cestovani nerozlozeni) horsi nez soucasny stav?
Jak se ptáš co průvodčí v současnosti prodává, tak myslím(kdyžtak mne opravte), že např to SONE+ neprodává, jen jednoduché jízdenky, zpáteční jízdenky, týdenní traťové jízdenky, plus samozřejmě uzná veškeré slevy, žák, důchodce, zákazník, mládež atd.....
No a pokud jde o financni vyhodnost pro firmu (o ktere jsem psal take, ale v jinem kontextu), tak ano, naklady na pruvodci by zjevne vzrostly, nicmene zase by klesly naklady na pokladni a na "vybaveni" jejich kancelari (at uz je jedinym hodnotnym vybaveni svetlo a teplo), ktere bez pokladnich nemaji smysl, zatimco pruvodci o jejich "kancelar" pripravit nelze.
JP - Nejsme v rozepri. Ja nepsal o tom, ze by se mely pokladny (resp. jine formy prodeje) absolutne zrusit; ja psal o tom, ze kdyz se budou listky prodavat ve vlaku, tak to neni konec sveta, ani rozklad zeleznice v jejich nadherne sitovosti. Spise jsem psal o tom, ze zeleznici nepolozi, kdyz si nekdo bude muset koupit dva listky misto jednoho. S tim co pises, ja souhlasim a skoro bych rekl, ze to s tim, co jsem psal ani vlastne nesouvisi.
A mezi nama? Pruvodci ma nekomu neco hlasit, pripadne pomahat imobilnim nebo snad nekoho obskakovat? Dokazes si vubec predstavit tu narocnou praci pruvodciho a do toho tohle vsechno? Fuj, ty ses ale zlej previt:-)
No a kdyz se kolem toho tocim teda - da se u pruvodciho koupit treba SONE nebo pouze listky typu Z-DO? Diky
PS: Ja ten argument "prijdou jini" taky nemam moc rad, ale byl jsem k tomu trosku donucen. Ja totiz pevne verim, ze drtiva vetsina pruvodcich by to pochopila jako produkt "nove doby" a ze se musi jit zakaznikum naproti. Pravda, nekteri by kvuli tomu mohli vyhlasit i stavku, to je mozne...
Zminka zluteho dopravce byla myslena tak, ze ma jednak kiosky - pokladny, tak i pruvodce ve vozidle (v tomto pripade bus). A pruvodce nejen ze kontroluje jizdenky a stara se o pohodu pri jizde, ale take dokaze prodat listek v pripade, ze ho nemam z kiosku. Nicmene vzdy kontroluje jizdenky vsem cestujicim a behem cca hodinove cesty nekolikrat "navstivi" kazdeho cestujiciho (cca 50 lidi).
Opravdu nevidim problem v tom, aby ve vlaku byl jeden pruvodci na podobne mnozstvi cestujicich. U normalnich vagonu tedy rekneme jeden pruvodci na vagon, u pater treba dvojice - aspon by cestujici bez jizdenky nemohl pobihat dokola.
Ale neni to samozrejme jedina cesta. Ovsem dat vsude automaty, pruvodci zrusit a kontroly delat namatkove, jako v MHD, to je zase druhy extrem.
Proc to nemuze byt proste tak, ze inkarta s elektronickou penezenkou bude znamenat - jak na pokladne, tak ve vlaku - jasne definovanou slevu. Diky tomu by byli cestujici (zde mysleno co si chteji koupit listek u pruvodciho) motivovani k bezhotovostni platbe a pritom by nebyli znevyhodneni pri koupi jizdenky v predpodeji. Pruvodci nebude muset resit velke penize... proste vsechno jde, jen se musi chtit.
A prestoze se opravdu v posledni dobe marketing CD snazi co muze, realita provozu tomu neodpovida. Na vine jsou ale malokdy radovi zamestnanci, napriklad s praci pruvodcich jsem zpravidla spokojen. Malokdy je problem v neochote poradit nebo cokoliv vyridit, naopak nejvetsi problem mam sehnat pruvodciho, pokud ho zrovna potrebuju.
Trvám na tom, že bychom neměli tlačit lidi k tomu, aby kupovali lístky primárně ve vlaku. To, ať si vybaví ve všech formách předprodeje a prodeje, mají síťové doklady, atd. Ano, ať průvodčí prodávají lístky těm, co nestihli, zapomněli nebo jedou načerno. Ale proč pracně školit personál (train crew), aby pak plnil funkci levné pokladní, která ani nemusí umět zákazníkovi nabídnout nejlepší (nejlevnější) tarif, když od toho školíme pracovníky a investujeme do všech aplikací jako e–shop či jizdenka.cz, cd.cz a dalších marketingových akcí.
Ta osádka vlaku by měla především poskytovat služby ve vlaku - precizní hlášení a nejlépe i ve světových jazycích, obskakovat lidi v I. popř. prémiové třídě, kyby se někdy ČD zmohly na víc služeb než jen žlutý pruh na voze a o 50 % vyšší cenu lístku, obsluhovali úschovu zavadel, imobilní cestující a já nevím co ještě. Tohle vše by měli dělat především.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.