Polsko — Kdo si myslel, že chaos v uznávání jízdenek při cestování po železnici v Polsku dosáhl svého vrcholu, se "napewno" zmýlil. Jelikož se na začátku října nedohodli dva největší železniční dopravci v Polsku, PKP Przewozy Regionalne (PKP PR) a PKP spólka InterCity (PKP IC), došlo k dalšímu rozkolu – pokladny jednoho dopravce přestaly vydávat jízdní doklady toho druhého. Podle zdroje jde doslova o válku dopravců, čehož dokladem může být i odchod zástupců PKP IC z jednání. Zdrojem dlouhotrvající anarchie na polských kolejích je hlavně nesouhlas s rozdělováním peněz mezi jednotlivé dopravce. Ve výsledku je v největší nevýhodě cestující, který k cestování potřebuje několik typů jízdních dokladů a musí vědět, kde je zakoupit (zda v té či té stanici lze zakoupit i doklady jiného přepravce nebo je nutno je pořídit až ve vlaku u průvodčího). Pro zahraniční cestující se doporučuje zakoupit mezinárodní doklad uznávaný všemi přepravními společnostmi.
Dosud platila určitá forma lomeného jízdného, kdy pro jednotlivý úsek byl vyznačen druh vlaku (příslušný k dopravci), přičemž jízdenku bylo možno vydat v jakékoli pokladně. S tímto stavem byly spojeny i nepříjemnosti ve formě absence všech "nutných pokladen" v některých stanicích – zejména v menších stanicích měli cestující možnost zakoupit pouze doklady PKP PR. Naopak kupříkladu stanice Warszawa Centralna disponuje jen pokladnami PKP IC. To znamená, že na osobní vlak PKP PR se jízdenka musela kupovat ve vlaku. Podle zdroje řešili PKP tuto situaci navýšením počtu průvodčích ve vlacích. Boj zašel tak daleko, že zmínění dopravci neinformovali cestující rozhlasem či telefonicky o spojích toho druhého. K vzájemné dohodě nakonec došlo, a tak lze i nadále zakoupit doklady na PKP IC v pokladnách PKP PR. Jak se ukázalo, jádro problému bylo v tom, že část tržeb z pokladen PKP PR, jdoucích z prodeje jízdenek na vlaky PKP IC, si prvně jmenovaný dopravce nechával. Nejbližší šancí na návrat logiky na polské koleje je privatizace, která by se měla zahájit příští rok – první na řadě budě právě PKP IC.
ale ja si fakt nedovedu predstavit, jak budou dva zamestnanci prodavat v praze v narvanym IC vsem lidem listky...
takze kolik tedy mame nasadit vlakoveho personalu??? 1 ci 2 lidi na vagon?? nebo vic???
a jestli jste si nevsiml, tak zeleznice je na sitovem efektu postavena....
ano muze byt prodej listku ve vlaku a pri prestupu si hned kupovat listek, ale moznost koupit jeden celkovy je pro cestujicicho privetivy, jednodusi a pritazlivejsi, takze podle me stoji za to jednotny tarif zachovat
proc se tedy v IDS zavadi jednotne tarify, kdyz by se preci mohly prodavat usekove listky v kazdem busu, vlaku, tramvaji zvlast???
KK - ano, autobus neni vlak. Vylozene "argument". Ano, vim, jake jsou vyhody. Ale proste tak to je. Osobne zadnej rozdil mezi letenkou a jizdenkou na vlak nevidim. Driv sly koupit prestupni listky kamkoliv, ted uz to s prestupnima letenkama az tak zhavy neni. Krome toho, jak jsem uvedl na priklade Brno-Londyn, tak se to DA PREZIT. Dokonce bych rekl, ze to nikomu ani neprijde divny. Cemu bych se nedivil je tohle - kdyby v Polsku vzniklo nejaky "Opodo"/Letuska nebo tak neco, kde by se dal koupit "kombinovany" listek.
No ale furt plati, ze "vlak neni autobus" neni argument. Prestup je stejnej a 90% lidi si listek koupi o ridica. Ke vsemu, ve vlaku je pruvodci. No ale prodavat listky by byla spousta prace navic, ze...
Jinak když do Polska, tak u mě vítězí PKP Most. Loni jsem jím jel do Bydgoszcze, to by tak hrálo, kupovat v EC Sobieski jízdenku, neboť složitěji přejíždět do Zebrzydowic, pak ve Varšavě zase na rychlík...tohle je pohodlnější :)
protoze autobus neni vlak....
dalo by se snest plno duvodu proc je lepe zachovat jednotne jizdne, ale to ze neco neni u busu, jeste neznamena, ze se to nemuze zachovat na zeleznici.....
Privatizace nemuze zmenit vzajenou konkurenci obou firem (spis ji udela jen legitimni, zatimco ted je absurdni), nemuze obe firmy donutit, aby spolupracovaly. Ano, pokud se nejak zmeni zakony nebo statni dozor, tak jo, ale potom to bde o zakonech a ne o privatizaci...
Druha vec je, ze se tady resi docela blbost - autobusaci si taky vicemene navzajem neprodavaji listky, na webu Ryanairu si taky nekoupim listek pro AirBerlin. Moc nechapu, proc se z prodeje listku ve vlaku dela takova hrozna veda... Kdyz pojedu do Londyna, tak potrebuju listek v Brne na MHD, potom listek na vlak, potom na nejakou dalsi MHD, potom letenku, potom listek na autobus a potom na londynsky MHD. A vsichni s tim dokazou zit
Pokud se nejvyšší šéfové "státních" firem nedokážou dohodnout, tak prostě půjdou od válu a místo nich tam nastoupí tací, kteří se dohodnou. A kdyby to nešlo jinak, tak se prostě přijme zákon.
Jenže Polsko je Polsko, kde je každý šlechtic hrající si na historické právo veta, kterým mohl kterýkoli z nich zmařit cokoli když si postavil hlavu.
S Poláky byly vždy a vždy budou potíže. Vzpomeňte si na komedii s příležitostnými vlaky přes Mikulovice a Głucholazy (Głucholazy nebyly dlouho odsouhlaseny jako hraniční přechod pro osobní dopravu, jen peáž), bordel s jízdními řády u vlaků přes Lubawku, bídná trať přes Polsko mezi Hrádkem nad Nisou a Žitavou, za kterou berou peníze, ale nechtějí jí opravit.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.