..: KTX-II: 300 km/h na jihokorejský způsob :..

KTX-II rollout, foto: webChangwon - 25. listopadu byl oficiálně představen první prototyp jihokorejské elektrické, 10vozové jednotky KTX-II, která je výsledkem více než desetiletého vývoje. Jde o evoluci dřívějšího prototypu HSR-350(X), přičemž projekt zaštítilo Ministerstvo znalostí a ekonomiky, stejně jako Ministerstvo vzdělání, vědy a technologie. Výzkum přišel na téměř 256 bilionů jihokorejských wonů, podílelo se na něm na sedm tisíc pracovníků z celkem 129 organizací. Největším z nich byl koncern Hyundai Rotem, který zároveň poskytnul vhodné zázemí. První jednotka v následujícím půlroce absolvuje sérii testů, po jejichž úspěšném absolvování bude nasazena na rychlodráhu Gyeongbu, spojující města Soul a Daegu, ale i na klasické tratě. Korejský železniční operátor Korail si v roce 2006 objednal celkem 19 souprav. Prvních šest by měl obdržet v červnu 2009, čtyři o rok později, zbylých devět do konce roku 2010. Počítá s nasazením na trasy Honam, Kyeongjeon a po dokončení také Jeolla.

Díky hliníkové, aerodynamicky tvarované karoserii a trakčních motorech o souhrnném výkonu 8,8 MW, může KTX-II dosáhnout rychlosti až 330 km/h. Trakční výzbroj a brzdové systémy byly vyvinuty v Jižní Korei. Na rozdíl od francouzských KTX, jezdících na rychlodráze Gyeongbu v pevné, 20vozové konfiguraci, má KTX-II poloviční počet vozů, avšak může být provozována v párech, což umožní větší pružnost v rámci řešení kapacity. Otočná sedadla v interiéru, oddíly pro rodiny, bezbariérové toalety a palubní Wi-Fi - to jsou jen některé z dalších deviz jednotky. Pro národní ekonomiku je přínosem i fakt, že poměr "domácího" podílu v Korei montovaných, leč francouzských KTX, versus de facto generické KTX-II, je 58 ku 87%.

kxt2_01, foto: katalog ktx2_04, foto: katalog ktx2_05, foto: katalog ktx2_06, foto: katalog ktx2_07, foto: katalog ktx2_08, foto: katalog

Zdroj: Railway Gazette


Martin Grill Poslat mail autorovi | 28.11.2008 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Svět


  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   
29.11.2008 (20:06)  
junkrs - Koukám, že se krásně doplňujem :-))))
registrovaný uživatel jk 
29.11.2008 (20:05)  
cocik: Tak jak rika Chikatetsujin, KTX prebral cestujici hlavne aerolinkam.
Konkretne na trase Soul - Pusan: pred otevrenim KTX (2003) zeleznice 38%, letadla 42%, autobusy 20%; po otevreni KTX na te trase (2005) zeleznice 61%, letadla 25%, autobusy 14%
29.11.2008 (20:04)  
M - Takže Praha, Berlin, Mnichov, Videň, Bratislava a Budapešť jsou vesnice?? Je jasné, že VRT by se zde nestavěly, aby to měl Pepa z Jihlavy do Brna rychleji. VRT by mělo velký smysl, pokud by propojovalo taty lokality a to je myslím také v budoucnu zamýšleno. Ale i mezi Prahou a Brnem by mohlo mít velký význam. Při rozumné cenové politice by notná část lidí mohla z D1 přejít na železnici. A pokud jde o ten kolaps v pražské aglomeraci. To nemám ze své hlavy, četl jsem mnoho názorů zainteresovaných lidí a současné dvokolejky (zejména 221 a 171) budou mít za čas velké problémy, pokud tam budou jezdit vlaky v taktech 7,5 respektive 15 minut, do toho nákladní vlaky a rychlíky... Proto by bylo žádoucí, aby rychlíky na Plzeň a dál využívaly ve zmíněných úsecích VRT a v Berouně sjížděly na 170 a rychlíky na jih dělaly to samé v Benešově a současné tratě 221, 171 a možná i 091 sloužily čistě jen pro osobní a nákladní dopravu...
registrovaný uživatel junkrs 
29.11.2008 (20:02)  
To M: Tak kapacitně to už skoro je na hraně právě v místech, kde se počítá s tím, že se to vyřeší zrovna plánovaným úsekem VRT a to trať 171 (tunel Praha - Beroun) a 221, 011 (úsek VRT Praha - Benešov). Počítá se zde totiž s ještě častější frekvencí příměstských vlaků. A pak do toho rychlíky, EC/IC, náklady....prostě se to tam nějak všechno pomalu nechce vejít a tak se pak courá rychlík za osobákem, osobák za nákladem případně naopak. Úsekem Praha - Benešov by pak právě po dostavbě VRT až do Brna jezdily soupravy (VR vlaky) tudyma až do Brna, Blavy, Vídně, Budapešti.... A zárověň by tudy jezdily právě i vlaky obsluhující města Vysočiny (H.B., Jihlava..), jak správně pochopil Paninaro :-)
29.11.2008 (19:00)  
Cocik: Mno při kapacitě VRT dost pochybuji, že jejím cílem je nějak snížovat autobusovu zátěž. V Asii se většinou jedná spíše o náhradu kapacitních leteckých spojů, které mezi velkými městy létávají dost často a často se zcela vyčerpanou kapacitou dráhových systémů letišť neumožňující nějaké další posilování.

Z hlediska autobusů je to spíš výběr cena/rychlost. V Japonsku taky můžete letět, jet mnoho hodin overnigt nebo denním busem a nebo 2,5 hodiny posedět ve vlaku, zhtnout dláboš a být o 550 km dále. Pak je to o prioritách. Obětovat den života na cestu a nebo se jen v rozumném čase posunout.

(Mmch i shinkansenu jsou "turecké" závhody - nejen. :-) )
registrovaný uživatel M 
29.11.2008 (18:24)  
240.025 - to mi rekni, jakej je rozdil mezi prvni tridou v buse a ve vlaku. Tam i tam muzes udelat razeni sedadel 1+1, tam i tam muzes mit pred sebou 1,5 metru mista na nohy...
Ono jako business class nemusi vypada vzdycky tak, jak to prezentuje Travel Servis...

Fakt by mne zajimalo, o co mas oprenej nazor, ze "1. třída v autobuse a 1. třída ve vlaku je také něco jiného" (teda ja predpokladam, ze je to mysleny tak, ze prvni trida ve vlaku je lepsi).
Nevim, jestli sis toho vsiml, ale vlaky se posledni dobou delaji uplne stejnym zpusobem jako autobusy. A to, co je pohodlnejsi nebo nepohodlnejsi absolutne nesouvisi s tim, po cem to jede. Souvisi to s tim, jak daleko jsou sedacky od sebe, z jakyho jsou materialu, jakej maji tvar, ...

V tech autobusech, o kterych cocik pise asi nebude 65 mist a rozdil mezi economy a business nebude v barve zaclonek...

PS: Pokud jde o jidlo, tak bych se cocika chtel zeptat, jak moc je pro Asiaty klicovej jidelni vuz, kde (a pouze kde) maji moznost si dat teple jidlo:-)))
registrovaný uživatel M 
29.11.2008 (18:12)  
Jo, jaka jina zeme na zapad od Cesky Kubice pouziva VRT na projizdeni rychlikama?
A ktera tahle zeme ma ekonomickou uroven i silu na urovni Ceska?

PS: Porad pisu o narodnich systemech, ne o nadnarodnich trasach (o kterych si myslim, ze by bylo fajn rozhodovat na nejake mezinrodni urovni, aby to nedopadlo jako dalnice Brno-Viden, kterou Rakusaci stavi na Drasenhofen a Cesi by chteli na Breclav...)

Jedinej system, kde funguje nejaka mezinarodni spoluprace je Thalys, pripadne Eurostar (ten v zasade spojuje dve mesta, ktere ma kazde tolik obyvatel jako cela Ceska republika). Vsechny ostatni systemy jsou prisne narodni systemy. Co zeme, to jinej system (aspon ze rozchody kolejnic jsou snad zpravidla podobny). Kdyz se nekde dojedna mezinarodni zajizdeni pro par spoju, tak je halo a slava, jakej je to pokrok (50 let je Evropa nejakym zpusobem spojena a "uz" je tak daleko, ze vlaky jezdi i za hranice...).
Ty zeme, ktere nejaky VRT system maji jsou: Francie (ta si tim dost honi ego (porad nejake rekordy...) a spojuje to Pariz (celkem velky mesto) s mnoha mesty v zemi (porad to jsou ale celkem velka mesta). Tak ci onak, je to ekonomicky dost silna zeme. Nemecko - tam to az tak neni o VRT, ale spise o jednotkach pekneho designu (rozhodne se neda rict, ze by ICE vsude jezdily 250 kmh). Kde vysoke rychlosti jsou, tak to je patrne nejbohatsi cast Evropy. Plus nejaky ten usek u Mnichova. Spanelsko? Madrid je spojeny s Andalusii a Barcelonou. Vsechno velky mesta, ktery u nas jaksi nemame... A kde funguje ten Thalys? - spojuje Pariz (nejvetsi mesto na kontinentu), Brusel ("hlavni mesto Evropy") a tu bohatou cast Nemecko.
Ted by mne zajimalo, kde jeste maji v Evrope VRT a kde vsemu po ni jezdi i konvencni vlaky...
Kdyz to delaji v Asii, tak to jsou porad mista, kde je "kapanek" vetsi osidleni obyvatelstva a taky jsou to mista trosku jineho typu... Ma Rakousko nebo Svycarsko VRT? Pritom ekonomicky by si to urcite dovolit mohli (na rozdil od nas). Presto to tam z nejakeho (zahadneho) duvodu neni. Osobne si myslim, ze do toho nejdou, protoze jsou prilis male zeme s prilis malym poctem obyvatel (navic s vyjimkou Vidne tam neni zadne poradne mesto). Nuz, ale mozna jsem masirovanej nejakyma zlyma skritkama a na zapad od Ceske Kubice se jednotlive staty pousti do projektu, ktere stavi VRT typu Praha-Vysocina...
Pripadne sli byste do toho megaletisti u Sumperka? Chcete namitnout, ze velka letiste vetsinou byvaji u velkych mest? Jo, byvaji. VRT se ale take stavi u velkych mest a ne na venkove... Chcete namitnout, ze by nebylo dost letadel, co by tam pristavali? No, asi ne. Ale tak jak by po VRT mohli jezdit i rychliky, tak by z toho Sumperka mohli litat chartery do Recka. Sice by jim stacila asi tretinova vzlitavaci draha, ale kdyz uz tam ta draha bude... A nekde v rohu by mohli blbnout vetrone...

Pozn.: jestli bude mit nekdo snahu zminit Portugalsko, tak doporucuji vysledovat, za jakym ucelem a z jakych penez se to postavilo...


Proc porad pisete o kolapsech a tak? To nekde hrozi? Nekde u nas je tolik spoju, ze je to kapacitne na hrane? To by u Londyna museli mit aspon sestnactikolejku, ne?
Viden ma ctyrkolejky a prelozky VRT nebo se dopravne dusi (pravda, projizdet autem Ring, tak to na masli je:-))?
29.11.2008 (17:44)  
cocik:
1/ jsou tam města, kde je ohromný potenciál
2/ chtěl by ste jet z místa A do místa B x hodin po izolované VRT, a nebo 3x hodin po dálnici, i když velmi pohodlným autobusem? A k tomu si dát teplé jídlo, což až na náhražky (káva, polévka) z automatu v autobuse je velmi obtížně možné. Navíc 1. třída v autobuse a 1. třída ve vlaku je také něco jiného.
registrovaný uživatel cocik 
29.11.2008 (17:08)  
Prekvapuje me, ze jdou do VRT zrovna v Jizni Koreji. Ta zeme ma totiz naprosto dokonaly system mezimestske autobusove dopravy (vcetne "business class only" autobusu) za velmi priznive ceny. Dokonce i prestavky na dalnicnich odpocivadlech maji neco do sebe (vsude vynikajici a levne jidlo i piti v zapadnim stylu, coz je v Koreji mimo Seoul maly zazrak).

Jo a jeste se musim v duchu omluvit cinskym soudruhum - do nekterych jednotek CRH-1 uz namontovali misto tureckych zachodu nerezove misy.
registrovaný uživatel junkrs 
29.11.2008 (15:44)  
Přesně to co napsal crash151 a Paninaro jsem měl na mysli.
To M: A určitě bysme nebyli jediná země, která toto využívá. Spíš bychom se přiblížili těm vyspělým na západ od Český Kubice :-)
To waszyn : Opravdu jsem nechtěl vypisovat, kde všude utíkají zbytečné peníze. Pochopitelně i na koridorech utíkají a proto kdyby byla politická vůle a toto ohlídala, mohly už stát mezi Prahou a Brnem třeba tři dálnice a dvě VRT :-)
  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko