..: KTX-II: 300 km/h na jihokorejský způsob :..

KTX-II rollout, foto: webChangwon - 25. listopadu byl oficiálně představen první prototyp jihokorejské elektrické, 10vozové jednotky KTX-II, která je výsledkem více než desetiletého vývoje. Jde o evoluci dřívějšího prototypu HSR-350(X), přičemž projekt zaštítilo Ministerstvo znalostí a ekonomiky, stejně jako Ministerstvo vzdělání, vědy a technologie. Výzkum přišel na téměř 256 bilionů jihokorejských wonů, podílelo se na něm na sedm tisíc pracovníků z celkem 129 organizací. Největším z nich byl koncern Hyundai Rotem, který zároveň poskytnul vhodné zázemí. První jednotka v následujícím půlroce absolvuje sérii testů, po jejichž úspěšném absolvování bude nasazena na rychlodráhu Gyeongbu, spojující města Soul a Daegu, ale i na klasické tratě. Korejský železniční operátor Korail si v roce 2006 objednal celkem 19 souprav. Prvních šest by měl obdržet v červnu 2009, čtyři o rok později, zbylých devět do konce roku 2010. Počítá s nasazením na trasy Honam, Kyeongjeon a po dokončení také Jeolla.

Díky hliníkové, aerodynamicky tvarované karoserii a trakčních motorech o souhrnném výkonu 8,8 MW, může KTX-II dosáhnout rychlosti až 330 km/h. Trakční výzbroj a brzdové systémy byly vyvinuty v Jižní Korei. Na rozdíl od francouzských KTX, jezdících na rychlodráze Gyeongbu v pevné, 20vozové konfiguraci, má KTX-II poloviční počet vozů, avšak může být provozována v párech, což umožní větší pružnost v rámci řešení kapacity. Otočná sedadla v interiéru, oddíly pro rodiny, bezbariérové toalety a palubní Wi-Fi - to jsou jen některé z dalších deviz jednotky. Pro národní ekonomiku je přínosem i fakt, že poměr "domácího" podílu v Korei montovaných, leč francouzských KTX, versus de facto generické KTX-II, je 58 ku 87%.

kxt2_01, foto: katalog ktx2_04, foto: katalog ktx2_05, foto: katalog ktx2_06, foto: katalog ktx2_07, foto: katalog ktx2_08, foto: katalog

Zdroj: Railway Gazette


Martin Grill Poslat mail autorovi | 28.11.2008 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Svět


  1 ... 4 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
29.11.2008 (11:28)  
Michal Kubis: částečně souhlasím, částečně ne. Myslím, že VRT jako separovaný vnitrostání systém jsou opravdu ekonomické harakiri (obzvláště svěřil by-li se na tvrdo provoz ČD), na druho stranu VRT napojení na Evrpskou síť by bylo nadmíru užitečné a vhodná náhrada letecké dopravy na kratší vzdálenosti. Poloha ČR dává šanci na různé "zkratky", které by provoz mohly přiživit: Vídeň - Drážďany - Berlín, Mnichov - Berlín....

Na druhou stranu, když se podívám na D1, tak je zde i vnitrostátní potenciál nepřehlédnutelný. Kdyby se podařilo 15 procent automobilistů přesvědčit aby jeli vlakem, je to podle mne zátěž na 15 min interval. Jízdní doba 50 min by mohla být dostatečné lákadlo. Ovšem je to jen potenciál, musí se umět využít. Na druhou stranu možná lépe budovat VRT, než přidávat další pruhy na dálnici.

Další aspekt VRT je, že je sice drahá, ale na druhou stranu má jisté výhodné prvky.
1. není problém (spíš bych měr říct, že to je nutnost) jezdit za "ekonomické jízdné" (stát sice zaplatí infrastrukturu, ale na provoz pak už nedá ani kačku - dokonce by si jí teoreticky i mohl nechat dlouhodobě splatit)
2. Stačí jen relativně málo jednotek na obrovský rozsah provozu. Jejich rychlost umožňuje mít denní proběhy v řádu tísíců kilometrů.
3. odlehčí se nejzatíženější konvenční tratě od nejsilnější dálkové dopravy (přesto ale dálkové vlaky zůstat musí pro ty co nejsou ochotni (schopni) platit VR cenu).
29.11.2008 (9:32)  
Pro zajimavost

HDP Jizni Koreje na hlavu: $ 25,000
HDP Ceska na hlavu: $ 24,500
takze jsme na tom ekenomicky naprosto stejne
viz: https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2004rank.html

Rozdil je vsak v tom, ze Jiho Korejcu je 48 milionu na uzemi pouze o ctvrtinu vetsim nez Cesko - 99 tis km2 oproti 78 tis km2.

Takze ac jsme na tom ekonomicky stejne, tak se preci jenom naklady na VRT lepe rozlozi mezi temer 50 mil lidi, nez na 10 mil lidi... Navic srovnatelne staty poctem obyvatel a rozlohou teprve sve site planuji, stejne jako my i kdyz jsou bohatsi...

Bohuzel jsou to tak velke investice, ze se nedaji pumpovat do vseho, nyni maji bohuzel prednost dalnice (v soucasne chvili je u nas rozestaveno 212km dalnic) a az pote muzou prijit na radu VRT. Zatim je to preci jenom zbytecny luxus, ktery bude mit pouze tri zastavky v republice - Praze, Brne a Ostrave. Ted bych byl radeji pro nakup modernejsich a pohodlnejsich vlaku, vetsi provazanosti verejne dopravy, jeji castejsi intervaly, aby se cloveku vic vyplatilo jet verejnou dopravou, nez vlastnim vozem. A to by slo udelat za radove mnohem mensi investice nez to co bude stat VRT.
29.11.2008 (8:21)  
Samozřejmě zase budu za rypáka (pokud moje komentáře rovnou nesmažete jako vždy), ale fakt ty základní pravopisné chyby nikomu nevadí?

deseti (dvaceti) vozové X desetiletého, Díky ... trakčních motorech.
29.11.2008 (0:26)  
Rail-2005: Trochu unáhlené závěry ne? Jedna věc je obšlehávat sakum prdum prdukty a druhá věc je vyrobit něco jako rychlovlak, když se můžu podívat jak vypadá na kolejích. Taky nevím od koho by měli Žapoňci obšlehávat a následně vylepšovat třeba shinkansen, podvozkový pojezd tehdá museli sakra zdokonalit, protože technika 60let na takové rychlosti neměla. To že něco vypadá podobně nutně neznamená, že to je kopie. Jak byste vysvětlil, že auta, motory, harddisky v počítačích vypadají podobně a používají podobné technologie, když jsou to různé firmy.
registrovaný uživatel M 
28.11.2008 (23:47)  
Zatimco Evropane hedvabi a papir vynalezli v patentovem centru v Praze-Krci, ze?:-))
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
28.11.2008 (23:37)  
Tak já to teď řeknu přesněji, ale neobviňujte mne z rasizmu. Cokoliv co vzniká takovýmto nebo podobným způsobem na východ od nás (zvláště ve východní Asii) je vždy nějaký falsifikát. Nikdy nic nevymysleli. Pouze okopírovali technologie a ty někdy zlepšili (týká se především Japonska). Ale desing japonských vlaků je naprosto otřesný.
28.11.2008 (23:12)  
Jak uz tu zaznelo, onen 10ti lety vyvoj byla spise jakz-takz koordinovana podpora R&D domacich sampionu... A zkuste se v Alstomu zeptat jaky maji nazor na spolupraci s Rotemem pri vyrobe KTX-I.
256 bil. byla predevsim cena za "transfer" technologii z Francie na poloostrov a za vykoupeni se z licence - nove jednotky budou potreba jednak na obnovu, a hlavne po dokonceni trate mezi Daegu a Pusanem. Ovsem technologie zustavaji stejne jako v starych TGV, pohon stale mimo podvozek, vagony konstrukcne prakticky stejne - to otocna sedadla, standard na regionalnich tratich, nezachrani...
registrovaný uživatel Foxx  mail  
28.11.2008 (23:05)  
Rail- 2005, Martin Grill: Já bych neřekl že jde o změnu Korejí, spíš záměny za Čínu. :-)
registrovaný uživatel Bartisko  mail  
28.11.2008 (19:35)  
RC_czech: jojo přesně tak
28.11.2008 (18:11)  
to milan:
Já už ty komentáře raději ani nečtu, pořád to samé. Buď se řeší 380 vs Taurus nebo zastaralý voz. park, politika atd atd :D
Ať je aktualita jaká koliv, komentáře jsou stejný :(
  1 ... 4 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko