Žilina - Od chvíle, kdy České dráhy potvrdily informaci o plánované rekonstrukci 40 osobních vozů financované zpětným leasingem, jsme netrpělivě čekali na podobu modernizovaných vozů. Přestože informace o rozsahu úprav byly poměrně detailní, první skutečný pohled do interiéru vozů Apee141 a Bee240 se železniční veřejnosti naskytl až na červnových Czech Raildays 2008 v Ostravě. Jak se ale přibližuje GVD 2008/2009, kdy by měly být "trnavské" (nebo spíše trnavsko-plzeňské, jelikož podstatná část vozů prochází rekonstrukcí v dílnách firmy MOVO Plzeň) vozy hromadně nasazeny, začínají se objevovat i další hotové kusy. Před několika dny se tak na tratě dostal první modernizovaný vůz z řady Bpee - klimatizovaný velkoprostorový vagon 2. třídy 61 54 20-70 023-4 Bpee239. Podívejte se s námi, jak vypadá uvnitř.
Stejně jako ostatní příbuzní z klanu trnavsko-plzeňských rekonstrukcí, i Bpee 023 dostal nový červený lak, jenž by měl vůz na první pohled identifikovat jako vylepšenou verzi známé klasiky. Oproti dosud představeným vozům je první modernizovaný velkoprostorový vůz 2. třídy opatřen i logem svého současného vlastníka - společnosti ING Lease. Od té si ČD budou čtyři desítky upravených vozů po dobu deseti let pronajímat a následně je opět odkoupí. Na první pohled jsou patrné typické úpravy - třeba chybějící okna na jedné straně nástupních prostorů, jejichž místa zaujaly zásobníky vakuových WC. Ta tvoří, společně s klimatizací a novým centrálním zdrojem energie, základ celé přestavby.
Kromě funkčního chlazení prostoru pro cestující a nových WC se však změny, podobně jako u ostatních řad z letošního roku, v zásadě točí pouze kolem technických prvků vozu - přemostění záchranné brzdy, nová rozvodná skříň, stropní vzduchový kanál pro lepší proudění chladného vzduchu či fotobuňky otevírání dveří do velkoprostorového salónu. Sedačky opět nedoznaly zásadních úprav, i když přečalounění do slušivé modré zajisté potěší. I zde působí sedadla subjektivně měkčím dojmem a sedí se v nich příjemněji než v původní verzi. Jak už ale bylo řečeno dříve, zásuvky 230 V budou cestující hledat marně, stejně jako nové odpadkové koše nebo obklady stěn.
Celkový dojem z rekonstruovaného Bpee zůstává pozitivní - o to víc, když cestující při prvním setkání s touto řadou nečeká žádnou revoluci. Do konce roku by se v provozu mělo objevit dalších několik vozů této řady, přičemž v současném stavu každý lepší vůz na vlacích vyšší kvality bude nesporným přínosem.
Zdroj: ŽelPage
Obecne bych to videl tak, ze cim prazdnejsi vlak, tim lepsi kupecko (pokud se mi nechce spat:-)
Ad kupé × veľkopriestor: meriam 184 cm a v Bpee sa nijako extrémne stiesnene necítim. Pravda, miesta by možno mohlo byť viac, ale zvládol som v tom niekoľkokrát 7-hodinovú cestu a roky tak pravidelne jazdím 2-3 hodiny 2× týždenne. Ak si môžem vybrať, radšej volím Bpeer ZSSK 2. alebo 3. výrobnej série (29-70), ktoré majú len 66 sedadiel a hlavne v kombinácii s Borcadmi v 3. verzii je to fakt príjemné sedenie.
K samotnému konceptu: narozdiel od väčšiny ľudí mám práve ten pocit, že vo veľkopriestore mám viac súkromia. Nemusím celú cestu čumieť na 5 ostatných ľudí, miesto sa dá ľahšie opustiť, existuje tam určitý "verejný dohľad" nad batožinou a paradoxne mi to často príde ako pokojnejšie prostredie, než zdieľať oddiel s nejakou veselou partou. Jediný problém sú malé deti, ale tam by malo skôr existovať nejaké pravidlo o prílišnej hlasitosti vo veľkopriestore a maminky s malými posielať rovno do BDb*/BDsh*
Fajn by byl nějaký článek na úvahu "Co skrývají za obchodní tajemství modernizace osobních vozů A/B(p)ee" :-)))) ale to by to tajemství musel asi nejdřív někdo rozluštit... no a ještě bychom se stali nepohodlnými a šli by po nás... no raději to nechme tak a překousněme to... prostě tuto zakázku bych nazval "Nejdražší ve střední Evropě" :-)))
( kdo ví jestli to není dělané válečkem) nepřináší nic nového, to je šlápnutí do velkého medvědího trusu. Já bych tyto vozy nasadil tak mezi Prahu a Děčín nebo na zrychlenku do Pardubic, ale posílat je za hranice, to bych se styděl. Holt jsme v malém Rusku, jak říkají někteří cizinci znalí českých poměrů. Doufám jen, že Helmut řekne raus.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.