..: On-line: Jízdní řád 2019 (2. část) :..

Úvodní foto, foto: Adam Vanting Evropa — První den jízdního řádu 2019 pomalu končí a spolu s ním i tento on-line přenos. Během tvorby této dvoudenní reportáže jsem se stihl přepravit z Varšavy do Poznaně, následující den z Poznaně do Berlína a teď tuto reportáž ukončuji v pohodlí lůžkového vozu na trase Berlín – Vídeň. Takto ohromnou porci informací bych pochopitelně nezvládl zpracovat sám, mé obrovské díky tak míří k týmu redaktorů, kteří přiložili ruku k dílu a na tomto přenosu se podíleli spolu se mnou: Tomáš Pospíšil, Michal Jaroš, Matouš Vinš a Juraj Kováč. Stejně tak jsem vděčný i všem přispěvatelům, kteří tuto dvoudenní reportáž obohatili o informace, které by mi kvůli omezenému času zcela jistě unikly. Vám všem, kteří jste tuto reportáž dočetli až do konce, jménem celého týmu děkuji za trpělivost a věřím, že jste byli s prací redakce spokojeni. Jménem celého spolku ŽelPage vám přeji mnoho šťastně ujetých kilometrů v novém jízdním řádu bez větších mimořádností.

Jak nás kontaktovat?

Děkujeme za každý zaslaný příspěvek! Ke zprávě, prosíme, uveďte i vaše jméno, případně přezdívku, se kterou na ŽelPage vystupujete.

První část zde.

21.40: Na závěr krátký text o noční dopravě, jež se do včerejší zmínky nevešel.

nj 457 Berlin Hbf, foto: Adam VantingPrvní přímé noční spojení Berlína a Ostravska vyjelo z výchozí stanice o několik minut později. Jak již bylo zmíněno, vlak se zatím skládá pouze z vozů do Vídně a polského Přemyšlu, v čele je v úseku z Berlína až do Bohumína polská lokomotiva řady EU44 / 5 370. Ačkoliv v Berlíně vlak vítala skupinka aktivistů, podporující noční vlaky, do Vídně se nočním spojem pravděpodobně nikdo z nich nevydal a první den jízdy je nightjet obsazen přibližně z půlky. Kupodivu jsme ve vlaku nenarazili na žádné další železniční fandy, většina cestujících jsou rodiny s dětmi anebo páry. Ve vlaku jde poměrně početná skupinka stevardů a průvodcem lůžkového vozu je na první jízdě tohoto spoje jejich instruktor. Po nástupu do vlaku všichni cestující obdrželi malou pozornost v podobě jednohubek a sklenky šampaňského na počest první jízdy tohoto vlaku. Na polské území vlak dorazil včas, a ačkoliv jsem po mnoha jízdách po této trati v klasických vozech očekával hluk a nestabilitu, moderní lůžkový vůz řady WLABmz po kolejích příjemně pohupuje, což nasvědčuje tomu, že se nám bude skvěle spát.

nightjet WLABmz, foto: Adam VantingI přes skutečnost, že první nightjet v trase Berlín – Vídeň a opačně je veden z Berlína až dnes, se úplně první nightjet v této trase objevil na české železniční síti již včera. Šlo o spoj EN 406 Chopin, ze kterého se úderem půlnoci stal nightjet 456, jež byl v úseku Bohumín – Berlín odřeknut a z Bohumína se z něj stal opět zmíněný Chopin. Ten bude nově veden pouze v relaci Bohumín – Krakov – Varšava a zpět, avšak přímé vozy zůstanou v nezměněné podobě (viz. včerejší den). Jízdní řád EN 442/443 Slovakia se v okolo půlnoci oproti současnému stavu příliš neodlišoval a spoj EN 476 Metropol byl ukončen v Břeclavi, již bez ubytovacích vozů. I Metropol bude ode dneška začínat a končit v pohraniční stanici, jeho nová trasa bude Břeclav – Bratislava – Budapešť a zpět, přičemž kromě sedačkových vozů ve zmíněné trase poveze také ubytovací vozy z Berlína, Prahy a Varšavy/Krakova. Lichý spoj, odjíždějící z pražského hlavního nádraží dvě minuty před půlnocí, byl již odřeknut a v jeho časové poloze byl zaveden nový vlak IC 575 Jiří Bouda, který ale svou jízdu ukončí už v Brně.

Dnes vyjel přímý noční vlak do Berlína i z Budapešti a bude zajímavé sledovat, jak se tomuto obnovenému přímému spojení bude dařit.

19.35: K večeru prvního dne jízdního řádu 2019 se objevily první vážnější komplikace provozu. Vlak EC 179 Berliner byl v úseku z Německa do Děčína odřeknut a z Děčína je vystavena náhradní souprava. České dráhy uvádí na svém webu nepravidelnost jízdy, avšak souběžně s touto informací se na webu výluk objevila zpráva, že zaměstnanci německých železničních společností zítra ráno vstupují do stávky, prozatím naplánované mezi pátou a devátou hodinou ranní a obecně došlo k vyhlášení stávkové pohotovosti. K ohlášení stávky došlo po neúspěšném vyjednávání o kolektivní smlouvě mezi DB a odborovým svazem EVG, který zastupuje téměř všechny zaměstnance na železnici v Německu. Zda spolu tyto dvě mimořádnosti souvisí prozatím není známo. Kromě této mimořádnosti došlo na trati 041 k poruše motorového vozu a na trati 111 se objevilo auto v profilu tratě. Paradoxně i včera byl provoz na této trati omezen, došlo k poruše motorového vozu. Tabulka zpoždění na Babitronu se začíná červenat, neboť více, jak 30 minut zpoždění, mají zatím čtyři vlaky, konkrétně railjet 373 Vindobona, Ex 554 Západní expres, R 784 Střekov a Ex 1546 Jižní expres. Sedm vlaků má zpoždění mezi 16 a 30 minutami a téměř čtvrtina dálkových spojů je oproti jízdnímu řádu opožděna o pět až patnáct minut.

18.20: Poslední postřeh pana Jiřího Pekárka souvisí s ukončením výluky na Šumavě, konkrétně mezi Vimperkem a Lipkou. „Včera, 8. prosince 2018, v 17.15, byla ukončena výluka traťové koleje mezi Vimperkem a Lipkou. Zde byl provoz přerušen od května z důvodu sesuvu trati po vytrvalém dešti. Původně měla výluka skončit již 5. prosince, plány však překazila porucha podbíječky. Náhradní doprava za vlaky, které zde od prosince loňského roku zajišťuje společnost GW Train Regio, byla z důvodu grafikonem plánovaného křižování vlaků v Bohumilicích v Čechách zajištěna v úseku Bohumilice – Vimperk – Lipka, v prvních týdnech dokonce již ze Strakonic. Příčinou původně delší náhradní dopravy byla nemožnost se na výluku dostat z provozního zázemí společnosti ve Volarech, souběžně totiž probíhala výluka i na sousední trati na úseku z Prachatic do Volar. Od jízdního řádu 2018/2019 je křižování vlaků přesunuto do sousední Čkyně.“ Za postřeh, stejně jako za všechny ostatní, ještě jednou velice děkujeme.

Karel Syrůček nám zaslal pár svých postřehů z Hradce Králové. „Po více jak dvaceti letech jezdí ČD do Svobody nad Úpou. Zatím se jedná o dva páry spěšných vlaků Hradec Králové hl.n. – Svoboda nad Úpou, vedených o víkendech. Druhý pár obsloužil motorový vůz 854.023 s dvěma přívěsnými vozy. Dále, jak již bylo zmíněno, rychlíky Praha – Hradec Králové (– Trutnov/Letohrad/Meziměstí) přebírají mezi Prahou a Hradcem Králové řady 150.2 a 162. Na snímku lokomotiva 150.213 odstupuje od R 929 Hradečan. Podobně, jako další dosud bezejmenné rychlíkové linky, dostala jméno i linka R14 z Pardubic do Liberce – Ještěd.“ Za postřehy děkujeme.

Hradec Králové, foto: Karel SyrůčekHradec Králové, foto: Karel SyrůčekHradec Králové, foto: Karel Syrůček

18.00: Na trati 071 uvízl mezi stanicemi Čachovice a Luštěnice nákladní vlak. Provoz na této trati je zastaven a již způsobuje výrazná zpoždění některých vlaků, které skrz tento úsek projíždějí. Konkrétně jde o rychlík 1104 Bezděz se zpožděním 53 minut a osobní vlak 6051, také s 53 minutami zpoždění. Opačný rychlík 1109 Bezděz začíná nabírat zpoždění při čekání ve stanici Mladá Boleslav hl.n. V rámci celého Česka mají ostatní osobní a spěšné vlaky nejvyšší zpoždění 10 minut, dálková doprava je na tom podstatně hůře – do patnácti minut zpoždění má téměř třicet dálkových vlaků, sedm dálkových vlaků má zpoždění mezi 16 a 30 minutami a EC 173 Hungaria, blížící se k Břeclavi, jede oproti jízdnímu řádu později o 54 minut.

Další postřeh od pana Jiřího Pekárka se věnuje změnám jízdních řádů, které probíhají v prosinci teprve šestnáctým rokem. „Pomyslného "železničního silvestra" slavíme vždy druhou sobotu v prosinci, nebylo tomu ale tak vždy. Změny v tomto zimním termínu se začaly provádět až s počátkem platnosti jízdního řádu 2002/2003 od 15. prosince 2002, do té doby se hlavní změny jízdního řádu odehrávaly v první polovině června. Posledním grafikonem, platným od června, byl grafikon vlakové dopravy 2001/2002, platný od 10. června 2001, který platil rok a půl. Uvedeného data, tedy 10. června 2001, také začalo u Českých drah platit zákaznické jízdné. Prokazovalo se Kartou Z, která platila jeden rok a vyšla na 100 Kč. Cestující, kteří si Kartu Z zakoupili v období od 10.6. do 31.12.2001, získali jako bonus platnost delší – do 31.12.2002.“ Za hodnotnou vzpomínku do naší reportáže děkujeme.

Na závěr tohoto vstupu informace, související s pokračováním této reportáže – polský fotograf Łukasz Piotrowski zachytil včera zmíněný převoz vozů na nový nightjet 456/457, který po roce spojí „nočním skokem“ Berlín a Vídeň. Souprava byla přepravena vlakem EC 103 Polonia z Vídně do Varšavy, kde se přidala polská část, která bude na tomto vlaku řazena z Berlína do Ratiboře, odkud bude dále pokračovat do Krakova a Přemyšlu, ležícího na hranici s Ukrajinou, a odsud ráno pokračovala na vlaku EC 46 z Varšavy do Berlína. Z Berlína již bude vlak veden dle jízdního řádu, chybět budou pouze přímé vozy do Budapešti, které budou z technických důvodů nasazeny do oběhu až dnes večer. Jiný polský fotograf, Damian Piatek, nám poskytl fotografii zmíněné soupravy, řazené na konci vlaku EC 46. Za oba snímky mnohokrát děkujeme! / Dziękuję bardzo za oba zdjęcia!

EC 46, foto: Łukasz Piotrowskinightjet 456, zatím bez cestujících, foto: Damian Piatek

Přespříští příspěvek do této reportáže budu tvořit již ze zmíněného nočního spoje z Berlína do Vídně. Představa cesty moderním lůžkovým vozem po velmi zanedbaných polských tratích (úseky Rzepin – Wrocław a Kedzierzyn-Kozle – Bohumín) mě spolu s cestou v ex. německém lůžkovém voze s bohatou snídaní zaujala natolik, že jsem u první cesty tohoto spoje nemohl chybět.

17.00: První postřehy z rozsáhlé výluky brněnského uzlu se již začínají objevovat. Dle Matěje Mlejnka je situace s náhradní autobusovou dopravou nedořešená, neboť nástupní zastávka autobusů je od stanice Brno dolní nádraží velmi vzdálená. Provoz bude kromě běžných spojů náhradní dopravy mezi dolním a hlavním nádražím zajišťovat také čtveřice autobusů, která bude nasazena operativně v případě potřeby. Vojtěch Kudláč nám zaslal snímky, zachycující nové nástupiště na brněnském dolním nádraží a dvojici postřehů z provozu.

InterPanter ČD, foto: Vojtěch KudláčBrno dolní nádraží, foto: Vojtěch KudláčM286, foto: Vojtěch Kudláč

„Mimo pravidelné vlaky se do této stanice podíval už i Krokodýl M 286.1032 spolku Hrabatá Máňa na zvláštním vlaku do Lednice. Poslední fotka ze zastávky Brno-Lesná dokumentuje novou výlukovou linku S33 Brno hl. n. – Brno-Královo Pole. Na linku se podívají mimo RegioPanterů také InterPantery z linky R19.“ Za postřehy mnohokrát děkujeme. Připomínáme, že ode dneška jsou z brněnského hlavního nádraží vedeny dálkové spoje pouze v podobě rychlíků na Českou Třebovou a na Jihlavu. Průjezdné spoje a rychlíky na Břeclav jsou vedeny přes Brno dolní nádraží, rychlíky na Havlíčkův Brod jsou výchozí z královopolského nádraží, odkud jsou vedeny přes Židenice rychlíky na Olomouc a Ostravu.

16.05: Pan Jiří Pekárek nám v průběhu včerejšího večera zaslal několik dalších postřehů, které si vzhledem ve své kvalitě zaslouží publikovat v pouze mírně změněné podobě. Použitý snímek rychlíku Otava pak ilustruje jeho předchozí provozní etapu, která skončila před více, než deseti lety.

„Všiml jsem si zmínky o Městské lince Roztoky u Prahy – Praha-Hostivař, dovolím si zmínit i její plzeňskou obdobu – Plzeňskou linku Blovice – Kozolupy. Ta se v jízdních řádech poprvé objevila 12. prosince 2010 a letos tak oslaví osmé výročí provozu. Přestože projíždí v celé trase elektrifikované úseky tratí 190 a 170, byly na ni dosud nasazovány výhradně motorové vozy a jednotky, především řady 814, známé pod označením RegioNova. Ode dnešního dne, 9. prosince 2018, linka přechází plně do elektrického provozu, nasazeny na ni budou elektrické jednotky Škoda 7Ev RegioPanter v designu Plzeňského kraje. První/poslední spoj navíc začíná/končí až v Nepomuku. Další změnou na trati Plzeň – České Budějovice je protažení osobních vlaků (Horažďovice předměstí – Nepomuk – Plzeň hl.n. až na Jižní Předměstí.“

R 1591 Otava, foto: Petr Chvátal„U dálkové dopravy dochází k přejmenování spojů, z jízdních řádů zmizí jména loutkoherce a zakladatele divadla Spejbla a Hurvínka Josefa Skupy či šumavského spisovatele Karla Klostermanna, linky nově ponesou označení Rožmberk a Bezdrev. Spoje Praha – České Budějovice, vedoucí přes Příbram a Písek, budou pojmenovány po šumavské řece Otavě, na jejíž březích se v minulosti rýžovalo zlato. To nezmiňuji náhodou – označení Otava z jízdních řádů vymizelo s příchodem jízdního řádu 2009 (a vrací se tak po deseti letech), kdy došlo ke zrušení rychlíků z Prahy přes Příbram do Sušice, kde se právě na řece Otavě zlato rýžovalo.“ Za postřeh mnohokrát děkujeme.

15.50: Petr Volf nám zaslal další snímek, tentokrát velmi dokumentační.

Arriva 642, foto: Petr VolfPřes Ústí nad Labem před několika minutami projela dvojice motorových jednotek řady 642 německých drah. Pravděpodobně jde o návoz Desir na městskou linku, která je ode dneška zajišťována Arrivou, což bylo tímto dopravcem dříve avizováno. Pokud budou městskou linku skutečně obsluhovat z větší části tyto relativně moderní nízkopodlažní jednotky, bude jejich jediná nevýhoda pouze v pohonu, ačkoliv i České dráhy po odstavení jednotek řady 451 z provozu zajišťovaly provoz městské linky motorovými jednotkami anebo motorovými vozy.

15.20: Najít v neděli otevřenou kavárnu v centru Berlína, kde se dá platit kartou, nebylo kupodivu až tak snadné, jak se může zdát. Nakonec se přeci jen hledání vydařilo a mohu tak pokračovat v této reportáži. Začneme poněkud smutně – mezi Českým a polským Těšínem došlo k první srážce vlaku s osobou v průběhu tohoto jízdního řádu. Tato událost se stala vlaku Os 12817 po dvanácté hodině. K jiné mimořádné události zatím nedošlo. Výrazné zpoždění mají na české síti tři vlaky – již zmíněný railjet 74 se zpožděním 61 minut, EC 173 Hungaria z Hamburku do Budapešti se zpožděním 44 minut a rychlík 685 Labe z Děčína do Prahy se 41 minutami zpoždění. Dále se budeme věnovat postřehům našich čtenářů.

Petr Volf a Jan Faigl poskytli informace ohledně děčínských a ústecko-chebských rychlíků, které prošly výraznou změnou k lepšímu. Teoreticky, praxe zatím ještě stále pokulhává, avšak lze očekávat, že v průběhu několika dnů se situace zlepší. „Rychlík 688 jel v řazení Bdpee, Bmz235, Bbdgmee, ABmz, A a BDs.“. Petr Volf pak dodal snímek obratového rychlíku 685, který jel bez vozů A a BDs, ale mezi Bmz a Bdpee se přidalo Béčko navíc. Jde o spoj, který má aktuálně výše zmíněné zpoždění 41 minut, na druhou stranu, doposud na většině těchto vlaků byla o víkendu nasazována jednotka řady 471 a jde tak o podstatné zvýšení komfortu cestování. V průběhu platnosti jízdního řádu by se na těchto spojích měl objevit také minibar. Za oba postřehy mnohokrát děkujeme! Martin Stránský nás informoval, že Plzni se stále nedaří, neboť rychlík 759 Berounka jede v řazení 362, 2x B, BDs a AB.

162_R 685, foto: Petr Volf162_R 685, foto: Petr Volf

David Chovančík, předseda Klubu přátel osoblažské úzkokolejky, nás informoval o průběhu železničního silvestru na Osoblažsku, zmínil změnu, ke které k dnešnímu dni došlo a prozradil plány na příští rok. „Na úzkokolejné dráze do Osoblahy "železniční silvestr" většinou probíhá bez povšimnutí. Jednu zajímavou provozní změnu ale přece přinesl. Se změnou jízdního řádu zaniká Středisko vlakových čet Třemešná ve Slezsku, které bylo vůbec nejmenším takovýmto střediskem v síti Českých drah a zároveň jako jediné sídlilo v neobsazené stanici. V rámci reorganizace došlo ke spojení Středisek Krnov a Třemešná pod hlavičku Krnova. Vlakvedoucí ČD jezdící na Osoblažce tak přišli o "své" provozní středisko. Z dalších akcí, které tuto malebnou slezskou úzkokolejku čekají v roce 2019 můžeme zmínit např. kompletní rekonstrukci nádražní budovy v Osoblaze.“ Za sdělení děkujeme!

11.30: Zdravím čtenáře z vlaku Gdyně – Berlín. Řazení vozu B9mnopuvz 154A, který kromě úpravy části interiéru pro přepravu jízdních kol neprošel během uplynulých dvaceti let žádnou změnou, beru jako ohromné štěstí, na druhou stranu zde nejsou ani zásuvky, ani WiFi, což je v případě vozu řady B9mnopuz 159A, na tento vlak řazeného obvykleji, běžná záležitost. Podobně stará písnička Stuttgart německého uskupení Scooter podtrhuje ponurou atmosféru tohoto upršeného dne, ačkoliv provoz na české síti již není počasím nijak ovlivňován. V případě osobních a spěšných vlaků není zpoždění větší, jak 14 minut, v případě dálkové dopravy je situace o poznání horší. Náběh nového jízdního řádu se úplně nedaří, většina dálkových vlaků si veze menší či větší zpoždění. Mezi aktuální rekordmany patří opět Západní expres z Mnichova, tentokrát se jedná o spoj 360 se zpožděním 55 minut. Na druhém místě se nachází railjet 74 Vindobona se zpožděním 48 minut, poté EC 130 Báthory se zpožděním 34 minut a dále celkem šest vlaků se zpožděním 16-30 minut a devět vlaků se zpožděním 6-15 minut.

Na závěr této aktuality přidáváme postřehy od pana Michala Vrabce, který zachytil mnoho dnes již neopakovatelných záběrů. Jednotlivé snímky zachycují jednotky RegioPanter, které v době pořizování ještě stále podstupovaly testy a dnes jsou již pravidelně nasazovány na spoje okolo Plzně, zatímco klasické soupravy, tvořené lokomotivou řady 242 s osobními vozy řady Bdt a BDs, dnes již na trati z Plzně do Horažďovic nespatříme. Snímky zachycují také nasazení motorových vozů řady 810 tam, kde se s nimi již nesetkáme – na trati 178 a na pražské městské lince. Poslední den provozu pražské Městské linky Roztoky - Hostivař v režii ČD připadl vozům 809.495 a 809.502, zatímco se v Malešicích již symbolicky chystal na převzetí provozu jeden z motoráků řady 845. Se dvěma dalšími vlaky na snímcích se již také nesetkáme, jde o páteční EC 243 Roháče z Prahy do Košic, zachycené s padesátiminutovým zpožděním při průjezdu zastávkou Praha-Kyje a o spěšný vlak 1904 Šembera z Nymburka do Prahy přes Sadskou. Proměnu hradeckých rychlíků dokumentuje 163.080 v úseku Lysá nad Labem - Čelákovice dne 1. prosince 2018 a z posledního dne symbolické propojení obou grafikonů již "novoroční" 162.012, avšak ještě přes Vysočany. Za velmi cenné snímky mnohokrát děkujeme!

651 Pz-Koterov - Starý Plzenec, foto: Michal Vrabec242 Starý Plzenec, foto: Michal Vrabec810.383 Hořehledy, foto: Michal Vrabec809 Pha-Malešice, foto: Michal Vrabec809.502, foto: Michal Vrabec845 Praha-Malešice, foto: Michal Vrabec151.027 s vlakem EC 243 Roháče, foto: Michal Vrabec362 Nymburk město, foto: Michal Vrabec163.080 Lysá - Čelákovice, foto: Michal Vrabec162.012 v Praze-Vysočanech, foto: Michal Vrabec

Na závěr se musím omluvit za výpadek, který je způsoben výše popsanými vlastnostmi vozu, ve kterém strávím ještě dvě hodiny. Poté bude on-line reportáž pokračovat. Děkuji za pochopení a přeji zatím úspěšný den a dobrou chuť během oběda, na který pomalu nastává čas.

8.00: Dobré ráno z Poznaně přeje Adam Vanting. Jízdní řád pro rok 2019 platí již osm hodin, během kterých se nic zásadního nestalo. Vidět opět Vindobonu na Babitronu asi potěší kdekoho, komu tento vlak po jeho zrušení chyběl, ale je fakt, že těch Vindobon je tam možná až trochu moc – aktuálně čtyři, ale věřím, že na tento stav si postupem času zvykneme. Nejvyšší zpoždění si veze osobní vlak 6600, a to 32 minut, v případě dálkových vlaků jde opět o expres 351 z Mnichova, konkrétně 20 minut, jinak je stav na české železniční síti velmi klidný. V seznamu výluk je pro dnešní den uvedeno devět výluk, minimálně nezvykle působí výluka u brněnského hlavního nádraží, která platí od dnešní půlnoci do 23.59 dne 14.12.2019. Krom toho provoz omezují opět čtyři mimořádnosti, na trati 294 z Hanušovic do Starého Města pod Sněžníkem na trať popadaly stromy a ke kuriozní situaci došlo mezi Rumburkem a Děčínem – k i dnes chybějícím jednotkám řady 642 německého dopravce Deutsche Bahn se připadala porucha motorového vozu, pendlujícího po českém území z Mikulášovic do Rumburka a s tím související odřeknutí dvou spojů zcela bez náhrady, neboť zajistit náhradu se za ně nepodařilo. Jde o osobní vlaky 5457 a 5442, cestující jsou odkázáni na následující spoje. Poslední mimořádnost pak pojednává o dočasné náhradě některých vlaků Pendolino klasickou soupravou, což jsme zmiňovali včera.

IC 511, foto: Michal ŠimekIC 511, foto: Michal ŠimekMichal Šimek nám včera zaslal snímky vlaku IC 511, který je mimo soboty veden jednotkou řady 680 a označován jako SC 511 Pendolino. Soupravu tvořila kombinace mnoha vozů a nejspíše se tímto vlakem některé vozy navážely na různé dnešní spoje. Náhrada vozu řady Ampz vozem řady Apee předznamenává dnešní návrat tohoto vozu, který byl pro spoje na Ostravsko tradiční, na tuto trasu, neboť od čtvrtka do neděle bude tento vůz zařazen jako posilová první třída na vlaku EC 140/141 Ostravan. Doposud se s tímto vozem šlo již několikátý rok po sobě setkat pouze na vlacích Praha – Budapešť a zpět. Za postřeh děkujeme!

0.55: Nový začátek je vlastně také šťastným koncem – po mé strastiplné cestě z Varšavy do Poznaně, která si zcela jistě zaslouží svůj vlastní text, jsem publikování druhé části naší on-line reportáže stihl jen několik málo sekund po půlnoci. Jak je uvedeno v úvodním textu, dnešek bude nejspíše o něco zajímavější, než včerejšek – vyjma různých návozů došlo včera k poměrně tichému ukončení provozu na trati 178 a k uzavření brněnského hlavního nádraží pro velkou část dálkové dopravy. Dnešní den se náš redakční tým zaměří na novinky, které nás v provozu čekají, ať už jde o poměrně rozsáhlou výluku v brněnském uzlu, zrychlení spojů z Prahy do Plzně, zahájení provozu ARRIVA vlaků na pražské městské lince či mnoho dalšího. Já se v průběhu dne přesunu z Poznaně do Berlína a večer vyzkouším jednu z nejvýraznějších novinek tohoto jízdního řádu, obnovený noční vlak z Berlína do Vídně, přes Polsko a Česko.

Nové řazení vlaků je k dispozici již několik dnů a vlaky postupně přibývají. Dle Babitronu má největší zpoždění osobní vlak 2574, a to 21 minut, druhým nejzpožděnějším vlakem je osobní vlak 4856 se zpožděním 12 minut, všechny ostatní vlaky pak nemají zpoždění větší, než pět minut.

Rád bych ještě věnoval prostor jedné drobnosti – tato reportáž má v našem redakčním systému číslo 10 000. Zdá se to neuvěřitelné, ale opravdu je tomu tak, na ŽelPage bylo za celou dobu její existence publikováno již 10 000 aktualit či článků. Je nutné uznat že tempo vydávání aktualit oproti dřívější době velmi zvolnilo a i témata zpráv občas nepatří k tomu nejdůležitějšímu, co zrovna hýbe českou železniční komunitou. Podstatné ale je, že spolek ŽelPage je i po osmnácti letech stále aktivní a rozhodně nic nenasvědčuje tomu, že by se jeho aktivita v průběhu času měla utlumovat, ba právě naopak. Mé novoroční předsevzetí je naučit se psát stručněji a není jediné, ale nerad bych předbíhal.

Na závěr dnešního on-line přenosu bych vám, vážení čtenáři, jménem celé redakce chtěl poděkovat za vaši přízeň, která je stále ohromná i přesto, že jsou dny, kdy žádná aktualita ani článek nevyjde. A na úplný závěr překvapení – kalendář na rok 2019 bude. Ačkoliv pro nás, železniční nadšence, rok 2019 již nastal, kalendářní rok 2019 začíná o několik týdnů později a ačkoliv není zcela jisté, že do jeho začátku se vše stihne, můžeme slíbit, že tradiční ŽelPage kalendář bude.

Klidný spánek v průběhu první noci jízdního řádu 2019 přeje Adam Vanting, šéfredaktor portálu ŽelPage.

0.00: Vážení čtenáři, vítejte v prvních minutách jízdního řádu pro rok 2019. Ten právě vzešel v platnost a přináší s sebou mnoho menších změn v celé Evropě. Ačkoliv dnešním dnem pravidelný provoz osobních vlaků na některých tratích skončil, na jiných je naopak obnoven a na české železniční síti dochází i tento rok ke zvýšení kultury cestování na některých linkách, stejně jako ke zrychlení některých jiných linek. On-line reportáž bude pokračovat krátce po půlnoci, poté bude její průběh na několik hodin pozastaven a k obnovení reportáže dojde v průběhu dnešního rána. Zatímco včerejšek byl věnován spíše rekapitulací novinek, neboť k takovým loučením, jaká probíhala minule, prakticky nikde nedocházelo, dnešek bude o něco zajímavější – budeme sledovat, jak bude mnoho avizovaných novinek vypadat v běžné provozní praxi. Děkujeme vám všem, kteří jste nám svými postřehy přispěli a samozřejmě i vám, našim čtenářům. Hezký a úspěšný vstup do nového železničního roku!


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 9.12.2018 (21:43)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Reportáže Jízdní řád

More from Česká republika (celá)


Registered user Ešus 
11.12.2018 (22:35)  
Děkuji za dokumentaci provozu. Přesně tohle je normální stav - variující řazení vlaků, chronická zpoždění a německý chaos. Jsem rád, že jste vše důvěryhodně zaznamenali. Jedině tak budeme moci za pár let porovnávat.
Registered user Majra  mail  
09.12.2018 (21:17)  
Díky za zpravodajství - poprosím drobnou kontrolu u snímku 16! Mám pocit, že to nebudou Hořehledy (tam snad ani koleje nevedou), ale Holostřevy na trati Svojšín-Bor, pár indicií tomu napovídá :)
09.12.2018 (21:46)  


Máte pravdu, popisek byl upraven. Děkuji!
09.12.2018 (20:05)  
Aha, tak to je tak, když někdo nejdřív napíše příspěvek a až pak si přečte reportáž :-)
09.12.2018 (20:03)  
Všimli jste si, že tato reportáž má pořadové číslo 10 000?
Na Nový železniční rok to vyšlo docela hezky!
Tak hurá do dalších 10 000!
Editor or ŽelPage Administrator Adam Vanting  mail  
09.12.2018 (14:41)  
Děkuji za postřeh, přiznám se, že doposud jsem se tomuto tématu dostatečně nevěnoval. S dovolením toto téma nechám na večer. :-) Lehce jsem nejpodstatnější změny zmínil včera, ale je fakt, že jak bude přelom probíhat jsem nepopisoval.
Registered user Libcha 
09.12.2018 (12:44)  
Úplně mi ve zpravodajství chybí informace o tom, jak proběhla změna grafikonu s ohledem na noční dopravu: totiž které vlaky ještě dnes ráno jely podle starého JŘ, které už včera podle nového, a které a jak byly "zlomeny" v průběhu noci. Nevznikly tuto noc nějaké obskurní přímé kurzy, čekání nebo tak?

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko