Polsko — Kdo si myslel, že chaos v uznávání jízdenek při cestování po železnici v Polsku dosáhl svého vrcholu, se "napewno" zmýlil. Jelikož se na začátku října nedohodli dva největší železniční dopravci v Polsku, PKP Przewozy Regionalne (PKP PR) a PKP spólka InterCity (PKP IC), došlo k dalšímu rozkolu – pokladny jednoho dopravce přestaly vydávat jízdní doklady toho druhého. Podle zdroje jde doslova o válku dopravců, čehož dokladem může být i odchod zástupců PKP IC z jednání. Zdrojem dlouhotrvající anarchie na polských kolejích je hlavně nesouhlas s rozdělováním peněz mezi jednotlivé dopravce. Ve výsledku je v největší nevýhodě cestující, který k cestování potřebuje několik typů jízdních dokladů a musí vědět, kde je zakoupit (zda v té či té stanici lze zakoupit i doklady jiného přepravce nebo je nutno je pořídit až ve vlaku u průvodčího). Pro zahraniční cestující se doporučuje zakoupit mezinárodní doklad uznávaný všemi přepravními společnostmi.
Dosud platila určitá forma lomeného jízdného, kdy pro jednotlivý úsek byl vyznačen druh vlaku (příslušný k dopravci), přičemž jízdenku bylo možno vydat v jakékoli pokladně. S tímto stavem byly spojeny i nepříjemnosti ve formě absence všech "nutných pokladen" v některých stanicích – zejména v menších stanicích měli cestující možnost zakoupit pouze doklady PKP PR. Naopak kupříkladu stanice Warszawa Centralna disponuje jen pokladnami PKP IC. To znamená, že na osobní vlak PKP PR se jízdenka musela kupovat ve vlaku. Podle zdroje řešili PKP tuto situaci navýšením počtu průvodčích ve vlacích. Boj zašel tak daleko, že zmínění dopravci neinformovali cestující rozhlasem či telefonicky o spojích toho druhého. K vzájemné dohodě nakonec došlo, a tak lze i nadále zakoupit doklady na PKP IC v pokladnách PKP PR. Jak se ukázalo, jádro problému bylo v tom, že část tržeb z pokladen PKP PR, jdoucích z prodeje jízdenek na vlaky PKP IC, si prvně jmenovaný dopravce nechával. Nejbližší šancí na návrat logiky na polské koleje je privatizace, která by se měla zahájit příští rok – první na řadě budě právě PKP IC.
Pred 20 lety prace ucitelky spocivala v tom, ze nadiktovala neco z "manualu", za tyden dva lidi vyzkousela a bylo odpracovano. Spousta jich tak uci dodnes, ale jsou tady i novejsi trendy, ktere jim jaksi rozsiruji pracovni tyden na vic nez 20 hodin tydne. Jsou tady ucitelky od toho, aby se na vyuku pripravovaly nebo proste jenom na nadiktovani latky?
BTW - v souvislosti s tim, co napsal MZ - Moji variantu by pruvodci meli prijmout vsemi deseti, protoze bud holt chudaci budou muset pracovat vic nebo budou sedet doma na zadku a listky budou prodavat stroje. Jiste, druha varianta je mnohem pohodlnejsi a jiste atraktivni, ale ta moje myslim financne zajimavejsi...
Základem je skutečnost, že všechny stanice a zastávky (doslovně v polích, kde je pouze přestupní bod BUS VLAK) opatřeny automatem na prodej jízdenek. Není to jen specialita SBB, ale všech společností.
Podobný systém existuje ve většině BUSů. Řidič tam má sice kasičku, kde si lze koupit jízdenku (výjimku tvoří několik expresních linek, kde je příslušná poznámka v jízdním řádu), ale řidiče zhola nezajímá, zda máte jízdenku. On není kontrolor, ale jen prodavač ... Zda máte jízdenku je váš problém, když přijde "tlupa" kontrolorů, a jízdenku nemáte, pak máte smůlu.
Stejným směrem se vydaly i ÖBB. Ve dvou postupných krocích. Prvním bylo nahrazení průvodčího prodejem jízdenek strojvedoucím, což vedlo ke zrušení "kilometrických bank", druhá fáze zahrnovala vybavení stanic a zastávek prodejním automatem jízdenek. Na "lokálnkách", kde na zastávkách automaty nejsou jezdí motorové vozy (5047, 5147, 5022), kde je prodejní automat jízdenek, takže cestující si tam může koupit jízdenku.
Podobně to funguje v Německu, kde taky jezdí "osobní vlaky" kategorie RB prakticky bez průvodčích, na vlaku je pouze strojvedoucí, kterého "nějaké" jízdenky nezajímají. Ve stanici / zastávce je automat, resp. tam, kde nejsou motorové vozy mají automaty.
Bez průvodčích nejezdí jen "krátké" soupravy, zpravidla motorové nebo elektrické jednotky (českou terminologií pantografy), ale také například pětivozová patra. O prázdninách jsem jel cca čtyři hodiny takovouto soupravou s úvratí ve Stuttgartu. Na vlaku byl pouze strojvedoucí.
Ve Francii na vlaku nějaký konduktér jezdí, důvodem je však fakt, že na zastávkách nebo jinak pustých stanicích nejsou prodejná automaty, takže tam cestující odbaví průvodčí. Jinak si musíte před nástupem cesty "konvalidovat" jízdenku, tedy označit v označovači. Pokud jízdenka označená není, je neplatná. Ve vztahu k cizincům to průvodčí tolerují, protože nemá logiku "neoznačit si jízdenku a neoznačenou jízdenku pak předkládat průvodčímu". U cizince s jednorázovou jzídenou se nepředpokládá úmysl použít tu jízdenku znovu.
Podobně to funguje v Itálii, kde se také musí jízdenka označit. Kontroly jízdenek jsou tam pak více méně namátkové. Když jízdenku nemáte (taky jsem byl v situaci, že jsem si nedokázal jízdenku koupit, neb v italském mišmaši se u kasy FS neprodávaly jízdenky na "soukromou" společnost, ale pokladnu kde se prodávají jsem nenašel), tak jsem se před nástupem hlásil u průvodčího o jízdenku.
Stejný způsob čeká i ČD. Z hlediska "dopravního" předpisu SŽDC (ČD) D2 není nutné, aby na soupravě s centrálně uzavíranými a za jízdy blokovanými dveřmi byl mimo strojvedoucího další pracovník. Takže prakticky všechny vlaky sestavené z elektrických jednotek 451, 452, 460, 470, 471, 560, motorových vozů, motorových jednotek 814, motorových souprav 842, 843, 854 s příslušně ovládanými dveřmi vozů mohou jezdit obsazeny pouze strojvedoucím. Podmínkou je funkční "vlakový zabezpečovač" a funkční radiopojítko.
Nenastoupí-li tedy na takovouto soupravu vlaková četa (obsluha vlaku), není důvod vlak zpožďovat čekáním na tyto pracovníky a vlak může odjet. Totéž platí i pro případy mimořádností, kdy je možné vypravit záložní soupravu, k níž chybí obsluha.
Karel Kovářík: Jo jo, dík, já nevěděl jak se to píše, ani jsem nevěděl že za komandů to byl jen PAJ bez universálnosti. Pokrok nezastavíš, že jo:-D
Lidi, jsem fakt zvědav, jak to v tom polsku dopadne, to bude zase počteníčko, až s toho bude tady článek. Jsem opravdu zvědav.
Portugalsko, rok 2004 - takovej nakej nocni vlak nebo co to bylo. Vic jak pulka lidi si kupovala listek ve vlaku (ackoliv sel koupit i na nadrazi), pruvodci listky prodaval, nosil drobne, chodil rozmenovat (nakou stovku nebo co jen tak vzal a prisel za dobrych 30 minut), bal se ze bude okraden. Inu byl v PRACI... Stejny obrazek jsem tam videl i na jinych vlacich.
No ale my jsme samozrejme dal, u nas neni nic takoveho mozne. My prece mame to... no... vysokou produktivitu prace...
Program CHAPS s.r.o. Brno, data ČD Telematika z 1.10.2009 (čerstvější nejsou, správce dat má dovolenou).
Tohle je o jízdenkách.
A teda kdo tu zase srovnával vlak s busem? Bože už by jste toho tady mohli nechat. Autobus je autobus, vlak je vlak. V autobusu je padesát lidí, ve vlaku jsou stovky....
No a k tomu Polsku.... To prostě není možné jak to je. Nikdy jsem to nepochopil a nikdy to nepochopím, co tam se děje... A jestli to tu bude za pár let podobné, tak uteču buď do Kroměříže, nebo někam na západ, to záleží, jestli se s toho zblázním, nebo ne.... Tohle že je jednadvacáté století? Bojím se splodit děti, neboť dvaadvacáté století bude snad ještě horší??!!
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.