..: Ještě větší chaos na PKP :..

Modernizace polských rychlíkových vozů, foto: PKP Przewozy Regionalne Polsko — Kdo si myslel, že chaos v uznávání jízdenek při cestování po železnici v Polsku dosáhl svého vrcholu, se "napewno" zmýlil. Jelikož se na začátku října nedohodli dva největší železniční dopravci v Polsku, PKP Przewozy Regionalne (PKP PR) a PKP spólka InterCity (PKP IC), došlo k dalšímu rozkolu – pokladny jednoho dopravce přestaly vydávat jízdní doklady toho druhého. Podle zdroje jde doslova o válku dopravců, čehož dokladem může být i odchod zástupců PKP IC z jednání. Zdrojem dlouhotrvající anarchie na polských kolejích je hlavně nesouhlas s rozdělováním peněz mezi jednotlivé dopravce. Ve výsledku je v největší nevýhodě cestující, který k cestování potřebuje několik typů jízdních dokladů a musí vědět, kde je zakoupit (zda v té či té stanici lze zakoupit i doklady jiného přepravce nebo je nutno je pořídit až ve vlaku u průvodčího). Pro zahraniční cestující se doporučuje zakoupit mezinárodní doklad uznávaný všemi přepravními společnostmi.

Dosud platila určitá forma lomeného jízdného, kdy pro jednotlivý úsek byl vyznačen druh vlaku (příslušný k dopravci), přičemž jízdenku bylo možno vydat v jakékoli pokladně. S tímto stavem byly spojeny i nepříjemnosti ve formě absence všech "nutných pokladen" v některých stanicích – zejména v menších stanicích měli cestující možnost zakoupit pouze doklady PKP PR. Naopak kupříkladu stanice Warszawa Centralna disponuje jen pokladnami PKP IC. To znamená, že na osobní vlak PKP PR se jízdenka musela kupovat ve vlaku. Podle zdroje řešili PKP tuto situaci navýšením počtu průvodčích ve vlacích. Boj zašel tak daleko, že zmínění dopravci neinformovali cestující rozhlasem či telefonicky o spojích toho druhého. K vzájemné dohodě nakonec došlo, a tak lze i nadále zakoupit doklady na PKP IC v pokladnách PKP PR. Jak se ukázalo, jádro problému bylo v tom, že část tržeb z pokladen PKP PR, jdoucích z prodeje jízdenek na vlaky PKP IC, si prvně jmenovaný dopravce nechával. Nejbližší šancí na návrat logiky na polské koleje je privatizace, která by se měla zahájit příští rok – první na řadě budě právě PKP IC.

Zdroj: Onet.pl, TVP


Hamták | 8.10.2009 (11:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Legislativa Tarify

More from Polsko


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
Registered user M 
14.10.2009 (12:48)  
V Zabrehu na Morave (treba) nastupuje 600 lidi za hodinu? V Ceske Trebove?

BTW - tak mi vykas nebo tykas, teda?:-))
Registered user Kakov 
14.10.2009 (10:52)  
M: musite si uvedomit, ze je rozdil mezi absenci pokladny ve stanici, kde nastupuje 200 lidi za den, a absenci ve stanici, kde nastupuje 600 lidi za hodinu.....
takze ja tvrdim, uz nejmene po 3., tak si to prosim aspon jednou precti ze ve stanicich s malou frekvenci je ekonomicke pokladnu nemit, ale ve velkych stanicich je pokladna opodstatnena a to i ekonomicky,
kdyz se vam nelibi, muj vypocet na jednu pokladnu, udelejte presnejsi ;-) a uvidime, dojdete jeste k presvedcivejsim vysledkum proti vam
Registered user M 
14.10.2009 (8:40)  
No dobry... Akorat kdyz uz teda pocitas s navysenim na 54 pruvodcich, tak nechapu (mozna ani Twix), proc jedine, co jsi zavrel, byla jedna pokladna v Praze.
Ano, pokud udelas "obchod" typu vsechny vlaky versus jedna pokladna, tak ti vyjde urcity vysledek. A kupodivu to bude vysledek, ktery se ti naramne hodi...

Takhle mistrne pracovat s cisly neumi ani strana, ktera chce usetrit tim, ze 13.duchody vyplati z dividendy CEZu (ktera uz jednou je soucasti rozpoctu)...

Ja porad proste nechapu, ze kdyz je prodej jizdenek ve vlaku takova strasliva tragedie a skoro konec sveta (urcite toho zeleznicniho), tak jak je mozne, ze desitky zastavek nikdy zadnou pokladnu nemely. Jak to ta neboha zeleznice mohla a muze utahnout? A jak se s tim vyporadavaji pruvodci, kteri po vlaku musi nosit velke objemy penez a musi delat "podradnou praci" typu prodavani listku?
Zvlastni vec...
Registered user Kakov 
13.10.2009 (20:32)  
twix:
Tyto vlaky staví ve větších stanicích, kde pokladny (alias ČD Centra) smysl mají.
Pokladny by měly zmizet (a podle potřeby být nahrazeny automaty) hlavně tam, kde jezdí méně lidí, nebo kde většina lidí jezdí na doklady IDS. Vhodných adeptů je spousta a návratnost téměř okamžitá.


s tim plne souhlasim,
proc resim IC?? protoze pan M nam tu na zaklade zjisteni, ze "v autobusu to tak je" snazi neustale namluvit, jak si dovede predstavit prodej listku jen ve vlaku...
a neustale nam tu nadava do odboraru, ktery nechtej pracovat... (alespon ma takove narazky)
tak se mu snazim vysvetlit, ze u plno vlaku by to znamenalo zvyseni mzdovych nakladu, a prave to se nejvic dotkne tech vlaku, ktere stavi jen ve velkych stanicich
13.10.2009 (19:35)  
Já hlavně nevím proč KK v první řadě řeší vlaky IC - tam je počet průvodčích v pořádku, i když od té doby co vlaky nejsou příplatkové se vesměs zvysoka vykašlali na hlášení (ani v mezistátním EC Detvan jsem nic neslyšel). Tyto vlaky staví ve větších stanicích, kde pokladny (alias ČD Centra) smysl mají.

A zadruhé nevím proč vůbec neuvažuje možnost rozšíření prodejních automatů, což většina vyspělých železnic už dávno udělala. Pokladny by měly zmizet (a podle potřeby být nahrazeny automaty) hlavně tam, kde jezdí méně lidí, nebo kde většina lidí jezdí na doklady IDS. Vhodných adeptů je spousta a návratnost téměř okamžitá.
Registered user Kakov 
13.10.2009 (14:19)  
M: pokud je jedinym meritkem objektivity bezvyhradny souhlas s Vami, tak se omlouvam za neobjektivnost,

a proc tedy doposud nikde v evrope nepristoupily na uplne zruseni pokladen a prodej jizdenek jen vlakovymi cetami??? kdyz je to tak ohrome vyhodne a jednoduche??

ano nebyl by to konec sveta.... ale rozhodne krok k horsimu!!
meli bychom se snazit, aby zeleznice sla smerem k lepsimu a ne k horsimu...
Registered user M 
13.10.2009 (12:44)  
KK - to srovnani (bud 12 pruvodcich a 2 pokladni - nebo 54 a 0) je vrchol "objektivity"...
Registered user Kakov 
13.10.2009 (12:38)  
sim, prave vlaku IC se uvahy tykaji nejvic, prave púroto, ze zastavuji jen ve velkych mestech, u Os bude vzdy cast lidi nastupovat ve stanicich, kde neni pokladna, u IC nikoliv, navic v pripade nastupu v male zastavce se nestane, aby se do vlaku nehrnulo 500 lidi najednou

pocty:
je to jednoduche spocital jsem kolik denne odjizdi z prahy IC (mimo pendolina) a nasledne pocet vynasobil 2* nebo poctem vagonu, tim jsem ziskal dve hondoty

POP:
no ja nevim jaka jsou omezeni, ale SONE+ i CDNet jsem u pruvodcich kupoval bezne a bez prirazky
Registered user SYN 
13.10.2009 (10:52)  
Vyšší využití automatů by bylo vhodné, mají ovšem některé zádrhele - jednak vám neporadí (no ale uznávám že pokladní na částečný úvazek v Horní Dolní často taky ne), druhak v momentálním stavu je problém že přijímá jen mince, a to je docela citelný zádrhel. Chtělo by to takové co přijímají i bankovky (aspoň tak do 1000,-) a pokud možno i kreditní karty...
Například včera jsme byli na společném výletě vlakem (do sklepa) a vzhledem k tomu že nikdo neměl nějakých 50 korun v mincích tak jsme museli čekat v docela dlouhé frontě v Brně na hlavním (naštěstí postupovala poměrně svižně). Přitom jsme chtěli pitomé dvě IDSkové jízdenky každej, kdyby automat žral bankovky tak nebyl problém se obsloužit samostatně a neotravovat u pokladny...
Jako chápu že automat i na bankovky je asi cenově náročnější než jen na mince ale snad aspoň ve velkých uzlech by našel použití?
Jinak tady se asi projevuje neschopnost jednotně se domluvit na nějakém všeobecně kompatibilním systému elektronické peněženky pro částky v řádu stokorun, třeba to jednou bude...
Registered user Sim 
13.10.2009 (10:32)  
Zase je ale mozne uvazovat o dalsich moznostech a faktech, namatkou treba:
- pokud nekdo jede se tremi prestupy, bude si kupovat listek jen jeden, stejne jako u pokladny. U zbylych dvou pruvodcich se tedy bude jednat pouze o kontrolu dokladu
- v pripade, ze budou pruvodci mit pokladnu na vydani jakehokoliv listku (coz je nutny predpoklad), odpadne i zde v diskusi popisovana jizda na dva listky - osobakem do nejblizsi obsazene stanice a pak honem do pokladny pro sitovku
- ubyde zdrzovani v provozu, zpusobene vydanim nevhodneho dokladu na dany spoj (prakticky kazdou druhou cestu se ve vagone najde nekdo, kdo ma jizdenku se slevou, ktera se vylucuje s danym spojem... dohadovani cestujiciho s pruvodcim pak stoji zbytecne cas a likviduje nervy obou zucastnenych)
- rozumne nastaveni podminek eshopu by prestalo odrazovat lidi od jeho pouziti a prodejcum jizdenek (at uz v pokladnach nebo ve vlaku) by opet o neco ubyla prace
- podobne by "rucni" prodej jizdenek mohly snizit i prodejni automaty

Neni mi zcela jasne, jaka cisla bere v uvahu Karel Kovarik... jestli je to pocet osob ve vlakovych cetach vsech IC za jeden den v soucasnosti a predpokladany stav po zruseni pokladen, nebo o jaka cisla vlastne jde.

I kdyby to byly realne uvahy, tak zrovna kategorie IC, EC nebo SC by se ruseni pokladen a prodej listku u pruvodcich tykaly minimalne:
- uvedene kategorie by z principu mely zastavovat ve velkych mestech a zeleznicnich uzlech, kde se uplne ruseni pokladen na nadrazich nepredpoklada
- diky malemu poctu zastavek a (aspon teoreticky) minimalnimu procentu stojicich cestujicich ma pruvodci mnohem vice casu na projiti vagonu mezi dvema zastavkami, nez na osobaku
- soucasny stav, kdy mezi Prahou a Ostravou vidim pruvodciho jednou nebo dvakrat, nepovazuji za optimalni... pokud potrebuji informace o mimoradnostech (ktere se bohuzel na takoveto relaci vyskytuji spis pravidelne nez mimoradne), nemam kde se je dozvedet
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2020 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko