Polsko — Kdo si myslel, že chaos v uznávání jízdenek při cestování po železnici v Polsku dosáhl svého vrcholu, se "napewno" zmýlil. Jelikož se na začátku října nedohodli dva největší železniční dopravci v Polsku, PKP Przewozy Regionalne (PKP PR) a PKP spólka InterCity (PKP IC), došlo k dalšímu rozkolu – pokladny jednoho dopravce přestaly vydávat jízdní doklady toho druhého. Podle zdroje jde doslova o válku dopravců, čehož dokladem může být i odchod zástupců PKP IC z jednání. Zdrojem dlouhotrvající anarchie na polských kolejích je hlavně nesouhlas s rozdělováním peněz mezi jednotlivé dopravce. Ve výsledku je v největší nevýhodě cestující, který k cestování potřebuje několik typů jízdních dokladů a musí vědět, kde je zakoupit (zda v té či té stanici lze zakoupit i doklady jiného přepravce nebo je nutno je pořídit až ve vlaku u průvodčího). Pro zahraniční cestující se doporučuje zakoupit mezinárodní doklad uznávaný všemi přepravními společnostmi.
Dosud platila určitá forma lomeného jízdného, kdy pro jednotlivý úsek byl vyznačen druh vlaku (příslušný k dopravci), přičemž jízdenku bylo možno vydat v jakékoli pokladně. S tímto stavem byly spojeny i nepříjemnosti ve formě absence všech "nutných pokladen" v některých stanicích – zejména v menších stanicích měli cestující možnost zakoupit pouze doklady PKP PR. Naopak kupříkladu stanice Warszawa Centralna disponuje jen pokladnami PKP IC. To znamená, že na osobní vlak PKP PR se jízdenka musela kupovat ve vlaku. Podle zdroje řešili PKP tuto situaci navýšením počtu průvodčích ve vlacích. Boj zašel tak daleko, že zmínění dopravci neinformovali cestující rozhlasem či telefonicky o spojích toho druhého. K vzájemné dohodě nakonec došlo, a tak lze i nadále zakoupit doklady na PKP IC v pokladnách PKP PR. Jak se ukázalo, jádro problému bylo v tom, že část tržeb z pokladen PKP PR, jdoucích z prodeje jízdenek na vlaky PKP IC, si prvně jmenovaný dopravce nechával. Nejbližší šancí na návrat logiky na polské koleje je privatizace, která by se měla zahájit příští rok – první na řadě budě právě PKP IC.
obávám se, že v ČR by zvítězilo "podnikatelsky orientované chování" tj. vidělat co nejvíc, a je fuk zda se příště zákazník vrátí nebo ne,
kdo má zájem, soukromě mu rád napíšu jak takové podnikatelské chování vypadá v praxi autobusové dopravy, na příkladech, které se dějí
2- ČD provádí neustále průzkumy na tratích zapojených do IDS a snaží se dokázat, jak je pro ně IDS nevýhodný, kdyby záleželo na nich, tak by ho zrušily.
3- Polská cesta nás nemine.
A jeste by me zajimalo, jak to bude nejak systemove vyresene v CR, kdyz tu budou vice i jini dopravci nez CD. Pro zakaznika by bylo asi idealni, kdyby si pokladny a jizdenky vzala na starost nejaka k tomu zrizena statni organizace. Prave aby zakaznik poznal jen podle loga na dverich vlaku, ze se svou jizdenkou prestupuje mezi jinymi dopravci.
Jenze vzheledem k tomu, ze nadrazi patri CD a ne SZDC, tak asi tezko lze ocekavat, ze by si CD dobrovolne zrusily pokladny a umoznily na svych nadrazich prodavat jizdenky nekomu jinemu a to i na spoje jinych dopravcu. Ach jo.
Taky pekne domrsena transformace zeleznice. Zadelano na Polsko.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.