Changwon - 25. listopadu byl oficiálně představen první prototyp jihokorejské elektrické, 10vozové jednotky KTX-II, která je výsledkem více než desetiletého vývoje. Jde o evoluci dřívějšího prototypu HSR-350(X), přičemž projekt zaštítilo Ministerstvo znalostí a ekonomiky, stejně jako Ministerstvo vzdělání, vědy a technologie. Výzkum přišel na téměř 256 bilionů jihokorejských wonů, podílelo se na něm na sedm tisíc pracovníků z celkem 129 organizací. Největším z nich byl koncern Hyundai Rotem, který zároveň poskytnul vhodné zázemí. První jednotka v následujícím půlroce absolvuje sérii testů, po jejichž úspěšném absolvování bude nasazena na rychlodráhu Gyeongbu, spojující města Soul a Daegu, ale i na klasické tratě. Korejský železniční operátor Korail si v roce 2006 objednal celkem 19 souprav. Prvních šest by měl obdržet v červnu 2009, čtyři o rok později, zbylých devět do konce roku 2010. Počítá s nasazením na trasy Honam, Kyeongjeon a po dokončení také Jeolla.
Díky hliníkové, aerodynamicky tvarované karoserii a trakčních motorech o souhrnném výkonu 8,8 MW, může KTX-II dosáhnout rychlosti až 330 km/h. Trakční výzbroj a brzdové systémy byly vyvinuty v Jižní Korei. Na rozdíl od francouzských KTX, jezdících na rychlodráze Gyeongbu v pevné, 20vozové konfiguraci, má KTX-II poloviční počet vozů, avšak může být provozována v párech, což umožní větší pružnost v rámci řešení kapacity. Otočná sedadla v interiéru, oddíly pro rodiny, bezbariérové toalety a palubní Wi-Fi - to jsou jen některé z dalších deviz jednotky. Pro národní ekonomiku je přínosem i fakt, že poměr "domácího" podílu v Korei montovaných, leč francouzských KTX, versus de facto generické KTX-II, je 58 ku 87%.Zdroj: Railway Gazette
Jinak modernizace koridorů je prioritou, dokud nebudou hotový koryta tak se do VRTky nekopne, čili dřív než v roce 2016 se nic stejně dělat nebude (když nepočítam izolovaný úseky)
To bysme byly asi jedina zeme na svete (mozna to ostatni delaji spatne), ktera by to takhle vyuziva. V Koreji maji VRT, ktera propojuje milionova mesta, u nas bysme postavili VRT z miionoveho mesta do ani ne pulmilionoveho a protoze by to bylo asi malo, aby bysme to "zachranili" tim, ze by tam mohly jezdit i osobaky mezi 20K mestama...
Tohle je jako setirt na barak a v okamziku, kdy mi chybi asi milion, tak to zkusim zachranit tim, ze pujdu vratit prazdny flasky. Podle meho nazoru to ten rozpoct nezachrani...
Stejne jako nesmyslnost velkeho mezinarodniho letiste (myslim fakt veliky, neco jako Londyn, Chicago atd.) u Jeseniku nevylepsime "argumentem", ze pokud nebude dostatek jumb, ktere by tam pristavaly, tak se to letadlo muze vyuzivt i pro vyhlidkove a praskovaci lety...
koukam na tu posledni fotku - pracoviste strojvedouciho - a zajimalo by me, jestli tam jako bude za jizdy stat s nohama v tech klipsnach? nebo tam neni videt jeho sedacka, ze ktere ale (pokud ji bude mit) uvidi asi jen na obrazovky a budiky a tudiz je u tohoto stroje celni sklo jen k tomu, aby mel fira prehled, jestli je venku svetlo nebo tma?
anebo je ten kokpit tak malej, ze fira bude mit hlavu az u stropu...?
navic kdo ti v tech VRT za tisice bude jezdit(pha brno za 200 urcite nebude, spis za 2000...), kdyz tady lidi kafraji kdyz jim zdrazi pendolino(ktere neni dotovany produkt) o 100 i kdyz bude mnohem vetsi sance se do nej dostat..
Ale vše je, jak už tu bylo řečeno, politicky řízeno. O peníze nejde. Těch by byl dostatek, kdyby se s nima jenom tolik neplýtvalo (viz např. předražené dálnice, pochybné státní zakázky atd, atd). Ale to by bylo spíš na debatu do jiné diskuze, než ke článku týkajícího se korejských rychlovlaků :-)
Jako napojeni na evropskou sit urcite ano - jenze to by o tom musely jednat v Bruselu (tam ale resi zemedelstvi) a ne v jednotlivych statech:-(
Pokud jde o provoz na D1, tak castecne je to jiste pravda, ale nesmi se zapomenout, ze na te D1 to probiha v autech, tj. ne kazdej musi mit stejnou trasu, zatimco ve vlaku je to 400 lidi soucasne. K tomu vsichni by museli zaplatit to vyssi jizdne. Abych tak rekl - je to neco jako s tema nakladnima - pokud budou exitovat terminaly atd., tak je to podminka nutna, ale nikoliv postacujici (porad totiz bude treba resit, ze vlak vyjede az v momente, kdy bude plny atd.)
Taky to asi zada spise spojovani velkych mest - tech je v Koreji hodne, u nas mame jedno.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.