..: Na zkušebním okruhu probíhá testování soupravy railjet :..

Souprava ÖBB railjet při testech na ZŽO Cerhenice, foto: Richard Weber Velim - Návštěvníci Železničního zkušebního okruhu (ŽZO) u Cerhenic na Kolínsku o neobvyklé pohledy nemají nouzi. I tak zde ale v průběhu tohoto týdne lze spatřit vozidlo, jež rychle zaujme pozornost. Výzkumný ústav železniční v těchto dnech na základě objednávky společnosti Siemens a rakouského státního dopravce ÖBB provádí typové zkoušky ucelené soupravy Siemens Viaggio, které by měly vést k jejímu schválení pro provoz na síti SŽDC. Ačkoli s pravidelným nasazením railjetu v ČR se v nejbližší době nepočítá, je snaha o brzké schválení moderních souprav dalším pozitivním signálem po dlouhém období relativní uzavřenosti českého železničního prostředí.

Souprava ÖBB railjet na testech, ZŽO Cerhenice, foto: Richard Weber Testů se účastní jedna z nových, dosud rezervních souprav, pro kterou ÖBB až do změny GVD v polovině června nemá turnusové využití, čímž nabízí ideální příležitost pro realizaci zkoušek v zahraničí. Již na přelomu dubna a května se uskutečnily první zkušební jízdy railjetu v Itálii mezi pohraniční stanicí Brennero a nedalekým Bolzanem. V obou případech svou premiéru s railjety absolvují lokomotivy řady 1216 ÖBB, zejména díky použitému trakčnímu systému 3 kV ss i odlišnostem zabezpečovací techniky. Stroje v unifikovaném vínovém laku tedy po dobu zkoušek nahradily zatím dva exempláře nejnovější generace taurů. Jistě není náhodou, že byly vybrány právě 1216.004 "Italien" a 1216.226 "Tschechien" v národních barvách obou zemí.

Testy soupravy ÖBB railjet na ZŽO Cerhenice, foto: Richard Weber Netradičně vyhlížející railjet s "českým" taurem v čele byl na zkušební okruh přepraven v pondělí ráno a zdržet by se tam měl do čtvrtečního dopoledne, kdy ve stejném řazení odjede zpět do Rakouska. Svých několik dnů pobytu v Česku však souprava jezdí zejména v režimu sunutém - kromě obecných hledisek elektrické kompatibility pod systémem 3 kV ss (vozy soupravy nenesou označení RIC) je totiž středobodem zkoušek řídicí vůz Afmpz, díky kterému lze railjet nasazovat jako vratnou soupravu. Samotná hnací vozidla řady 1216.2 (Siemens ES64U4-C) jsou pro provoz na síti SŽDC schválena již od ledna 2008 a v letošním roce se pravidelně objevují na spojích mezi Prahou a Vídní. Podobná situace je i v sousedním Polsku, kde by měl být railjet schválen rovněž ještě letos. Poslední zastávkou ve střední Evropě pak má být Slovensko, kde ale zatím nemají homologaci ani příslušné lokomotivy.

Pro Siemens je schvalování souprav Viaggio v krátkém čase již několikátým projektem na české železnici - jen nedávno proběhly zkušební jízdy univerzální lokomotivy ES64F4, která se s největší pravděpodobností na minimálně pět let dostane do služeb ČD Cargo. Homologaci dalších typů vozidel Siemens v budoucnu nevylučuje, podle mluvčí dopravní divize společnosti Veroniky Němcové však bude záležet hlavně na vývoji trhu v České republice.

Aktuálně testovaná souprava se od neděle 14. června zapojí do pravidelného provozu pod vlajkou ÖBB RJ, buďto na hlavní trase Budapest - Wien - München, nebo na novém páru spojů mezi Vídní a západorakouským Bregenzem. Nasazení railjetů se má dále rozšiřovat v příštích letech, kdy se seznam destinací rozšíří o Curych, Lublaň, Záhřeb nebo Veronu.

Zdroj: Siemens, Drážní úřad ČR, eurailpress.de; fotografie © Richard Weber, Tomáš Kubovec


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 13.5.2009 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
14.05.2009 (10:38)  
danys: tie informácie sa objavujú na fórach, ale veľmi by som tomu neveril. Vytvoriť takéto rameno cez pol Európy je hrozne neflexibilné - stačí sa pozrieť na dnešného Jesenia, ako stačí malá mimoriadnosť, a celá trasa je v háji. Druhá vec je, či vôbec také dlhé trasy vlakov majú zmysel.

Stavba Wien Hbf. už teraz dopravu hodne komplikuje, takže nepochybujem o tom, že to v budúcom GVD bude kritické. Viedenský železniční uzol nie je zďaleka ideálne koncipovaný. Ak by malo platiť priame vedenie spojkov cez Simmering a Südbahnhof, tak si nepomôžu prakticky vôbec - budú jazdiť priamo cez stavenisko. Ťahať priame spoje cez Rennweg a Südtiroler Platz smerom na Meidling je samovražda - už teraz je táto trať na hranici kapacity a 15min meškania S-Bahnov nie sú výnimkou. Riešením by možno bolo ukončovať EC v žst. Wien-Floridsdorf alebo Wien-Praterstern, ale tam tiež stojace súpravy budú vážny problém. No a viesť to severom na Westbahnhof by bolo extrémne krkolomné. Budúci GVD nebude vo Viedni vôbec veselý...
registrovaný uživatel JiP 
13.05.2009 (23:28)  
Miroslav Zikmund: plne s Vami souhlasim, smyslem meho textu bylo prave naznacit ze obecne pendolino neni spatny vlak, jak je tu mnohdy prezentovano. Pendolino je spatny vlak pouze v ceskem provedeni na zaklade objednavky CD. O tom neni pochyb. kdyby kompetentni na CD jezdili alespon obcas vlakem, tak by pri prvnim usednuti do "ceskeho" pendolina museli vedet, ze si objednali pekny paskvil a ze je treba interier vlaku resit zcela jinym zpusobem!
13.05.2009 (23:09)  
Jirka Pospisil : omyl, co si ČD objednaly, to taky dostaly. Výrobce montoval pouze to, co chtěl zákazník.
13.05.2009 (23:08)  
doomlukas: Mne ale neslo o akceleraci, ale o ten tezky Taurus, ktery pred tim nebo za tim visi a fyzikalni dusledky teto skutecnosti. V Rakousku byly velke ambice prohanet Railjety co nejrychleji, ale nakonec vysvitlo, ze pro provoz Taura na hranicich moznosti infrastruktury nemaji dostatek podbijecek... :)

zirecek: Ono to tak uplne "jednotka" neni a hlavni, co je treba otestovat, je ten ridici vuz. Vagony nebudou az tak odlisne od Bmz a Taurus je nejaky ten patek schvaleny. Odhaduju proto, ze narocnost homologace Railjetu je zlomek namahy investovane do Taura a je skoda ji neudelat, zejmena vzhledem k ambicim OeBB na expanzi o dalkove dopravy...
registrovaný uživatel M 
13.05.2009 (23:04)  
Pikehead: oka
registrovaný uživatel JiP 
13.05.2009 (23:02)  
to: zirecek - s pendolinem mate bohuzel pravdu hlavne proto, ze to co provedli CD s ceskym pendolinem je trostuhodne. Mel jsem moznost cestovat Virgin pendolinem v Anglii a diky radikalne lepe vyresenemu interieru vlaku, je ceske pendolino s pohledu pohodli pri cestovani skutecne pouze chudy pribuzny, prestoze se jedna o stejny vlak.....ve Virgin nejsou zadne problemy s velikosti zavazadel, dostatek prostoru pro nohy atd. Chyba neni v pendolinu, chyba je to jaky stupidni interier si do nej CD nechali instalovat....!
registrovaný uživatel danys 
13.05.2009 (22:56)  
Na K-čku jsem četl, že by prý měly být v příštím GVD vedeny přímé vlaky (SRN)-Praha-Wien-Graz/Villach(Venezia). Nevím co je na tom pravdy, ale je to údajně kvůli přestavbě nádraží Wien Südbanhof, aby se tam vlaky nemuseli otáčet...Tak by se k nám mohl i RJ podívat. Ale jak u jsem řekl výše, nevim jestli se to zakládá na pravdě..
registrovaný uživatel Luxian  mail  
13.05.2009 (22:43)  
Kdyby SA koupilo tyhle jednotky, tak by mně to opravdu nevadilo, nicméně se domnívám, že je to utopie.
13.05.2009 (22:09)  
Jako říct, že si zaplatím spoustu zkoušek kvůli homologaci proto, že zatím neuvažuji o nasazení tohoto vlaku na železniční síti v ČR zavání solidním klamem.
Tipl bych si, že se s nějakým takovým vlakem setkáme brzy, jak v podání ÖBB Rakousko-Německo či Student Agency, aneb sbohem Pendolino.
13.05.2009 (21:01)  
Pikehead: Pro dálkovou dopravu je jednotka bez pohonu vedená výkonnou lokomotivou vyhovující. V regionální a příměstské dopravě je to už jiné, tam to chce aspoň 1/2 dvojkolí hnacích.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko