..: Na zkušebním okruhu probíhá testování soupravy railjet :..

Souprava ÖBB railjet při testech na ZŽO Cerhenice, foto: Richard Weber Velim - Návštěvníci Železničního zkušebního okruhu (ŽZO) u Cerhenic na Kolínsku o neobvyklé pohledy nemají nouzi. I tak zde ale v průběhu tohoto týdne lze spatřit vozidlo, jež rychle zaujme pozornost. Výzkumný ústav železniční v těchto dnech na základě objednávky společnosti Siemens a rakouského státního dopravce ÖBB provádí typové zkoušky ucelené soupravy Siemens Viaggio, které by měly vést k jejímu schválení pro provoz na síti SŽDC. Ačkoli s pravidelným nasazením railjetu v ČR se v nejbližší době nepočítá, je snaha o brzké schválení moderních souprav dalším pozitivním signálem po dlouhém období relativní uzavřenosti českého železničního prostředí.

Souprava ÖBB railjet na testech, ZŽO Cerhenice, foto: Richard Weber Testů se účastní jedna z nových, dosud rezervních souprav, pro kterou ÖBB až do změny GVD v polovině června nemá turnusové využití, čímž nabízí ideální příležitost pro realizaci zkoušek v zahraničí. Již na přelomu dubna a května se uskutečnily první zkušební jízdy railjetu v Itálii mezi pohraniční stanicí Brennero a nedalekým Bolzanem. V obou případech svou premiéru s railjety absolvují lokomotivy řady 1216 ÖBB, zejména díky použitému trakčnímu systému 3 kV ss i odlišnostem zabezpečovací techniky. Stroje v unifikovaném vínovém laku tedy po dobu zkoušek nahradily zatím dva exempláře nejnovější generace taurů. Jistě není náhodou, že byly vybrány právě 1216.004 "Italien" a 1216.226 "Tschechien" v národních barvách obou zemí.

Testy soupravy ÖBB railjet na ZŽO Cerhenice, foto: Richard Weber Netradičně vyhlížející railjet s "českým" taurem v čele byl na zkušební okruh přepraven v pondělí ráno a zdržet by se tam měl do čtvrtečního dopoledne, kdy ve stejném řazení odjede zpět do Rakouska. Svých několik dnů pobytu v Česku však souprava jezdí zejména v režimu sunutém - kromě obecných hledisek elektrické kompatibility pod systémem 3 kV ss (vozy soupravy nenesou označení RIC) je totiž středobodem zkoušek řídicí vůz Afmpz, díky kterému lze railjet nasazovat jako vratnou soupravu. Samotná hnací vozidla řady 1216.2 (Siemens ES64U4-C) jsou pro provoz na síti SŽDC schválena již od ledna 2008 a v letošním roce se pravidelně objevují na spojích mezi Prahou a Vídní. Podobná situace je i v sousedním Polsku, kde by měl být railjet schválen rovněž ještě letos. Poslední zastávkou ve střední Evropě pak má být Slovensko, kde ale zatím nemají homologaci ani příslušné lokomotivy.

Pro Siemens je schvalování souprav Viaggio v krátkém čase již několikátým projektem na české železnici - jen nedávno proběhly zkušební jízdy univerzální lokomotivy ES64F4, která se s největší pravděpodobností na minimálně pět let dostane do služeb ČD Cargo. Homologaci dalších typů vozidel Siemens v budoucnu nevylučuje, podle mluvčí dopravní divize společnosti Veroniky Němcové však bude záležet hlavně na vývoji trhu v České republice.

Aktuálně testovaná souprava se od neděle 14. června zapojí do pravidelného provozu pod vlajkou ÖBB RJ, buďto na hlavní trase Budapest - Wien - München, nebo na novém páru spojů mezi Vídní a západorakouským Bregenzem. Nasazení railjetů se má dále rozšiřovat v příštích letech, kdy se seznam destinací rozšíří o Curych, Lublaň, Záhřeb nebo Veronu.

Zdroj: Siemens, Drážní úřad ČR, eurailpress.de; fotografie © Richard Weber, Tomáš Kubovec


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 13.5.2009 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel MB 
14.05.2009 (20:37)  
Druhý systém je náš střídavý. Já si myslím že kdyby měli jezdit sem, tak místo 1116 k nim akorát dají 1216 a problém vyřešen.
registrovaný uživatel Kakov 
14.05.2009 (20:02)  
prosim, v clanku na MFd pisou, ze taurus v cele RJ je dvousystemovy.. je to pravda?? a jake ma systemy?? (tedy krome nemeckeho)
ale jestli je pravda, ze RJ je 2syst. tak asi je (alespon zatim) s uvahami zajizdeni do CR konec, pac pochybuji, ze si k nim nechaj dodavat loko, ktera neprojede pres CR, kdyby je tu chteli nasadit
registrovaný uživatel Werkie  mail  
14.05.2009 (19:28)  
Bartisko, Keltman: ve 4 spatřen Tsechien Taurus s Railjetem v České Třebové, stál vzadu za nákladníma vozama takže jsem si ho taky moc prohlédnout nemoh :(
registrovaný uživatel Luxian  mail  
14.05.2009 (19:28)  
koyot: A proč by to nemělo jít?
registrovaný uživatel Bartisko  mail  
14.05.2009 (18:47)  
Já sem sa teďka dohasil z Břeclavského nádraží: od půl šesté do půl sedmé a....velké houby. Nu což...
14.05.2009 (17:09)  
Tak jsem čekal v Židenicích od půl čtvrté do půl páté a nic bohužel.
registrovaný uživatel koyot 
14.05.2009 (15:47)  
Dost mě překvapilo, že by tam snad měla jít napojit i jiná lokomotiva než Taurus, tak to by se mi líbilo, railjet s 380kou :)
14.05.2009 (15:16)  
Georgo : Obě vídeňské stanice nemají v podstatě žádné zázemí pro odstavení souprav. Praterstern má čtyři průjezdné koleje. Na Floridsdorf navazuje depo už tak přeplněné.
EC od Břeclavi by měly jezdit přes Südtiroler Platz do Wiener Neustadtu. Variantě se dá ze Simmeringu jezdit zadem kolem depa do tunelu (tudy jezdí slovenská IC zastavující v "Majdlu", pravděpodobně i CHOPIN), ale otázka je, nakolik tuhle možnost nezlikviduje stavba. Podle jiných informací by neměla "slovenská" IC jezdit do Vídně, takže se drobet odlehčí WEST.
Vlaky od Grazu / Villachu mohou končit/otáčet v "Majdlu".
registrovaný uživatel kubrt 
14.05.2009 (14:29)  
registrovaný uživatel Kakov 
14.05.2009 (14:00)  
nebudte vsichni proti tomu pendolinu tak zaujati, proste uz jej CD maj.....
tak je maj sesrotovat???

PS: nejsem zadny milovnik pendolina, jsem si plne vedom nedostatku i chyb.......
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko