..: Na zkušebním okruhu probíhá testování soupravy railjet :..

Souprava ÖBB railjet při testech na ZŽO Cerhenice, foto: Richard Weber Velim - Návštěvníci Železničního zkušebního okruhu (ŽZO) u Cerhenic na Kolínsku o neobvyklé pohledy nemají nouzi. I tak zde ale v průběhu tohoto týdne lze spatřit vozidlo, jež rychle zaujme pozornost. Výzkumný ústav železniční v těchto dnech na základě objednávky společnosti Siemens a rakouského státního dopravce ÖBB provádí typové zkoušky ucelené soupravy Siemens Viaggio, které by měly vést k jejímu schválení pro provoz na síti SŽDC. Ačkoli s pravidelným nasazením railjetu v ČR se v nejbližší době nepočítá, je snaha o brzké schválení moderních souprav dalším pozitivním signálem po dlouhém období relativní uzavřenosti českého železničního prostředí.

Souprava ÖBB railjet na testech, ZŽO Cerhenice, foto: Richard Weber Testů se účastní jedna z nových, dosud rezervních souprav, pro kterou ÖBB až do změny GVD v polovině června nemá turnusové využití, čímž nabízí ideální příležitost pro realizaci zkoušek v zahraničí. Již na přelomu dubna a května se uskutečnily první zkušební jízdy railjetu v Itálii mezi pohraniční stanicí Brennero a nedalekým Bolzanem. V obou případech svou premiéru s railjety absolvují lokomotivy řady 1216 ÖBB, zejména díky použitému trakčnímu systému 3 kV ss i odlišnostem zabezpečovací techniky. Stroje v unifikovaném vínovém laku tedy po dobu zkoušek nahradily zatím dva exempláře nejnovější generace taurů. Jistě není náhodou, že byly vybrány právě 1216.004 "Italien" a 1216.226 "Tschechien" v národních barvách obou zemí.

Testy soupravy ÖBB railjet na ZŽO Cerhenice, foto: Richard Weber Netradičně vyhlížející railjet s "českým" taurem v čele byl na zkušební okruh přepraven v pondělí ráno a zdržet by se tam měl do čtvrtečního dopoledne, kdy ve stejném řazení odjede zpět do Rakouska. Svých několik dnů pobytu v Česku však souprava jezdí zejména v režimu sunutém - kromě obecných hledisek elektrické kompatibility pod systémem 3 kV ss (vozy soupravy nenesou označení RIC) je totiž středobodem zkoušek řídicí vůz Afmpz, díky kterému lze railjet nasazovat jako vratnou soupravu. Samotná hnací vozidla řady 1216.2 (Siemens ES64U4-C) jsou pro provoz na síti SŽDC schválena již od ledna 2008 a v letošním roce se pravidelně objevují na spojích mezi Prahou a Vídní. Podobná situace je i v sousedním Polsku, kde by měl být railjet schválen rovněž ještě letos. Poslední zastávkou ve střední Evropě pak má být Slovensko, kde ale zatím nemají homologaci ani příslušné lokomotivy.

Pro Siemens je schvalování souprav Viaggio v krátkém čase již několikátým projektem na české železnici - jen nedávno proběhly zkušební jízdy univerzální lokomotivy ES64F4, která se s největší pravděpodobností na minimálně pět let dostane do služeb ČD Cargo. Homologaci dalších typů vozidel Siemens v budoucnu nevylučuje, podle mluvčí dopravní divize společnosti Veroniky Němcové však bude záležet hlavně na vývoji trhu v České republice.

Aktuálně testovaná souprava se od neděle 14. června zapojí do pravidelného provozu pod vlajkou ÖBB RJ, buďto na hlavní trase Budapest - Wien - München, nebo na novém páru spojů mezi Vídní a západorakouským Bregenzem. Nasazení railjetů se má dále rozšiřovat v příštích letech, kdy se seznam destinací rozšíří o Curych, Lublaň, Záhřeb nebo Veronu.

Zdroj: Siemens, Drážní úřad ČR, eurailpress.de; fotografie © Richard Weber, Tomáš Kubovec


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 13.5.2009 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kakov 
14.05.2009 (13:58)  
jo to je fakt, lavka v malomericich nejde nikudy objet a bude to schon nahled z hora
registrovaný uživatel alex 
14.05.2009 (13:35)  
Keltman: Myslím, že by na výhled nemusela být špatná lávka nad seřaďovacím nádražím v Maloměřicích.
14.05.2009 (13:22)  
Neví někdo kde to teď tak odhadem je?
14.05.2009 (13:20)  
Rybízek to souhlasím, když to okolo mě projelo docela dost velkou rychlostí, tak jsme popravdě jen "čuměl". Hned bych vyměnil všechny naše Pendolina za RailJety =)
14.05.2009 (13:17)  
Tááákže zvesela do židenic :-)
14.05.2009 (13:17)  
videl jsem to na vlastni oci ve Velimi a je to absolutni bomba
registrovaný uživatel Kakov 
14.05.2009 (13:16)  
no urcite nemuze minout nadrazi Brno-Zidenice,
hl.n. se da objet pres nakladove nadrazi
14.05.2009 (13:10)  
MMůžu poprosit o radu? Jak jsem zde četl bude před 16 hodinou projíždět Brnem, to znamená, že bude muset projet přímo Hlavním nádražím? Nebo kde bude dobré si stoupnout aby člověk viděl.
14.05.2009 (12:52)  
Jirka Pospisil : kompetentní ? Kteří ? Při častých reorganizacích (majících za cíl zlepšení činnosti firmy) se stále měnili ředitelé odborů, v určité době vůbec odbor kolejových vozidel neexistoval. Jak se měnili ředitelé, tak se měnila i struktura útvarů, pracovníci na určitých postech, to znamená i názory na uspořádání a počty sedadel... Takže dopátrat se toho, kdo je v konečném důsledku alepoň "morálně" odpovědný za to, jak Pendolino vypadá prakticky nelze. Existoval sice "styčný pracovník" dlouhá léta působící v oboru kolejových vozidel, ovládající italštinu, který měl tuhle funkci na překlenutí doby odchodu do důchodu, ale ten toho moc udělat nemohl, protože to byla leda "převodová páka". Osobně znám ty, kteří prosadili nebo mají významný podíl na tom, že ve dvojce jsou "jen tři sedačky".
Já si kladu otázku, na níž nikdy nedostanu odpověď – proč se v době rozhodování "co s Pendolinem" (po rozpadu konsorcia, poté co krachlo ČKD) pominulo švýcarské pendolino, které bylo v té době už v pokročilém stavu výroby prototypu. To, že je pouze jednosystémové je z tohoto pohledu nepodstatné, protože vícesystémová verze by pro konsorcium švýcarských firem nebyla nepřekonatelnou překážkou. Tím spíše, že naklápěcí podvozky švýcarských Pendolin jsou z italského Savigliana. Vícesystémová verze by byla patrně "za příplatek" (i když to nemusí být pravda), nicméně SBB si jich ve dvou výrobních sériích objednaly (a dostaly) 44, takže i z hlediska rozpočítání vývojových nákladů by byla "česká" verze možná levnější než "italský" krám.
Nelze vylooučit, že i SBB by si objednaly druhou sérii jako vícesystémovou. Takže dnes by klidně mohl jezdit Plečnik na trase Praha – Linz – Lausanne / Geneve přes Rakousko a v St. Gallen by se podle potřeby kuploval s druhou jednotkou.
Stejně tak se nikdy nedovíme, zda se někdo zabýval tím, kam se dají uložit zavazadla, pokud by si každý cestující vzal zavazadlo "SPPO dovolených" rozměrů, tj. 331 kusů, které teoreticky potřebují cca 73 krychlových metrů prostoru.
14.05.2009 (11:26)  
Dobrý deň, jedným z dôvodov návštevy test VZ Mirel na riadiacom vozni Railjet.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko