..: Na zkušebním okruhu probíhá testování soupravy railjet :..

Souprava ÖBB railjet při testech na ZŽO Cerhenice, foto: Richard Weber Velim - Návštěvníci Železničního zkušebního okruhu (ŽZO) u Cerhenic na Kolínsku o neobvyklé pohledy nemají nouzi. I tak zde ale v průběhu tohoto týdne lze spatřit vozidlo, jež rychle zaujme pozornost. Výzkumný ústav železniční v těchto dnech na základě objednávky společnosti Siemens a rakouského státního dopravce ÖBB provádí typové zkoušky ucelené soupravy Siemens Viaggio, které by měly vést k jejímu schválení pro provoz na síti SŽDC. Ačkoli s pravidelným nasazením railjetu v ČR se v nejbližší době nepočítá, je snaha o brzké schválení moderních souprav dalším pozitivním signálem po dlouhém období relativní uzavřenosti českého železničního prostředí.

Souprava ÖBB railjet na testech, ZŽO Cerhenice, foto: Richard Weber Testů se účastní jedna z nových, dosud rezervních souprav, pro kterou ÖBB až do změny GVD v polovině června nemá turnusové využití, čímž nabízí ideální příležitost pro realizaci zkoušek v zahraničí. Již na přelomu dubna a května se uskutečnily první zkušební jízdy railjetu v Itálii mezi pohraniční stanicí Brennero a nedalekým Bolzanem. V obou případech svou premiéru s railjety absolvují lokomotivy řady 1216 ÖBB, zejména díky použitému trakčnímu systému 3 kV ss i odlišnostem zabezpečovací techniky. Stroje v unifikovaném vínovém laku tedy po dobu zkoušek nahradily zatím dva exempláře nejnovější generace taurů. Jistě není náhodou, že byly vybrány právě 1216.004 "Italien" a 1216.226 "Tschechien" v národních barvách obou zemí.

Testy soupravy ÖBB railjet na ZŽO Cerhenice, foto: Richard Weber Netradičně vyhlížející railjet s "českým" taurem v čele byl na zkušební okruh přepraven v pondělí ráno a zdržet by se tam měl do čtvrtečního dopoledne, kdy ve stejném řazení odjede zpět do Rakouska. Svých několik dnů pobytu v Česku však souprava jezdí zejména v režimu sunutém - kromě obecných hledisek elektrické kompatibility pod systémem 3 kV ss (vozy soupravy nenesou označení RIC) je totiž středobodem zkoušek řídicí vůz Afmpz, díky kterému lze railjet nasazovat jako vratnou soupravu. Samotná hnací vozidla řady 1216.2 (Siemens ES64U4-C) jsou pro provoz na síti SŽDC schválena již od ledna 2008 a v letošním roce se pravidelně objevují na spojích mezi Prahou a Vídní. Podobná situace je i v sousedním Polsku, kde by měl být railjet schválen rovněž ještě letos. Poslední zastávkou ve střední Evropě pak má být Slovensko, kde ale zatím nemají homologaci ani příslušné lokomotivy.

Pro Siemens je schvalování souprav Viaggio v krátkém čase již několikátým projektem na české železnici - jen nedávno proběhly zkušební jízdy univerzální lokomotivy ES64F4, která se s největší pravděpodobností na minimálně pět let dostane do služeb ČD Cargo. Homologaci dalších typů vozidel Siemens v budoucnu nevylučuje, podle mluvčí dopravní divize společnosti Veroniky Němcové však bude záležet hlavně na vývoji trhu v České republice.

Aktuálně testovaná souprava se od neděle 14. června zapojí do pravidelného provozu pod vlajkou ÖBB RJ, buďto na hlavní trase Budapest - Wien - München, nebo na novém páru spojů mezi Vídní a západorakouským Bregenzem. Nasazení railjetů se má dále rozšiřovat v příštích letech, kdy se seznam destinací rozšíří o Curych, Lublaň, Záhřeb nebo Veronu.

Zdroj: Siemens, Drážní úřad ČR, eurailpress.de; fotografie © Richard Weber, Tomáš Kubovec


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 13.5.2009 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kakov 
15.05.2009 (18:50)  
tenzor: plny souhlas...
podle me je ten nazor o poruchovosti tauru a 350 trochu mimo, navic 350 nemuze jet z vidne pres CR az do nemec,
registrovaný uživatel tenzor 
15.05.2009 (18:08)  
Case
14.05.2009 (21:00) Ono by bylo lepší kdyby se Taurus vrátil tam odkud přišel, protože s ním jsou jenom problémy...350 je mnohem spolehlivější, co jezdím pravidelně EC 71 z Brna tak skoro vždycky mi na tom jelo na přípřeži Eso...


Navrhuju v duchu stejne logiky nahradit esusy treba Slechticnami :) Sice jsou zastaralejsi, s mene ekonomickym provozem a nebude jich dostatek, ale provoz mely spolehlivejsi a to je hlavni :)
(Jinak jsem si zatim nevsiml ze by Nemci, Rakusaci a Madari upeli, jak je ten Taurus hrozne nespolehlivy a kdy uz jim ze Skody dodaji ty skvele nove bezporuchove lokomotivy)
registrovaný uživatel peto5o  mail  
15.05.2009 (9:56)  
Zopar fotografii Railjetu v Cesku najdete aj tu: http://www.railpage.net/modules/news/article.php?storyid=1955
registrovaný uživatel MB 
14.05.2009 (23:52)  
Miroslav Zikmund: Myslel jsem to jako řídící vůz běžně, ne z důvodu poruchy. Při mimořádnosti může nastat ledacos. Ale jinak pochopitelně máte pravdu.
registrovaný uživatel M 
14.05.2009 (23:34)  
Mohl by stavet v Praterstern a bude to zmena k lepsimu!
14.05.2009 (23:18)  
MB : a co takhle osmivozová souprava M 498.0 (motorová jednotka Ganz Hugaria). Při motorické neschopnosti prvního motorového vozu fungoval tento "motor" jen jako řídící vůz z něhož byly dálkově ovládány zbylé tři nebo taky jen dva motorové vozy. Motorová jednotka měla na některých úsecích trati Praha – Česká Třebová povolenu rychlost 130. Tohle bylo vyzkoušeno už před cca 40 lety.
Podobně až desetivozová souprava EJ 560 (Ex SM 488.0) v případě motorické neschopnosti EM v čele vlaku, který fungoval jako řídící vůz a stejně se jezdilo 110 km/h. Nelze opomenout ani MR 756/757 sestavený ze čtyř M 296.1, dvou Aam a minimálně pěti Baim/Bam (=11 nebo 12 vozů), který v této sestavě jezdil z Hradce Králové do Prahy. Při motorické "neschopnosti" vedoucího M se jelo na zbylé tři motory. Zkušeností s řídícím vozidlem je na české železnici dostatek, resp. nikdy nedošlo k žádnému maléru ani se papírově nesnižovala rychlost.

Georgo : to jsme si nerozuměli. V "Majdlu" by končily vlaky od "Semmeringu", ne od BV. Ono to tak nakonec asi stejně bude. West není nafukovací a navíc jednokolejka Speising – Penzing
Pro GVD 09/10 se EC od BV budou vozit přes Rennweg. 10' zpoždění není nic milého, ale furt lepší než když nějaká SEV formou MHD při výluce mostu přes Dunaj.
14.05.2009 (22:40)  
EC 119 Comenius: ako sa píše už v texte, jedna vec je Afmpz a sunutá súprava, druhá notnosť separátnej dohody o vpustení týchto "vagónov" na SŽDC/k ČD, keďže nie sú v režime RIC.

Karel Kovařík: railjet podporuje toľko systémov, koľko podporuje jeho hnacie vozidlo - a stavaný je na jazdy s 1016, 1116 a 1216 - prípadne, po príslušnom jazykovom kurze by s ním snáď dokázala jazdiť aj iná mašinka, len z toho asi Siemens nebude úplne nadšený.

Miroslav Zikmund: spojkou okolo depa jazdia dnes slovenské IC (tie od nového GVD prakticky padajú), Chopin aj Railjety od Budapešti. Problém je, že to vedie akurát cez miesta, ktoré by malo zasiahnuť nové Hbf. rovnako tak úsek Südtiroler Platz - (Matzleinsdorfer Platz) - Meidling, aktuálne rozkopaný a všade sa pohybuje technika a stavbári. Lenže to úzke hrdlo je tam stále - napr. dnes ráno na Südtiroler Platz mali S-Bahn +10, pretože sa pred ne musel zmestiť R do Payerbach-Reichenau. Potom sa skutočne jazdí štýlom jeden oddiel - jeden vlak. Vpustiť do tohoto ešte IC/EC si momentálne neviem predstaviť. Ako som už písal, Praterstern aj Floridsdorf na to nikdy neboli stavané, ale zase napr. v Pratersterne nič nekončí, takže jedna-dve hrany by použiteľné mohli byť. Na Meidlingu je miesta dosť, len zostáva otázka, ako sa tam dostať. To už si potom viem predstaviť trasu cez Simmering - Kledering - Inzersdorf priamo na Meidling. To by mohlo fungovať.
registrovaný uživatel MB 
14.05.2009 (21:02)  
Ec 119: Jde o to že tu není schválený ten řídící vůz. Navíc u nás nejsou zkušenosti se sunutými soupravami takového rozsahu.
registrovaný uživatel Case 
14.05.2009 (21:00)  
Ono by bylo lepší kdyby se Taurus vrátil tam odkud přišel, protože s ním jsou jenom problémy...350 je mnohem spolehlivější, co jezdím pravidelně EC 71 z Brna tak skoro vždycky mi na tom jelo na přípřeži Eso...
14.05.2009 (20:44)  
Nechápu,proč u nás Railjet nemůže jezdit když je u nás Taurus schválen?
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko